Meget underlig periodisk trækkraft/gearskift fejl.[LØST]

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Mihail
Indlæg: 168
Tilmeldt: man 25. aug 2014 14:20
Geografisk sted: Midtjylland

Meget underlig periodisk trækkraft/gearskift fejl.[LØST]

Indlæg af Mihail »

Hej Lupo eksperter. :)
Har søgt her i klubben efter lignende problem, men har ikke fundet noget. For et stykke tid siden begyndte Lupoen at opføre sig meget underligt. Periodisk, kaotisk under kørsel får den ca. 20-25 hk ekstra uden at man giver mere gas. Sådan føles det når den pludselig trækker afsted. Samtidigt opleves forværret bundtræk. Når den gear op er det som om den kobler ud og stiger i motorens omdrejninger så det rykker ved alle skift opad, men gear fint ned. Nogle gange ved opstart kommer den over 1000 omdrejninger i tomgang, men falder til de ca. 800 om et stykke tid. Jeg har haft VSDS på, men der er ingen fejl på motor/gearkasse og ABS. På et tidspunkt kunne jeg høre vibrationer fra ladetrykregulerings ventil og havde skiftet den med det samme. Det hjalp ikke.
Siden den få værre bundtræk men bedre optræk ved ca. 1700 omdrejninger, tyder det på at der er problemer med ladetryk regulering, men der kan være mange årsager til dette.
En meget irreterende periodisk fejl. Det føles at gearkassen hopper ud af motorrummet ved hver gearskift opad. Har haft PCen med i bilen, men det lykkedes ikke at fange fejlen for at se evt. måleblokke/værdier.
Er der nogen der havde oplevet lignende eller har en ide om hvad årsagen kan være?
På forhånd tak
Mvh.
Mihail.
Senest rettet af Mihail ons 29. mar 2017 03:16, rettet i alt 1 gang.
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Meget underlig periodisk trækkraft/gearskift fejl.

Indlæg af CJohansen »

Nå men som novise er jeg nok ikke den rigtige, men jeg giver det et skud ud fra vad jeg har læst her på forummet.

N75
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Meget underlig periodisk trækkraft/gearskift fejl.

Indlæg af 383CI »

Et ekstremt langskud kunne være der er en utæthed et sted der gør den kommer til at æde motorolie og derfor går op i omdrejninger.

N75 bør ikke kunne give den flere kræfter, hvis den stiger i turbo tryk uden grund ryger den på "limiter" altså skyder over turbogrænsen og går i "limp" mode. Det er beskrevet til hudløshed.

Bilen får heller ikke flere kræfter af mere turbotryk, det får den kun af mere (motor)/ diesel olie.
Jeg tror fejlen er mekanisk, ellers burde der være en eller anden fejl i loggen.

Hvis ikke du kan fange bilen så prøv at pille radioen ud.

Det kan også være den arm der går ind i turboen der går rigtigt dårligt, men igen burde den så skyde forbi på turbotryk men prøv at tjekke om den bevæger sig nemt og let.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Meget underlig periodisk trækkraft/gearskift fejl.

Indlæg af doktorfrank »

Et langskud mere: Hvis den ved almindelig kørsel kræver tung speederfod og ved start fra stilstand skal have halv speeder, kan der være tale om dysefejl, fejl på speederpotentiometer eller motorstyring. Det kan samtidig være forklaringen på de voldsomme gearskift. Se også min tråd om en A2 for et par måneder siden.
:ugeek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Meget underlig periodisk trækkraft/gearskift fejl.

Indlæg af 383CI »

Du skal/kan tjekke dysebalancen med VCDS, eller i hvert fald den del af det og den der er elektrisk. Som nævnt tror jeg du leder efter en eller flere mekaniske fejl, men jeg ville arbejde på at komme til at snakke med bilen først.

Mht. speederpotentiometer kan det også udlæses med VCDS


En ting jeg mangler lidt afklaring på er om bilen går fra "normale kræfter" til "noget mere" eller om den går fra "sløv" til "normale kræfter" når den laver det med at tage ekstra gas?
Det sidste vil, i min optik, være klart det bedste.

