Den rigtige styrekugle
-
- Indlæg: 151
- Tilmeldt: fre 11. sep 2015 18:05
- Geografisk sted: København
Den rigtige styrekugle
Hej.
Jeg skal skifte styrekugler på min a2, men jf. forum og en bekendt klokker flere forhandlere rundt i det...
Derfor kunne jeg godt bruge et link eller parts no. på styrekugler, der passer til en a2 1.2 fra 2002 uden servo. Eller endnu bedre, hvis nogen ligger inde med nogen de vil sælge!?
/HEVG
Jeg skal skifte styrekugler på min a2, men jf. forum og en bekendt klokker flere forhandlere rundt i det...
Derfor kunne jeg godt bruge et link eller parts no. på styrekugler, der passer til en a2 1.2 fra 2002 uden servo. Eller endnu bedre, hvis nogen ligger inde med nogen de vil sælge!?
/HEVG
Re: Den rigtige styrekugle
Nååååh, fik du fundet ryste skurken ?
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
-
- Indlæg: 151
- Tilmeldt: fre 11. sep 2015 18:05
- Geografisk sted: København
Re: Den rigtige styrekugle
Nope, skiftede skiver, klodser og hjulleje(det trængte alligevel), det hjalp lige et par dage, så var den tilbage Stadig samme symptomer, ryster fra 80 ned til 50.CJohansen skrev:Nååååh, fik du fundet ryste skurken ?
Nu prøver jeg med styrekuglerne og bytter samtidig om på for og- bagdæk.
Har i øvrigt fundet partsnumber på styrekuglerne.
8Z0 419 811 A
8Z0 419 812 A
/HEVG
- Bandit
- Indlæg: 774
- Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland
Re: Den rigtige styrekugle
Du skal stadig være opmærksom på om de er korrekte.
På lupoen har jeg været ude for at den styrekugle de lagde på disken ved Refaco var for kort OG til den forkerte side. Jeg var bare glad for at have medbragt den antagne styrekugle til reference.
Ved ikke om A2'eren har de samme udfordringer.
På lupoen har jeg været ude for at den styrekugle de lagde på disken ved Refaco var for kort OG til den forkerte side. Jeg var bare glad for at have medbragt den antagne styrekugle til reference.
Ved ikke om A2'eren har de samme udfordringer.
Ulven kommer, ulven kommer
- Vyffe
- Indlæg: 2661
- Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Ølholm, Tørring
Re: Den rigtige styrekugle
Den her passer til venstre side:
http://www.refako.dk/sporstangkugle-var ... 034760-914
Den her passer til højre side:
http://www.refako.dk/sporstangkugle-var ... 034759-914
http://www.refako.dk/sporstangkugle-var ... 034760-914
Den her passer til højre side:
http://www.refako.dk/sporstangkugle-var ... 034759-914
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
-
- Indlæg: 151
- Tilmeldt: fre 11. sep 2015 18:05
- Geografisk sted: København
Re: Den rigtige styrekugle
Jeg var selv ved refako igår, og de har to forskellige en til lupo, som er 93mm lang og en til a2 på 95mm, samt en forskel på 0,05mm på konusmål. Jeg påpegede, at han skulle kontrollere part number med stelnummer, og det skulle være de rigtige de udlevere idag. Jeg var selv ude for, at jeg fik de forkerte to gange sidst de blev skiftet, det var fra hhv. refako og thansen.Bandit skrev:Du skal stadig være opmærksom på om de er korrekte.
På lupoen har jeg været ude for at den styrekugle de lagde på disken ved Refaco var for kort OG til den forkerte side. Jeg var bare glad for at have medbragt den antagne styrekugle til reference.
Ved ikke om A2'eren har de samme udfordringer.
Jeg har ikke selv tid til at lave det, så ansvaret er smidt over til en mekker. Han bruger FTZ og de vil have 415 pr. stk. det er rimelig spidst, men jeg har ikke tid til at lave det selv og slet ikke, hvis jeg får udleveret de forkerte igen igen - håber det er pengene værd.
