3L som første bil?

Her kan du poste indlæg, der ikke passer ind andre steder - links til hjemmesider, sjov og spas, skriv en hilsen.
Besvar
Dcgk
Indlæg: 1
Tilmeldt: fre 30. sep 2016 17:54
Geografisk sted: Haderslev

3L som første bil?

Indlæg af Dcgk »

Hej alle,

Jeg skal have mig en bil og tilmed min første :)
Jeg var sådan set fast besluttet på at købe en 3L, indtil jeg meldte mig ind her på siden :shock:
Efter at have læst mange indlæg er jeg virkelig i tvivl...

Jeg har ikke en s... forstand på biler og kan ikke lave noget selv, min far har dog meget stor bilviden og især når det kommer til VW. Så til en hvis grad vil han nok kunne hjælpe mig..

Er det en dårlig ide at købe en 3L?
På forhånd tak..
Bo Jacobsen
Indlæg: 161
Tilmeldt: ons 30. jun 2010 18:56
Geografisk sted: 8300 Odder

Re: 3L som første bil?

Indlæg af Bo Jacobsen »

Min første bil var en mini (altså morris mascot)
Jeg startede med at skille den ad og lave rust, fik den malet og brugte de næste mange år på at pusle med mekanikken.
Jeg købte den i 1990, og har stadigvæk bilen til at stå ude i værkstedet, hvor den er ved at blive renoveret for X´te gang.
Sådan en slæde er jo 100% analog, der er ingen computer og heller ikke meget strøm, der er 5 sikringer og to relæer.
Den erfaring jeg gjorde mig med den bil har givet mig selvtillid til selv at skrue i min 3L, så det synes jeg har været en fornuftig investering.

Hvis du har en ambition om at kaste dig ud i den ædle perlegrus mekaniker diciplin er en Lupo 3L i min optik et glimrende udgangspunkt.
-Du kan få alle reservedele
-Der er et stærkt "gør det selv fællesskab" her på siden
-Bilen er en kommende klassiker, og vil stige i værdi (tror jeg)

Hvis du ikke rigtigt synes du gider, men du har en far som gerne vil bruge en masse weekender på at finde hovede og hale i fejlene på bilen, så er det også fint.

Det er min faste overbevisning at fejlraten på en 3L er højere end gennemsnittet, så det meste af de penge man sparer i brændstof skal bruges på vedligehold.

Så hvis du forventer at din bil aldrig svigter dig, og du bare kan køre til mekaniker 2 gange om året for planlagt vedligehold, så er en af trillingerne nok mere passende som bil nr. 1
Hvis du har forkromede ideer om store fælge og bling skørter... det passer i min optik heller ikke rigtigt på en 3L, den er født til at være enkel og køre langt på literen.

Du skal have et kørselsforbrug som passer til bilen, hver gang den startes skal den køre 20km.
Man trækker ikke sorte streger på asfalten eller kører entusiastisk i svingene i en 3L.

Det var så mine 25 øre.
mvh
Bo
selvudnævnt mester i Limp mode kørsel
03-købt fra ny
1993 Audi cab 2,8 V6 (for at holde balance i CO2 regnskabet)
1978 mini, har været adskilt siden 2003
Har Vag-Com
Kører dagligt 2x75km på landevej
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: 3L som første bil?

Indlæg af sussi »

Dcgk skrev:Er det en dårlig ide at købe en 3L? På forhånd tak..
Det er en MEGET dårlig idé.
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: 3L som første bil?

Indlæg af Thore J »

Personligt så tænker jeg ikke så meget at det handler om 3L eller ikke...

Men om hvad man forventer... en 15 år bil der har kørt 300.000km er nu en gang en 15 år gammel bil der har kørt 300.000 og dem kommer der fejl på... hvis man vil køre mere fejlfrit så skal man have en nyere bil med færre km...
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: 3L som første bil?

Indlæg af doktorfrank »

Jeg kunne jo nøjes med at give en "+1" til hver af de foregående tre indlæg, for det er da åh, så sandt som det er sagt altsammen.
MEN jeg kan jo ikke dy mig for at kaste lidt af mine egne erfaringer i grams :lol: :
Når man er ung og passende entusiatisk med ideen om egen personlig transport, synes jeg at man skal kaste sig ud i det. Der kan ske én af to ting: I løbet af det første år løber man skrigende bort og efterlader håndklædet i ringen ... eller man finder glæden ved at gøre et ældre, billigt transportmiddel til noget man følges med "for better or worse" - måske ikke lige til døden skiller, selvom det ofte ender der (på bilkirkegården).
Når man oven i købet er så heldig at have faderlig bistand til rådighed, er det i min verden mere udviklende på forskellige planer med noget, der fx aldersmæssigt er mere ligeværdigt (!) selv når man ser bort fra de økonomiske konsekvenser - som jo uanset hvilke valgmuligheder, man prøver at se for sig som nybagt kørekortsindehaver, er fuldstændig og aldeles uoverskuelige, når man forsøger at tage højde for forsikring, udbetaling, afdrag, ejerafgifter, service/vedligeholdelse, brændstof og reparationsomkostninger.
Tag det som det er: Jeg er jo bare præget af 55 års glædeligt liv med biler.
:geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: 3L som første bil?

Indlæg af Skipper »

Som sagt, gammel bil = større chance for dyre reparationer. På 3L med dens finurligheder, endnu mere så...........

Kan du ikke skrue selv, er der en god chance for at det bliver både teknisk/mekanisk, og økonomisk uoverskueligt. Det er jo trods alt begrænset hvor mange penge man realistisk kan smide efter en bil til måske 15.000.............

Dermed ikke sagt, at 3L'erne ikke har sine stærke sider, som gør at der med garanti vil blive holdt liv i dem i mange år fremover.

Vælger du 3L, så husk forummet her, inden du sender bunker af penge efter en tilfældig mekaniker ;-) Meget kan laves for små midler, når bare man ved hvordan............................
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Besvar