Kobling

Alt vedrørende teknikken på 3L
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Kobling

Indlæg af Kim B Olesen »

Det ser nu ok ud - det der plejer at være noget rigtigt lort er overfladen udvendigt på røret ! De uoriginale jeg har set har været meget revet udvendigt, fra da de blev formet, det er jo ikke et hit når der er noget der skal køre frem og tilbage derpå :?
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Kobling

Indlæg af doktorfrank »

Det er mit indtryk, at svejsningen er en del af problemet - vi har set adskillige, hvor parterne er separeret (så, så nu ingen hentydninger til det virkelig liv!). Og sådan noget kan man jo ikke se, før det er gået galt (ja, ja - ligesom i det virkelige liv) :roll:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
manuel
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 26. jul 2014 09:05
Geografisk sted: København Ø

Re: Kobling

Indlæg af manuel »

Hej CJohansen.

Hvordan er det gået med dit koblingsskift? Hvor langt tid tog det dig? Der der nogle tip du kan give på baggrund af dit indgreb?
Hilsen
Manuel
Lupo 2003 sølvgrå. Fartpilot
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Kobling

Indlæg af CJohansen »

Jamen nej egentligt ikke nogen tips som sådan. Det er jo bare en kobling der skal skiftes, og så skal der indjusteres og grundjusteres bagefter. Jeg var glad for ast have læst her i guiden om hvordan med at tage trækaksel og fjederben af, og kante gearkassen ned, men ellers er det jo bare lige ud ad landevejen.

Husk at tjekke armens svejsninger, og husk at bruge den der drylube til føringsrøret. (det lød grum)

Kan dog tilføje at BD koblingen er rigtig fin, og at jeg nu har ladet den sætte sig, så nu er det op til Skipper og finde ud af hvor meget vi kan lokke ud af maskineriet.

I dagligdagen er der ingen forskæl at mærke på DB og den originale. Men det bliver der :twisted: :mrgreen:
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Brugeravatar
manuel
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 26. jul 2014 09:05
Geografisk sted: København Ø

Re: Kobling

Indlæg af manuel »

Mange tak for svaret og godt alt gik som det skulle
Lupo 2003 sølvgrå. Fartpilot
funktionel
Indlæg: 41
Tilmeldt: lør 22. feb 2014 23:24
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Kobling - fastlåst i N-position.

Indlæg af funktionel »

Kære Lupo-experter: :)

Så har jeg igen brug for jeres ekspertviden …… :idea:

Min kære Luppe` er kommet i trodsalderen og står fast i N-positionen,. (gearskift) :oops:
Jeg har naturligvis læst sangen, og forsøger efter bedste evne at synge i kor, - men må desværre konstatere en vis disharmoni ….. :?

Hermed lidt historik:
Min kære Luppe anno 2003 skulle til syn januar / februar mdr. 2007. Luppen har været en god hyggelig arbejdshest, men alderen trykker. Derfor stod valget mellem pensionsalderen eller en teknisk renovering.
Men da gammel kærlig til en Luppe ”næsten ikke ruster”, blev udfaldet sidstnævnte. ;)

Den 28/12-2016 stod tælleren på godt 420.000 km. Og en venlig sjæl fra lupo-klubben hjalp med udskiftning af:
Kobling og føringsrør, udrykkerleje (herefter grundjusteret)
Gearkasserenovering – tandhjulene var fine, så det blev lejerne og anden gribe-/ skiftegaffel, og gearolie,
Omkring 426.000 km fik Luppen en sprit ny koblingsaktuator. Trykkugle – og hydraulikolie, (herefter grundjusteret).

