Koblings problem? Lupo 3L
Koblings problem? Lupo 3L
Mangler lidt feedback/vejledning/råd fra nogle af jer rutinerede hoveder .
Problem:
Bilen blev hentet på fejeblad efter at være strandet. Under kørsel begyndte den at strejke med at koble til i gearene. Hvilket blev langsom værre over en 20km og til sidst ville den ikke trække mere. Den skifter gear fint men når den kobler til i gearene "skralder" den og kan man kun lige mærke at den trækker lidt. Ikke nok til at komme fremad, men nok til at mærke at bilen forsøger at bevæge sig fremad. (Eller baglæns for den sags skyld hvis man er i bak gear)
Status:
Har forsøgt følgende i mine bestræbelser på at fejlfinde og få den igang igen.
1. Skiftet trykkuglen - Kan nu skifte 6 gear fremfor 3, før at hydraulik pumpen starter.
2. Skiftet hydraulik olie - Afstemt oliestand
3. Udluftet koblingsaktuator (og har nu et motorrum der glinser af olie )
4. Grundindstillet gearkasse. 1.86V / 3.89V på koblingsaktuator. Justeret gearvælger arm som anvist i VCDS. Ingen fejl, kan uden problemer grundindstille.
5. Indstillet Creep point - uden at den brokker sig, men synes at Torque er ret lav (57%) angivet ved creep instilling
Herefter er det så nok gået op for mig at det er koblingen som er skal skiftet. At den simpelt hen ikke kan koble helt til længere. Dog inden jeg begiver mig igang med dette ville jeg høre om andre er enige i symptomerne på at det nok drejer sig om en ny kobling? (Bilen har kørt 200.000 km)
Har jeg overset noget? Andre som mener det kan være andet en koblingen?
NB: Det eneste der nager mig lidt er at jeg for nyligt (ca. 400-500km siden) har haft skiftet olie på gearkassen (Den anviste Castrol) og har overfyldt en smule som andre har angivet. Jeg hader sammentræf men kan ikke lige se hvad dette skulle have med det ovenstående problem andet en koblingen er badet i den nye olie.
/Rasmus
Problem:
Bilen blev hentet på fejeblad efter at være strandet. Under kørsel begyndte den at strejke med at koble til i gearene. Hvilket blev langsom værre over en 20km og til sidst ville den ikke trække mere. Den skifter gear fint men når den kobler til i gearene "skralder" den og kan man kun lige mærke at den trækker lidt. Ikke nok til at komme fremad, men nok til at mærke at bilen forsøger at bevæge sig fremad. (Eller baglæns for den sags skyld hvis man er i bak gear)
Status:
Har forsøgt følgende i mine bestræbelser på at fejlfinde og få den igang igen.
1. Skiftet trykkuglen - Kan nu skifte 6 gear fremfor 3, før at hydraulik pumpen starter.
2. Skiftet hydraulik olie - Afstemt oliestand
3. Udluftet koblingsaktuator (og har nu et motorrum der glinser af olie )
4. Grundindstillet gearkasse. 1.86V / 3.89V på koblingsaktuator. Justeret gearvælger arm som anvist i VCDS. Ingen fejl, kan uden problemer grundindstille.
5. Indstillet Creep point - uden at den brokker sig, men synes at Torque er ret lav (57%) angivet ved creep instilling
Herefter er det så nok gået op for mig at det er koblingen som er skal skiftet. At den simpelt hen ikke kan koble helt til længere. Dog inden jeg begiver mig igang med dette ville jeg høre om andre er enige i symptomerne på at det nok drejer sig om en ny kobling? (Bilen har kørt 200.000 km)
Har jeg overset noget? Andre som mener det kan være andet en koblingen?
NB: Det eneste der nager mig lidt er at jeg for nyligt (ca. 400-500km siden) har haft skiftet olie på gearkassen (Den anviste Castrol) og har overfyldt en smule som andre har angivet. Jeg hader sammentræf men kan ikke lige se hvad dette skulle have med det ovenstående problem andet en koblingen er badet i den nye olie.
