Matematiknørder, unite!

Her kan du poste indlæg, der ikke passer ind andre steder - links til hjemmesider, sjov og spas, skriv en hilsen.
Besvar
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Matematiknørder, unite!

Indlæg af Andreasf »

Min yngste bror sidder og roder med noget SRP, men er strandet ret hårdt ved noget differentialligningsværk.

Jeg tænker lige at forsøge mig her med et opslag, da Lupoisterne jo er en go' blandet forsamling på rigtigt mange måder :-)

Nicolai har formuleret udfordringen således;
Vi ved at der på en bil virker en resulterende kraft der er givet ved F_res=m*a, altså Newtons 2. Lov.

Jeg skal opstille en differentialligning, hvis løsning giver mig stedfunktionen for denne bil.
Jeg skal bruge bevægelsesligningerne til at opstille og løse denne differentialligning - problemet er at jeg er langt fra sikker på hvordan det skal gøres... Det jeg ved er, at når vi taler om bevægelse med konstant acceleration har vi at a(t)=v'(t) endvidere ved vi at
v(t)=s'(t)
s(t) er stedfunktionen.
Vi kan derfor skrive Newtons 2. lov op som
F_res=m*s''(t)

Jeg ved også fra min fysikbog at bevægelsesligningerne er givet ved:

v(t)=a_0*t+v_0
s(t)=1/2*a_0*t^2+v_0*t+s_0

Det er det bedste jeg er kommet frem til indtil videre, men jeg har absolut ikke den fjerneste ide om hvordan jeg får brugt de her ligninger/formler til noget som helst...
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Matematiknørder, unite!

Indlæg af Atjuh 3L »

Umiddebart vil jeg mene, at du selv har skrevet svaret, hvis jeg har forstået opgaven korrekt.
Hvis man integrerer sin differentialligning finder man en funktion, der tilfredsstiller differentialligningen. Og da du allerede kender den funktion, ville jeg mene, du bare skal differentiere den. Og som du selv har skrevet, er s'(t) = v(t)?
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Matematiknørder, unite!

Indlæg af Andreasf »

Jeg tror du har ret ;-)

Jeg hev fat i en gammel kollega der er kemiker, og efter et par timer hvor de to nørdede sammen, kom der helt styr på alle begreber - og ikke mindst hvordan det skal præsenteres :-)
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Besvar