Gearkasse issue - Rookie

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
lindgren87
Indlæg: 6
Tilmeldt: tirs 15. nov 2016 15:27
Geografisk sted: Næstved

Gearkasse issue - Rookie

Indlæg af lindgren87 »

Halløj 3L folkens.
Er ny både herinde, samt som første ejer af en fin lille Lupo.
Bilen er købt velvidende at bilen har periodiske problemer med gearskifte.
Har forsøgt mig lidt frem via forum for at komme nærmere en løsning på problemet.
Har testet akkumulator samt hydraulikvæske niveau.
Ved dette er jeg kommet frem til at Akkumulator fungerer og der er tilstrækkeligt med hyd. væske på.
Ydermer har jeg i forlængelse af dette fundet ud af at der er noget internt tryktab på hydraulikken, da pumpen starter igen efter relativt kort tid.
Dette vil jeg selvf. fejlsøge hurtigst muligt.

Hoved problemet er at den ikke kommer ordentligt i gear når den skal skifte OP i 3 - NED i tredje er der ingen problemer.
En enkelt gang eller 2 er det samme sket for 2 gearet.
Når den gør det kommer der en lille skurrelyd fra gearkassen (fejlskifte), hvorefter den går i N og vil ikke tage gassen.
Herefter kan den slåes i P og startes igen og man kan køre videre.

Er det noget som måske kan klares med en grundjustering, eller peger den mod den dårlige skiftegaffel som jeg har læst mig frem til at 3 gearet bliver ramt af.
Bilen er en årgang 2002 med små 280.000 på klokken.

Tak på forhånd.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Gearkasse issue - Rookie

Indlæg af Atjuh 3L »

Det tyder, desværre, på at gearkassen skal renoveres.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
lindgren87
Indlæg: 6
Tilmeldt: tirs 15. nov 2016 15:27
Geografisk sted: Næstved

Re: Gearkasse issue - Rookie

Indlæg af lindgren87 »

Det var desværre også den retning som mine små undersøgelser pegede imod, hvilket jeg selvfølgelig ikke håbede på.
Min tablet er elendig til at manøvrere rundt på siden her.
Ligger der en guide til renovering af gearkasse til den lille bør ?
Eller er det nemmere / mere rentabelt at købe en anden og kaste på.

Var ude og prøve 5 forskellige Lupo'er inden køb, og denne kørte LANGT bedre end de andre, så håbede på at det ikke var gearkassen.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Gearkasse issue - Rookie

Indlæg af Skipper »

Du kan købe renoveret for omkring de 5000 og du kan følge guiden under faq og gøre det selv for det halve eller mindre, hvis du har de skills der skal til. Du må ikke undervurdere vigtigheden af at få shimset tingene 100% på plads. Det er ganske afgørende for levetiden bagefter. ;)
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
lindgren87
Indlæg: 6
Tilmeldt: tirs 15. nov 2016 15:27
Geografisk sted: Næstved

Re: Gearkasse issue - Rookie

Indlæg af lindgren87 »

Lyder til at jeg skal igang med at renovere min første (bil)gearkasse - spændende, set bort fra at jeg aldrig har tid til sådan et projekt - det bliver fruen ikke glad for, når bilen kommer til at stå stille en måneds tid :lol:

Indtil videre køres bilen i tiptronic, hvor 3 gearet springes over når man skal fremad.
Om det er fornuftigt ved jeg ikke ?
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: Gearkasse issue - Rookie

Indlæg af Rasbi »

Nu er jeg selv lidt rookie udi gearkasser men mon ikke panelet retter mig hvis jeg tager fejl. Det lyder til det er en defekt skiftegaffel. Den til 3/4 gear som er ved at knække for dig. Du kan skifte den uden at renovere hele kassen og du skal heller ikke shimme. Dog er det jo måske en god ide at få ordnet det hele nu du har kassen nede. Lejer osv.
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Gearkasse issue - Rookie

Indlæg af CJohansen »

Jeg ville aldrig pille kassen fra hianden uden at sørge for ikke at skulle derind igen inden om laaaaaaaaaaang tid.

