Sort sod ud af udstødningen

Forummet hvor der snakkes biler
Besvar
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Sort sod ud af udstødningen

Indlæg af Madsls »

Jeg har vasket min bil i Petroleum, for at fjerne tjære pletter. Men jeg tror nu ikke det er tjære pletter mere, for når jeg er ude og køre steder hvor der IKKE er lagt nyt asfalt, så får jeg stadig sorte små pletter på bagagerummet, og det er kun der, ikke på siderne mere, så jeg har en stor ide om det er udstødningen nu. Så jeg har nu lige sat en klud for udstødningen i 10 sek. For at se hvor slemt det står til, og synes selv at det blev sådan "Sort" og jeg bliver ved med at få sorte pletter på bagagerummusklappen.

Hvad vil folk mene her? Ny udstødning, få tjekket toppakningen eller andet.?

Det er noget den er begyndt med den sidste måned.

Det skal siges, at når jeg køre, kommer der IKKE nogle sort sky ud, heller ikke når jeg starter. Der har været små perioder i vinteren, at der kom en "grå" sky ud, når det var koldt. Men så snart motoren var varm, så var der ikke mere "grå" sky efter, så var det bare "ren" det der kom ud.

Så jeg ved ikke helt om det er en ny udstødning, få tjekket toppakningen, eller få tjekket ens stempler, eller få tjekket "trykket" i motoren, for utætheder. Eller om folk har en ide til hvad man skal gøre her.

Billede
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Sort sod ud af udstødningen

Indlæg af 383CI »

Hvor langt har bilen kørt?

Er den pumpet?


Hvis den ryger for meget er det jo fordi der er for lidt luft i forhold til diesel, så måske du har et luftfilter der er stoppet?
Eller en LLM`der måler for lidt?

Det ville være mine startbud, men det er jo ældre biler uden partikelfilter (FY DA!) tilmed måske med mange kilometer, så lidt røg må vel forventes?
Hvis du kan leve med fuglene falder ned, ellers skulle du nok skigfte til en lyddæmpe Skod-da med partikenfilter for at sikre dig en plads i himlen.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Sort sod ud af udstødningen

Indlæg af Kim B Olesen »

:lol: :lol:
Synes heller ikke det ser helt skidt ud, men omvendt, hvis det hænger på bagenden må der jo komme for meget ud :?
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: Sort sod ud af udstødningen

Indlæg af Madsls »

Bilen har rundet knap 330.000 KM. Det er kommet her den sidste måned, at der kommer sod ud. Som så sætter sig på mit bagagerums klap. Den har ikke gjort det før.

Ang filter, jeg fik skiftet alt her for en 3 måneder siden, til et stort services eftersyn. Men ang LLM den kender jeg ikke helt til, men det er sikkert noget med computeren? Der har jeg så ikke mulighed for at aflæse, men skal se om jeg kan komme til min mekaniker imorgen. Så skal jeg have ham til at måle trykket i den, for at tjekke op om den er utæt eller andet. :)
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Sort sod ud af udstødningen

Indlæg af 383CI »

Madsls skrev:Bilen har rundet knap 330.000 KM.

Men ang LLM den kender jeg ikke helt til, men det er sikkert noget med computeren?

Der har jeg så ikke mulighed for at aflæse, men skal se om jeg kan komme til min mekaniker imorgen. Så skal jeg have ham til at måle trykket i den, for at tjekke op om den er utæt eller andet. :)

LLM Luft masse måler, den slides og giver større forbrug også. Har du bemærket det?

Mekaniker??? Nu endeligt, endeligt endeligt en der ved noget om 3L og ikke "bare" en mekaniker.

LLMèn kan udlæses med VCDS, det giver en indikation af om den er iorden.

Jeg er i Randers næsten hver dag, PM evt.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Ørum
Indlæg: 203
Tilmeldt: man 20. dec 2010 20:56
Geografisk sted: Ansager

Re: Sort sod ud af udstødningen

Indlæg af Ørum »

Kan du tørre pletterne af med en fugtig klud? Det har jo været varmt længe nu, så jeg vil gætte på at det er tjære, det bøvler jeg selv med på mine biler
Vw Lupo 3L 2004
Vw Passat 3c highline 2005
Vw Touran highline 2007
Vw Multivan 1996
Vw Passat 1.6TS 1976
Vw 113 Bobbel 1957
Vw T1 bus 1956
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Sort sod ud af udstødningen

Indlæg af Skipper »

Syntes nu heller ikke det ser helt grelt ud. Vi ved jo ikke om det var 10 sekunder med bundgas, eller tomgang :D

383CI har fat i den rigtige ende. Soden er carbon forbindelser der stammer fra ufuldstændig forbrænding. Det kan der være en række grunde til, men start med at tjekke følgende:

Tjek LMM'en, tjek dyseballancen (det kan nemt være uforbrændt fra en dyse der sjatpisser istedet for at forstøve), tjek ladetrykket, tjek om den pludseligt er begyndt at bruge motorolie, evt se ind i slangen lige før EGR ventilen om der er fedtet helt til af olie. ...................... ;)
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Sort sod ud af udstødningen

Indlæg af 383CI »

Jeg havde besøg i aften og så på bilen. Fejludlæst uden selv den mindste fejl, ikke engage et defekt gløderør.

