Luper ryster i motor trækaksler ved udkobling

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Dup
Indlæg: 52
Tilmeldt: fre 27. dec 2013 00:29
Geografisk sted: Kokkedal, 2980 Nordsjælland

Luper ryster i motor trækaksler ved udkobling

Indlæg af Dup »

Hej alle sammen, Jeg har en lille udfordring med min kære elskede lupo som jeg mangler lidt hjælp omkring. bilen har kørt ca 370.000 km, 2000 model

Når jeg kobler ud og bilen står helt stille så ryster motor og trækaksler. jeg fornemmer også dette ved nedgearing lige før bilen stopper helt. Jeg har for nylig udskiftet kobling, (Luk) udrykkerleje og føringshorn, samt koblingsakuratoren. Bilen er grundjusteret med vcds og creeppoint er sat. Jeg har checket kødbenet samt højre motorophæng for eventuelle fejl, men det virker til at være i orden.

Jeg har læst lidt forskelligt, og har selv det enderste led på højre trækaksel under mistanke da det jo har kørt 370.000km, I et andet indlæg har jeg læst at gearstyringsboksen (6N0 927 735) kunne være en mulig synder.? Eller en anden mulighed kunne måske være et skævt svinghjul.?

Den køre upåklageligt ellers og skifter gear som om den lige var rullet ud fra fabrikken.

Jeg håber der er nogle af jer herinde der har et kreativt input før jeg begiver mig ud i at købe mig fattig i de forkerte stumper.

Jeg har en video hvor man kan se hjulet ryste, samt højre motorophæng, når bilen står i gear, hvis nogle kan bruge dette til diagnose.

Mvh. Thomas
Audi A2 3L kongeblå 2002 Xtend | Lupo 3L sølv 2004 | Audi Q7 2008 sline --> VCDS DK version - hjullejeværktøj 62 mm, Nordsjælland. Skriv gerne for en 3L sludder.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Luper ryster i motor trækaksler ved udkobling

Indlæg af KMDTHY »

Kontroller gearkassen for slør. Tag endedækslet af.....

Jeg så det samme på en kammerats Lupo.... Hjulene stod at rystede ved tilkobling.... der blev både kobling og svinghjul skiftet uden effekt. Det var gearkassen.

Læs mere om det her...
viewtopic.php?f=13&t=5114
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Dup
Indlæg: 52
Tilmeldt: fre 27. dec 2013 00:29
Geografisk sted: Kokkedal, 2980 Nordsjælland

Re: Luper ryster i motor trækaksler ved udkobling

Indlæg af Dup »

Tak for hurtig svar! Det var en hård dom, men jeg må have arbejdshandskerne på og have checket gearkassen.

Hvis der er andre der kan byde ind med noget kreativt skal i være meget velkommen, evt hvordan der checkes for slør når dækslet er afmonteret.?
Audi A2 3L kongeblå 2002 Xtend | Lupo 3L sølv 2004 | Audi Q7 2008 sline --> VCDS DK version - hjullejeværktøj 62 mm, Nordsjælland. Skriv gerne for en 3L sludder.
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Luper ryster i motor trækaksler ved udkobling

Indlæg af Bandit »

Måske centrering af kobling
Ulven kommer, ulven kommer
Dup
Indlæg: 52
Tilmeldt: fre 27. dec 2013 00:29
Geografisk sted: Kokkedal, 2980 Nordsjælland

Re: Luper ryster i motor trækaksler ved udkobling

Indlæg af Dup »

Så vidt jeg ved har centrering af kobling kun noget at sige når gearkassen skal monteres for at den kommer let på igen. Når den er monteret har koblingen frit spil, men tak for budet, jeg vil prøve en af dagene at afmontere gearkassen og få mit svinghjul afdrejet, da den gamle kobling kan have brændt en hinde fast på svinghjulet som gør at den nye ikke fungere ordentlig. Men det er desværre nok som tidligere beskrevet i indlægget slidte lejer i diferancialet på gearkassen der kan være årsagen til den ryster. Det er bare ærgeligt nu hvor den ellers køre uden fejl, gearkassen er blevet påfyldt flydende renovering ved navn Grå T fra abcon. (Total 3,1 liter med olie) og dette syns jeg bestemt har gjort det hele mere glidende i både kørsel og gearskift. ;)

Alle er velkomne til at byde ind med kommentarer.