/HEVG
Senest rettet af HEVgundersen fre 10. mar 2017 09:40, rettet i alt 1 gang.
-
- Indlæg: 151
- Tilmeldt: fre 11. sep 2015 18:05
- Geografisk sted: København
Re: Den rigtige styrekugle
Er du sikker på det, det er til en A2'er? Jeg kiggede specifikt på dem igår hos refako, og han sagde, at de var til en lupo og ikke A2'er.Vyffe skrev:Den her passer til venstre side:
http://www.refako.dk/sporstangkugle-var ... 034760-914
Den her passer til højre side:
http://www.refako.dk/sporstangkugle-var ... 034759-914
Han sagde de her passede på en A2'er
http://www.refako.dk/sporstangkugle-til ... 7191414402
http://www.refako.dk/sporstangkugle-til ... 7191414402
De ligger meget tæt op af hinanden, men der er en forskel, ved ikke om det betyder noget.
/HEVG
- Vyffe
- Indlæg: 2661
- Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Ølholm, Tørring
Re: Den rigtige styrekugle
Det er rigtignok til en Lupo 3L. På deres side passer de til både Lupo/A2. Det gælder for i øvrigt også for dem du linker til.
Tror ærlig talt det er ligegyldigt om den er 93 eller 95. Der er gevind nok at justere på. Vognen skal alligevel spores bagefter.
Søg på OE varenummer:
http://www.refako.dk/soeg/3173628/8Z0419811A
http://www.refako.dk/soeg/3173645/8Z0419812A
Tror ærlig talt det er ligegyldigt om den er 93 eller 95. Der er gevind nok at justere på. Vognen skal alligevel spores bagefter.
Søg på OE varenummer:
http://www.refako.dk/soeg/3173628/8Z0419811A
http://www.refako.dk/soeg/3173645/8Z0419812A
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
-
- Indlæg: 151
- Tilmeldt: fre 11. sep 2015 18:05
- Geografisk sted: København
Re: Den rigtige styrekugle
De passede dem fra FTZ, så det var dejligt.
Jeg byttede om på for og bagdæk i samme omgang, desværre har hverken styrekugler dette afhjulpet rystelserne helt.
/HEVG
Jeg byttede om på for og bagdæk i samme omgang, desværre har hverken styrekugler dette afhjulpet rystelserne helt.
/HEVG
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Den rigtige styrekugle
Så lad mig dele en erfaring fra min egen A2: jeg fik næsten de ulidelige vibrationer fra højre forhjulsbremse til at forsvinde, da mistanken samlede sig om den ubehagelige afsløring, at de to anlæg for bremseklodserne ikke var parallelle - det øverste var bøjet formodentlig i forbindelse med overlast i forbindelse med ipresning af forhjulsleje. Ved anvendelse af grov vold fik jeg vredet det nogenlunde tilbage til den oprindelige position, og siden har rystelserne været væk - uden at skifte skiver, klodser eller calipre.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
-
- Indlæg: 151
- Tilmeldt: fre 11. sep 2015 18:05
- Geografisk sted: København
Re: Den rigtige styrekugle
Det vil jeg tjekke næste gang den er på lift.doktorfrank skrev:Så lad mig dele en erfaring fra min egen A2: jeg fik næsten de ulidelige vibrationer fra højre forhjulsbremse til at forsvinde, da mistanken samlede sig om den ubehagelige afsløring, at de to anlæg for bremseklodserne ikke var parallelle - det øverste var bøjet formodentlig i forbindelse med overlast i forbindelse med ipresning af forhjulsleje. Ved anvendelse af grov vold fik jeg vredet det nogenlunde tilbage til den oprindelige position, og siden har rystelserne været væk - uden at skifte skiver, klodser eller calipre.
Den lever lidt sit eget liv med de rystelser
Nu er rystelserne væk ved nedbremsning, men der er opstået en rystelse i rattet ved hastighed over 110 km/t.
