Slipper kobling hårdt og hopper ved gearskift - Periodisk
Slipper kobling hårdt og hopper ved gearskift - Periodisk
Hej
Min kære Lupo har det ikke så godt...
Det er som om den tøver med at sætte igang i mindre end et sekund og derefter bare slipper koblingen ved minimal speeder nogen gange. Hvilket resultere i at man flyver af sted i 1. gear, som er meget upraktisk hvis man er stoppet eller bremset ned foran et bump eller vejblokade på en miljøvej.
Den kobler også hårdere end den burde helt op til 4 gear, altså det giver et ryk når den skifter. Det er lidt forskelligt hvor slemt problemet er, for det meste bemærker man det ret minimalt, andre dage MEGET kraftigt!
Min første tanke var at den automatiske koblingsarm er slidt og derfor ikke kørte ind og ud optimalt... Men kunne der være tegn på andre problemer, som evt. skulle tjekkes?
Gearkasse renoveret ved 272.000 km hos JP auto - Nuværende km: 296.000
MVH
Jaco-3L
Min kære Lupo har det ikke så godt...
Det er som om den tøver med at sætte igang i mindre end et sekund og derefter bare slipper koblingen ved minimal speeder nogen gange. Hvilket resultere i at man flyver af sted i 1. gear, som er meget upraktisk hvis man er stoppet eller bremset ned foran et bump eller vejblokade på en miljøvej.
Den kobler også hårdere end den burde helt op til 4 gear, altså det giver et ryk når den skifter. Det er lidt forskelligt hvor slemt problemet er, for det meste bemærker man det ret minimalt, andre dage MEGET kraftigt!
Min første tanke var at den automatiske koblingsarm er slidt og derfor ikke kørte ind og ud optimalt... Men kunne der være tegn på andre problemer, som evt. skulle tjekkes?
Gearkasse renoveret ved 272.000 km hos JP auto - Nuværende km: 296.000
MVH
Jaco-3L
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Slipper kobling hårdt og hopper ved gearskift - Periodisk
Hvis du ikke allerede har gjort det, synes jeg at du hurtigst muligt skal bede JP om en vurdering af problemet.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
-
- Indlæg: 4802
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Slipper kobling hårdt og hopper ved gearskift - Periodisk
Som udgangspunkt når den gør ovenstående - er det enten koblingsaktuator eller føringsrør/udrykkerleje der er færdigt
Hvis det er JP har renoveret gearkasse, må vi gå ud fra det er i orden ellers må det være en ommer
Så er der kun aktuatoren tilbage, men er det kommet lige pludseligt eller hvordan ?
Første punkt må være en grundjustering
Hvis det er JP har renoveret gearkasse, må vi gå ud fra det er i orden ellers må det være en ommer
Så er der kun aktuatoren tilbage, men er det kommet lige pludseligt eller hvordan ?
Første punkt må være en grundjustering
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: Slipper kobling hårdt og hopper ved gearskift - Periodisk
+1Kim B Olesen skrev:Første punkt må være en grundjustering
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Re: Slipper kobling hårdt og hopper ved gearskift - Periodisk
Da jeg købte bilen for 4 måneder siden kørte den fantastisk... Det er så gradvist blevet mere og mere tydeligt, så det er ikke bare kommet fra dag til dag. Hvis der også kommer en lille høj tonet skurrende lyd når man giver 1-5% gas i 5. gear, kunne det ikke også være tegn på at koblingen måske skulle skiftes (Det lyder som om at når den rammer sammensætningen/glide punktet af kobling og svinghjulet piver/tikker/skurre), eller kunne det stamme for et helt andet problem ? ?Kim B Olesen skrev:Som udgangspunkt når den gør ovenstående - er det enten koblingsaktuator eller føringsrør/udrykkerleje der er færdigt
Hvis det er JP har renoveret gearkasse, må vi gå ud fra det er i orden ellers må det være en ommer
Så er der kun aktuatoren tilbage, men er det kommet lige pludseligt eller hvordan ?
