Lupo mangler trækkraft! INGEN FEJLKODER!

Alt vedrørende teknikken på 3L
MBR Auto
Indlæg: 8
Tilmeldt: tors 19. feb 2015 17:50
Geografisk sted: 7480 Vildbjerg

Lupo mangler trækkraft! INGEN FEJLKODER!

Indlæg af MBR Auto »

Hej allesammen.
Jeg står med en 2002'er Lupo 3L kørt 272000 km. Havde lige før vi købte den fået skiftet toppakning og tandremskit og har haft denne fejl hele tiden.
Problemet er at den ikke trækker som den skal, vil sige at den ca. har 50 hk. istedet for 61 hk. Har haft en del af dem efterhånden, topfart ligger normalt på 160-165, den her når absolut max. 140. Problemet kan både mærkes i ECO og uden ECO.
Ladetryk er checket med vcds og den laver lige 1,2 bar og regulerer så ned på 1 bar, synes dog den er ret hurtig til at lave ladetryk, allerede ved lave omdrejninger har den fuld ladetryk, synes det plejer og komme lidt senere når jeg har checket det på andre.
Der er INGEN fejlkoder på motorstyringen!!!!!
Har prøvet disse ting: (Har en del brugte dele liggende, derfor den store mængde der er prøvet med!)
Luftmassemåler skiftet, brændstoffilter og luftfilter skiftet, N75 ventil skiftet, vakuumslanger kontrolleret for korrekt montage og utætheder, ladetryksensor skiftet, tandremsmærker checket med låseværktøj, indsprøjtningstidspunkt checket med VCDS, katalysator afmonteret og testkørt uden (hvis den skulle være tilstoppet), intercooler checket for tilstopning (måske nogen havde glemt en klud i røret ved toppakningsskift), aktuator på turbo kontrolleret og den kan give fuld udslag på "turbo-armen", EGR-afblændet med kobberplade ved indsugningen, Anden styreboks har også været monteret. Intet hjælper, håben i har nogle ideer herinde.
MVH
Mads Rasmussen
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Lupo mangler trækkraft! INGEN FEJLKODER!

Indlæg af Qaxius »

EGR afblændet, uden chipning er en gang lort.
Fjern den plade med det samme.
Og se så lige at få tjekket synkronvinklen med VCDS.

EFTER at synkronvinklen er tjekket og rettet ( for den står nok forkert ), så kører i bilen varm og forsøger jer med en EGR grundjustering. Google jer til hvordan i gør.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo mangler trækkraft! INGEN FEJLKODER!

Indlæg af 383CI »

Synkronvinkel, den er sikkert forskudt da taktremmen blev skiftet.

Min Lupo1 kørte med -7,7 helt af helvede til, den var skredet langsomt efter 3liter.dk havde haft pillet taktremmen af og genanvent den.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Lupo mangler trækkraft! INGEN FEJLKODER!

Indlæg af Qaxius »

Skredet???

7,7 er sjovt nok præcis den vinkel der er imellem hver tand, for det var præcis det som min stod forkert med og min krumtap og knast var låst fast. Og alligevel, så kvajede jeg mig og satte den forkert.

Den kørte direkte af helvedes til.


Bemærk at 1 enkelt grad på knasthjulet svarer til cirka en kuglepindsstreg på knasthjulet.
Så 7,7 grader er omkring 3mm inde ved boltene. ( sådan cirka ).


Husk at dreje krumtappen mange gange, inde i forsøger på at starte motoren.
Står den mere end 7,7 grader forkert, så smadre du ventiler, stempler og topstykke.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
MBR Auto
Indlæg: 8
Tilmeldt: tors 19. feb 2015 17:50
Geografisk sted: 7480 Vildbjerg

Re: Lupo mangler trækkraft! INGEN FEJLKODER!

Indlæg af MBR Auto »

Hej.
Jeg har checket synkronvinkel (kaldte det bare indsprøjtningstidspunket i mit indlæg) Den står 0,9 i tomgang, og har også haft låseværktøj i krumtap og knast, så jeg er sikker på den står 100% på mærkerne.
Så det er ikke der fejlen ligger!
MVH
Mads
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo mangler trækkraft! INGEN FEJLKODER!

Indlæg af 383CI »

How, læste først ordentligt nu kan jeg se.

Jeg kiggede lige på en bil idag, den var så kvik jeg fornemede den var let pumpet, men ladetrykket var lige under 2 det er standard så det tryk du beskriver er for lidt.