Jeg har en teori om, at en af min fælger er skæve/sprunget karkasse/skævt dæk. Foran har det manifesteret sig ved rystelser ved nedbremsninger. Efter bytningen af hjul giver det sig nu til udtryk ved rystelser i rattet ved høj fart. Jeg hæler mest til karkassen eller skævt dæk af den grund, at jeg på en meget jævn vej stort set ikke kan mærke det, men ved regelmæssig ujævnhed accelere rystelserne op i kraft. Forstil dig et oval hjul over et vaskesbræt, det kan være rigtig fint, hvis formen passer ned i rillerne eller rigtig slemt, hvis de ikke gør!?
/HEVG
Re: Den rigtige styrekugle
Meget valide observationer. Jeg vil stadig gerne være sikker på der ingen slør er noget sted i styrtøjet og hjulophænget, bare for at kunne indsnævre hvad der ledes efter.
Vi snakker hvert eneste bevægelige led fra rat og ud til hjul, incl. bærekugler og bøsninger i bærearme mm. ALT hvad der kan give sig i hjulophænget og styrtøjet. Herunder også støddæmpere, tårnlejer osv. .
Der ud over syntes jeg at dine observationer om dæk og karkasser er en fin tankegang, og jeg har et sæt ekstra hjul stående, som du hjertens gerne må bruge til at teste den teori af med, næste gang du er på disse kanter. Du kan meget vel være på rette spor, og der er kun en måde at be eller afkræfte det på. På med andre hjul!
Dog hæfter jeg mig ved følgende:
Da du var på besøg hos mig, nævnte du at rystelserne var væk efter skift af skiver, indtil du måtte lave en forholdsvis kraftig opbremsning. Så kom de tilbage........
Mit bud på det er, at enten er der noget med hjulene, altså dæk og fælge, som er i uballance, eller også er der noget i hjulophæng og / eller styrtøj som har slør, eller begge dele. Selv den mindste ubalance vil 99% sikkert forstærke sig til kraftige rystelser i det senarie, hvor der er en ellers ubemærkelig skævhed i en skive.
Jeg hæfter mig ved prøveturen i din fine A2, hvor selv en let fod på bremsen resulterede i øjeblikkelige og kraftige rystelser.
Min helt og aldeles udokumenterede skud efter 2 km prøvetur er, at det starter med småting i skiven, eller andet som doktorfrank så rigtigt siger, som kan starte en vibration, og forstærkes så af "slør".
Det er muligvis et fejlskud, men jeg tror du kan skifte skiver i al evighed, og stadig ramme samme situation, indtil du finder den egentlige skurk.
Jeg ved det er lidt en øv kommentar. Beklager.
Vi snakker hvert eneste bevægelige led fra rat og ud til hjul, incl. bærekugler og bøsninger i bærearme mm. ALT hvad der kan give sig i hjulophænget og styrtøjet. Herunder også støddæmpere, tårnlejer osv. .
Der ud over syntes jeg at dine observationer om dæk og karkasser er en fin tankegang, og jeg har et sæt ekstra hjul stående, som du hjertens gerne må bruge til at teste den teori af med, næste gang du er på disse kanter. Du kan meget vel være på rette spor, og der er kun en måde at be eller afkræfte det på. På med andre hjul!
Dog hæfter jeg mig ved følgende:
Da du var på besøg hos mig, nævnte du at rystelserne var væk efter skift af skiver, indtil du måtte lave en forholdsvis kraftig opbremsning. Så kom de tilbage........
Mit bud på det er, at enten er der noget med hjulene, altså dæk og fælge, som er i uballance, eller også er der noget i hjulophæng og / eller styrtøj som har slør, eller begge dele. Selv den mindste ubalance vil 99% sikkert forstærke sig til kraftige rystelser i det senarie, hvor der er en ellers ubemærkelig skævhed i en skive.
Jeg hæfter mig ved prøveturen i din fine A2, hvor selv en let fod på bremsen resulterede i øjeblikkelige og kraftige rystelser.
Min helt og aldeles udokumenterede skud efter 2 km prøvetur er, at det starter med småting i skiven, eller andet som doktorfrank så rigtigt siger, som kan starte en vibration, og forstærkes så af "slør".
