Koblings problem? Lupo 3L

Alt vedrørende teknikken på 3L
Brugeravatar
Dazzle
Indlæg: 16
Tilmeldt: tirs 6. sep 2016 22:24
Geografisk sted: 4690 Haslev

Koblings problem? Lupo 3L

Indlæg af Dazzle »

Mangler lidt feedback/vejledning/råd fra nogle af jer rutinerede hoveder :D.

Problem:
Bilen blev hentet på fejeblad efter at være strandet. Under kørsel begyndte den at strejke med at koble til i gearene. Hvilket blev langsom værre over en 20km og til sidst ville den ikke trække mere. Den skifter gear fint men når den kobler til i gearene "skralder" den og kan man kun lige mærke at den trækker lidt. Ikke nok til at komme fremad, men nok til at mærke at bilen forsøger at bevæge sig fremad. (Eller baglæns for den sags skyld hvis man er i bak gear)

Status:
Har forsøgt følgende i mine bestræbelser på at fejlfinde og få den igang igen.

1. Skiftet trykkuglen - Kan nu skifte 6 gear fremfor 3, før at hydraulik pumpen starter.
2. Skiftet hydraulik olie - Afstemt oliestand
3. Udluftet koblingsaktuator (og har nu et motorrum der glinser af olie :D)
4. Grundindstillet gearkasse. 1.86V / 3.89V på koblingsaktuator. Justeret gearvælger arm som anvist i VCDS. Ingen fejl, kan uden problemer grundindstille.
5. Indstillet Creep point - uden at den brokker sig, men synes at Torque er ret lav (57%) angivet ved creep instilling

Herefter er det så nok gået op for mig at det er koblingen som er skal skiftet. At den simpelt hen ikke kan koble helt til længere. Dog inden jeg begiver mig igang med dette ville jeg høre om andre er enige i symptomerne på at det nok drejer sig om en ny kobling? (Bilen har kørt 200.000 km)

Har jeg overset noget? Andre som mener det kan være andet en koblingen?

NB: Det eneste der nager mig lidt er at jeg for nyligt (ca. 400-500km siden) har haft skiftet olie på gearkassen (Den anviste Castrol) og har overfyldt en smule som andre har angivet. Jeg hader sammentræf men kan ikke lige se hvad dette skulle have med det ovenstående problem andet en koblingen er badet i den nye olie.


/Rasmus
Senest rettet af Dazzle lør 29. okt 2016 22:38, rettet i alt 1 gang.
// Lupo 3L 1.2tdi / årgang 2002 / 188.000 km- min første bil som går + 10 km/l, der må forventes lidt tilvænning nu når man ikke skal tanke hele tiden
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Koblings problem? Lupo 3L

Indlæg af Vyffe »

Hvorfor skulle koblingen være badet i olie? Der er ikke forbindelse mellem kobling og gearkasse (udover en aksel med tætning).

Hvor har du fyldt olien på henne?
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
Dazzle
Indlæg: 16
Tilmeldt: tirs 6. sep 2016 22:24
Geografisk sted: 4690 Haslev

Re: Koblings problem? Lupo 3L

Indlæg af Dazzle »

Det med olien i koblingshuset var en antagelse :D. Min MC (Yamaha XS650 -76) har våd kobling, så antog lidt at det var det samme.

Anyhow. Har fyldt olie på igennem de rigtige propper med en 17mm Umbraco uden problemer.
// Lupo 3L 1.2tdi / årgang 2002 / 188.000 km- min første bil som går + 10 km/l, der må forventes lidt tilvænning nu når man ikke skal tanke hele tiden
Brugeravatar
Dazzle
Indlæg: 16
Tilmeldt: tirs 6. sep 2016 22:24
Geografisk sted: 4690 Haslev

Re: Koblings problem? Lupo 3L

Indlæg af Dazzle »

har hældt 3L på.
// Lupo 3L 1.2tdi / årgang 2002 / 188.000 km- min første bil som går + 10 km/l, der må forventes lidt tilvænning nu når man ikke skal tanke hele tiden
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Koblings problem? Lupo 3L

Indlæg af sussi »

Kontroller lige svejsningen på koblingsarmen,
Sussi

file.jpg
file.jpg (109.91 KiB) Vist 9959 gange
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Dazzle
Indlæg: 16
Tilmeldt: tirs 6. sep 2016 22:24
Geografisk sted: 4690 Haslev

