Servo fungere ikke

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Renejos
Indlæg: 107
Tilmeldt: man 12. mar 2012 22:20
Geografisk sted: Frederiks, 7470 Karup J

Servo fungere ikke

Indlæg af Renejos »

Hej

Servo lampen begynde i starten af ugen at lyse på min 3L, jeg undersøgte der lidt her på forummet og kunne konstatere at der formentlig var relæ'erne som skulle skiftes (en udlæsning gav også fejl på relæ så det lød ganske fint).

Syntomet er at jeg kan starte bilen uden at lampen lyser, men så snart jeg bevæger rettet så begynder Servo lampen at lyse og det er tydeligt at systemet ikke virker.

Jeg skiftede relæerne idag og det virkede efter at motoren var blevet monteret samt endnu engang halvvejs i samlingsprocessen. Da jeg fik den sidste skrue i ville jeg lige flytte bilen også begyndte den at lyse igen :cry: med samme syntom som før, så jeg antager at en udlæsning vil give mig samme fejl.

Jeg tænker om selve motoren er defekt og derved slår relæerne ihjel eller om der kan være noget andet?? Måske har jeg også bare været super uheldig og få et defekt relæ?? :shock:

Er der nogle af jer kloge hoveder herinde som har et bud på hvad pokker der er jeg er oppe imod :D
Renejos
Indlæg: 107
Tilmeldt: man 12. mar 2012 22:20
Geografisk sted: Frederiks, 7470 Karup J

Re: Servo fungere ikke

Indlæg af Renejos »

Efter at have rodet lidt med det, har jeg konstateret at de gamle relæer umiddelbart ikke fejler noget. De slutter forbindelserne som angivet i databladet og der er forbindelse som forventet :roll:

Jeg har derfor en formodning om at det derfor må være et andet sted i systemet hvor der er noget galt, men jeg har endnu ikke fundet ud af hvordan den konstatere at det er relæerne som den skal generere en fejlkode på. Umiddelbart tænker jeg at det kan være enten kontrolenheden eller selve motoreren som er defekt. Jeg kunne godt tænke mig at teste motoreren, men jeg er stadig ikke helt med på hvilke ledninger som præcist styrer hvad.

Self-study 225 som omhandler power steering, men diagrammerne er ikke til meget nytte.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Servo fungere ikke

Indlæg af Vyffe »

Man kunne vel forestille sig at relæerne fejler periodisk. Tror ikke du kan udelukke relæerne som du har gjort. Hvis du alligevel har fået servomotoren ud af bilen, så skift de relæer. Koster ikke mange basseører.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Renejos
Indlæg: 107
Tilmeldt: man 12. mar 2012 22:20
Geografisk sted: Frederiks, 7470 Karup J

Re: Servo fungere ikke

Indlæg af Renejos »

De er skiftet og problemet er det stadig. Jeg tror ikke det ændre alverden at skifte dem endnu engang :(

Både de gamle og de nye relæer er testet og de slutter fint som de skal. :?

Jeg har p.t. servo motoreren ude for at se om jeg kan finde ud af hvordan det hele fungere, men jeg har lidt svært ved at validere om selve motoreren er problemet. Så vidt jeg har kunnet finde frem til er der tale om en børsteløs motor.

De tre tykke ledninger (Rød, Gul og Sort) er formentlig til at drive motoreren, så er der de 6 små, som jeg ikke helt har gennemskuet endnu, men de styrer relæerne, samt formentlig hvad der er en hall effect sensor så den kan måle om motoreren rent faktisk kører. Måske en fejl i en af dem også kan få den til at melde en relæ fejl.
Renejos
Indlæg: 107
Tilmeldt: man 12. mar 2012 22:20
Geografisk sted: Frederiks, 7470 Karup J

Re: Servo fungere ikke

Indlæg af Renejos »

I bundet med de "tynde" ledninger (kontrol) ser det ud at den blå er VCC (forventer 12V) til hvad jeg antager er 3 Hall Effect sensorer til at måle og holde styr på motoreren. Gul, hvid og grøn er udgangene fra disse sensorer.

