Nødprogram/meget sløv

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Lupolicious
Indlæg: 6
Tilmeldt: tirs 30. maj 2017 21:32
Geografisk sted: Nordsjælland

Nødprogram/meget sløv

Indlæg af Lupolicious »

Hej alle,

Jeg står i den uheldige situation, at min Lupo driller.

Jeg har for ca. 1 månedstidsiden fået skiftet tandrem, remstrammer og vandpumpe. En uges tid efter begyndte den at lyse på kølervæske, og begyndte at drikke kølervæsken samt kabine varmen stoppede med at virke. Det viste sig at at den nye vandpumpe allerede var gået i stykker - og heldigvis fik min mekaniker bragt det plads over reklamation mod leverandøren.

I perioden hvor vandpumpen var i stykker var der ingen udfordringer med bilens trækkraft eller lignende. Den kørte som den skulle. Dog lyste ABS lampen. Min mekaniker undersøgte årsagen i forbindelse med udskiftningen af vandpumpen, og bestilte en nye ABS ring, som var årsagen. Han afinstallerede ABS sensoren i samme forbindelse. Hvorfor ved jeg ikke.

Da jeg fik bilen tilbage (ABS ringen er ikke udskiftet, og Uden ABS censor) var bilen meget sløv. Optrækket er næsten væk, og bilen kan på ingen måde komme over 120 km/t på motorvejen.

Vi gennemgået alle slanger mv. i mistanke om at der var noget der manglede at blive sat til. Men alle rør er tilsluttet.

Vi har haft den tilsluttet en Bosch tester, og der var følgende fejl: knastaksel censor - intet signal/ ladetryk regulering (tror jeg det hed).

Vi bestilte en ny knastaksel censor i håbet om at det ville hjælpe på problemet. Men fejlen kom stadig op. Vi gennemgik ledningerne der går frem til censoren for at tjekke brud. Men intet at finde. Herefter satte vi det gamle sensor - og nulstiller fejlen. Herefter er fejlen ikke kommet tilbage igen!

Den eneste fejl bilen nu skriver er ladetryks regulering. Motoren går fint i tomgang, og der er ingen mislyde.

Vi kan simpelthen ikke finde ud af hvad der er galt. Mit spørgsmål går derfor på:

1. Kan den manglende ABS sensor gøre at bilen går i nødprogram?

2. Kan der være noget galt med Map Sensoren?

3. Har i andre bud på hvad der er galt med min kære Lupo?

Bh Lupolicious
wizeazz
Indlæg: 94
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 05:56
Geografisk sted: Holbæk

Re: Nødprogram/meget sløv

Indlæg af wizeazz »

Jeg ville starte med en ny mekaniker.

Få en vcds-tester på og en der kan betjene den.
Måleblokkene skal nok fortælle hvad der sker med både ABS, knastsensor og ladetryksregulering.

Selvfølgelig kan man være uheldig på gamle biler, men det der lyder af lidt for mange fejl lige oveni hinanden til at være helt tilfældigt.

ABS sender ikke bilen i nødprogram

MAP aflæses i VCDS. Ville logge en fejl hvis den var død.

Har i tjekket at VNT går let og trækkes når i starter?
Laver den overboost eller under? VCDS!
Lupolicious
Indlæg: 6
Tilmeldt: tirs 30. maj 2017 21:32
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Nødprogram/meget sløv

Indlæg af Lupolicious »

Jeg er i familie med min mekaniker, og uden ham havde jeg haft nogle meget store værkstedsregninger på bilen. :)

Vi har desværre ikke en VCDS tester. Er der nogen her inde der bor i Nordsjælland/København der har VCDS der evt. ville have mod på at hjælpe?

Vi tjekkede turbotrykket over Bosch testeren. Der stod at at normalen var 999. Men bilen lå mellem 999-1099.

Det er bare meget mærkeligy at det kommer så pludselig. Som nævnt var der ingen problemer inden vandpumpen skulle udskiftes.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Nødprogram/meget sløv

Indlæg af 383CI »

Søg på N75 her.

Både fejlbeskrivelse og fejl på ladetryk gør at det er der første der bør tjekkes.
Der er udførlig beskrivelse af fejlen og hvordan du/I tester og afprøver det her. At fejlen opstår nu behøver jo ikke have noget at gøre med vandpumpe og taktrem.
N75 fejler på ladetryk af og til. Det er lige så sikkert som det er regntid i April i DK, den er ikke meget længere.

