Kobling
Kobling
Min lupo skal snart have ny kobling. Den fedter så småt, så tiden er løbet ud for den.
Jeg har læst mange steder at man skal vælge den originale, men kan det virkelig passe at der ikke fås noget uoriginalt? Evt. noget der kunne være en opgradering?
Jeg har læst mange steder at man skal vælge den originale, men kan det virkelig passe at der ikke fås noget uoriginalt? Evt. noget der kunne være en opgradering?
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Re: Kobling
Sachs og Black Diamond laver begge upgrade koblingskit til 3L. Der fås også nogle "purple power" eller sådan noget lignende på ebay, men dem ville jeg nok ikke putte penge i. De to andre ville jeg ikke være det mindste nervøs ved at bruge. Begge opgiver 20-30% større moment kapacitet, alt efter hvilken model man vælger.
Alternativt kan du få specialfremstillet en trykplade til original koblingen, som presser noget hårdere.
Alternativt kan du få specialfremstillet en trykplade til original koblingen, som presser noget hårdere.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!
En rigtig C5'er kommer fra USA!
En rigtig C5'er kommer fra USA!
-
- Indlæg: 4803
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Kobling
De holder mindst 250000 km ved ikke helt når den er chippet, så gammel er min kobling ikke endnu
De holder fint til de ca 90 HK og 200 NM som nye i hvert fald
Men det kunne da være rart at vide om der var noget upgrade kobling der virkede
Det kan jo også være det er stort set samme pris, da koblinger jo er lidt dyre til en bette 3L i forhold til andre små motorer
De holder fint til de ca 90 HK og 200 NM som nye i hvert fald
Men det kunne da være rart at vide om der var noget upgrade kobling der virkede
Det kan jo også være det er stort set samme pris, da koblinger jo er lidt dyre til en bette 3L i forhold til andre små motorer
Re: Kobling
Enig
Skipper har du information på priser, og hvor man kan skaffe dem?
Skipper har du information på priser, og hvor man kan skaffe dem?
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Re: Kobling
http://www.blackdiamondperformance.com/ ... swagen.htm
model BDC 7442 menjeg kan ikke lige finde et sted den kan skaffe
Edit : http://www.venommotorsport.com/brakes/b ... h/vw-lupo/
http://www.venommotorsport.com/product/brakes/BR44611/
model BDC 7442 menjeg kan ikke lige finde et sted den kan skaffe
Edit : http://www.venommotorsport.com/brakes/b ... h/vw-lupo/
http://www.venommotorsport.com/product/brakes/BR44611/
/383CI
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
-
- Indlæg: 4803
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Kobling
Hvad er det lige en original koster?
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Kobling
Standard Sachs(OEM) står i ca 1500 DKK på eBay.CJohansen skrev:Hvad er det lige en original koster?
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
Re: Kobling
Jeg kan skaffe Black Diamond til dig. Tjekker lige prisen i morgen, da den er meget afhængig af kursen på pund.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!
En rigtig C5'er kommer fra USA!
En rigtig C5'er kommer fra USA!
Re: Kobling
Black Diamond koblinger
BDC7442PWR +20-25% moment kan pt. skaffes til kr. 3265.-
BDC7442KVR kevlar, +25-30% moment kan pt. skaffes til kr. 3688.-
Prisen er inkl. fragt direkte til dig fra fabrikken.
Begge er ikke lagervare grundet det ringe styktal, og laves derfor efter ordre på fabrikken i England. Regn med minimum en uges leveringstid
Sachs koblingen kan jeg ikke længere finde noget på, men den er dyrere hvis den stadig kan fås.
BDC7442PWR +20-25% moment kan pt. skaffes til kr. 3265.-
BDC7442KVR kevlar, +25-30% moment kan pt. skaffes til kr. 3688.-
Prisen er inkl. fragt direkte til dig fra fabrikken.
Begge er ikke lagervare grundet det ringe styktal, og laves derfor efter ordre på fabrikken i England. Regn med minimum en uges leveringstid
Sachs koblingen kan jeg ikke længere finde noget på, men den er dyrere hvis den stadig kan fås.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!
En rigtig C5'er kommer fra USA!
En rigtig C5'er kommer fra USA!
Re: Kobling
Skipper: Det er jo også en sjat der er til forskæl. Er den det værd?
Og du skriver du kan skaffe den. Kan jeg ikke bare selv købe den hvor du kan få den, eller det er måske hemmeligt
Og du skriver du kan skaffe den. Kan jeg ikke bare selv købe den hvor du kan få den, eller det er måske hemmeligt
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Re: Kobling
KMDTHY: du lukkede den anden tråd, og skrev det var det samme. Sorry hvis jeg forvirrede dig, men den ene var om at finde ud af om min kobling var defekt, den anden om hvilken kobling der så skulle være erstatningen. Måske jeg skulle have lagt det sammen fra start ?