Re: Koblings problem? Lupo 3L

Indlæg af Dazzle »

@Sussi: umiddelbart Ingen slup i i armen eller svejsning som er skredet/knækket.
IMG_4787.JPG
IMG_4787.JPG (78.4 KiB) Vist 9957 gange
// Lupo 3L 1.2tdi / årgang 2002 / 188.000 km- min første bil som går + 10 km/l, der må forventes lidt tilvænning nu når man ikke skal tanke hele tiden
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Koblings problem? Lupo 3L

Indlæg af doktorfrank »

Jeg hæfter mig ved "skralde"lyden. Check hele drivlinjen - begynd ved drivakselled ude i hjulene og bevæg dig indad. Når noget laver sådan en lyd, er der noget, der løber rundt i forhold til noget andet (som det altså ikke skal). Det kan være, men er ikke nødvendigvis, inde i gearkassen. Og hvis lyden ikke er der, når gearvælgeren er i N, er det (måske) ikke knyttet til koblingen ... selvom også det jo også er en mulighed. :(
Lad os høre - eller evt. deltage i eftersøgningen; vi er jo flere lige i nabolaget. 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Dazzle
Indlæg: 16
Tilmeldt: tirs 6. sep 2016 22:24
Geografisk sted: 4690 Haslev

Re: Koblings problem? Lupo 3L

Indlæg af Dazzle »

Tak for input, og det kan være jeg tager dig op på dit tilbud med eftersøgningen :). Det skal du have tak for at tilbyde.

Den skurende/skralde lyd forekommer udelukkende når bilen er i gear (D eller triptronic eller R) man slipper bremsen og bilen forsøger at lukke koblingen (formoder jeg). Der er ingen mislyde i "N".

Der forekommer ingen mislyde ved selve gearskiftet (når man sætter gearet i triptronic og selv skifter op og ned.)

Driv aksler ser intakte ud. Men prøver at undersøge dette nærmere.
// Lupo 3L 1.2tdi / årgang 2002 / 188.000 km- min første bil som går + 10 km/l, der må forventes lidt tilvænning nu når man ikke skal tanke hele tiden
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Koblings problem? Lupo 3L

Indlæg af 2a2 »

Tja kunne det ikke bare være udrykker-lejet? Da min a2 her opgav det var symptomerne lidt lignende synes jeg

Sendt fra min SM-T520 med Tapatalk
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Koblings problem? Lupo 3L

Indlæg af CJohansen »

Hvis du er sikker på koblingen er lukket, så er der enten noget der er gået helt i udu, knækket, brækket i den dur, eller også er koblingen så færdig at den ikke engang kan lukke om den. Det har jeg engang prøvet med en mazda. Den gled som en vild, og til sidst kunne den ikke flytte sig mere.
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Brugeravatar
Dazzle
Indlæg: 16
Tilmeldt: tirs 6. sep 2016 22:24
Geografisk sted: 4690 Haslev

Re: Koblings problem? Lupo 3L

Indlæg af Dazzle »

hmm. Udrykkerleje eller noget som er knækket... godt spørgsmål. Konen sagde godt nok at der lød ligesom et klonk først, og så begyndte den at glide i koblingen og efter yderligere 1-2 km ville den ikke trække mere og nu lyder det som om at koblingen ikke lukker 100% men lukker kun lige nok til at bilen forsøger at bevæge sig lidt frem når man sætter i gear.
// Lupo 3L 1.2tdi / årgang 2002 / 188.000 km- min første bil som går + 10 km/l, der må forventes lidt tilvænning nu når man ikke skal tanke hele tiden
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Koblings problem? Lupo 3L

Indlæg af 383CI »

Skulle "man" ikke mene at udrykkerleje defekt ville gøre så den ikke kunne køre en grundjustering og creeppiont?

Et "klonk" kunne måske komme fr et eller andet der er knækket/faldet af i koblingen, men før du kommer nærmere, og sikkert bliver klogere, tyder det vist på gearkassen skal af.
Den kommer nok ikke til at koble korrekt at at skrive, trods alt.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Koblings problem? Lupo 3L

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg gætter på at der ligger noget smadret føringsrør/udrykkerleje og roder rundt inde ved koblingen nu, og at det var det der sagde klonk ;) :lol:
Brugeravatar
Dazzle
Indlæg: 16
Tilmeldt: tirs 6. sep 2016 22:24
Geografisk sted: 4690 Haslev

Re: Koblings problem? Lupo 3L

Indlæg af Dazzle »

I har nok ret, man kan ikke skrive sig til en løsning. (Satans)

Skal lige tage tilløb til en sådan operation. Så ved man da også hvad weekenden kan/skal gå med :).