Og ellers igen som det er nævnt. Smid den Boschtester af helvede til og få VCDS på og en der kan bruge det.

Og det er ikke så underlige jeg igen ikke er enig med klogrøven. Min erfaring med fejl på MAP sensoren er at den ikke "behøver" stå i loggen og at bilen hakker voldsomt i stedet for bare at blive sløv.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Nødprogram/meget sløv

Indlæg af Skipper »

Er for så vidt enig med kubiktommer :mrgreen:

Stik hovedet ned i motorrummet og se om VNT armen bevæger sig frem og tilbage, når du får en til at trykke på speederen. Mit gæt er at det gør den ikke. Du kan evt. have en vakuumslange der er rykket af, eller et stik/slange der er fejlmonteret på VNT ventilen, eller en defekt ventil. Sandsynligheden for at den fejler lige i det øjeblik du får skiftet vandpumpen, er dog meget lille, og tyder mere på en fejl 40.

Du kan evt tage slangen af til VNT dåsen, og se om den så ikke kører nøjagtig som nu. Hvis JA, så er det fordi Ventilen af en af ovenstående grunde ikke fungerer.

Tjek også forbindelse til MAP og MAF sensorerne, lige for at udelukke dem.

Normalt ville man som nævnt blot sætte VCDS på, men nu du ikke har adgang til det, må der fejlsøges på cowboymaner
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Nødprogram/meget sløv

Indlæg af 2a2 »

Altså - når noget har virket indtil man piller og så ikke virker bagefter så har man dummet sig et eller andet sted.
Hos vw i tønder blev min a2 udleveret i "nødprogram" - de havde rykket en vakuum slange af og kunne ikke finde hvor dem skulle sidde - men essensen er at med alt det din mekker der har pillet rundt ved så kan han sagtens være kommet til at hive en slange af - og så vil den te sig som beskrevet

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
wizeazz
Indlæg: 94
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 05:56
Geografisk sted: Holbæk

Re: Nødprogram/meget sløv

Indlæg af wizeazz »

383CI skrev:Søg på N75 her.

Både fejlbeskrivelse og fejl på ladetryk gør at det er der første der bør tjekkes.
Der er udførlig beskrivelse af fejlen og hvordan du/I tester og afprøver det her. At fejlen opstår nu behøver jo ikke have noget at gøre med vandpumpe og taktrem.
N75 fejler på ladetryk af og til. Det er lige så sikkert som det er regntid i April i DK, den er ikke meget længere.

Og ellers igen som det er nævnt. Smid den Boschtester af helvede til og få VCDS på og en der kan bruge det.

Og det er ikke så underlige jeg igen ikke er enig med klogrøven. Min erfaring med fejl på MAP sensoren er at den ikke "behøver" stå i loggen og at bilen hakker voldsomt i stedet for bare at blive sløv.
Nu vil du jo bare heller ikke være enig med mig af ren princip så det kommer ikke bag på mig.

Men du har som sådan ret i at MAP, ligesom flere andre sensorer, godt kan være fejlbehæftet og lave forkerte målinger uden at der logges fejl.
Jeg skrev dog også at hvis den er død er der fejl. Måler den skævt så er det efter min mening VCDS og erfaring der er vejen frem.

N75 ville ikke være mit første bud, men den er da med på listen.

Back on topic...
Start ved VNT som nævnt.
Skippers lavpraktiske test med se på armen og at tage slangen af er altid en god start for at se hvilken retning man skal gå i.

Jeg er ikke lige i nordsjælland, men hvis du tager en søndagstur til Holbæk en dag kan jeg godt smide VCDS på.
Ellers tjek kortet ovre på VAGcars.dk over folk der har VCDS og hør om en i nærheden af dig vil give en hånd.

http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=97&t=63115
Senest rettet af sussi tors 1. jun 2017 09:51, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: URL tilføjet af Sussi
Lupolicious
Indlæg: 6
Tilmeldt: tirs 30. maj 2017 21:32
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Nødprogram/meget sløv

Indlæg af Lupolicious »

Hej igen,

Tak for de mange gode inputs.

Nu har jeg fået den på værksted, og det er tydeligt at se at VNT armen ikke bevæger sig når man giver gas.

Vi kan ikke finde nogen løs eller forkert installeret slange. Der er ikke meget lidt vacuum i slangen der kommer fra N75 til VNT.