Ps! Hvis nogle står og mangler vcds til grundjustering eller andet spændende så har jeg et originalt dansk kabel liggende her i Nordsjælland, og hjælper gerne en lupo ven i nød! ;)
Audi A2 3L kongeblå 2002 Xtend | Lupo 3L sølv 2004 | Audi Q7 2008 sline --> VCDS DK version - hjullejeværktøj 62 mm, Nordsjælland. Skriv gerne for en 3L sludder.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Luper ryster i motor trækaksler ved udkobling

Indlæg af Kim B Olesen »

Korrekt med koblingscentrering ;) kunne godt være gearkassen, hvad med nederste motorophæng - hvordan ser det ud ?
Dup
Indlæg: 52
Tilmeldt: fre 27. dec 2013 00:29
Geografisk sted: Kokkedal, 2980 Nordsjælland

Re: Luper ryster i motor trækaksler ved udkobling

Indlæg af Dup »

Det nederste ophæng "kødbenet" ser komplet ud, der er ikke nogle revner i gummiet, meeen det har ligsom 90 % af motordelene overlevet 370.000 km så mon ikke det kunne trænge til en udskiftning. Jeg har kontaktet auto part og har fået dem til at måle et ophæng fra en polo 9n 1,4 benzin og det har samme dimensioner som det originale til lupo selvom det ser lidt anderledes ud i formen og er en del billigere i anskaffelse, så det var min plan at udskifte det sammen med det højre motorophæng. Jeg tror desværre ikke at nye ophæng afhjælper problemet.
Audi A2 3L kongeblå 2002 Xtend | Lupo 3L sølv 2004 | Audi Q7 2008 sline --> VCDS DK version - hjullejeværktøj 62 mm, Nordsjælland. Skriv gerne for en 3L sludder.
Dup
Indlæg: 52
Tilmeldt: fre 27. dec 2013 00:29
Geografisk sted: Kokkedal, 2980 Nordsjælland

Re: Luper ryster i motor trækaksler ved udkobling

Indlæg af Dup »

Som en forsinket afslutning på indlægget så var skadesvolder et helt nymonteret (uoriginalt) føringsrør der havde givet efter i tryksvejsningen og lå og raslede rundt og havde gjort trykfoden skæv i fjedrene, så dvs. af med kassen igen og på med nyt føringsrør (originalt) inkl. Nyt luk koblingssæt, udrykkergaffel, afdrejet og afbalanceret svinghjul og ny krumtapspakning. Så en erfaring rigere! Køb aldrig uoriginale dele der er besværlige at skifte, og slet ikke et uoriginalt føringsrør.
Audi A2 3L kongeblå 2002 Xtend | Lupo 3L sølv 2004 | Audi Q7 2008 sline --> VCDS DK version - hjullejeværktøj 62 mm, Nordsjælland. Skriv gerne for en 3L sludder.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Luper ryster i motor trækaksler ved udkobling

Indlæg af KMDTHY »

Super. Tak for tilbagemelding. Det var da trods alt en billig omgang :)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Dup
Indlæg: 52
Tilmeldt: fre 27. dec 2013 00:29
Geografisk sted: Kokkedal, 2980 Nordsjælland

Re: Luper ryster i motor trækaksler ved udkobling

Indlæg af Dup »

Røret ja, men koblingskit måtte jeg skifte igen, så helt billigt var det ikke. ;)
Audi A2 3L kongeblå 2002 Xtend | Lupo 3L sølv 2004 | Audi Q7 2008 sline --> VCDS DK version - hjullejeværktøj 62 mm, Nordsjælland. Skriv gerne for en 3L sludder.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Luper ryster i motor trækaksler ved udkobling

Indlæg af Kim B Olesen »

Det var fandme da også uheldigt :(
Så har du en billig kobling til salg ;)
Dup
Indlæg: 52
Tilmeldt: fre 27. dec 2013 00:29
Geografisk sted: Kokkedal, 2980 Nordsjælland

Re: Luper ryster i motor trækaksler ved udkobling

Indlæg af Dup »

Jeg har sendt den "gamle" afsted til butikken der solgte mig det uorginale føringsrør for så at få dem til at erstatte det der blev ødelagt, så mon ikke snart jeg har et nyt luk kit tilsalg til en god pris. Jeg skal nok give lyd.
Audi A2 3L kongeblå 2002 Xtend | Lupo 3L sølv 2004 | Audi Q7 2008 sline --> VCDS DK version - hjullejeværktøj 62 mm, Nordsjælland. Skriv gerne for en 3L sludder.
Lupo4you
Indlæg: 8
Tilmeldt: man 7. mar 2016 07:07

