Drift temperatur og LMM spørgsmål :)

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Hummel
Indlæg: 16
Tilmeldt: ons 25. jan 2017 20:52
Geografisk sted: Odense

Drift temperatur og LMM spørgsmål :)

Indlæg af Hummel »

Inden i overfalder mig med henvisninger til FAQ så giv mig lige en chance :)

Jeg er helt ny på forummet og helt ny inden for Lupo verden. Jeg har købt min Lupo af en tæt kammerat der har kørt mange kilometer i den. Men gennemsnits forbrugs måleren har han aldrig kunne få under 5l/100km. :(

Nå efter at have læst en del emner herinde og haft VCDS'en på er jeg kommer frem til følgende:

LMM kommer max op på 400, målt i blok 010 i første blok til venstre.

Derfor tænkte jeg super det er LMM'en den er er gal med :) MEN! Så læste jeg guiden ordentlig igennem og der stod at drifttemperaturen skulle være over 80'C. Ud med computeren igen og ind i måleblokken med kølevands temp, den vidste kun 66'C :( Efter at have kørt som en Tosse og forsøgt med pap foran køleren kom tempen kun op på 75'C men så snart der bliver kørt normalt igen falder den. Altså kommer temperaturen aldrig op på 80'C. Ved godt det er koldt i vejret men burde den ikke ramme ca. 80'C også blive deroppe omkring under normal kørsel ?? Har nogen andre målt deres egentlig drift temperatur. At køre med konstant lavere temperatur end korrekt vil vel også gå ud over brændstof økonomien ??
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Drift temperatur og LMM spørgsmål :)

Indlæg af sussi »

Vent en uges tid, så er det varmere i vejret, og det er normalt at man skal køre op til 10 km. eller længere om vinteren, før temperaturen når op.
Om vinteren kører mange 3L mellem 20 og 25km. l., især, hvis man kører "som en gal" :D
Og den økomåler kan du IKKE regne med, km. divideret med påfyldt mængde er det eneste rigtige måde at gøre det på. Husk at nulstille økomåleren en gang imelllem.
3L er en pendlerbil der skal køres med følelse og helst laaaange ture, ved frisk kørsel og kun byture, skal du ikke regne med meget over 20 km. l.
Sussi.
Ps, Opdater lige din profil ;)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Drift temperatur og LMM spørgsmål :)

Indlæg af Skipper »

Skift din termostat, så lander du på små 90 grader. Skift LMM. Den skal op på små 700 med en motor i std. trim, og mere i optimeret udgave. MEN der er mange andre ting der også spilder ind. Lidt mere om det her: viewtopic.php?f=17&t=7275
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Drift temperatur og LMM spørgsmål :)

Indlæg af KMDTHY »

Man rammer næppe 90 grader med -5 til -8 grader ude.... min er omkring 75-77 grader i dette vejr. Normalt mellem 88 og 93 ved 5-10 graders ude temp. I hvert fald ikke med mindre den virkelig får klø på motorstien. Jeg kører rolig landevej.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Drift temperatur og LMM spørgsmål :)

Indlæg af CJohansen »

KMDTHY skrev:Man rammer næppe 90 grader med -5 til -8 grader ude.... min er omkring 75-77 grader i dette vejr. Normalt mellem 88 og 93 ved 5-10 graders ude temp. I hvert fald ikke med mindre den virkelig får klø på motorstien. Jeg kører rolig landevej.

Det gør alle mine.............