Luppen har nu rundet 429.000 km. Fejlen opstod, da jeg kørte. Jeg skulle vende bilen på min egen matrikel, hvor jeg skulle sætte den i baggear, - men gearvælgeren låste sig fast i N-position. Held i uheld kan man måske sige, da fejlen ikke skete langt fra hjemmet :roll:
Jeg har efterfølgende prøvet at udskifte fod-bremsekontakten, - men uden held. (bremselys og grønt ikon i instrumentpanel fungerer / lyser)
Ved start kan man høre hydralikpumpen køre, - og i mangel af bedre har jeg overfyldt hydralikoliebeholderen.
Ved gearstangen plejer jeg at kunne høre en relæagtigt lyd, men denne udebliver pt.
Motoren starter upåklageligt og uden mislyde, - men kun i N-position.
Koblingskablet bevæger sig ikke ved aktivering af bremsepedalen. (koblingskablet kan dog stå og bevæge sig langsomt ca. 2 mm- vandring.
Har forgæves forsøgt at udmåle koblingsakkuratoren – (stod sidst på 1.88 v ) – ligesom jeg ikke kan grundjustere gearkassen, da den står i N-position.

Har for ca. 3 år siden udskiftet en baglyskontakt, som vistnok sad på gearkassen, da den dengang periodisk ikke ville i baggear, - men kan der være tale om samme problemstilling, da jeg ikke kan få den i D-position. ( fremad-gear)
Spørgsmål: Kan hydralikpumpen være så slidt, at man kan høre, at den kører, men at den ikke laver tryk nok ? – spørger om dette, da der næsten ikke kan være andre gear-vitale dele at udskifte. (Repsæt, Gearvælger udskiftet ved 417.000km). :roll:
Via vdsc fejldianosticering fremkommer følgende fejlkode:

******************************************************************************************
Tirsdag,15,August,2017,20:25:50:06394
VCDS -- Windows baseret VAG/VAS emulator - Kører på Windows 8.1 x64
VCDS version: NEZ 17.1.3.0
Dataversion: 20170226 DS267.4
http://www.vcds.dk


Stelnummer: WVWZZZ6EZ3W002xxx Indreg.nr.: 007
Kørestrækning: 429100km Reparationsordre: gearvælger N-pos.-låst



--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------


Modeltype: 6E (6E - VW Lupo 3L (2000 > 2006))
Søgt på: 01 02 03 15 17 19 25

Stelnummer: WVWZZZ6EZ3W002631 Kørestrækning: 429100km
-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 01: Motor Forklaringsfil: Ingen
Styreenhedsnr:: VAG-Tuning
Komponent : 1,2l R3 EDC G001DS .com
Kodning : 00002
Forhandler : WSC 01233
VCID: 00046EEA001BF941E9-4ACE
WVWZZZ6EZ3W002631 VWZ1Z0B2350887

1 fejl fundet:
17664 - Føler for kølevæsketemperaturen (G62)
P1256 - 35-10 - Afbrydelse/kortslutning til plus - Periodisk
Readiness: 0 0 X X X

-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 02: Automatik Forklaringsfil: NEZ\6N0-927-735.lbl
Styreenhedsnr:: 6N0 927 735 H
Komponent : DS085 Getriebe 1390
Kodning : 00000
Forhandler : WSC 00000
VCID: 3D7AD71E376954A9C2-0958

1 fejl fundet:
01236 - Magnet for gearvælgerlås (N110)
35-00 - -

-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 03: ABS bremser Forklaringsfil: NEZ\6E0-907-379.lbl
Styreenhedsnr:: 6E0 907 379 A
Komponent : ABS 30 IE CAN V006
Kodning : 05623
Forhandler : WSC 01233
VCID: 2F66FD56ED05B63940-4AE6

Ingen fejlkoder fundet.

-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 15: Airbags Forklaringsfil: NEZ\6Q0-909-605-VW5.lbl
Styreenhedsnr:: 1C0 909 605 A
Komponent : 32 AIRBAG VW51 0C 02
Kodning : 13106
Forhandler : WSC 01233
VCID: 22400462AED70B51DF-5120

1 fejl fundet:
00588 - Tændsats for airbag (førerside) (N95)
32-10 - Modstandsværdi for stor - Periodisk

-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 17: Instrument Forklaringsfil: NEZ\6X0-920-xxx-17.lbl
Styreenhedsnr:: 6E0 920 800 J
Komponent : KOMBIINSTRUMENT BOO V10
Kodning : 00134
Forhandler : WSC 00707
VCID: 2854164AC8EBE10181-5102

Ingen fejlkoder fundet.