Jeg vender tilbage.
// Lupo 3L 1.2tdi / årgang 2002 / 188.000 km- min første bil som går + 10 km/l, der må forventes lidt tilvænning nu når man ikke skal tanke hele tiden
Brugeravatar
Dazzle
Indlæg: 16
Tilmeldt: tirs 6. sep 2016 22:24
Geografisk sted: 4690 Haslev

Re: Koblings problem? Lupo 3L

Indlæg af Dazzle »

** Status Update **

Der gik lidt længere tid en forventet med at komme videre med Lupo'en. Ikke desto mindre var jeg strandet med hvad jeg troede var et koblingsproblem.

Af med gearkassen og inspektion af koblingen. Hmm ingen tegn på slid eller problemer. Lidt støv i huset, men ellers fungerede alt som forventeligt. Satans...

Ok hvad gør man så? Dyb indånding og så inspektion af gearkassen :/. Problemet med at skille gearkassen var lidt at der ikke havde været tydelige tegn på at det skulle være denne som var problemet :/.

1. Grundjustering gik igennem uden problemer
2. Ingen fejl fra controlleren
3. Alle sensorer gav forventeligt feedback
4. Skifter fint gear

Anyhow valgte at skille gearkassen ad og håbe på det bedste. (Tak Lupo forum og Silas for at have lavet en post/vejledning omkring gearkassen). Ved første øjekast = ingen metalspåner, alt snurrer rundt osv. Shit...

Ved andet øjekast...hmm output akslen? Skal den ikke være en gennemgående aksel? Ok, det klonk som min kone hørte var så den sidste udånding fra geakassens output aksel.

I min søgning på nettet synes jeg ikke at have været stødt på det problem før?
image2.JPG
image2.JPG (102.28 KiB) Vist 9850 gange
image4.JPG
image4.JPG (83.9 KiB) Vist 9850 gange
image1.JPG
image1.JPG (83.49 KiB) Vist 9850 gange

(Nogen idé om hvor man kan købe en ny output aksel? )
// Lupo 3L 1.2tdi / årgang 2002 / 188.000 km- min første bil som går + 10 km/l, der må forventes lidt tilvænning nu når man ikke skal tanke hele tiden
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Koblings problem? Lupo 3L

Indlæg af Atjuh 3L »

Hold da op en oplevelse!

Aksler kan/kunne købes nye - kræver en velvoksen pengepung - ellers er der adskillige her på forum der af og til sælger lidt brugte dele.

Man kan være heldig at finde en "ødelagt" gearkasse hvor man kan bruge lidt ting, men det ved man jo desværre først når man har åbnet den :shock:

Dejligt problemet blev lokaliseret, så er det bare med at finde dele og shimme, så er den kørende igen ;)

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Koblings problem? Lupo 3L

Indlæg af 2a2 »

Køb en brugt på eBay og brug den gamle som reservedele

Sendt fra min SM-G800F med Tapatalk
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Koblings problem? Lupo 3L

Indlæg af doktorfrank »

Bare sig til ...jeg har flere af de der aksler med og uden hjul på.
:geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Koblings problem? Lupo 3L

Indlæg af sussi »

doktorfrank skrev:Bare sig til ...jeg har flere af de der aksler med og uden hjul på.
:geek:
Og så er det jo "lige rundt om hjørnet" :lol:
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Dazzle
Indlæg: 16
Tilmeldt: tirs 6. sep 2016 22:24
Geografisk sted: 4690 Haslev

Re: Koblings problem? Lupo 3L

Indlæg af Dazzle »

doktorfrank skrev:Bare sig til ...jeg har flere af de der aksler med og uden hjul på.
:geek:
Jeg har sendt dig en PB. Er meget interesseret i sådan en aksel så den lille grå kan komme på vejen igen :D
// Lupo 3L 1.2tdi / årgang 2002 / 188.000 km- min første bil som går + 10 km/l, der må forventes lidt tilvænning nu når man ikke skal tanke hele tiden
Besvar