Og inden jeg bliver korrigeret af korrektheden er/var atmosfærisk tryk 0,99 under udlæsningen og trykket efter turboen 1,96 så kan de tjo være jeg kan få forklaret hvad der er korrekt ladetryk!

Men de 1,2 eller hvad du skrev er for lidt.

Kan være det er vakkumdåsen der er træls eller der er en utæthed et sted. Eller turboen der er kokset til, mekanikeren på job skiller en del vag turboer af og renser dem ved jeg.

Jeg så på en der hakkede, den havde hul på tryksiden der "fes" som en ballon men det er jo ikke umiddelbart det din gør.

Min pumpede er på 2,7 og med ERG off (fyyyy slemme miljøsvin) giver det 88 hk
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
MBR Auto
Indlæg: 8
Tilmeldt: tors 19. feb 2015 17:50
Geografisk sted: 7480 Vildbjerg

Re: Lupo mangler trækkraft! INGEN FEJLKODER!

Indlæg af MBR Auto »

VCDS skrev ca 2200Mbar, men så laver den jo også 1,2 bars ladetryk, eftersom den starter ved 1 bars atmosfærisk tryk, så vidt jeg ved er det ok for en Lupo.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo mangler trækkraft! INGEN FEJLKODER!

Indlæg af 383CI »

MBR Auto skrev:VCDS skrev ca 2200Mbar, men så laver den jo også 1,2 bars ladetryk, eftersom den starter ved 1 bars atmosfærisk tryk, så vidt jeg ved er det ok for en Lupo.

2,2 passer jo fint med atmosfærisk tryk på 1 det står i blokken til venstre for. Læste det som du kom på 1,2 total.
Det ville være for lidt.

En katalysator der er faldet sammen er også et bud.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
MBR Auto
Indlæg: 8
Tilmeldt: tors 19. feb 2015 17:50
Geografisk sted: 7480 Vildbjerg

Re: Lupo mangler trækkraft! INGEN FEJLKODER!

Indlæg af MBR Auto »

Katalysator har også været afmonteret og bilen testkørt uden. :)
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo mangler trækkraft! INGEN FEJLKODER!

Indlæg af 383CI »

MBR Auto skrev:Katalysator har også været afmonteret og bilen testkørt uden. :)
Pis, det læste jeg godt, beklager.
Nu er jeg ude over bud, ud over dysefejl på en eller anden måde, en træt dieselpumpe eller defekt returventil så den ikke kan holde brandsstoftryk når den skal lave noget.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lupo mangler trækkraft! INGEN FEJLKODER!

Indlæg af Kim B Olesen »

Du har haft fri udblæsning og testkørt ? Eller hvordan ?
Det lyder godt nok lidt underligt :?
Lav lige en log af LMM skal og er - den kan jo godt lave 1,2 bar selv om der sidder en klud et sted, men hvis der ikke kommer nok luft igennem kan den jo ikke rykke :)
Defekt LMM kunne måske også lave det nr, hvis den ikke tror der kommer ret meget luft igennem giver den jo ikke nok brændstof :?
Ved du 100 % sikkert den virkede den du prøvede ?
Trækker den jævnt hele vejen op ?
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Lupo mangler trækkraft! INGEN FEJLKODER!

Indlæg af Atjuh 3L »

Tandempumpe?

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Lupo mangler trækkraft! INGEN FEJLKODER!

Indlæg af Qaxius »

Jeg tænker at vi nu er nået dertil at du bør tjekke denne hjemmeside og så bare starte fra en ende af.
Sandsynligheden for at du finder fejlen, er ret stor.

https://sites.google.com/site/1810marti ... alth-check
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
MBR Auto
Indlæg: 8
Tilmeldt: tors 19. feb 2015 17:50
Geografisk sted: 7480 Vildbjerg

Re: Lupo mangler trækkraft! INGEN FEJLKODER!

Indlæg af MBR Auto »

Hej
Og tak for alle input, men her er lige nogle svar på jeres spørgsmål:
Jeg afmonterede katalysator på turbo og kørte en tur, og kunne ingen forskel mærke!
Den luftmassemåler jeg prøvede med kører perfekt i en anden lupo!
Den trækker jævnt hele vejen op, ingen udsættere eller hakken.... Men er bare noget sløv hele vejen op.
Tandempumpe er er pierburg som er produceret i 2014, men har godt nok tænkt på den, eftersom der ikke er ret meget andet der er ikke er prøvet.....