Det gjorde et par stykker af dem ikke før termostaten blev skiftet :idea:

:mrgreen:
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Hummel
Indlæg: 16
Tilmeldt: ons 25. jan 2017 20:52
Geografisk sted: Odense

Re: Drift temperatur og LMM spørgsmål :)

Indlæg af Hummel »

Tak for input alle sammen :)

Jeg har efterfølgende kørt en tur på ca. 20 km Med computeren på, normal kørsel på landevej. Her kom den kun op på 60-62 grader, så jeg tænker en ny termostat ville gøre underværker :)

Termostat og LMM er bestilt, så håber jeg det kan hjælpe lidt på økonomi måleren :)

Sussi: Jeg skulle gerne have opdateret min profil :)
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Drift temperatur og LMM spørgsmål :)

Indlæg af Skipper »

Hummel skrev:Tak for input alle sammen :)

Jeg har efterfølgende kørt en tur på ca. 20 km Med computeren på, normal kørsel på landevej. Her kom den kun op på 60-62 grader, så jeg tænker en ny termostat ville gøre underværker :)

Termostat og LMM er bestilt, så håber jeg det kan hjælpe lidt på økonomi måleren :)

Sussi: Jeg skulle gerne have opdateret min profil :)
T hansen har Mahle termostater til 149.-

Mahle er OE leverandør, og kvaliteten er i top ;)
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Hummel
Indlæg: 16
Tilmeldt: ons 25. jan 2017 20:52
Geografisk sted: Odense

Re: Drift temperatur og LMM spørgsmål :)

Indlæg af Hummel »

Bestilte fra ATP i tyskland :)

60 kr for termostat (JPGroup)
500kr for LMM (Bosch)
Fitze
Indlæg: 30
Tilmeldt: tors 9. jul 2015 07:08
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Drift temperatur og LMM spørgsmål :)

Indlæg af Fitze »

Hummel: Kan du ikke smide links til de dele du har købt?

Jeg har læst mig frem til at der er kommet en ny "type" LMM med et bedre luftgitter i, er det denne type du har købt?

Hvilken computer smider du på?

Jeg spørger af ren nysgerrighed, da jeg nu har overtaget Lupoen fra konen, da jeg skal køre lidt længere nu, så den ruller vel en 70km om dagen nu. Men jeg tror/syntes godt den kunne trille lidt længere, og der er jo gået sport i det lort nu.
Lupo 3L 2002, 305.000,
Hummel
Indlæg: 16
Tilmeldt: ons 25. jan 2017 20:52
Geografisk sted: Odense

Re: Drift temperatur og LMM spørgsmål :)

Indlæg af Hummel »

https://www.atp-autoteile.de/de/category/382-motor

Jeg ved ikke om det er den optimerede udgave jeg har købt, de har flere forskellige typer. Computeren jeg bruger er en VCDS tester jeg har lånt af en kammerat :)

Jeg fik delene igår og monterede dem, til termostaten var der 4 forskellige pakninger med :) Brugte dog kun den ene O-ring.

Bilen bliver nu 80 grader efter ca. 20 km kørsel. :) Og LMM kontrollen kommer op over 700 så det burde spille igen... Kan også mærke motoren går bedre..


Nu håber jeg det giver lidt mere på økonomien også :)
Fitze
Indlæg: 30
Tilmeldt: tors 9. jul 2015 07:08
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Drift temperatur og LMM spørgsmål :)

Indlæg af Fitze »

Er den eneste mulighed for at skifte termostaten, at demontere generatoren?

Hvis man nu ikke har rampe eller lift :) så ville det være fedt hvis man kunne skifte den uden at demontere alt for mange dele?

Nogen der har en god guide til at demontere termostaten, uden at demontere generatoren osv.?

LMM ser ud til at være lige til.
Lupo 3L 2002, 305.000,
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Drift temperatur og LMM spørgsmål :)

Indlæg af Vyffe »

Men generatoren er nem af afmontere og kræver ikke lift/donkraft, så hvorfor prøve at undgå?

Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Drift temperatur og LMM spørgsmål :)

Indlæg af Skipper »

Nederste bolt kan tages med en forskudt ringgaffel, eller en klokkenøgle. den øverste med en lav top på kardanled. Jeg tager ikke generatoren af for det. Det er spild af tid i min optik.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Clayton
Indlæg: 373
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 21:05
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Drift temperatur og LMM spørgsmål :)

Indlæg af Clayton »

Tjek også at alle hjul kører rundt uden modstand,
jeg havde en bagkaliber som hang, de er nu begge blevet skiftet :)
og nede på 4.4
Hader FB :roll:
Besvar