Motoren går ganske udemærket, trækker fint og ingen udsættere.

LMMèn løber fint på godt 800 ved stryg i 3 gear. Ladetryk også ok.

Bilen trækker fint uden mislyde, men det oplyses den bruger 1/2L olie på ca. 8000km. og skal efterfyldes.

Der var plettet på bilen da den ankom, og nu begynder en stigende mystik.
Der er ikke flere/mere plettet omkring udstødningen ens alle andre steder. Der er pletter helt op ved siden af ruden, på begge sider. Pletterne er meget små og nemme at tørre af. Alle bliver tørret af, og trykslangen tjekket for olie.
Der er noget motorolie i slangen og området omkring clipsen aftøres på begge sider og det samles igen.

Bilen kunne ikke gøre køkkenrulle sort som før under gennemgangen, ej heller kunne Lupo2 gøre det så de var ens.

Vi køre en tur, jeg ligger bagefter i Lupo2.
Der kommer intet, absolut intet, synligt ud af udstødnigen. Ikke ved stille kørsel, ej heller når den får noget at leve af.
Altså er der ingen pletter efter kørsel hvor de ellers burde være kommet.

Jeg overvejer 2/3 muligheder.
1. Det er ikke udstødning der laver pletterne, men hvad fanden er det så? En skruet Golf2 er jo sort omkring afgangen, men her er som nævnt ingen forskel.
2. At motorolien i indblæsningsslangen, som vi tørrede af, giver pletterne når der er nok til det.
3. Noget helt andet/det er ikke udstødning

Roder lige med billeder kommer senere
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Sort sod ud af udstødningen

Indlæg af 383CI »

Billeder
Udklip1.JPG
Udklip1.JPG (45.76 KiB) Vist 10322 gange
Udklip2.JPG
Udklip2.JPG (42.69 KiB) Vist 10322 gange
Udklip3.JPG
Udklip3.JPG (50.9 KiB) Vist 10322 gange
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Sort sod ud af udstødningen

Indlæg af Skipper »

Olien i indsugningen kommer enten fra motorens dårlige ånde, og i så fald har den rigtig meget dårlig ånde = meget slidt eller fejl ved ringene. (og så er der jo muligheden at der er fyldt en alt for tynd olie på) 2. den lækker olie fra turboen ind i indsugningen. Er der olie i indsugningen før turboen, så er det dårlig ånde.

Men om det kan forklare pletterne ved jeg nu ikke rigtigt. Den bør ubetinget være mest beskidt tættest på udstødningsrørets afgang, og dernæst på hele bagenden. Det jeg stadig ikke helt finder klarhed omkring, er om den rent faktisk sviner ud af røret, eller det blot er en jagt på sorte pletter som i grunden kan kommer fra alt mulig andet? Det er jo nærmest tæt på umuligt at få sodpletter på forruden ;)

Hvordan så indsprøjtnings mængderne ud (dyseballancen)?
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: Sort sod ud af udstødningen

Indlæg af Madsls »

Skipper skrev:Olien i indsugningen kommer enten fra motorens dårlige ånde, og i så fald har den rigtig meget dårlig ånde = meget slidt eller fejl ved ringene. (og så er der jo muligheden at der er fyldt en alt for tynd olie på) 2. den lækker olie fra turboen ind i indsugningen. Er der olie i indsugningen før turboen, så er det dårlig ånde.

Men om det kan forklare pletterne ved jeg nu ikke rigtigt. Den bør ubetinget være mest beskidt tættest på udstødningsrørets afgang, og dernæst på hele bagenden. Det jeg stadig ikke helt finder klarhed omkring, er om den rent faktisk sviner ud af røret, eller det blot er en jagt på sorte pletter som i grunden kan kommer fra alt mulig andet? Det er jo nærmest tæt på umuligt at få sodpletter på forruden ;)

Hvordan så indsprøjtnings mængderne ud (dyseballancen)?
Olien som bliver brugt, er en bestemt olie som NSAuto (Horsens) bruger. Til Lupo Biler. Og ang sodpletterne så der på bagruden. :) Intet på forruden.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Sort sod ud af udstødningen

Indlæg af 383CI »

Skipper skrev:Er der olie i indsugningen før turboen, så er det dårlig ånde.
Det er på tryksiden billederne er taget. Der hvor trykslangen springer af når den er slidt.
Skipper skrev:Men om det kan forklare pletterne ved jeg nu ikke rigtigt.
Pletterne er mindre end hvad jeg ville forvente ved f.eks. en skruet Golf2èr og ikke "tørre" som det kunne forventes.