Rød og sort er til relæerne (12V), det der dog stadig undre mig lidt er at det ser ud til at relæerne reelt slutter de 3 tykke ledninger (power) sammen til et fælles kredsløb, samtidig med at der er begge relæer på samme tid. Hvilket jeg ikke helt har gennemsskuet hvad skal gøre godt for.

Fandt et sted hvor der var en som ville bruge motoreren, godt nok den fra en Fiat, men de skulle være ens så vidt jeg har forstået. Han skrev at det er en 3-faser DC motor.

Men der har ikke gjort mig klogere på om det er selve motoreren eller kontrol enheden som er problemet.
smedenaf1972
Indlæg: 295
Tilmeldt: søn 25. mar 2012 19:51
Geografisk sted: Haslev

Re: Servo fungere ikke

Indlæg af smedenaf1972 »

Det er ikke motoren der fejler noget

Der sidder nogen sensor i gearhuset på ratstammen, det er der du skal lede efter fejlen!

PS. Hvis du får løst problemet så har jeg en med samme fejl


Sent from my iPhone using Tapatalk
Husk TDI hvis du vil forbi !
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Servo fungere ikke

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Har du foretaget en VCDS-udlæsning af fejl på servoen? det kan give et hint om hvad du skal lede efter...

Forsyningsspænding stabil? Knækkede ledninger? Brændte stik? Dårlige sikringer?


Skal jeg gætte, så indgår relæerne kun i et sikkerhedskredsløb så der er 113% sikkerhed for at vognen ikke begynder at køre i cirkler hvis et eller andet kortslutter. Jeg gætter på den egentlige momentstyring af motoren foregår vha. halvledere som f.eks. MOSFETs.

Jeg har svært ved at forestille mig der indgår hall-sensorer i momentstyringen af motoren. Hvis der indgår hall, kan det kun være til endestopsdetektering. Til gengæld ville en momentsensor være på sin plads.

Mit gæt vil også være at motoren er ed traditionel DC-motor, måske med midtpunktsudtag. Det er den motortype der er lettest at styre moment på.


Der er ikke noget der hedder en 3-faset DC-motor.
Renejos
Indlæg: 107
Tilmeldt: man 12. mar 2012 22:20
Geografisk sted: Frederiks, 7470 Karup J

Re: Servo fungere ikke

Indlæg af Renejos »

Udlæsningen giver fejl på relæ:

00570 Power steering motor relay j509 35-10 Intermittent.

Kender du hvilken målegruppe og evt. reference værdier? Jeg har ikke kunnet se nogle stik eller ledninger som ser dårlige ud, jeg ved ikke hvilken sikringer som har med dette at gøre.

Hvis man kigger på databladet for relæerne, og på det print der er i motoreren, så kobler den de tre power ledninger sammen, det giver overhovedet ingen mening hvis der er tale om en klassisk DC-motor. Min oprindelige tanke var også at der var tale om en klassisk DC motor og en H-bro, men det ser slet ikke ud til at fungere på den måde.

Billede

Istedet for tænker jeg at der kan være tale om en børsteløs DC motor i en stjerne konfiguration, det vil betyde at før motoreren kan køre skal det fælles punkt eksistere, hvilket laves af relæerne. Hvorfor der så er to relæer, må næsten være fordi strømmen er for stor til at kun gøre det med en.

Billede
Det er også kaldt en 3-faset DC motor, så jo det er der noget der hedder :)

De tre sorte komponenter er et lukket kredsløb som (såfremt det er hall sensorer) passer med VCC benet i den pakning er koblet sammen og deres output går ud til hvert sin ledning. Hall effect sensoreren bruges til at fastslå hvornår styringen skal give energi til en specifik spole. Selve motorstyringen må være i kontrolenheden.

Der er skam også en moment sensor den sidder bare ikke i selve motoreren, fra Self-Study Programme 225 - The electro-mechanical power steering system - Design and Function
Steering position sender G268 and steering moment sender G269 are located in a housing. The sensor housing is mounted on the worm gear shaft above the gear. The sensor housing is con- nected to the control unit via a 6-pin connector.
Renejos
Indlæg: 107
Tilmeldt: man 12. mar 2012 22:20
Geografisk sted: Frederiks, 7470 Karup J

Re: Servo fungere ikke

Indlæg af Renejos »

Er der nogle som har eller ved hvor man kan få fat i en oversigt over måleblokkene for power steering modulet?
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Servo fungere ikke

Indlæg af HamSjelv »

Hmmm,

Fejlkoden fortæller ellers i klar tekst at relæerne fejler en gang imellem....