-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 19: CAN Gateway Forklaringsfil: NEZ\6N0-909-901-19.lbl
Styreenhedsnr:: 6N0 909 901
Komponent : Gateway K<->CAN
Kodning : 00006
Forhandler : WSC 01233
VCID: 70E43E2A30BBE9C119-5102

Ingen fejlkoder fundet.

-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 25: Startspærre Forklaringsfil: NEZ\6X0-953-257.lbl
Styreenhedsnr:: 6X0 953 257
Komponent : IMMO 0008
Kodning : 00001
Forhandler : WSC 00000
VCID: 7DFA171E77E994A982-4AE6
WVWZZZ6EZ3W002631 VWZ1Z0B2350887

Ingen fejlkoder fundet.

Slutning----------------------(Forløbet tid: 01:31)------------------------

*************************************************************************************




Er der nogen Lupo-eksperter, der har et eller flere løsningsforslag eller erfaring med ovenstående, vil jeg være glad for nogle indspark.
På forhånd tak ! :D


Knud – Nordjylland.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Kobling

Indlæg af Atjuh 3L »

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/01236

(Sort boks bag venstre panel ved bagsædet, sikring.)

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Kobling

Indlæg af HamSjelv »

Du skal have fikset den der elektromagnetiske låsespæring der er på gearskiftegrebet - N110....

Stik, ledninger, elektromagnet, rust.....
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Kobling

Indlæg af doktorfrank »

Jeg har lige stået med en fejlfunktion på gearstangens lille plastdims, som styrer låsemekanismen.
Drej gearstangslåsen en kvart om og demonter gearstangens ydre part og derefter skjoldet - det sidder med kliklåse.
Tjek at den indvendige, hvide plaststang til låsefunktionen har fri bevægelighed og snoretrækket til tændingslåsen fungerer efter hensigten.
Nederst på gearstangen sidder en lille, sort plastdims, som styrer låsefunktionen, og den virker lidt klejn, sårbar og slidudsat. Det tog mig en del tid at afsløre, hvordan det virker (og hvad der sker, når det ikke virker). Så det magter jeg ikke at omsætte til skrift.
:ugeek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
funktionel
Indlæg: 41
Tilmeldt: lør 22. feb 2014 23:24
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Kobling

Indlæg af funktionel »

Takket være Atjuh 3L. HamSjelv og ikke mindst, doktorfrank, nu er jeg kommet et skridt videre. :D

Som jeg tidligere har nævnt i en anden tråd, er det som om Luppen fører sit eget liv …… ;)