En anden tanke er om o-ringe inde ved pumpe-dyseelementer kan være utætte på en sådan måde at fødepumpetryk bare ryger direkte retur i tanken? :roll:

Jeg vil lige prøve at lave LMM log, men synes bare ikke jeg har fundet den måleblok med "skal" og "er" værdier på LMM, hvad nummer er det?

MVH
Mads
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Lupo mangler trækkraft! INGEN FEJLKODER!

Indlæg af Qaxius »

Du har endnu ikke tjekker dine dysers afvigelser i milligram indsprøjtning?

Måske kommer søren forbi her idag på vejen hjem.
Så tager jeg et par screenshots af dysernes afvigelse.

Du har heller ikke kontrolleret dine dieseltemperaturmåler?

Tjek temperaturen om morgen. Og tjek den efter 20 minutters kørsel.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo mangler trækkraft! INGEN FEJLKODER!

Indlæg af 383CI »

LMMèn har jeg aldrig hørt skulle betyde så meget. Husker ikke hvad blok det er, men den er nem at finde.
Langsomt op i fart, flyt til -/+ i 3. gear og prygl bilen helt ud i omdrejninger i 3 gear, hold gearvælgeren i "-" på et tidspunkt så den ikke skifter op alligevel.

Så skal den flowe over 600 så er den iorden.

MAP sensoren kan også være defekt, knækket ledning osv. det er jo en typisk fejl, men i det her tilfælde et meget langskud, for den plejer at melde fejl og hakke når den er træls, men de mest oplagte fejl er ligesom afdækket.

Hvad med returventilen?

Mit bud er stadigt den ikke holder brændsstoftryk af en eller anden grund. Skidt i tanken, defekt pumpe, defekt retur osv. men er bestemt ikke orakel, men det er med kan jeg se.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Lupo mangler trækkraft! INGEN FEJLKODER!

Indlæg af Qaxius »

Drive the car and let it warm up to normal operating temperature. While idling,
plug in the VCDS cable. Click on " engine" - you should see the screen in the
above picture. Click on "Meas. Blocks". Go to Group 15 or click on "up" 15
times. You should see the below screen.
Inj Qty (actual) at idle is normally 3-5 mg/str. Full throttle (pictured above) is
about 34-36 mg/str. At idle, Inj Qty requested (accelerator) can be 0 because
you're not touching the accelerator pedal. If the IQ is bouncing around as
much as 1 to 6 then the engine isn't warmed up or there's either an injection
pump internal fault or ECU fault.
Go for a test drive, making sure your helper operates the computer - you don't
want to get distracted and crash the car! The Inj Qty actual and requested
should stay close together as you drive. If they aren't, you are having a fueling
problem that the computer is aware of. It's not the accelerator pedal since that
should trip an error code. It could be an internal injection pump failure, bad
ECU, bad QA, sticking fuel shut off solenoid, or bad fuel injectors/nozzles.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Lupo mangler trækkraft! INGEN FEJLKODER!

Indlæg af Qaxius »

http://www.uniteddiesel.co.uk/docs/faqs ... 667974.pdf

Denne side kan være værd at læse igennem, hvis du mangler trækkraft og mistænker insprøjtningen for at være kaput.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Lupo mangler trækkraft! INGEN FEJLKODER!

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,


Jeg kan foreslå først at kontrollere for motoroilie og rester i dieselsystemet.

Dernæst praktisk kontrollere alle temperatursensorer. Det være sig kølevand 1 (kombiur), kølvand 2 (ECU), dieselolie fremløb, termosensor i MAP, termosensor i LMM. Altså 5 stk i alt.

Og jeg mener kontrollere med VCDS med driftvarm motor og faglig vurdering af om de målte temperaturer har de korrekte værdier.

Dernæst den der funktionstest/grundindstilling af turboladeren (funktionstesten bør kunne gennemføres; grundindstilling er mere tvivlsom)

Hvor tilsnasket er EGR-ventil, stopspjæld og indsugningsmanifold? Kan stopspjældet åbne helt?

Mangler vakuumbeholderen?


/(
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Lupo mangler trækkraft! INGEN FEJLKODER!

Indlæg af doktorfrank »

Jeg genlæste lige det oprindelige indlæg. Og jeg studser over dette: Tandremsmærker kontrolleret med holdeværktøj.
Hvis mærkerne af en eller anden grund er ude af trit (Forkert krumtapmærke eller fejlmonteret knastakselhjul el. lign.) kunne det forklare, hvorfor turbotrykket kommer tidligere end normalt. Er indsprøjtningstidspunkt og -mængde samt afvigelse ikke kontrolleret med VCDS??
:?:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Besvar