Koblingsfejl?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
HolgerA
Indlæg: 111
Tilmeldt: lør 29. mar 2014 21:12
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Koblingsfejl?

Indlæg af HolgerA »

Lupoen har været udlånt, på vej hjem skaber den sig: Ud af en lang lige vej går motoren op i omdr. mens bilen taber fart. Gangstelleren skifter gear som den skal. Koblingsaktuatoren trækker i koblingsarmen men bilen kører ikke. VCDS siger:
01155-Kobling
42-10 - Omdrejningsafvigelse for stor - Periodisk.
Nogen der har et bud?
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Koblingsfejl?

Indlæg af Vyffe »

Glider i koblingen. Ny på.

Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Koblingsfejl?

Indlæg af Skipper »

1+ ;)
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
HolgerA
Indlæg: 111
Tilmeldt: lør 29. mar 2014 21:12
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Re: Koblingsfejl?

Indlæg af HolgerA »

Jeg tror jeres diagnose er rigtig men alligevel forstår jeg det ikke. Hvordan kan det komme så pludselig, uden varsel? Der var ABSOLUT INGEN forbindelse mellem motor og gearkasse. Jeg kunne skubbe bilen med en' finger, selv om den var i gear. Da jeg fik den på liften kunne jeg dreje begge hjul uden nogen modstand i gear. Da gearkassen var ude kunne jeg ikke dreje koblingspladen uden motoren drejede med. Da jeg løsnede de seks skruer til trykpladen, gav fingrene sig flere mm. Dvs. at der var tryk på pladen. Koblingspladen måler 7 mm. Er der nogen der ved hvad den måler fra ny?
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Koblingsfejl?

Indlæg af doktorfrank »

Jeg har for ikke så længe siden set en gearaksel med et træthedsbrud, som gav lignende symptomer. Jeg ville nok kontrollere gearkassen meget omhyggeligt. :geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Koblingsfejl?

Indlæg af Skipper »

Købte en gang en gammel mazda diesel på auktion (guderne vide hvorfor), og den kørte fint, indtil konen pludseligt ikke kunne komme længere, mellem Herning og Ringkøbing midt om natten. Årsag, slidt op kobling. Effekt = rimelig negativ kone.

I biler der yder ganske beskedent, er det ofte sådan. Hvis man kører meget "fornuftigt", og den så glider under morfar kørsel, så er der altså intet tilbage. Du har ramt grænsen for hvornår der er nok koblingsmateriale, til at der er forbindelse til gearkassen IMO. Havde der nu været mange kræfter, og du brugte dem jævnligt, så ville du få et tidligere prej, ved at den glider under belastning, og så ved man hvad klokken er slået. Men, man har så stadig tid til at bestille nye stumper, mens man kører pænt. (Ikke en opfordring til at køre råddent) ;)

Er i øvrigt enig med doktorfrank i, at det ville være fornuftigt at forsøge at dreje hjulene via akslen i gearkassen, inden du samler igen :)
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Koblingsfejl?

Indlæg af doktorfrank »

Jeg bed mærke i, at der ved adskillelse fortsat var flere mm forspænding på membranfjederen - kan der være det, hvis belægningen er så opslidt, at der ingen modstand er imod at skubbe bilen med indrykket gear? Og efter afmontering af gearkassen får afsløret, at koblingsnavet ikke lader sig dreje i forhold til svinghjulet?
Hvis der ikke helt enkelt er tale om, udrykkerlejet har været forhindret i at flytte sig til tilkoblet tilstand, må der være en afbrydelse i systemet af aksler og tandhjul. Ikk å?
:ugeek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
wizeazz
Indlæg: 94
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 05:56
Geografisk sted: Holbæk

Koblingsfejl?

Indlæg af wizeazz »

Med den beskrivelse er det ikke koblingen.
Så skulle koblingsplade ha smidt sin bælægning fordi nitterne var slidt af.

Når koblingen ser intakt ud og giver sig ved afmontering så har den fortsat lidt effekt og dermed bør man ikke med let hånd kunne skubbe bilen mens der er koblet til.

Mit bud er at noget er helt galt i kassen.
Eller som doktoren siger at udrykkerlejer havde sat sig. Men så skulle føringsrøret være færdigt og det er jo nemt at se.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Koblingsfejl?

Indlæg af Skipper »

Indtil den er skilt ad og der er syn for sagen, så er det vist rent gætværk. Under alle omstændigheder er kursen at rive gearkassen af.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
HolgerA
Indlæg: 111
Tilmeldt: lør 29. mar 2014 21:12
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Re: Koblingsfejl?

Indlæg af HolgerA »

Gearkassen er ude og der er fin forbindelse mellem højgearaksel og flanger til trækaksel. I morgen tidlig kører jeg til Maikaefertreffen i Hannover, så der går lige et par dage inden jeg kommer videre.
HolgerA
Indlæg: 111
Tilmeldt: lør 29. mar 2014 21:12
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Re: Koblingsfejl?

Indlæg af HolgerA »

Gearkassen er skilt ad og der er ingen tegn på fejl.
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Koblingsfejl?

Indlæg af CJohansen »

Jeg syntes at huske de første mange svar på tråden : Skift koblingen, den er slidt op :?
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
HolgerA
Indlæg: 111
Tilmeldt: lør 29. mar 2014 21:12
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Re: Koblingsfejl?

Indlæg af HolgerA »

En ny kobling er monteret og bilen kører. En ny Sachs kobling måler 8,5 mm.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Koblingsfejl?

Indlæg af Skipper »

Sådan! Tak for tilbagemelding ;)
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Besvar