Aner ikke hvem der kørte bilen i en fotofælde

Her kan du poste indlæg, der ikke passer ind andre steder - links til hjemmesider, sjov og spas, skriv en hilsen.
Besvar
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Aner ikke hvem der kørte bilen i en fotofælde

Indlæg af 383CI »

Hej her..


Min bil har været lånt ud, eller rettere, benyttet af en fremmed.

Nu har jeg fået en hilsen om den har kørt for hurtigt og er nappet i en fotofælde.
Nærmere bestemt 70 i 50 zone, fratrukket 3 km/t giver det jo 67km./t og dermed en bøde på 2500kr. og en 500mand til offerfonden.

Og et klip.

Nu er det så ikke mig der har kørt bilen, jeg legede med jernklodser på tidspunktet og det er tydeligt det er en flot ung mand på billedet. Det kan enhver se ikke er mig.

Spørgsmålet er så om nogle her har erfaring med "hvad der sker" ved ikke at vide hvem der har kørt bilen?
Sjovt nok står der ikke noget om hvad "man" skal gøre i netop det tilfælde.

Der står en masse om hvad "man" skal gøre hvis det er en selv og "man" vil erkende og betale. Det er også beskrevet hvordan jeg skal forholde mig hvis jeg vil stikke ham der kørte bilen så han får et hak i pappet.

Men nu husker jeg ekstremt dårligt, men bil stå med nøglen i på job, til afbenyttelse i nødstilfælde, osv. osv. så det er en gåde hvem der har kørt.

Jeg betaler selvfølgeligt de 3k for at slippe for mere bøvl, men kan ikke finde noget om hvordan jeg ellers kan straffes for min elendige hukommelse og evne til at huske ansigter.

Andre der har "praktisk" erfaring med netop den slags?
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Andreas1972
Indlæg: 163
Tilmeldt: søn 6. dec 2015 17:44
Geografisk sted: nørager

Re: Aner ikke hvem der kørte bilen i en fotofælde

Indlæg af Andreas1972 »

som jeg husker det er der desværre omvendt bevisførelse i den slags sager så jeg er sku bange for du hænger på den :( pas på det med nøglen det kan også give en bøde for opfordring til tyveri :o
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Aner ikke hvem der kørte bilen i en fotofælde

Indlæg af Jakob J »

Tjek lige inde på Vagcars. Der var en tråd vedr emnet for ganske nyligt.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Aner ikke hvem der kørte bilen i en fotofælde

Indlæg af 383CI »

Nope, det er kun op til 30% ejeren hænger på bøden, og den betaler jeg bare. Klippet kan jeg ikke få da det ikke er mig der har kørt.

Hvis jeg viste jeg havde lånt bilen ud til en der ikke har kørekort, og dermed gjort noget ulovligt, ville jeg kunne få en både for det og idet "man" ikke har pligt til at inkriminalisere (stav selv) sig selv, og dermed udsætte sig selv for straf, ville jeg lovligt, kunne nægte at fortælle hvem der har ført bilen.

Så ville det vist koste mig 500kr.som jeg lige kan google mig til.

Hvis det var "min kone" eller en anden meget nær relation har jeg heller ikke "pligt" til at fortælle hvem det er, hvis/når jeg ved det.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Andreas1972
Indlæg: 163
Tilmeldt: søn 6. dec 2015 17:44
Geografisk sted: nørager

Re: Aner ikke hvem der kørte bilen i en fotofælde

Indlæg af Andreas1972 »

du kunne også nægte og tage den i retten, inden du så skal møde i retten kan du udvide dit kørekort med fx. mc eller andet der kræver en teori og køreprøve, så er precedens at dommeren frafalder sigtelsen og iøvrigt også fjerner dine klip
Det fik jeg fortalt af en kørelære da jeg fornyligt var på eu bevis
Andreas1972
Indlæg: 163
Tilmeldt: søn 6. dec 2015 17:44
Geografisk sted: nørager

Re: Aner ikke hvem der kørte bilen i en fotofælde

Indlæg af Andreas1972 »

selvfølgelig skal de 2 priser holdes op mod hinanden, men amu kan lave div. kørekort til en fornuftig pris
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Aner ikke hvem der kørte bilen i en fotofælde

Indlæg af Vyffe »

Nu spørger jeg dumt, men har du fået din bil retur igen?

Har I en aftale i nær-området om,at din bil er til offentlig brug? :)
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Aner ikke hvem der kørte bilen i en fotofælde

Indlæg af 383CI »

Jeg har både stort og lille erhverv, speedbåd og jagttegn så mangler kun stempel til rumraket og stor anhænger på på pappet, der iøvrigt aldrig er blivet klippet I så det er ikke mit pap der ligger i saksen.
Det er ikke mig på billedet og klip hænger ejeren ikke på.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Aner ikke hvem der kørte bilen i en fotofælde

Indlæg af 383CI »

Vyffe skrev:Nu spørger jeg dumt, men har du fået din bil retur igen?

Har I en aftale i nær-området om,at din bil er til offentlig brug? :)

Nej, den har han stadigt, hans egen er kørt i stykker, det var derfor han har taget min.