/Rasmus
Senest rettet af Dazzle lør 29. okt 2016 22:38, rettet i alt 1 gang.
// Lupo 3L 1.2tdi / årgang 2002 / 188.000 km- min første bil som går + 10 km/l, der må forventes lidt tilvænning nu når man ikke skal tanke hele tiden
- Vyffe
- Indlæg: 2661
- Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Ølholm, Tørring
Re: Koblings problem? Lupo 3L
Hvorfor skulle koblingen være badet i olie? Der er ikke forbindelse mellem kobling og gearkasse (udover en aksel med tætning).
Hvor har du fyldt olien på henne?
Hvor har du fyldt olien på henne?
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Re: Koblings problem? Lupo 3L
Det med olien i koblingshuset var en antagelse . Min MC (Yamaha XS650 -76) har våd kobling, så antog lidt at det var det samme.
Anyhow. Har fyldt olie på igennem de rigtige propper med en 17mm Umbraco uden problemer.
Anyhow. Har fyldt olie på igennem de rigtige propper med en 17mm Umbraco uden problemer.
// Lupo 3L 1.2tdi / årgang 2002 / 188.000 km- min første bil som går + 10 km/l, der må forventes lidt tilvænning nu når man ikke skal tanke hele tiden
Re: Koblings problem? Lupo 3L
har hældt 3L på.
// Lupo 3L 1.2tdi / årgang 2002 / 188.000 km- min første bil som går + 10 km/l, der må forventes lidt tilvænning nu når man ikke skal tanke hele tiden
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: Koblings problem? Lupo 3L
Kontroller lige svejsningen på koblingsarmen,
Sussi
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Re: Koblings problem? Lupo 3L
@Sussi: umiddelbart Ingen slup i i armen eller svejsning som er skredet/knækket.
// Lupo 3L 1.2tdi / årgang 2002 / 188.000 km- min første bil som går + 10 km/l, der må forventes lidt tilvænning nu når man ikke skal tanke hele tiden
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Koblings problem? Lupo 3L
Jeg hæfter mig ved "skralde"lyden. Check hele drivlinjen - begynd ved drivakselled ude i hjulene og bevæg dig indad. Når noget laver sådan en lyd, er der noget, der løber rundt i forhold til noget andet (som det altså ikke skal). Det kan være, men er ikke nødvendigvis, inde i gearkassen. Og hvis lyden ikke er der, når gearvælgeren er i N, er det (måske) ikke knyttet til koblingen ... selvom også det jo også er en mulighed.
Lad os høre - eller evt. deltage i eftersøgningen; vi er jo flere lige i nabolaget.
Lad os høre - eller evt. deltage i eftersøgningen; vi er jo flere lige i nabolaget.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Re: Koblings problem? Lupo 3L
Tak for input, og det kan være jeg tager dig op på dit tilbud med eftersøgningen . Det skal du have tak for at tilbyde.
Den skurende/skralde lyd forekommer udelukkende når bilen er i gear (D eller triptronic eller R) man slipper bremsen og bilen forsøger at lukke koblingen (formoder jeg). Der er ingen mislyde i "N".
Der forekommer ingen mislyde ved selve gearskiftet (når man sætter gearet i triptronic og selv skifter op og ned.)
Driv aksler ser intakte ud. Men prøver at undersøge dette nærmere.
Den skurende/skralde lyd forekommer udelukkende når bilen er i gear (D eller triptronic eller R) man slipper bremsen og bilen forsøger at lukke koblingen (formoder jeg). Der er ingen mislyde i "N".
Der forekommer ingen mislyde ved selve gearskiftet (når man sætter gearet i triptronic og selv skifter op og ned.)
Driv aksler ser intakte ud. Men prøver at undersøge dette nærmere.