Luppen havde stået natten over og var åbenbart kommet på bedre tanker. 8-)
Da jeg slog den til tænding, kunne jeg nu sætte den i stop-position. Her prøvede jeg at starte bilen og kunne konstatere, at jeg kunne sætte den i baggear og samt D for drive. Herefter fik jeg Ulven listet ind i garagen, for efterfølgende at udføre en fejlsøgning på ledningsnettet, hvilket resulterede i, at jeg ikke visuelt kunne finde fejl på dette.
Samlestikkene fik nogen kontaktspray, og de vitale mekaniske dele, herunder snoretrækket ( wiren) fik lidt wd-40 oliespray. Herefter kørte jeg en 00 test og slettede fejlen for automatikken ( N110). Dgerefter udmåltes koblingsakkuratoren, som stadig var 1,88 volt. – OK. Derefter lavede jeg 2 på hinanden følgende grundindstillinger, - for at være helt sikker på, at grundindstillingen var optimal. ;)
Nu var tiden kommet til en prøvekørsel, hvilken forløb fuldt ud tilfredsstillende. Næste fase var at se, om fejlen kunne fremprovokeres ved flere efter hinanden følgende gearskift mellem baggear og Drive. Stop / Start. Frisk kørsel med brug af ”tip-tronic” funktionen, - men det lykkedes mig ikke at fremprovokere fejlen.
Umiddelbart hælder jeg nok til teorien om at køre, indtil der fejlen popper op igen? :?
Noget kunne måske tyde på, at det er periodisk fejl?
Efter at have rodet lidt med gearstangen i dag, tror jeg i lighed med jer, at fejlen udspringer i en defekt magnetlås, eller manglende stabilt signal / spænding til enheden.
Har forsøgt at finde lede efter skiftelåsen N110, men har ikke med sikkerhed kunnet identificere den visuelt. Fandt imidlertid nedenstående billede, hvor henholdsvis figur nr. 14 og 20 ligner et ”magnet relæ”
Er der nogen, som ved, hvilke relæ af ovenstående, der har relation til N110? samt kender det konkrete reservedels nr…
Man gør måske klogt i at købe reservedelen i tide, da fejlen måske dukker op på et senere og mere ubelejligt tidspunkt. – Omvendt kan bilen måske køre i en rum tid uden gentagelse af den specifikke fejl, - efter devisen: If it ain’t broken, down fix it !
Afslutningsvis gentoges en 00-test på vdsc, og automatikken meldte ikke om fejl / konflikter. – se nedenstående..


**************************************************
Lørdag,19,August,2017,15:36:46:06394
VCDS -- Windows baseret VAG/VAS emulator - Kører på Windows 8.1 x64
VCDS version: NEZ 17.8.0.1
Dataversion: 20170812 DS276.2
http://www.vcds.dk

Stelnummer: WVWZZZ6EZ3W002XXX Indreg.nr.:
Kørestrækning: 429125km Reparationsordre: Grundindstilling efter oplåsning (N110)

Modeltype: 6E (6E - VW Lupo 3L (2000 > 2006))
Søgt på: 01 02 03 15 17 19 25

Stelnummer: WVWZZZ6EZ3W002631 Kørestrækning: 429100km
-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 01: Motor Forklaringsfil: Ingen
Styreenhedsnr:: VAG-Tuning
Komponent : 1,2l R3 EDC G001DS .com
Kodning : 00002
Forhandler : WSC 01233
VCID: 00046EEA001BF9468A-4AB4
WVWZZZ6EZ3W002631 VWZ1Z0B2350887

1 fejl fundet:
17664 - Føler for kølevæsketemperaturen (G62)
P1256 - 35-10 - Afbrydelse/kortslutning til plus - Periodisk
Readiness: 0 0 X X X

-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 02: Automatik Forklaringsfil: NEZ\6N0-927-735.lbl
Styreenhedsnr:: 6N0 927 735 H
Komponent : DS085 Getriebe 1390
Kodning : 00000
Forhandler : WSC 00000
VCID: 3D7AD71E376954AEA1-0958

Ingen fejlkoder fundet.

-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 03: ABS bremser Forklaringsfil: NEZ\6E0-907-379.lbl
Styreenhedsnr:: 6E0 907 379 A
Komponent : ABS 30 IE CAN V006
Kodning : 05623
Forhandler : WSC 01233
VCID: 2F66FD56ED05B63E23-4ACE

Ingen fejlkoder fundet.

-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 15: Airbags Forklaringsfil: NEZ\6Q0-909-605-VW5.lbl
Styreenhedsnr:: 1C0 909 605 A
Komponent : 32 AIRBAG VW51 0C 02
Kodning : 13106
Forhandler : WSC 01233
VCID: 22400462AED70B56BC-5102

1 fejl fundet:
00588 - Tændsats for airbag (førerside) (N95)
32-00 - Modstandsværdi for stor

-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 17: Instrument Forklaringsfil: NEZ\6X0-920-xxx-17.lbl
Styreenhedsnr:: 6E0 920 800 J
Komponent : KOMBIINSTRUMENT BOO V10
Kodning : 00134
Forhandler : WSC 00707
VCID: 2854164AC8EBE106E2-5102

Ingen fejlkoder fundet.