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Re: Kobling
CJohansen skrev:Skipper: Det er jo også en sjat der er til forskæl. Er den det værd?
Og du skriver du kan skaffe den. Kan jeg ikke bare selv købe den hvor du kan få den, eller det er måske hemmeligt
Ja, den er dyrere end standardkoblingen, men det er upgrade dele jo som regel. Kvaliteten er indiskutabelt i top på alt BD.
Er den det værd?, tja, det er jo et spørgsmål som det egentligt kun er dig selv der kan svare på. På en standard motor ville jeg ikke overveje det et sekund. på en almindelig chipning (ca. 75-80hk / 180 nm),så måske. det vil sansynligvis ikke øge levetiden så frygtelig meget, eftersom standardkoblingen først begynder at glide når tiden er ved at være gået for den alligevel, i det senarie. Vil du derimod have optimeret op til i nærheden af standardkoblingens formåen, altså de ca. 200 nm, så er det en god ide, og vil du over det niveau, så er det en simpel nødvendighed med en stærkere kobling.
Du kører jo idag, lige på undersiden af maks belastning for din standard kobling, på en af dine biler ved jeg
Og om du selv kan købe den. Jo det kan du forsøge. Jeg tror den Hollandske forhandler er villig til at sende til Danmark, og så er der Astina som også har dem i DK. De øvrige landes forhandlere henviser blot til BD england, som henviser tilbage til en national forhandler. Sådan var det da jeg forespurgte på det for et års tid siden. Men prøv, og meld gerne tilbage hvad du finder ud af
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!
En rigtig C5'er kommer fra USA!
En rigtig C5'er kommer fra USA!
Re: Kobling
Har undersøgt det i dag. Du har fuldstændig ret, og det blev ikke just billigere af at gå andre veje. Du kunne da godt have sagt at du havde fået forhandling af det, sidst jeg var ovre hos dig
Jeg prøver det, hvis du mener det er godt. Har du flere oplysninger på det, og er det kun koblinger du kan skaffe?
Jeg prøver det, hvis du mener det er godt. Har du flere oplysninger på det, og er det kun koblinger du kan skaffe?
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Re: Kobling
Beklager hvis det kom lidt snørklet
jeg har hele Black Diamond's katalog,som primært består af bremser og tilhørende klodser og forstærkede bremseslanger samt koblinger. Derudover så er der jo Castrol og Varta i sortimentet også.
Og så er jeg ved at få lavet en CNC fil til bukning af rør til udstødning, komplet i rustfri. Hvis det viser sig at holde sig på en rimelig pris i produktion, så kan det da godt være det også kommer på hylden.
Med hensyn til info, så mailer jeg det lige til dig, så tråden her holder sig sober.
jeg har hele Black Diamond's katalog,som primært består af bremser og tilhørende klodser og forstærkede bremseslanger samt koblinger. Derudover så er der jo Castrol og Varta i sortimentet også.
Og så er jeg ved at få lavet en CNC fil til bukning af rør til udstødning, komplet i rustfri. Hvis det viser sig at holde sig på en rimelig pris i produktion, så kan det da godt være det også kommer på hylden.
Med hensyn til info, så mailer jeg det lige til dig, så tråden her holder sig sober.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!
En rigtig C5'er kommer fra USA!
En rigtig C5'er kommer fra USA!
-
- Indlæg: 41
- Tilmeldt: lør 22. feb 2014 23:24
- Geografisk sted: Nordjylland
Re: Kobling
Næste stop, - udskiftning af kobling på Luppen. - kan ikke finde org. reservedels nr.
Har netop udskiftet generatoren, Generator remstrammer, og generator rem.m hvilket har givet et noget bedre lydbillede
Luppen har nu kørt ca. 420.000 km. Så det er vel i orden at generatoren er blevet lidt træt.
Desværre har jeg et par gange været udsat for at gearvælgeren ikke vil samarbejde i form af, at gearvælgeren ikke kan flyttes, og således ikke kan flyttes når fra neutral position. ( låser sig fast).
(Når den står i D eller R kører bilen fint, og der ingen problemer.)
Luppen vil kun starte i neutral, og mit bedste bud på fejlen er en slidt kobling.
Bilen der er fra 2003 og har min. kørt godt 200.000 km. med samme kobling.