Skipper skrev: Den bør ubetinget være mest beskidt tættest på udstødningsrørets afgang, og dernæst på hele bagenden.
Det er slet ikke tilfældet. Der er intet på plastickofanger f.eks.
Skipper skrev:Det jeg stadig ikke helt finder klarhed omkring, er om den rent faktisk sviner ud af røret, eller det blot er en jagt på sorte pletter som i grunden kan kommer fra alt mulig andet? Det er jo nærmest tæt på umuligt at få sodpletter på forruden ;)
Da jeg fulgte efter kom der intet sort fra afgangen, slet intet, men der var så heller ikke pletter da turen var slut.
Skipper skrev:Hvordan så indsprøjtnings mængderne ud (dyseballancen)?
Jeg ved ikke hvad jeg skal kigge efter og i hvilke blokke?
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Sort sod ud af udstødningen

Indlæg af Skipper »

Den med forruden var blot for at pointere at sod ikke flyver mod vinden ;)

Jeg husker det ikke på stående, men mener det er blok 13. Den er nem at google ;-)

Er pletterne ikke tørre?

Et forsigtigt bud, hvis jeg nu skal skyde. Jeg tror det er noget der kommer som en engangsting, men på ret jævnlig visit når motoren er kold. Lad os antage der kommer en del olie igennem indsugningen. Det vil typisk lægge sig i en lavning, LLK, eller andet sted det kan finde hvile. Når der så er en tilstrækkelig mængde samlet, typisk når den er kold og har stået stille, sammen med et tilpas jok på speederen, så snupper den lige en slurk. Det vil den ikke kunne brænde af, og hvis det er en ordentlig slurk, så skulle der nok kunne komme en god sprøjtetåge bagved :)

Jeg ville finde kilden til olien i indsugningen.........................
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Sort sod ud af udstødningen

Indlæg af ph. »

Hvor langt kører den når den bliver startet?
Hvis den kører kortere ture... ca under 30.km kan det så tænkes at det "blot" kan tilbagevises til sod (som e rhelt normalt) og kondensvand i udstødningen,
Blot en tanke...
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Sort sod ud af udstødningen

Indlæg af HamSjelv »

_A_L_L_E_ lupo 3L har oliefilm i den viste trykslange. Alle Lupo 3L har haft olie i dén trykslange fra ny. Det er ikke en fejl men en feature ;)
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: Sort sod ud af udstødningen

Indlæg af Madsls »

Jeg køre igennemsnittet 100 km om dagen, men det er ikke på en strækning. Ellers inden sommerferien, kørte jeg omkring 30 km i skole, og 30 km hjem. Herefter ca 10 km ud og handle, og 10 km hjem igen. De sidste kom sådan efter man lige fik lyst til en ekstra tur.

Idag (14-6-2016) har den kørt 10 km ud og handle og 10 km hjem igen. Men ellers igår kom den ud og køre 30 km til Randers og hjem igen, her efter 60 km til Hobro, og hjem igen. Og de 60 var på en strækning, men få ryge pauser på p pladser. Så i alt omkring 150 km på dagen.

Men der er blandt kørsel for mig hver dag. Så ved ikke om dette kan have betydning for at den tager olie ind i indsugningen.?
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Sort sod ud af udstødningen

Indlæg af Bandit »

Da min far i 06 købte en Kia Sportage var der lignende problemer med sodpletter på hele bagklappen. Der var ikke mere omkring afgangene.
Kia "løste" det ved at udskifte de lige afgange med nogle ned-ad bøjede rørhaler.
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Sort sod ud af udstødningen

Indlæg af Skipper »

Bandit skrev:Da min far i 06 købte en Kia Sportage var der lignende problemer med sodpletter på hele bagklappen. Der var ikke mere omkring afgangene.
Kia "løste" det ved at udskifte de lige afgange med nogle ned-ad bøjede rørhaler.
1+

Det er standard på mange ældre diesel biler af samme årsag ;)

Quickfix hvis du kan leve med udseendet................jeg kunne nemt :D
Senest rettet af Skipper tirs 14. jun 2016 17:04, rettet i alt 1 gang.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Sort sod ud af udstødningen

Indlæg af Skipper »

HamSjelv skrev:_A_L_L_E_ lupo 3L har oliefilm i den viste trykslange. Alle Lupo 3L har haft olie i dén trykslange fra ny. Det er ikke en fejl men en feature ;)

Har aldrig set en turbodiesel uden lidt oliefilm i indsugningen, uanset mærke og model. Det er så ganske afgjort en feature, men det er mængden der kan gøre det til et problem ;)
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Besvar