Re: Luper ryster i motor trækaksler ved udkobling

Indlæg af Lupo4you »

Dup( Thomas ) har godt nok skrevet en email til dig men der skete noget kludet da den skulle sendes så derfor skriver jeg også lige her til dig.. Er ved at skifte kobling efter 400000 med den samme kobling så mon ikke den har udtjent sit vær..har afmonteret min gearkasse og et nyt koblingssæt er købt med førerør og udrykkerleje mit spørgsmål til dig er så om du har et godt råd til centrening af kobling og om der er noget man skal være OBS på når man monter koblingen?? Kunne læse mig til at du kunne hjælpe med grundjustering hvis der var en Lupo ejer i nød og vil derfor spøger om du ville kunne hjælpe mig?? Bor i Nordsjælland nærmer betegnet Gørløse ca 12km fra Hillerød.. På forhånd tak du er velkommen til at give mig en SMS hvis du har tid mit nr er 25763630
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Luper ryster i motor trækaksler ved udkobling

Indlæg af sussi »

Lupo4you skrev:Dup( Thomas ) nyt koblingssæt er købt med førerør og udrykkerleje
Håber det er et OE føringsrør :ugeek:
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Luper ryster i motor trækaksler ved udkobling

Indlæg af doktorfrank »

Det plejer at være tilstrækkeligt at centrere på øjemål - evt. kan en skydelære bruges til at afgøre, om målet er ens hele vejen rundt ... hvis det er en nogenlunde forståelig beskrivelse :roll:
:)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
wizeazz
Indlæg: 94
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 05:56
Geografisk sted: Holbæk

Re: Luper ryster i motor trækaksler ved udkobling

Indlæg af wizeazz »

Hvad blev dommen egentlig på 9N motorophænget?
Blev det monteret og spiller det?

Har du partnummer på det?
wizeazz
Indlæg: 94
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 05:56
Geografisk sted: Holbæk

Re: Luper ryster i motor trækaksler ved udkobling

Indlæg af wizeazz »

wizeazz skrev:Hvad blev dommen egentlig på 9N motorophænget?
Blev det monteret og spiller det?

Har du partnummer på det?
Jeg kan nu melde at 6Q0 199 851 AK passer perfekt og er både forstærket og meget billigere.
Jeg købte et let brugt på eBay for 17eur med fragt.
Det var kun den havldel med bøsningerne i jeg fik og dermed også kun den jeg skiftede. Den anden fejler jo aldrig noget. Om man kan bruge hele 9N beslaget ved jeg så af gode grunde ikke, men i hvert fald kan man gøre som jeg og spare en god slat.
ThomasDitlev
Indlæg: 176
Tilmeldt: tirs 27. jan 2015 22:27
Geografisk sted: Hellerup

Re: Luper ryster i motor trækaksler ved udkobling

Indlæg af ThomasDitlev »

Er der nogen der har prøvet dette ophæng på en A2?
Audi A2 3L 2001 med DPF
Audi Q4 40 etron 2021
Mercedes-Benz 350SL 1973
Morris Mini 1000 1972
Udlåner gerne værktøj til skift af hjullejer, tandrem og bærearmsbøsninger
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Luper ryster i motor trækaksler ved udkobling

Indlæg af doktorfrank »

Jeg mener just at have hørt, at dele beregnet til benzin-udgaver er hårdere, og at der derfor er større risiko for øget støjniveau - hvilket jeg finder specielt bekymrende i A2-sammenhæng.
:?: :roll:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
wizeazz
Indlæg: 94
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 05:56
Geografisk sted: Holbæk

Re: Luper ryster i motor trækaksler ved udkobling

Indlæg af wizeazz »

doktorfrank skrev:Jeg mener just at have hørt, at dele beregnet til benzin-udgaver er hårdere, og at der derfor er større risiko for øget støjniveau - hvilket jeg finder specielt bekymrende i A2-sammenhæng.
:?: :roll:
Det er lidt svært at vurdere om den støjer mere da jeg kom fra en der bankede mod forbroen konstant.
Men støjsvag er en Lupo jo ikke helt.

I en bil man vil beholde længe, eller generelt forkæle lidt ville jeg uden tvivl gå efter den originale del.
Men til en 10.000kr bil der bare skal klare et syn eller to som en billig bil, er den et helt fint og fuldt funktionelt alternativ.
Besvar