Identifikation af blå plastikdims

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
funktionel
Indlæg: 41
Tilmeldt: lør 22. feb 2014 23:24
Geografisk sted: Nordjylland

Identifikation af blå plastikdims

Indlæg af funktionel »

Hej Lupo – experter.

Ville gøre det så godt for Luppen og besluttede at skifte koblingscylinderen - den I kalder koblingsaktuator i fagsproget.

Men desværre er min viden ikke været helt opdateret, da jeg lige pludselig står med 2 blå flade ”spændeskiver” – ikke at forveksle med o- ringene. – Se vedhæftede foto. Hvis man ser detaljeret på fotoet, kan man se, at der ligesom er to små flapper indvendigt på plastikdimsen…
Da jeg skulle montere rørstudsen i den flange, der holder samtlige 3 rørstudser op mod hydraulik pumpen, - faldt der lige pludselig 2 små, flade,”spændeskiver” i blåt plastik ned på chassiset. :o :o

Der er o-ringe på samtlige 3 rørstudser, så det er godt nok…. Men hvor kommer de 2 små, blå plastik-dimser fra :?:
Har ikke turdet at sætte tryk på hydrauliksystemet, da jeg tænkte, om det kunne være nogle tætningsskiver, der skal sidde ovenover rørstudserne, - altså oppe i bunden af ”fatningen” på hydraulikpumpens aluminiumsklods (der, hvor fatningen sidder)

Eller kan det være en form for afstandsklods mellem hydraulikpumpen og selve flangeholderen :?:
Kan læse, at hydrauliksystemet arbejder med et tryk på 50 bar, hvilket i sagens natur giver lidt respekt, - ligesom det sviner noget, hvis systemet ikke er tæt.
Er der nogen, der har kendskab til funktionen af disse skiver, eller hører de slet ikke hjemme i en Lupo :? :? :? :?
Lige et opklarende spørgsmål, - holder rørstudserne med o-ringene alene systemet tæt, hvis flangen med skruet / spændt på. Håber, at noget af ovenstående giver mening til ekspertpanelet :idea:

Med venlig hilsen
Knud
[img] download/file.php?mode=view&id=4610/img]
Vedhæftede filer
Lupo 3L  Blå plastikdims -.gif
Lupo 3L Blå plastikdims -.gif (84.56 KiB) Vist 1897 gange
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Identifikation af blå plastikdims

Indlæg af doktorfrank »

Jeg mener at huske, at jeg har set sådan en blå plastdims på unbrakoskruen - til at holde den på plads, mens slangeholderen er demonteret, sikkert bare for at forebygge, at jeg skal rode efter den nede på bundpladen.
Når du finder to af dem, må der have ligget én i skjul fra en tidligere lejlighed. Jeg gætter på, at de sidder fastklemt, så man kan skrue unbrakoen helt op, hvorefter de falder af ved adskillelsen.
Jeg har ikke set noget til de blå skiver på de senest adskilte hydraulikstationer, og manglen har ikke givet anledning til vanskeligheder.
8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
funktionel
Indlæg: 41
Tilmeldt: lør 22. feb 2014 23:24
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Identifikation af blå plastikdims

Indlæg af funktionel »

Hej DokterFrank.

Tak for tilbagemelding.
Har nu monteret flangen på hydraulik pumpen – og med den blå plastikdims imellem, således at den ”holder” unbrakoskruen på plads ved demonteringen. :)
Du har sikkert ret med hensyn til anden af de blå plastikdimser, - det må være en forglemmelse / misser fra et tidligere service-eftersyn. ;)
Fik skruet tingene sammen i går, og kørte efterfølgende til syn.
… - så nu kan Luppen igen holde sig kørende i 2 år – :D :D
- Håber jeg da…. :P
Skylder en ØL til doktorFrank , som du må få ved given lejlighed .. ;) ..

God weekend :!:

Med venlig hilsen
Knud
Besvar