-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 19: CAN Gateway Forklaringsfil: NEZ\6N0-909-901-19.lbl
Styreenhedsnr:: 6N0 909 901
Komponent : Gateway K<->CAN
Kodning : 00006
Forhandler : WSC 01233
VCID: 70E43E2A30BBE9C67A-5102

Ingen fejlkoder fundet.

-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 25: Startspærre Forklaringsfil: NEZ\6X0-953-257.lbl
Styreenhedsnr:: 6X0 953 257
Komponent : IMMO 0008
Kodning : 00001
Forhandler : WSC 00000
VCID: 7DFA171E77E994AEE1-4ACE
WVWZZZ6EZ3W002XXX VWZ1Z0B2350887
*******************************************************


Tak for hjælpen :)

Med venlig hilsen
Knud - Nordjylland
Vedhæftede filer
Lupo gear tegning.png
Lupo gear tegning.png (87.81 KiB) Vist 7278 gange
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Kobling

Indlæg af HamSjelv »

Godt at høre vognen ruller igen.

Jeg kan virkelig anbefale dig at få skiftet den der 4-polede grønne kølevands-termosensor (G62). Det kan reducere dit brændstofforbrug.

Hvis du har stop til venstre er reservedelsnummeret på elektromagneten 6E0 927 353 A. Jeg vil dog gætte at såfremt ankeret ("palen") i elektromagneten ikke er rusten skal du finde fejlen andet steds end i selve magneten.
funktionel
Indlæg: 41
Tilmeldt: lør 22. feb 2014 23:24
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Kobling

Indlæg af funktionel »

Hej Hamsielv.
Tak for din tilbagemelding. ;)

Ved besigtigelse af ”gear-konsollen” er denne efter min opfattelse i OK stand, - forstået på den måde, at der ikke tidligere er pillet ved teknikken, og at den ikke bærer præg af fugt eller rust. :)
Har i dag været ude og køre i Ulven og har i den forbindelse ikke konstateret uregelmæssigheder i gear-skiftet. ;)
Konklusionen er derfor, med den problematik omkring manglende rust på elektromagneten, som du mente, at man skulle have in mente, at jeg kører videre, indtil fejlen eventuelt opstår igen, - og i givet fald så tager den derfra.
Fejlen har formentlig basis i manglende signal / spænding til elektromagneten.
Med hensyn til kølevands-termosensor (G62) har jeg for ca. 3 mdr. siden udskiftet termostaten, da jeg troede, at det var termostaten, der var i udu :roll: Desværre er fejlen periodisk og skal formentlig findes i ledningsnettet, men jeg har endnu ikke fundet fejlet og heller ikke brugt meget tid på det, måske også fordi det ikke har givet nogen fejlfunktioner i instrumentpanelet. :oops:
Termostaten sidder monteret i en ”gummi-slange”, som ikke er strømførende, hvorfor den periodiske kortslutning til + må findes andetsteds i ledningsnettet. Men hvor? Ledningsnettet i motorrummet har indtil videre modstået vibrationer for godt 429.000 km. – så alderen begynder at trykke, og isoleringen tyndslides :|
Tak til panelet…
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Kobling

Indlæg af Vyffe »

17664 - Føler for kølevæsketemperaturen (G62)

Det er kendt fejl at ledningsnettet er et svagt punkt. Følg ledning fra føler og ned til stort bundt af ledninger. Her gør du dig nok nogle spændende iagttagelser.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Kobling

Indlæg af Atjuh 3L »

+1
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Kobling

Indlæg af doktorfrank »

Yderligere plus 1
8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Besvar