Bilens værdi taget i betrækning, vil reparationudgifterne med tiden komme til at udgøre en relativ stor procentsat, - hvis man ikke aktiv forsøger at holde de løbende udgifter nede…..
Generelt er vi rigtig glad for Luppen, der på mange måder en rigtig god og brændstoføkonomisk bil. Den vil sikkert med tiden blive en slags ”kultbil”
Jeg har derfor været på udkig efter en ny kobling, men kunne ikke finde det rigtige reservedels nr. - Har derfor søgt på model, årgang og motortype, og er kommet til følgende emner. - uden at det skal være nogen Lemans fancy model.
Umiddelbart skriver sælgeren at nedenstående passer til Lupo 3L. – men der er stor prisforskel.
Er der nogen som har erfaring med nedenstående, og fungere koblingen klart bedre hvis man montere en original kobling fra VW. ?
- eller kan godt sove roligt om natten ved af købe en billigere koblings model ?
http://www.thansen.dk/product.asp?pn=-1 ... 0&refloc=2
Luk kobling 3.599,- kr, T.hansen.
http://www.ebay.de/itm/ORIGINAL-SACHS-K ... SwwE5WVJe7
Sachs kobling 1360 kr. + fragt fra tyskland. / ebay.de
http://www.mister-auto.dk/da/koblingssa ... _g479.html
(Kit 3 dele (mekanisme & friktion & standard stop)
Luk kobling 1689 ,- kr. + fragt tyskland, misterauto.
http://www.mister-auto.dk/da/koblingssa ... 26638.html
(Kit 3 dele (mekanisme & friktion & standard stop)
Valeo kobling 1939,- kr. + fragt misterauto.
___________
http://shop.vagtech.dk/product_info.php ... po-3l-p-38
Derudover skal jeg bruge et føringsrør som jeg har fundet på vagschop.dk til 70,- kr. + fragt.
Vil være glad, hvis I ville dele lidt ud af jeres expert-viden
På forhånd tak !
Med venlig hilsen
Knud – Nordjylland.
Har netop udskiftet generatoren, Generator remstrammer, og generator rem.m hvilket har givet et noget bedre lydbillede
Luppen har nu kørt ca. 420.000 km. Så det er vel i orden at generatoren er blevet lidt træt.
Desværre har jeg et par gange været udsat for at gearvælgeren ikke vil samarbejde i form af, at gearvælgeren ikke kan flyttes, og således ikke kan flyttes når fra neutral position. ( låser sig fast).
(Når den står i D eller R kører bilen fint, og der ingen problemer.)
Luppen vil kun starte i neutral, og mit bedste bud på fejlen er en slidt kobling.
Bilen der er fra 2003 og har min. kørt godt 200.000 km. med samme kobling.
Bilens værdi taget i betrækning, vil reparationudgifterne med tiden komme til at udgøre en relativ stor procentsat, - hvis man ikke aktiv forsøger at holde de løbende udgifter nede…..
Generelt er vi rigtig glad for Luppen, der på mange måder en rigtig god og brændstoføkonomisk bil. Den vil sikkert med tiden blive en slags ”kultbil”
Jeg har derfor været på udkig efter en ny kobling, men kunne ikke finde det rigtige reservedels nr. - Har derfor søgt på model, årgang og motortype, og er kommet til følgende emner. - uden at det skal være nogen Lemans fancy model.
Umiddelbart skriver sælgeren at nedenstående passer til Lupo 3L. – men der er stor prisforskel.
Er der nogen som har erfaring med nedenstående, og fungere koblingen klart bedre hvis man montere en original kobling fra VW. ?
- eller kan godt sove roligt om natten ved af købe en billigere koblings model ?
http://www.thansen.dk/product.asp?pn=-1 ... 0&refloc=2
Luk kobling 3.599,- kr, T.hansen.
http://www.ebay.de/itm/ORIGINAL-SACHS-K ... SwwE5WVJe7
Sachs kobling 1360 kr. + fragt fra tyskland. / ebay.de
http://www.mister-auto.dk/da/koblingssa ... _g479.html
(Kit 3 dele (mekanisme & friktion & standard stop)
Luk kobling 1689 ,- kr. + fragt tyskland, misterauto.
http://www.mister-auto.dk/da/koblingssa ... 26638.html
(Kit 3 dele (mekanisme & friktion & standard stop)
Valeo kobling 1939,- kr. + fragt misterauto.
___________
http://shop.vagtech.dk/product_info.php ... po-3l-p-38
Derudover skal jeg bruge et føringsrør som jeg har fundet på vagschop.dk til 70,- kr. + fragt.
Vil være glad, hvis I ville dele lidt ud af jeres expert-viden
På forhånd tak !
