Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, vandpumpe defekt! LØST

Da der nu kommer flere og flere spørgsmål om A2, er dette forum oprettet, for at det bliver nemmere at finde specifikke A2 spørgsmål.
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, vandpumpe defekt!

Indlæg af CJohansen »

JPC skrev:Jeg tror ikke, at du kan skylle det ordentligt ud alligevel. Partiklerne vil lægge sig i bunden, hvor det kan finde ro, og kommer ikke til at genere eller ødelægge noget.

Mvh.
JPC
Det lyder egentligt ikke som noget godt råd! :?

Måske de store partikler ligger på bunden, men hvad med det fine slibestøv?

Kunne man forestille sig at det ville slide en hel del på tætningsringe ved vandpumpen, eller hvad der ellers kan være af bevægelige dele i kølevands systemet.

Jeg ville gennemskylle det hele godt og grundigt.................................
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
JPC
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 08:19
Geografisk sted: Østjylland

Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, vandpumpe defekt!

Indlæg af JPC »

Naturligvis kan man prøve at skylle systemet med afmonteret termostat, men du får aldrig det hele ud. Og hele kølervæskemængden udskiftes til nyt. Jeg mener bare, at man ikke skal være bange for lidt partikler i kølesystemet, da disse vil bundfælde sig.

Dette er ikke den endegyldige sandhed, men blot min overbevisning og holdning.

Mvh. JPC
Audi A2 TDI 3L, 360.000 km
Har VCDS
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, vandpumpe defekt!

Indlæg af batmann67 »

Hejsa

Jeg fik skiftet den defekte vandpumpen i weekenden, kort en lille kort tur på 25 km uden problemer og bilen varmer fint, drift temperatur 90 grader.

I dag skulle vi til Århus og kører 2x100 km på motorvejen, det gik rigtig fint, motoren bliver på 90 grader som den skal.
Bilen varmer fint, og den bruger ikke vand, så jeg mener jeg har været heldig at motoren IKKE har taget skade pga den defekt vandpumpe.

Så jeg betragter problemet løst :-)
Tak for de gode råd.

Ps. Jeg må sige at denne gang så var det sgu tæt på at bilen var blevet skiftet ud med en nyere, men man vil vel gerne med i klub 500.000, mangler bare 8.000 km :-)...

/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, vandpumpe defekt! LØST

Indlæg af doktorfrank »

Tillykke med det.
Tilføjelse: Jeg bøjer ydmygt nakken - jeg var både for hurtig og for skråsikker, da jeg dømte toppakning.
Nu er vandpumpe-havari så også skrevet ind på min tavle med mærkværdige defekter.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Besvar