Gearkasse reparation

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
MSN
Indlæg: 10
Tilmeldt: tors 16. feb 2012 09:28
Geografisk sted: Frøbjerg

Gearkasse reparation

Indlæg af MSN »

Hej
i går fik jeg problemer med min gearkasse, den vil ikke skifte i 3. gear, går ud fra at det er det kendte problem med skiftegaflen for 3./4. gear. Jeg kørte hjem ved at skifte fra 2. til 4. i manuel.

Jeg er meget interesseret i få nogle input omkring hvem der kan reparere, hvad det koster eller hvad bilen er værd med en dårlig gearkasse.

Er der nogen der ved, hvor man kan få repareret Lupo gearkasser på Fyn, nu da VagTech er på orlov, jeg har skrevet en mail til Steffen, men har endnu ikke fået svar?

Jeg kan se at et renoveringskit koster ca. 2600,-, men hvad koster det at få det skiftet?

Skifter man kobling når man alligevel er i gang?

Er der nogen der køber defekte Lupoer eller går de til ophug?

Håber der er nogen guruer der kan give lidt input.

Bilen er en 02´der har kørt 334.000, den har ikke før fået skiftet gearkasse eller kobling, kun koblingsaktuator.

Mvh. Martin
Sort Lupo 3L fra 2002, 330.000 km (aug. 16)
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Gearkasse reparation

Indlæg af Skipper »

Hej Martin

En nyrenoveret kasse kan fås for ca. 5000.- Så kan du selv regne på det. Skift tager ca. en dag på værksted.

Kan du lokke en til at gøre det for dig, så er det jo nok noget billigere.

Jeg ville vælge et gearkasse værksted til renoveringen, hvis jeg ikke selv kunne. De laver ikke andet ;-)

Hvis du renoverer, så husk at forstærke skiftenøglen.

Om man skifter kobling eller ej, er en religion baseret på standen af den gamle, hvor meget man selv skruer, og personlige holdninger.

Personligt er min holdning, at er kobling og leje "næsten nyt" så nej, ellers jo. Det er et hestearbejde at skifte den senere, og nu er skridtet jo skilt ad. Men igen, nogen siger det er unødvendigt, og skiller hellere bilen ad en ekstra gang på senere tidspunkt. Med din der har gået 300+ k km, så skift ubetinget det hele er mit bud. Lad din egen religion råde.................

Du kan også sælge bilen som den er, og der skal nok være folk her på forummet som gerne tager den som projekt. Uden at kende yderligere til bilen end det du har sagt, så skal du ikke forvente ret mange klejner i kassen for den. Meget forsigtigt skud på den ud fra det oplyste er et sted mellem 3-8 tusinde, alt efter stand osv. Hvis du går den vej, så lav en lille annonce i forummets SALGS afdeling. husk billeder mm.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
HolgerA
Indlæg: 111
Tilmeldt: lør 29. mar 2014 21:12
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Re: Gearkasse reparation

Indlæg af HolgerA »

Ud med gearkassen, skil den ad, i med ny skiftegaffel ( ca. 700,-) nyt føringsrør ( ca. 46,-) Det er ikke slemt når du ikke skifter lejer,så er der ingenting der skal justeres.
rebmikk
Indlæg: 5
Tilmeldt: tors 11. aug 2016 09:13
Geografisk sted: Fyn, Vissenbjerg

Re: Gearkasse reparation

Indlæg af rebmikk »

Har samme problem med 5 gearet. jeg tror det er en slidt syncromes. men har ikke selv mulighed for at skrue. Så hvis du finder en der vil hjælpe hører jeg gerne om det. Jeg får nemlig heller ikke svar fra Steffen.
Ellers må vi jo gå sammen og se hvad vi kan finde ud af. Jeg kan se at du bor i Frøbjerg.
Lupo 3L årgang 2005, 217000km
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: Gearkasse reparation

Indlæg af Rasbi »

Det er en træls situation. Jeg var også gået efter at skifte gaflen, der findes dokumenter som viser hvordan man adskiller og samler gearkassen her på siden.

Rebmikk: 5. gear sider faktisk slet ikke inde i gearkassen men lige bag det sorte skjold med VW-logoet så der er ingen undskyldninger for ikke lige at fixe det selv ;)
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Brugeravatar
alexey6260
Indlæg: 233
Tilmeldt: man 19. aug 2013 08:30
Geografisk sted: Virksund

Re: Gearkasse reparation

Indlæg af alexey6260 »

Den defekt gaffel behøves ikke at skifte, bare svejsning er nok.Men tjek lejere de kan være meget slidt. Gerne hjælpe dig, men har ikke tid til det.
2002 A2 chameleon(grøn-brun).bakkamera,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
2002 A2 sølv met. Parkpilot URF7 fra Bosch,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
MPPS,CAN-Commander,KKL Vag Com 409.1,ELM327,Lexia/PP200.
rebmikk
Indlæg: 5
Tilmeldt: tors 11. aug 2016 09:13
Geografisk sted: Fyn, Vissenbjerg

Re: Gearkasse reparation

Indlæg af rebmikk »

Rasbi: Hvad skal man så kigge efter. den går i 5. gear men det virker som om det er afhængigt af omdrejninger på motor og hvorvidt bilen er varm. Det kan også betyde noget hvorvidt den står i ECO mode eller ej. lidt tilfældigt.
Lupo 3L årgang 2005, 217000km
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Gearkasse reparation

Indlæg af Kim B Olesen »

rebmikk skrev:Rasbi: Hvad skal man så kigge efter. den går i 5. gear men det virker som om det er afhængigt af omdrejninger på motor og hvorvidt bilen er varm. Det kan også betyde noget hvorvidt den står i ECO mode eller ej. lidt tilfældigt.
Jeg tror i hvert fald du skal få tjekket gearkassen snart ;) det kan være lejerne der er så færdige at den ikke tager 5 gear ordentligt :(
Hvis du bliver ved med at køre, kan det i stedet for at koste bare lejer koste hele gearkassen :(
Det kan også bare være fx en slidt syncomessering, men uanset hvad det er, bliver det kun værre af at køre med det ;)
MSN
Indlæg: 10
Tilmeldt: tors 16. feb 2012 09:28
Geografisk sted: Frøbjerg

Re: Gearkasse reparation

Indlæg af MSN »

rebmikk skrev:Har samme problem med 5 gearet. jeg tror det er en slidt syncromes. men har ikke selv mulighed for at skrue. Så hvis du finder en der vil hjælpe hører jeg gerne om det. Jeg får nemlig heller ikke svar fra Steffen.
Ellers må vi jo gå sammen og se hvad vi kan finde ud af. Jeg kan se at du bor i Frøbjerg.
Hej Rebmikk,
Jeg syntes det ville være spændende at skrue i, men jeg har ikke faciliteterne til det.
Mvh. Martin
Sort Lupo 3L fra 2002, 330.000 km (aug. 16)
MSN
Indlæg: 10
Tilmeldt: tors 16. feb 2012 09:28
Geografisk sted: Frøbjerg

Re: Gearkasse reparation

Indlæg af MSN »

Mange tak for tilbagemeldingerne, nu har jeg noget at arbejde med.

Mvh. Martin
Sort Lupo 3L fra 2002, 330.000 km (aug. 16)
Besvar