Med venlig hilsen
Knud – Nordjylland.
Re: Kobling
Jeg ville vælge link 2, med mindre du vil lave den til en raket, så har jeg noget bedre på hylden
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!
En rigtig C5'er kommer fra USA!
En rigtig C5'er kommer fra USA!
-
- Indlæg: 41
- Tilmeldt: lør 22. feb 2014 23:24
- Geografisk sted: Nordjylland
Re: Kobling
Tak til Skipper for med hensyn til valg af koblingsmærke.
Når Luppen kører normalt, og ellers er på toppen er acceleration ganske flot, nærmest imponerende for en relativ gammel konstruktion af en øko-bil. Så den med raketten må vente lidt endnu, - ligesom den ikke er tip-tunet.
Kunne se KMDTHY også havde omtalt Sachs kobling, - Så det kan ikke være helt galt…..
Som sagt så gjort, og der er bestilt ny Sachs kobling med udtrykkeleje og føringsrør.
Har i den forbindelse læst at DokterFrank anbefaler Biltemas lakbundne smøremiddel, Dry lube (varenr. 36-21) som smøringsmiddel til udtrykkerleje og føringsrør, - så nu står det også på ”to do listen” .
Tak for vejledning.
Mvh Knud.
Når Luppen kører normalt, og ellers er på toppen er acceleration ganske flot, nærmest imponerende for en relativ gammel konstruktion af en øko-bil. Så den med raketten må vente lidt endnu, - ligesom den ikke er tip-tunet.
Kunne se KMDTHY også havde omtalt Sachs kobling, - Så det kan ikke være helt galt…..
Som sagt så gjort, og der er bestilt ny Sachs kobling med udtrykkeleje og føringsrør.
Har i den forbindelse læst at DokterFrank anbefaler Biltemas lakbundne smøremiddel, Dry lube (varenr. 36-21) som smøringsmiddel til udtrykkerleje og føringsrør, - så nu står det også på ”to do listen” .
Tak for vejledning.
Mvh Knud.
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: Kobling
Husk nu at bruge et ORIGINALT føringsrør, jeg ved ikke hvad der medfølger, men det er ikke værd at spare 70-80 kr. ved at montere noget skrald.
Sussi
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
-
- Indlæg: 41
- Tilmeldt: lør 22. feb 2014 23:24
- Geografisk sted: Nordjylland
Re: Kobling
Bestilte en ny kobling af mrk. Sachs og bestilte samtidigt et føringsrør fra samme forhandler.
Fra dette forum gjorde Sussi mig opmærksom på, at den originale reservedel var at foretrække med hensyn til kvalitet, og prisen for den originale reservedel er overkommelig.
Hos en autoriseret VW forhandler har jeg bestilt reservedelen, og har for sammenligningens skyld sat de to reservedele til skue for at se, om der er visuelle eller andre umiddelbare målbare forskelle.
Selve materialesammensætningen kan jeg af gode grunde ikke lave en sammenligning på, og det er måske her selve kvalitetsforskellen ligger.
Føringsrør uoriginalt: Hans Pries Topran, Germany reservedels nr. 101 774 756.
Føringsrør VW: 085 141 181
(* = målt med henholdsvis skydelær og konens bagevægt… )
Føringsrørerne ligner meget hinanden, men det originale har en skarpere tekstur i udstansningen.
Endvidere er der på flangen stemplet vw & audi logo samt reservedels nr. + Germany. PGR.
Har taget et par billeder, som måske har interesse for nogen ? - Og ligegyldig viden for andre ?
God weekend.
Fra dette forum gjorde Sussi mig opmærksom på, at den originale reservedel var at foretrække med hensyn til kvalitet, og prisen for den originale reservedel er overkommelig.
Hos en autoriseret VW forhandler har jeg bestilt reservedelen, og har for sammenligningens skyld sat de to reservedele til skue for at se, om der er visuelle eller andre umiddelbare målbare forskelle.
Selve materialesammensætningen kan jeg af gode grunde ikke lave en sammenligning på, og det er måske her selve kvalitetsforskellen ligger.
Føringsrør uoriginalt: Hans Pries Topran, Germany reservedels nr. 101 774 756.
Føringsrør VW: 085 141 181
(* = målt med henholdsvis skydelær og konens bagevægt… )
Føringsrørerne ligner meget hinanden, men det originale har en skarpere tekstur i udstansningen.
Endvidere er der på flangen stemplet vw & audi logo samt reservedels nr. + Germany. PGR.
Har taget et par billeder, som måske har interesse for nogen ? - Og ligegyldig viden for andre ?
God weekend.