// Lupo 3L 1.2tdi / årgang 2002 / 188.000 km- min første bil som går + 10 km/l, der må forventes lidt tilvænning nu når man ikke skal tanke hele tiden
Re: Koblings problem? Lupo 3L
Tja kunne det ikke bare være udrykker-lejet? Da min a2 her opgav det var symptomerne lidt lignende synes jeg
Sendt fra min SM-T520 med Tapatalk
Sendt fra min SM-T520 med Tapatalk
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Re: Koblings problem? Lupo 3L
Hvis du er sikker på koblingen er lukket, så er der enten noget der er gået helt i udu, knækket, brækket i den dur, eller også er koblingen så færdig at den ikke engang kan lukke om den. Det har jeg engang prøvet med en mazda. Den gled som en vild, og til sidst kunne den ikke flytte sig mere.
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Re: Koblings problem? Lupo 3L
hmm. Udrykkerleje eller noget som er knækket... godt spørgsmål. Konen sagde godt nok at der lød ligesom et klonk først, og så begyndte den at glide i koblingen og efter yderligere 1-2 km ville den ikke trække mere og nu lyder det som om at koblingen ikke lukker 100% men lukker kun lige nok til at bilen forsøger at bevæge sig lidt frem når man sætter i gear.
// Lupo 3L 1.2tdi / årgang 2002 / 188.000 km- min første bil som går + 10 km/l, der må forventes lidt tilvænning nu når man ikke skal tanke hele tiden
Re: Koblings problem? Lupo 3L
Skulle "man" ikke mene at udrykkerleje defekt ville gøre så den ikke kunne køre en grundjustering og creeppiont?
Et "klonk" kunne måske komme fr et eller andet der er knækket/faldet af i koblingen, men før du kommer nærmere, og sikkert bliver klogere, tyder det vist på gearkassen skal af.
Den kommer nok ikke til at koble korrekt at at skrive, trods alt.
Et "klonk" kunne måske komme fr et eller andet der er knækket/faldet af i koblingen, men før du kommer nærmere, og sikkert bliver klogere, tyder det vist på gearkassen skal af.
Den kommer nok ikke til at koble korrekt at at skrive, trods alt.
/383CI
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
-
- Indlæg: 4802
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Koblings problem? Lupo 3L
Jeg gætter på at der ligger noget smadret føringsrør/udrykkerleje og roder rundt inde ved koblingen nu, og at det var det der sagde klonk
Re: Koblings problem? Lupo 3L
I har nok ret, man kan ikke skrive sig til en løsning. (Satans)
Skal lige tage tilløb til en sådan operation. Så ved man da også hvad weekenden kan/skal gå med .
Jeg vender tilbage.
Skal lige tage tilløb til en sådan operation. Så ved man da også hvad weekenden kan/skal gå med .
Jeg vender tilbage.
// Lupo 3L 1.2tdi / årgang 2002 / 188.000 km- min første bil som går + 10 km/l, der må forventes lidt tilvænning nu når man ikke skal tanke hele tiden
Re: Koblings problem? Lupo 3L
** Status Update **
Der gik lidt længere tid en forventet med at komme videre med Lupo'en. Ikke desto mindre var jeg strandet med hvad jeg troede var et koblingsproblem.
Af med gearkassen og inspektion af koblingen. Hmm ingen tegn på slid eller problemer. Lidt støv i huset, men ellers fungerede alt som forventeligt. Satans...
Ok hvad gør man så? Dyb indånding og så inspektion af gearkassen :/. Problemet med at skille gearkassen var lidt at der ikke havde været tydelige tegn på at det skulle være denne som var problemet :/.
1. Grundjustering gik igennem uden problemer
2. Ingen fejl fra controlleren
3. Alle sensorer gav forventeligt feedback
4. Skifter fint gear
Anyhow valgte at skille gearkassen ad og håbe på det bedste. (Tak Lupo forum og Silas for at have lavet en post/vejledning omkring gearkassen). Ved første øjekast = ingen metalspåner, alt snurrer rundt osv. Shit...