Var det min vogn var de to relæer bare blevet udskiftet. Bum. Videre

Det ku' være interessant at høre præcis _hvordan_ du tester relæet...


No'en her på forummet der har repareret audio-forstærkere i den årgang med klik/pop relæ(er) i højttalerudgangene... 8-)


- og fordi 3-faset DC bliver nævnet 1 trillion gange på Google er det ikke ensbetydende med det findes. Ringer du til kraftværlet og beder om 3-faset DC bliver du smidt tilbage på skolebænken.
smedenaf1972
Indlæg: 295
Tilmeldt: søn 25. mar 2012 19:51
Geografisk sted: Haslev

Re: Servo fungere ikke

Indlæg af smedenaf1972 »

J509 har intet med de relæ at gøre så spild ikke din tid med at skifte dem igen.

BUM......




Sent from my iPhone using Tapatalk
Husk TDI hvis du vil forbi !
Renejos
Indlæg: 107
Tilmeldt: man 12. mar 2012 22:20
Geografisk sted: Frederiks, 7470 Karup J

Re: Servo fungere ikke

Indlæg af Renejos »

smedenaf1972 skrev:J509 har intet med de relæ at gøre så spild ikke din tid med at skifte dem igen.

BUM......




Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er efterhånden min konklusion, men jeg kan ikke gennemskue hvad det er der kan være skyld i den fejlmelding så? Hvis man læser rundt på både dette forum og andre steder, så er der en fælles konsensus om at når den fejl opstår, så skifter man relæerne og jeg har kun set steder hvor det så virker igen bagefter.

Jeg har tænkt på om det kan være en del af feedback systemet som ikke fungere, således at motorstyringen ikke kan se hvilken spole der er aktiv og derfor antager at relæerne ikke danner fælles punktet korrekt?

Som jeg tidligere nævnt er jeg i tvivl om det rent faktisk er motoreren eller motorstyringen der er problemet og det kunne være fedt at finde ud af om det var det ene eller det andet inden jeg skal ud og svinge kortet. Jeg har fundet en på ebay som sælger ombytnings motorere til 2000,- så det virker som den billigeste måde at få verificeret om det er enten motoreren eller styreenheden.




HamSjelv skrev:Hmmm,

Fejlkoden fortæller ellers i klar tekst at relæerne fejler en gang imellem....

Var det min vogn var de to relæer bare blevet udskiftet. Bum. Videre

Det ku' være interessant at høre præcis _hvordan_ du tester relæet...


No'en her på forummet der har repareret audio-forstærkere i den årgang med klik/pop relæ(er) i højttalerudgangene... 8-)


- og fordi 3-faset DC bliver nævnet 1 trillion gange på Google er det ikke ensbetydende med det findes. Ringer du til kraftværlet og beder om 3-faset DC bliver du smidt tilbage på skolebænken.
Men problemet er jo at relæerne er skiftet en gang, og fejlen er der stadig, så jeg når aldrig til "bum".

Jeg er enig med dig i at det kan være forvirrende at det hedder en 3-faset DC motor, men det skyldes vel i bund og grund at det er 3 DC pulser som er fase forskudt med en frekvens som passer til det omdrejning man ønsker.


Google kan finde mange sider med det, enig. Men udtrykket bruges altså mange andre steder end bare wikipedia ;)

While the motors can come in one-, two-, or three-phase types, the latter is the most common type and is the version that will be discussed here.
https://www.digikey.com/en/articles/tec ... or-control

Three-Phase Brushless DC Motor Driver
http://www.ti.com/tool/TIDM-LPBP-BLDCMOTORDRIVE

Both DC brushless and induction drives use motors having similar stators. Both drives use 3-phase modulating inverters.
https://www.tesla.com/blog/induction-ve ... ess-motors
smedenaf1972
Indlæg: 295
Tilmeldt: søn 25. mar 2012 19:51
Geografisk sted: Haslev

Re: Servo fungere ikke

Indlæg af smedenaf1972 »

Google j509 Punto eller Lupo !