Er der nogen der kan lave en "sådan shimmer man en gearkasse for dummies" Det kunne være møj go nok AKA super fedt, for en gammel gubbi som mig :lol:
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: Gearkasse issue - Rookie

Indlæg af Rasbi »

Som jeg har forstået det så er "shims" jo bare små afstandsskiver i forskellige tykkelser som kan sættes på de to aksler i gearkassen. Det man så gør er at man sætter for få shims på og samler gearkassen. Derefter måler man så hvor meget akslerne kan bevæge sig ind/ud af gearkasse med et måleur. Herefter beregnes hvor mange shims af en bestemt tykkelse man skal sætte på for at akslerne er korrekt "for lange" til gearkassehuset. Hvor meget "for lange" de skal være står i den manual for adskillelse/samling af lupo-gearkassen som findes her på siden :-)
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Gearkasse issue - Rookie

Indlæg af CJohansen »

Jooh, det er også det jeg syntes at ka få ud af det, men lidt mere deltaljeret kunne være rart. Hvilke aksler?, alle ender?, hvad med de andre lejer?, hvordan med migrometerur?, hvordan findes sløret. rykker man bare i akslen med håndkraft osv. osv osv.
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Gearkasse issue - Rookie

Indlæg af doktorfrank »

>Lindgren:
Kig forbi i Ringsted, så skal jeg på 2 minutter vise, hvad der skal til.
Hvis du er interesseret, så giv et kald på 40112442.
:ugeek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
lindgren87
Indlæg: 6
Tilmeldt: tirs 15. nov 2016 15:27
Geografisk sted: Næstved

Re: Gearkasse issue - Rookie

Indlæg af lindgren87 »

doktorfrank skrev:>Lindgren:
Kig forbi i Ringsted, så skal jeg på 2 minutter vise, hvad der skal til.
Hvis du er interesseret, så giv et kald på 40112442.
:ugeek:
Hvad der skal til - hvad tænker du?.
lindgren87
Indlæg: 6
Tilmeldt: tirs 15. nov 2016 15:27
Geografisk sted: Næstved

Re: Gearkasse issue - Rookie

Indlæg af lindgren87 »

Hej Doktorfrank:

Er lidt undrende over, at du skriver du kan guide mig på 2 min.
Tænker du at problemet ikke ligger i selve gearkassen :?:
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Gearkasse issue - Rookie

Indlæg af doktorfrank »

Det var da dig, der spurgte efter nogen der kan lave en "sådan shimmer man en gearkasse for dummies" .
Dels ligger den omfattende beskrivelse af fremgangsmåden på internet - et link kan sikkert fremdrages her på forum. Prøv.
Dels viser jeg gerne "hvad der skal til" ved et kig her over skulderen.
...og til det sidste sp.: Jo, jeg er ret overbevist om, at der mindst ét problem inde i den gearkasse.
;)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
lindgren87
Indlæg: 6
Tilmeldt: tirs 15. nov 2016 15:27
Geografisk sted: Næstved

Re: Gearkasse issue - Rookie

Indlæg af lindgren87 »

Ja, ok - så er jeg med igen, da det ikke var mig der spurgte om noget med "shimming".
Har 10 velplacerede pegefingre (Må være det modsatte af 10 tommelfingre), og de plejer at klare sig ganske fint på det tekniske ;)

Håbede lige at du kunne fikse mit gear problem på 2 min.
Det ville jo ikke være dårligt!
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Gearkasse issue - Rookie

Indlæg af Skipper »

Jeg melder mig frivilligt til at være i lære hos doktoren til lidt gearkasse sjov. Der kan vi vist alle lære noget................. ;)
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Gearkasse issue - Rookie

Indlæg af doktorfrank »

>Skipper:
Du skal da være så hjerteligt velkommen. Får jeg 10 minutters varsel, er der sågar varm kaffe, kolde pils og musik efter eget ønske. 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Besvar