Koblings problem

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Koblings problem

Indlæg af Skipper »

Hejsa

Ja jeg har søgt, kan ikke finde noget der passer på problemet. Kan godt bare bruge gæt og skift ud metoden, men nu arbejder jeg jo ikke hos VW :D

A2 kobling. Ingen fejl i vcds. Kobling står på værdi 0,5 - 0,6, og det kører OK fint. Trukket er den +2,0. Når jeg justerer mod 1,8 - 2,0, er kablet helt slapt, og den vil ikke starte (eller aktivere koblingen).

Koblings armen falder ikke selv helt tilbage. jeg kan med håndkraft trække den ca. en centimeter tilbage, og så stopper knurrelyden fra hydraulikken.

Aktuatoren har nok set bedre dage, men den trækker koblingen fint. Når den er trukket, står den og bevæger armen lidt frem og tilbage. ca. 2mm vandring hele tiden.

"Koblingsværdien" i vcds 025 felt 2 siger 70%.

Kan/tør naturligvis ikke lave grundindstilling og justering af krybepunkt.

Jeg tænker (håber) der måske er en føler fejl?

Håber der er en der kender problemet!

Tak for hjælpen til alle ;)

Mvh
Skipper
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Koblings problem

Indlæg af 383CI »

Koblingsværdien er jo "fin nok" uden at være blændende.

Det der undre er bilen køre med så skæve koblingscylinder tal. Det kunne tyde på den "har vennet sig til det" altså at det er kommet over tid.

Så kan "man" jo spørge om en følerfejl vil opstå over tid og være konstant/præcist nok til styringen tør aktivere koblingen. Umiddelbart tror jeg det ikke, men det er et spørgsmål om tro for jeg ved det ikke.

Alternativt skulle det jo være potmeteret der er slidt langsom til så det giver præcise, men skæve værdier som bilen så har tillært sig.

Umiddelbart, og et skud, er et kedeligt føringsrør/leje.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Koblings problem

Indlæg af Atjuh 3L »

Kan du hjælpe en lille smule?

Hvad er problemet, såfremt den kører helt fint med de noget lave værdier - 0,2-0,6?

Hvis den kører fint, lad den køre.
Hvis du vil lave en grundindstilling, så er det bare med at komme igang, og så må du tage den derfra.

Mine bud - ud fra den noget sparsomme beskrivelse:

1.Føringsrør

2. Udrykkerleje

3. Koblingsaktuator.

Lad høre hvad du finder ud af.

Mvh,

Atjuh 3L.
Senest rettet af Atjuh 3L tirs 10. maj 2016 01:40, rettet i alt 1 gang.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Koblings problem

Indlæg af Skipper »

Det er en bil jeg har lovet en bekendt at grundjustere, da den til tider går lidt hårdt i skift og tilkobling.

Jeg vil ikke springe ud i en grundjustering, vel vidende at jeg sandsynligvis udelukker bilen fra at køre inden fejlen er fundet og rettet.

Problemet er jo naturligvis, at på et eller andet tidspunkt i en ret nær fremtid, så vil en grundjustering være nødvendig.

Dejligt hvis man kunne vide nogenlunde hvad der er i vente inden da.

Ja, jeg var også bange for føringsrør og leje, alternativt aktuatoren. Håbede bare at det "måske" kunne være noget andet og mere lige til, som en løs ledning eller en sensor der skal skiftes.

Skulle nogen sidde med de vise sten, så skyd dem endelig af :-)
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Koblings problem

Indlæg af Atjuh 3L »

Jeg gætter på føringsrør/udrykkerleje - desværre :(

Mvh,


Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Koblings problem

Indlæg af 2a2 »

prøv at læse mit indlæg fra før påske om mit problem med koblingen og se om det ikke ligner lidt - jeg tror at Atjuh's gæt er nok ikke helt forkert - men det er et helvede at få den gearkasse ud af en A2'er - men så er det jo heller ikke værre - sætter man en klods imellem motor og ramme så den bliver skubbet langt frem så er det rimeligt til at få den ned

mvh 2a2
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Koblings problem

Indlæg af Skipper »

Takker for info. Så er det jo desværre nok som jeg frygtede :-)
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Koblings problem

Indlæg af Qaxius »

Har du tjekket koblingsarmen for revner i svejsningen?

Der var en gut herinde, som havde lavet en formel, for at lave en test af aktuatoren, så man på en graf, kunne se en kurve for koblingstallene, under kørsel.

Så var det skide nemt at se om den trak aktuatoren pænt på kurven eller om den hakkede.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Koblings problem

Indlæg af Skipper »

Tusind tak for info :-)

Kan ikke lige finde det. Hvad skal jeg søge på?
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Koblings problem

Indlæg af HamSjelv »

Det bliver skisme ikke let det der, Skipper. Du skal jo først have skrumlet den der 40" ind i vognen i en læsbar position....

:lol:
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Koblings problem

Indlæg af Qaxius »

Send en PB til "Rasbi"
Han er fra Roskilde og har lavet et diagram over sin tilkobling og det var noget hakket.
Efter skift af aktuatoren, så var kurven helt fin og pæn, helt uden hakker.
Samtidig med at hans koblingsværdier faldt lidt.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Koblings problem

Indlæg af Skipper »

Takker for info :-)
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Besvar