Det er en sensor som sidder i gear på ratstammen Billede




Sent from my iPhone using Tapatalk
Husk TDI hvis du vil forbi !
Renejos
Indlæg: 107
Tilmeldt: man 12. mar 2012 22:20
Geografisk sted: Frederiks, 7470 Karup J

Re: Servo fungere ikke

Indlæg af Renejos »

Hvis jeg laver en google søgning finder jeg en masse danske, tyske og hollandske sider som mere eller mindre alle siger at det er relæerne som bare skal skiftes. Der er selv masser af sider her på forummet som laver samme konklusion.

Efter at have haft motoreren ude og gå lodningerne efter, satte jeg den i igen her til eftermiddag, med samme resultat som tidligere. Servostyringen virkede i ca. 10 sekunder også meldte den fejl. Detefter var den som før, ingen fejl ved start, så snart rettet blev rørt så meldte den fejl. Igen, helt sikkert samme fejlkode som tidligere.

Altså en sensor i gearingen mellem ratstammen og selve motoreren? :shock:

Billede
Billede

Jeg har også fundet en renoveret ratstamme, det er vidst den samme du har fundet også.
http://www.ebay.com/itm/121591272042?_t ... EBIDX%3AIT
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Servo fungere ikke

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Fejlkoder der er relateret til L3L elektrisk servo:

00566 00566.Steering Assistance Operation
00567 00567.Steering motor activated
00568 00568.Position sensors insteering motor
00569 00569.Steering motor current
00570 00570.Steering motor relay-J509
00571 00571.Steering coupling
00572 00572.Steering position sender-G268
00573 00573.Steering torque sender-G269


Mine 2 cents:
Du nævner ingen registrerede fejl på nogle af sensorerne.

Eftersom det specifikt er J509 der fejlmeldes (som er en integreret del af den komplette servostyreenhed J527), vil jeg godt gætte på du har en elektrisk dårlig forbindelse et eller andet sted mellem generator og servomotor.

Hvordan ser spaderne ud på sikring S88? Brændmærker ligesom der ses på sikringerne til ABS'en?

Revnede/flækkede lodninger og/eller via'er?

Friløbsdioder er lækker? (kan du høre de udskiftede relæer trække når servostyringen er i fejlstilstand?)

Dårlige stik?


Mine andre 2 cents:
Hvis du måler spændingen helt ude på servomotoren med et oscilloscope, vil jeg gætte på du lejlighedsvis ser spændingsfald


Renejos skrev:Both DC brushless and induction drives use motors having similar stators. Both drives use 3-phase modulating inverters.
Now we are talking...

"Der fødes en DC-spænding ind som konverteres (choppes) til 3-faset AC"
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Servo fungere ikke

Indlæg af HamSjelv »

... og en helt anden ting:

Henvises til motor-talk billedet, og de komponenter du beskriver som hall-sensorer:

Hvad detekterer de op mod?

Er du sikker på de tre sensorer _altid_ detekterer korrekt? Er sensorafstanden stabil - semislidte ratstamme-bøsninger kan måske gøre du kommer udenfor detekteringsområdet på de tre sensorer.

Jeg ku' godt forestille mig 'noget' skal overskride de to yderste sensorer for relæerne trækker. Udebliver denne detektering, intet relætræk.

Slidt ratstamme mekanik og periodisk fejlende detektering passer fint med den loggede intermitterende fejl.
Renejos
Indlæg: 107
Tilmeldt: man 12. mar 2012 22:20
Geografisk sted: Frederiks, 7470 Karup J

Re: Servo fungere ikke

Indlæg af Renejos »

Hvor finder jeg S88??

Jeg har fået fat i en anden motor, det hjalp ikke. :roll:
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Servo fungere ikke

Indlæg af HamSjelv »

Renejos skrev:Hvor finder jeg S88??
Aner det ikke....

Sikringen bliver beskrevet som 'S88 sikringsliste', og er øjensynligt ikke placeret på en af de to kendte lokationer.

Jeg gætter på det er sådan en inline sikringsholder, sådan en der sidder på ledningen, i umiddelbar nærhed af ratstammeelektronikken. Det er en grøn 30A sikring, og den kan ikke svære så svær at finde på den røde 6# forsyningledning til styreenheden.
Besvar