Smutter i bakgear

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Kevin O Donoghue
Indlæg: 14
Tilmeldt: tirs 23. sep 2014 08:51
Geografisk sted: Ringe
Kontakt:

Smutter i bakgear

Indlæg af Kevin O Donoghue »

Hej Alle, Jeg har fornylig haft problemer med et utæt hydraulisk system. Problemet blev fundet(o-ring) og gearskiftet kører nu upåklageligt. Men nu kanp en uge efter er den begyndt at smutte i bakgear. Den har kun gjort det et par gange, med kold motor. Den gjorde det i dag da jeg skulle køre på arbejde, dvs den begyndt at skifte mellem N og R. Men da jeg kom på arbejde efter ca. 40 min kørsel på motorvejen afprøvede jeg bakgearet og da fungerede den fint. Jeg risikerer nu at overfortolke, at det sker kun når motoren er kold men jeg synes det er bedst at kigge på problemet inden den slet ikke kan finde bakgear.
Kan det hænge sammen med, at vi for nylig har tømt hydraulik væske af systemet.....måske behov for grundjustering eller lignende, eller bare tilfældigt og måske tegn på slitage. Har skiftet gearkassen én gang til en renoveret udgave for ca. 150.000 km siden.
PS der kommer ingen mislyd.

På forhånd tak.... :)
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Smutter i bakgear

Indlæg af 383CI »

Jeg tror du har en begyndende slidt baklyskontakt.
Det er en kendt svaghed og resultere i bilen "klikker" i baggear fordi den ikke får en tilbagemelding fra kontakten om den er i korrekt gear.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Smutter i bakgear

Indlæg af Bandit »

Hvornår er den sidst blevet grundjusteret?
Ulven kommer, ulven kommer
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Smutter i bakgear

Indlæg af 383CI »

Bandit skrev:Hvornår er den sidst blevet grundjusteret?

Det er jo også en mulighed, men hvis "man" gør det og baklyskontakten fejler i den forbindelse, tjaaaa, så står bilen stille!
Helt stille, så med tanke på det klikkeri der er kendetegnende for en kontakt der er dårlig og det faktum fejlen (måske) er temperatur afhængig ville jeg få styr på kontakt først.

Opretter: Tjek evt om den blinker med baklyset når den klikker under forsøg på at gå i bak.

Umiddelbart tror jeg ikke den gør det, der er vist kun et kontaktsæt i den afbryder.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Kevin O Donoghue
Indlæg: 14
Tilmeldt: tirs 23. sep 2014 08:51
Geografisk sted: Ringe
Kontakt:

Re: Smutter i bakgear

Indlæg af Kevin O Donoghue »

Hej Bandit og 383CI, mange tak for jeres svar. Det er længe siden den sidst blev grundjusteret....men som du sagde 383CI tror jeg at jeg vil kigge på kontakten først. Det lyder meget logisk med at der er et signal problem.......kan man selv komme til baklyskontakten og skifte den? På forhånd tak, Kevin
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Smutter i bakgear

Indlæg af 383CI »

Kevin O Donoghue skrev:kan man selv komme til baklyskontakten og skifte den? På forhånd tak, Kevin
Jep, det er "bare" at løfte bilen op, pille skjoldet af og skifte den. Den er nem at få øje på på gearkassen.
Hvis du står/ligger med den nye i hånden bør der ikke være tvivl.
Det burde kunne gøres på en time ink. at finde frem og rydde op, prøvetur og evt en JaDa øl.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Smutter i bakgear

Indlæg af sussi »

Emne flyttet til korrekt placering: Boardindeks Lupo 3L Teknik
Opdater venligst din profil Kevin
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Kevin O Donoghue
Indlæg: 14
Tilmeldt: tirs 23. sep 2014 08:51
Geografisk sted: Ringe
Kontakt:

Re: Smutter i bakgear

Indlæg af Kevin O Donoghue »

Tak for det 383CI......så er det bare at få det gjort. Jeg opdagede faktisk nu at den har tendens til at smutte ud af bakgear hvis jeg skal give den lidt gas, f.eks, ved at bakke op ad en bakke. Kan det stadig være kontakten eller noget andet? :?
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Smutter i bakgear

Indlæg af Vyffe »

Du kunne i samme omgang skifte gearolie. Så kan du få syn for sagen, ved at analysere farven på gearolien :)
Hvis olien har et metallisk skær, kan du begynde at spare op til en udskiftning af kassen.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Besvar