UPS, det skrev jeg vist ikke ;)

Men bilen står med nøgle I på job. Dels så jeg ikke smider den væk dels fordi det kan være særdeles praktisk, også for mig, den er til at benytte for andre. Det er dog kun sket enkelte gange.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Aner ikke hvem der kørte bilen i en fotofælde

Indlæg af Kim B Olesen »

Så er du jo også fri for at glemme nøglen og sådan noget ;) :lol:
Hm - der var en gang noget med min kammerat der solgte en bil til en som ikke fik omregistreret og han ikke helt vidste hvem var - nå - laaang historie :?
Men moralen var at han ville få en mindre bøde for ikke at fortælle hvem det var i stedet for alt det andet bøvl - og han kunne ikke betale den "rigtige" bøde hvis ikke han kunne erkende at det var ham på billedet :?
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Aner ikke hvem der kørte bilen i en fotofælde

Indlæg af 383CI »

Nåår nej for fanden.
Jeg kan/skal jo ikke betale "den rigtige" bøde når det ikke er mig der har kørt, det er jo klart.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Aner ikke hvem der kørte bilen i en fotofælde

Indlæg af CJohansen »

Mener at det i dag er så latterligt i danmark, at hvis du ikke kan eller vil sige hvem der kørte, så hænger bilens ejer på den, med mindre den er stjålet.
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Aner ikke hvem der kørte bilen i en fotofælde

Indlæg af CJohansen »

der kom nye regler om det for ikke så mange juleaftener siden
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Aner ikke hvem der kørte bilen i en fotofælde

Indlæg af 383CI »

CJohansen skrev:Mener at det i dag er så latterligt i danmark, at hvis du ikke kan eller vil sige hvem der kørte, så hænger bilens ejer på den, med mindre den er stjålet.
Igen, det er bøder under 30% ejeren hænger på.
Hvis de vil klippe i mit pap udfra et billede der tydeligt viser det ikke er mig må jeg/vi jo en tur i retssalen.
Der kan jeg så evt. pålægges at fortælle hvem der har kørt, men nu husker jeg dårligt, specielt ansigeter, og har også skiftet job siden så jeg kender ikke den flotte fyr med trutmund.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Aner ikke hvem der kørte bilen i en fotofælde

Indlæg af CJohansen »

Hooligan................ :lol:
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Aner ikke hvem der kørte bilen i en fotofælde

Indlæg af 383CI »

Siden ingen kendte konsekvensen af ikke at ville fortælle hvem der havde kørt kan jeg nu vende tilbage med første hånds viden.

Sagen er som følger.

Bilen var udlånt til en kammerat i en periode og han kørte den.

Jeg fik bøde med besked om jeg kunne erkende og betale og få et klip.
Nu var det ikke mig så jeg skrev "ukendt føre" på ATK`s hjemmeside og bad makkeren melde sig selv hvis han ville.

Det gjorde han så ikke lige i første omgang så jeg ville ikke spilde politiets tid så kørte forbi og sagde det ikke var mig men jeg ikke ville angive hvem det var.

Det var fair nok, så ville jeg blive sigtet efter en eller anden paragraf og få en bøde på 2500kr.
Træls, men det ændre jo ikke på jeg ikke "vil stikke" og politiet ville efterforske sagen og hvis de fandt ham ville han få bøden og klippet.

Makkeren bestemte sig dog for at æde den så jeg kørte forbi igen og sagde hvem det var, på sidste dagen. Men det var så ikke godt nok, han skulle have skrevet under på det, men det ville de finde ud af.


Alternativt er at lyve og sige "man" ikke ved hvem der har kørt. Det er billigere men jeg vil ikke lyve.


Jeg må understrege det ikke er for at være på tværs men jeg er af den mening sagen intet har med mig at gøre og må være mellem føreren og politiet, og jeg ikke vil stikke.
Det er en anden debat om jeg ville "stikke" hvis der var sket noget eller forbrydelsen havde været alvorlig. Det tager jeg ikke stilling til.

Det er også en anden sag om jeg har noget ansvar ved a låne bilen ud og dermed muliggøre "forbrydelsen"
Det mener jeg ikke, hvis jeg tager mit gevær med i banken i stedet for Visakortet er det jo ikke forretningen der har ansvaret for jeg bruger det forkert.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Aner ikke hvem der kørte bilen i en fotofælde

Indlæg af Bandit »

383CI skrev: Det mener jeg ikke, hvis jeg tager mit gevær med i banken i stedet for Visakortet er det jo ikke forretningen der har ansvaret for jeg bruger det forkert.
Din logik er nogle gange slående :lol:
Ulven kommer, ulven kommer
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Aner ikke hvem der kørte bilen i en fotofælde

Indlæg af CJohansen »

og lige i plet
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Aner ikke hvem der kørte bilen i en fotofælde

Indlæg af Thore J »

Hmmm... Det er så populært at henvise til FAQ'en herinde.. Denne sag skal ikke være en undtagelse.. politiet har naturligvis også en om ATK..

https://www.politi.dk/NR/rdonlyres/2587 ... romATK.pdf
Jeg har fået en fartbøde, men det var ikke mig, der kørte bilen. Hvem skal betale?
Jeg har fået en fartbøde, men det var ikke mig, der kørte bilen. Hvem skal betale?
Hvis bilen er blevet målt til at køre over 30 % for stærkt, er det (som hidtil) føreren af bilen, der skal betale
bøden. Hvis bilen er blevet målt til at køre højst 30 % for stærkt, er det dig som ejer eller registreret bruge r
af bilen, der hæfter for bøden. Også selvom du ikke selv kørte bilen, da den blev målt. Det betyder, at du
selv skal finde den person, der kørte bilen, og få ham/hende til at rette henvendelse til politiet inden 30
dage for at erkende hastighedsovertrædelsen. Hvis du ikke kan det, skal du selv betale bøden. Det gælder
dog ikke, hvis bilen var stjåle
t
Og som man kan se så er svaret givet...

...og til sidst, hvorfor f.... ikke bare kontakte et politiets ATK-centre og spørge, I stedet for at spørge her?? :lol: :lol:
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Besvar