Vil ikke gå i 4, 5 og bakgear.

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
janp
Indlæg: 64
Tilmeldt: man 18. jul 2016 15:53
Geografisk sted: Komdrup ved Aalborg

Vil ikke gå i 4, 5 og bakgear.

Indlæg af janp »

I dag, da jeg kørte hjem fra arbejde, ville Lupoen ikke gå i 4. gear, lidt senere ville den heller ikke gå i 5. og bakgear. Når jeg prøver at skifte gear når den holder stille, kan jeg høre hvordan den klikker, men ikke finder de nævnte gear.
Den er fyldt helt om med hydraulikolie, og der er heller ikke noget utætheder og trykkuglen er kun halvt år gammel.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Vil ikke gå i 4, 5 og bakgear.

Indlæg af Atjuh 3L »

Hvornår er den sidst blevet grundindstillet?

Anden vedligeholdelsesimformation om bilen vil hjælpe.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Vil ikke gå i 4, 5 og bakgear.

Indlæg af 383CI »

Stang hoppet af på gangstelleren. Ellers grundig fejlbeskrivelse og "Sangen"
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
janp
Indlæg: 64
Tilmeldt: man 18. jul 2016 15:53
Geografisk sted: Komdrup ved Aalborg

Re: Vil ikke gå i 4, 5 og bakgear.

Indlæg af janp »

Det eneste jeg ikke har gjort et grundjustering, og aflæsning af fejl, ellers har jeg gjort alt det andet, som står i sangen, som skifte tryk-kugle, påfyldt hydraulikolie(den fra VW), og så har jeg fået hydrauliksystemet tæt.

Så jeg må have fat i en VCDC ;).

Når jeg ser det oppe fra, så ser det ud som om at stangen virker godt nok. Jeg skiftede simmering på gearkassen i weekenden, og der mærkede jeg på stangen og jeg kunne ikke mærke noget slør.
Brugeravatar
janp
Indlæg: 64
Tilmeldt: man 18. jul 2016 15:53
Geografisk sted: Komdrup ved Aalborg

Re: Vil ikke gå i 4, 5 og bakgear.

Indlæg af janp »

Kan jeg bruge den VCDS light uden interface(da den har jeg i forvejen), som er her https://store.ross-tech.com/shop/vcdslitereg/
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Vil ikke gå i 4, 5 og bakgear.

Indlæg af Atjuh 3L »

Næppe!

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Vil ikke gå i 4, 5 og bakgear.

Indlæg af 383CI »

Med al respekt synger SmørTenoren piv falsk uden VCDS.

Du kan ikke justere koblingen rigtigt og igangsætte skifteprocessen.


Jeg mener at der er flere der har grundjusteret med både 4.1 og light VCDS men det er da "bare" at fælge den grundige vejledning der er her, så kan du se om det kan lade sig gøre.

Har du prøvet at skifte gear manuelt og se om du kan hoppe over 3 gear og finde 4 således det tyder på en knækket skiftegaffel?


Hvis det er en "kombifejl" du døjer med kan det være en knækket gaffel og en defekt baklyskontakt du døjer med.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
janp
Indlæg: 64
Tilmeldt: man 18. jul 2016 15:53
Geografisk sted: Komdrup ved Aalborg

Re: Vil ikke gå i 4, 5 og bakgear.

Indlæg af janp »

Hvis bilen holder stille, og jeg skifter manuelt, så kan den gå i neutral, 1,2,3,4 og 5, men ikke bakgear. Når jeg så køre en tur, så kan den gå i 1,2,3, men når den når til 4 og 5 så kopler den ud og den vil heller ikke gå i bakgear.

Jeg har en mistanke om at baklys kontakten er gået i stykker, jeg har eller skiftet den for et halvt år siden.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Vil ikke gå i 4, 5 og bakgear.

Indlæg af Vyffe »

Fejlkoder?
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Vil ikke gå i 4, 5 og bakgear.

Indlæg af doktorfrank »

Med den forudgående reparation in mente forekommer det vel sansynligt, at skiftearmens pinolskrue tillader en smule slør ... bare et langskud herfra :shock:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Vil ikke gå i 4, 5 og bakgear.

Indlæg af 383CI »

Jeg mente om du kunne skifte gear "manuelt" med gearstangen?

Altså køre bilen i + og - og om den evt. kobler ud og bliver "bange" når du forsøger 3 eller 4 gear.


Ellers er slør, afhoppet/fejljusteret skiftearme som førnævnt stadigt en oplagt mulighed.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Vil ikke gå i 4, 5 og bakgear.

Indlæg af HamSjelv »

janp skrev:Kan jeg bruge den VCDS light uden interface(da den har jeg i forvejen), som er her https://store.ross-tech.com/shop/vcdslitereg/
Klippe fra Rosstech's hjemmeside:

Free Shareware:

Cannot do AutoScan
Won't display text for all fault codes
No Basic Settings (so no TBA, Xenon leveling, etc or checking timing on TDI's)
No Adaptation Saving (so no changing of locking/lights/horn behavior)
No Output Tests
No tech support from Ross-Tech


Så nej, ingen gerakassegrundjustering med VCDS Lite...
Brugeravatar
janp
Indlæg: 64
Tilmeldt: man 18. jul 2016 15:53
Geografisk sted: Komdrup ved Aalborg

Re: Vil ikke gå i 4, 5 og bakgear.

Indlæg af janp »

Hej 383CI: jeg kan godt skifte neutral og fra 1 til 5 gear med + og -, men når jeg køre en tur, så kopler den ud når den når til 4 og 5.

Hej Vyffe: jeg vil komme med nogle fejlkoder i morgen.
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Vil ikke gå i 4, 5 og bakgear.

Indlæg af CJohansen »

læs nu alleførste svar igen, langsomt, og lav så en grundjustering inder det vilde gætteri fortsætter. :?
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Brugeravatar
janp
Indlæg: 64
Tilmeldt: man 18. jul 2016 15:53
Geografisk sted: Komdrup ved Aalborg

Re: Vil ikke gå i 4, 5 og bakgear.

Indlæg af janp »

Hej alle sammen.

Jeg løftede Lupoen op i går, og fandt ud af at jeg havde lavet en fejl, da jeg skiftede simmerringe, jeg havde simpelthen ikke spændt møtrikken til gangtællerne godt nok, så den var raslet løs under kørslen :oops: .

Jeg var meget lettet, da jeg fandt ud af, at det ikke var skif-gaflen eller den arm som er på gangtælleren der var i stykker :D .

Tusind tak til alle for all jeres hjælp.
Besvar