Første punkt må være en grundjustering
JP kiggede på problemet i sidste måned i forbindelse med skift af en slæbering, men lige præcis den dag besluttede bilen selvfølgelig at køre ret normalt... Typisk
Men der er vel ikke andet for end at smide den forbi JP og gribe dybt i lommen...
Re: Slipper kobling hårdt og hopper ved gearskift - Periodisk
Hvis de har skiftet koblingen så skal du vel ikke griber dybt i lommen. Det kan være der skal nyt førringsrør eller blot en justering til. Men så det jo billigt. Og er det udrykkerleje eller koblingenen er du jo skadefri. Så kan jeg slet ikke se du skal frygte noget. Bare ud med den og få syn for sagen.
Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Re: Slipper kobling hårdt og hopper ved gearskift - Periodisk
Start ud med at tjekke mængden af hydraulikvæske.
Test så din aktuator i Scope, inde i VCDS.
Hvis der ingen hakker er på kurven, inde i Scope, så er din aktuator fin.
Du kan nu adskille din aktuator og rense den grundigt.
Næste skridt er en grundjustering af din EGR ventil, hvis den ikke er chippet og har fået EGR delete.
En slidt/hængende EGR ventil vil gøre at motoren ingen kræfter har i 1,5 sekunder efter at omdrejningerne er faldet, hvilket de jo gør, når du skifter gear.
Bemærk da om den stadig hakker i gearskiftet, når du bruger Tiptronic og kører den lidt længere ud i gearene.
Test så din aktuator i Scope, inde i VCDS.
Hvis der ingen hakker er på kurven, inde i Scope, så er din aktuator fin.
Du kan nu adskille din aktuator og rense den grundigt.
Næste skridt er en grundjustering af din EGR ventil, hvis den ikke er chippet og har fået EGR delete.
En slidt/hængende EGR ventil vil gøre at motoren ingen kræfter har i 1,5 sekunder efter at omdrejningerne er faldet, hvilket de jo gør, når du skifter gear.
Bemærk da om den stadig hakker i gearskiftet, når du bruger Tiptronic og kører den lidt længere ud i gearene.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
- dykker5502
- Indlæg: 390
- Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
- Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
- Kontakt:
Re: Slipper kobling hårdt og hopper ved gearskift - Periodisk
Er der en konklusion her?
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring
VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring
VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Re: Slipper kobling hårdt og hopper ved gearskift - Periodisk
Tja, det kan man godt sige.
Der er flere faktore, som spiller ind.
Her er en lille liste.
Slør i alle dele, lige for motorophæng og inde fra gearkassen og ud til hjulene.
Et træt koblingsudrykkerleje eller udrykkerarm.
En træt koblingsakatuator.
Manglende hydraulikvæske eller forkert væske.
Manglende grundjustering af enten gearkasse eller EGR.
Træt EGR, som hænger.
Manglende spænding på batteriet ( gammelt batteri ), så den mangler spænding ved 8-900 omdrejninger.
Sidste mulighed er at du enten ikke kan finde ud af at slippe speederen en lille smule og så træde lidt igen på det helt rigtige tidspunkt, når den skifter gear, eller at du forventer at den skal skifte gear som en bil med automatgear og torgue converter.
Der er flere faktore, som spiller ind.
Her er en lille liste.
Slør i alle dele, lige for motorophæng og inde fra gearkassen og ud til hjulene.
Et træt koblingsudrykkerleje eller udrykkerarm.
En træt koblingsakatuator.
Manglende hydraulikvæske eller forkert væske.
Manglende grundjustering af enten gearkasse eller EGR.
Træt EGR, som hænger.
Manglende spænding på batteriet ( gammelt batteri ), så den mangler spænding ved 8-900 omdrejninger.
Sidste mulighed er at du enten ikke kan finde ud af at slippe speederen en lille smule og så træde lidt igen på det helt rigtige tidspunkt, når den skifter gear, eller at du forventer at den skal skifte gear som en bil med automatgear og torgue converter.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Slipper kobling hårdt og hopper ved gearskift - Periodisk
Fremragende analyse
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.