Det er muligvis et fejlskud, men jeg tror du kan skifte skiver i al evighed, og stadig ramme samme situation, indtil du finder den egentlige skurk.
Jeg ved det er lidt en øv kommentar. Beklager.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!
En rigtig C5'er kommer fra USA!
En rigtig C5'er kommer fra USA!
-
- Indlæg: 151
- Tilmeldt: fre 11. sep 2015 18:05
- Geografisk sted: København
Re: Den rigtige styrekugle
Det "skøre" er bare, at der ikke er rystelser ved nedbremsning mere, der var lidt efter skift af styrekugler(lige nok til,at jeg nåede at nævne rystelserne, her på forum), men de er altså væk nu ????
Der er kun rystelser ved høj fart >110 kmt. og kun periodisk...
Jeg har idag kørt 500km, og har leget lidt med fart, nedbremsning og acceleration, og der er ingen systematik i rystelserne. Det ene sted kan jeg køre 120kmt uden noget, kort efter dukker det op og forsvinder igen.
Mekkeren der skiftede mine styrekugler tjekkede bærearmen, og fandt intet slør - det er selvfølgelig ikke garanti for, at det ikke er der fejlen er.
Jeg tror simpelthen dækkene er købt for billige, og de ikke er runde. Det har "presset" fejl ud af andre komponenter, som løbende ikke har kunne æde ubalancen. Derfor er mit næste forsøg, at låne nogle fælger/dæk og se, hvad det kaster af sig.
Man må sige en 3L er en lærende oplevelse at eje
/HEVG
Der er kun rystelser ved høj fart >110 kmt. og kun periodisk...
Jeg har idag kørt 500km, og har leget lidt med fart, nedbremsning og acceleration, og der er ingen systematik i rystelserne. Det ene sted kan jeg køre 120kmt uden noget, kort efter dukker det op og forsvinder igen.
Mekkeren der skiftede mine styrekugler tjekkede bærearmen, og fandt intet slør - det er selvfølgelig ikke garanti for, at det ikke er der fejlen er.
Jeg tror simpelthen dækkene er købt for billige, og de ikke er runde. Det har "presset" fejl ud af andre komponenter, som løbende ikke har kunne æde ubalancen. Derfor er mit næste forsøg, at låne nogle fælger/dæk og se, hvad det kaster af sig.
Man må sige en 3L er en lærende oplevelse at eje
/HEVG
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Den rigtige styrekugle
En dejlig positiv tilgang til udfordringerne . Du kan altid låne et sæt hjul her i Ringsted.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
- Atjuh 3L
- Indlæg: 1739
- Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Køge
- Kontakt:
Re: Den rigtige styrekugle
Hvordan ser din krængningsstabilisator/bøsningerne ud?
Mvh,
Atjuh 3L.
Mvh,
Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: Den rigtige styrekugle
Hvis der er slør, hvad der jo nok er så:Atjuh 3L skrev:Hvordan ser din krængningsstabilisator/bøsningerne ud?.
2 nye - kobl.stang res. nr. 6E0 411 315 koster ca. 650kr. 2010 pris
Sjovt navn, men der er hvad der står på fakturaen fra VW
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
-
- Indlæg: 151
- Tilmeldt: fre 11. sep 2015 18:05
- Geografisk sted: København
Re: Den rigtige styrekugle
Jeg tror i har fat i noget her! Kørte fra Aarhus til KBH igår, og søgte selvfølgelig efter systematik i rystelserne, synes at kunne mærke at rystelserne var mere upreget ved "sving" på motorvejen end ved ligeudkørsel.sussi skrev:Hvis der er slør, hvad der jo nok er så:Atjuh 3L skrev:Hvordan ser din krængningsstabilisator/bøsningerne ud?.
2 nye - kobl.stang res. nr. 6E0 411 315 koster ca. 650kr. 2010 pris
Sjovt navn, men der er hvad der står på fakturaen fra VW
Er der sammenfald mellem lupo og A2'erne på den her del?
Jeg giver det et skud med det her - kan de skiftes uden lift?
/HEVG
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: Den rigtige styrekugle
½ time med en alm donkraft
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.