Er det så N75 den er gal med?
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Nødprogram/meget sløv

Indlæg af Kim B Olesen »

En af vacuum slangerne går ind igennem torpedo pladen lige ved de to ventiler, prøv lige at blænde den af !
Lupolicious
Indlæg: 6
Tilmeldt: tirs 30. maj 2017 21:32
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Nødprogram/meget sløv

Indlæg af Lupolicious »

Hvad skal jeg gøre når jeg har blændet den?
wizeazz
Indlæg: 94
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 05:56
Geografisk sted: Holbæk

Re: Nødprogram/meget sløv

Indlæg af wizeazz »

Lupolicious skrev:Hej igen,

Tak for de mange gode inputs.

Nu har jeg fået den på værksted, og det er tydeligt at se at VNT armen ikke bevæger sig når man giver gas.

Vi kan ikke finde nogen løs eller forkert installeret slange. Der er ikke meget lidt vacuum i slangen der kommer fra N75 til VNT.

Er det så N75 den er gal med?
Kan du bevæge VNT manuelt?
Fat i den med fingrene eller en tang.
Den skal gå rimelig let.

Hvis ikke så er fejlen en tilsodet eller slidt VNT. Det er den mest hyppige grund til fejl på trykstyring.

Ny turbo eller adskil og rengør VNT.
Nogle gange kan man få liv i den med VNT-rens eller ovnrens.

Husk at give bilen lidt gas ind imellem så man får brændt det lidt igennem.

Hvis den går fint i VNT manuelt så tjek vacuum-forsyningen til N75.

Er VNT og forsyning ok så er N75 næste naturlige forklaring.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Nødprogram/meget sløv

Indlæg af Kim B Olesen »

Lupolicious skrev:Hvad skal jeg gøre når jeg har blændet den?
Se igen om armen bevæger sig ;) det var for at udelukke en utæthed i slangen til eller i selve vacuum reservoiret 8-)
Lupolicious
Indlæg: 6
Tilmeldt: tirs 30. maj 2017 21:32
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Nødprogram/meget sløv

Indlæg af Lupolicious »

VNT armen kan jeg sagtens bevæge manuelt. Har afmonteret slangen der går ind mod torpedoen. Der er fint sug på denne. Men slangen der går videre til VNT er der næsten intet sug på.

Hvad tænker i?
wizeazz
Indlæg: 94
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 05:56
Geografisk sted: Holbæk

Re: Nødprogram/meget sløv

Indlæg af wizeazz »

Lupolicious skrev:VNT armen kan jeg sagtens bevæge manuelt. Har afmonteret slangen der går ind mod torpedoen. Der er fint sug på denne. Men slangen der går videre til VNT er der næsten intet sug på.

Hvad tænker i?
Så er det nok ved at være tid til at prøve med en anden N75.
Prøv evt at samle vakuum forsyning med slangen til VNT oppe ved N75.
Hvis den trækker armen fint der så er det enten N75 eller el-fejl til samme.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Nødprogram/meget sløv

Indlæg af 383CI »

Har du ikke set efter om armen bevæger sig automatisk endnu? og/eller når den ikke gør.

Der er rigtigt langt hjem hvis vi skal gøre det på VW maner, men hvis vi skal vil jeg forslå du starter med at skifte bagklappen, venstre baghjul og gangstelleren.
Så er vi ligesom igang og kan udelukke det som fejlkilder. alt andet er helt sort og nu er selv de klogeste med på "man" bør se p åN75

Jeg siger ikke det er den men det er sgu et af de første steder at tjekke ordentlig og korrekt fordi det er en meget almindelig fejl.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Nødprogram/meget sløv

Indlæg af Skipper »

Undskyld jeg siger det så lige ud. Når skidtet holder op med at virke, på nøjagtig samme tid som fætteren fikser noget, så er det næppe komponentfejl. Find nu det der er samlet forkert i stedet for ............ ;)
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Lupolicious
Indlæg: 6
Tilmeldt: tirs 30. maj 2017 21:32
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Nødprogram/meget sløv

Indlæg af Lupolicious »

Har bestilt ny N75. Giver lige en melding på om det løser problemet.

Tak for hjælpen.
Gommasch
Indlæg: 3
Tilmeldt: man 24. feb 2014 10:23
Geografisk sted: Odense

Re: Nødprogram/meget sløv

Indlæg af Gommasch »

Løste en ny N75 problemet ?
Besvar