En anden, og typisk, fejl der kan give hakkende kørsel og underlig drift er ledningen til MAP sensoren, det er også en klassiker der knækker men symptomerne er ikke helt skarpe på den syntes jeg ikke, og den giver ofte en fejl i loggen.

Du kan evt. også have et ustabilt dieseltryk der jo igen kan have flere ulige årsager.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Mihail
Indlæg: 168
Tilmeldt: man 25. aug 2014 14:20
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Meget underlig periodisk trækkraft/gearskift fejl.

Indlæg af Mihail »

Tak for jeres svar og undskyld forsinkelse på følgende svar.
Normalt starter og kører bilen udmærket, selv i kulden. Skal kun lette på speedrederen, så kører vi. Siden jeg har fået Lupoen har jeg altid gjort det bedsete... Skifter olien inden intervaller på både motor og gearkassen. Denne få det bedste hver gang, samt grundjustering af gearkassen osv. Armen ved turboen bliver sprøjtet med høj temp ptfe hver olieskift. Går let... Den bruger ikke olie trods 340k, Gearkassen havde jeg renoveret for 40k siden. Har søgt efter utæthededer i vaccum slanger, kunne ikke finde nogen og tvivler på at det kunne være noget med dette at gøre da fejlen er periodisk.
Som sagt før, ingen fejl ved udlæsning, men pludselig hidser Lupoen sig op og skifter hårdt. Jeg er selv på bare bund, når jeg snakker med den, alle verdier er ok...
Hav en god weekend. :)
Mvh.
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Meget underlig periodisk trækkraft/gearskift fejl.

Indlæg af 2a2 »

Hmm min a2 havde noget der minder om det der - utæt turbo så der sivede olie ud i den - det gav så en gang imellem en Runaway motor hvor den pludselig fik en frygtelig masse hk - og dette giver ingen fejl i loggen..

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Mihail
Indlæg: 168
Tilmeldt: man 25. aug 2014 14:20
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Meget underlig periodisk trækkraft/gearskift fejl.

Indlæg af Mihail »

Tak for deling :) Smukt.
Jeg kigger på min turbine... Synes bare at det er underligt hvis den fine overvågning af systememmet ikke ville kunne fange denne afvigelse...
God weekend venner!!! :)
Mvh
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Meget underlig periodisk trækkraft/gearskift fejl.

Indlæg af 2a2 »

Det er relativt nemt at spotte - min gav en pæn sky bagude når det skete - og ellers er mine a2'er fuldstændig enige med mig - no smoking

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Søren
Indlæg: 1397
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved/ Lov

Re: Meget underlig periodisk trækkraft/gearskift fejl.

Indlæg af Søren »

Jeg kom til Havdrup med næsten samme problem.. min kunne ikk komme over 90 på Fyns motorvej fredag.. og den blev ved med at gear ned til 4... og så idag tændte motor lampen.. så nej til Havdrup og efter + 1 times søges med vcds osv.. viste der sig at min luftmassemåler der ikk ku mere.. da den blev skiftet kom tomgang op på det normale igen..


Sent from my iPhone 6s using Tapatalk
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr

VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
Mihail
Indlæg: 168
Tilmeldt: man 25. aug 2014 14:20
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Meget underlig periodisk trækkraft/gearskift fejl.

Indlæg af Mihail »

LØST!!!
Hej 3L venner!
Har spottet problemet, den var 170 kr. værd og en masse skæve tænder. ;)
Den lille dumme temperatur føler (kølervæske) kunne finde på at pludselig fortælle at motoren var -37, -35, -30 grader osv... Denne skiderik var ikke død, men blev ved med at snyde styringen. Derfor kom der ingen fejl... Motoren kan jo godt være -37 hvis vi er i sebirien. ;) Men når den er varm og få den samme behandling som ved f.eks. -30 grader, få den en anden timing og indsprøjtning...
Nu kører Lupo igen, som den plejer...
God weekend. :)
Senest rettet af Mihail ons 29. mar 2017 03:17, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Meget underlig periodisk trækkraft/gearskift fejl.

Indlæg af sussi »

Tak for tilbagemelding :-)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Besvar