Ved andet øjekast...hmm output akslen? Skal den ikke være en gennemgående aksel? Ok, det klonk som min kone hørte var så den sidste udånding fra geakassens output aksel.
I min søgning på nettet synes jeg ikke at have været stødt på det problem før?
(Nogen idé om hvor man kan købe en ny output aksel? )
Der gik lidt længere tid en forventet med at komme videre med Lupo'en. Ikke desto mindre var jeg strandet med hvad jeg troede var et koblingsproblem.
Af med gearkassen og inspektion af koblingen. Hmm ingen tegn på slid eller problemer. Lidt støv i huset, men ellers fungerede alt som forventeligt. Satans...
Ok hvad gør man så? Dyb indånding og så inspektion af gearkassen :/. Problemet med at skille gearkassen var lidt at der ikke havde været tydelige tegn på at det skulle være denne som var problemet :/.
1. Grundjustering gik igennem uden problemer
2. Ingen fejl fra controlleren
3. Alle sensorer gav forventeligt feedback
4. Skifter fint gear
Anyhow valgte at skille gearkassen ad og håbe på det bedste. (Tak Lupo forum og Silas for at have lavet en post/vejledning omkring gearkassen). Ved første øjekast = ingen metalspåner, alt snurrer rundt osv. Shit...
Ved andet øjekast...hmm output akslen? Skal den ikke være en gennemgående aksel? Ok, det klonk som min kone hørte var så den sidste udånding fra geakassens output aksel.
I min søgning på nettet synes jeg ikke at have været stødt på det problem før?
(Nogen idé om hvor man kan købe en ny output aksel? )
// Lupo 3L 1.2tdi / årgang 2002 / 188.000 km- min første bil som går + 10 km/l, der må forventes lidt tilvænning nu når man ikke skal tanke hele tiden
- Atjuh 3L
- Indlæg: 1739
- Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Køge
- Kontakt:
Re: Koblings problem? Lupo 3L
Hold da op en oplevelse!
Aksler kan/kunne købes nye - kræver en velvoksen pengepung - ellers er der adskillige her på forum der af og til sælger lidt brugte dele.
Man kan være heldig at finde en "ødelagt" gearkasse hvor man kan bruge lidt ting, men det ved man jo desværre først når man har åbnet den
Dejligt problemet blev lokaliseret, så er det bare med at finde dele og shimme, så er den kørende igen
Mvh,
Atjuh 3L.
Aksler kan/kunne købes nye - kræver en velvoksen pengepung - ellers er der adskillige her på forum der af og til sælger lidt brugte dele.
Man kan være heldig at finde en "ødelagt" gearkasse hvor man kan bruge lidt ting, men det ved man jo desværre først når man har åbnet den
Dejligt problemet blev lokaliseret, så er det bare med at finde dele og shimme, så er den kørende igen
Mvh,
Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Re: Koblings problem? Lupo 3L
Køb en brugt på eBay og brug den gamle som reservedele
Sendt fra min SM-G800F med Tapatalk
Sendt fra min SM-G800F med Tapatalk
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Koblings problem? Lupo 3L
Bare sig til ...jeg har flere af de der aksler med og uden hjul på.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: Koblings problem? Lupo 3L
Og så er det jo "lige rundt om hjørnet"doktorfrank skrev:Bare sig til ...jeg har flere af de der aksler med og uden hjul på.
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Re: Koblings problem? Lupo 3L
Jeg har sendt dig en PB. Er meget interesseret i sådan en aksel så den lille grå kan komme på vejen igendoktorfrank skrev:Bare sig til ...jeg har flere af de der aksler med og uden hjul på.
// Lupo 3L 1.2tdi / årgang 2002 / 188.000 km- min første bil som går + 10 km/l, der må forventes lidt tilvænning nu når man ikke skal tanke hele tiden