Gearproblemer - Ny gearkasse+kobling
Gearproblemer - Ny gearkasse+kobling
Hej
Jeg fik for ca. 5.000 km siden udskiftet gearkassen og koblingen (renoveret gearkasse + ny kobling) hos et af de anbefalede værksteder.
Umiddelbart en uges tid senere ville bilen ikke gå i bakgear, og efter et par dage fik jeg den ud forbi værkstedet igen - Her gik bilen fint i bakgear, til trods for den ikke kunne på noget tidspunkt dagene op til.
Han skiftede baklyskontakten u/b da det muligvis kunne være den...
Jeg fik så et mindre gearproblem mere her til morgen.
Under acceleration, og bilen vil skifte fra 3>4 gear hopper bilen fint i 4 gear (eller 4 gear lyser i hvert fald konstant i geardisplay) men jeg mister gassen. Den reagerer slet ikke på tryk på speederen.
Jeg prøver at gå i manuel gearskift og får den ned i 3 gear hvor den så tager gas igen.. Skifter så selv op i 4 gear og det samme sker.. Og her kan jeg ikke få den til at skifte ned igen eller tage gas, så jeg holder ind til siden og stopper vognen og starter igen.
Bilen starter fint og sætter og jeg sætter den i "D" og kører afsted igen... Samme sker da jeg rammer 4 gear igen... OG jeg må ind og holde en tur igen...
Da den lille skulle afleveres og jeg selv på arbejde, tænkte jeg hul i det og smed den i manuel og kørte hende til dagpleje i 3. gear... Ingen problemer med skifte i mellem 1-2-3..
Da jeg så parkerer bilen hos dagplejen (med fronten ind mod huset) og skal afsted igen, står den og blinker i "R" og vil ikke finde bakgearet... Så må jeg ud og få skubbet bilen tilbage, så jeg kan lave en u-vending.
Da jeg hopper ind igen vil den ikke gå i 1. gear, og jeg stopper bilen i "STOP".
Herefter starter jeg igen, og den går fint i 1. gear og jeg kører mod arbejdet i 1-2-3 gear og spekulerer over hvad det kunne være
Da jeg er meget tæt ved arbejdet og vurderer at herfra kan jeg godt gå på job hvis den ingenting vil, prøver jeg at gå i 4. gear igen... Det virker, og videre op i 5. gear og det virker også.. Jeg kører lidt op og ned i gearene og alt virker fint igen... Prøver både i manuel og i drive...
Nu vælger jeg så af erfaring at parkere så jeg ikke behøver at bakke ud, og da jeg har parkeret tjekker jeg bakgearet, men det vil den ikke. Jeg kan høre at den famler lidt i gearkassen i 2-3 sek og så stopper den og blinker på displayet.
Jeg har som sagt ikke rigtig tjekket noget endnu.. Jeg har før haft lidt ballade med gearskift, men det var mere enten eller...
Og forresten er det en Lupo 1,2 TDI fra 2002 med 400.000 på tælleren.
Trykkuglen blev skiftet for 2-3 år siden - Jeg vil tjekke hydraulikolien når jeg kommer hjem...
Er der nogle gode bud på en god rækkefølge at tjekke op på ovenstående?
Jeg fik for ca. 5.000 km siden udskiftet gearkassen og koblingen (renoveret gearkasse + ny kobling) hos et af de anbefalede værksteder.
Umiddelbart en uges tid senere ville bilen ikke gå i bakgear, og efter et par dage fik jeg den ud forbi værkstedet igen - Her gik bilen fint i bakgear, til trods for den ikke kunne på noget tidspunkt dagene op til.
Han skiftede baklyskontakten u/b da det muligvis kunne være den...
Jeg fik så et mindre gearproblem mere her til morgen.
Under acceleration, og bilen vil skifte fra 3>4 gear hopper bilen fint i 4 gear (eller 4 gear lyser i hvert fald konstant i geardisplay) men jeg mister gassen. Den reagerer slet ikke på tryk på speederen.
Jeg prøver at gå i manuel gearskift og får den ned i 3 gear hvor den så tager gas igen.. Skifter så selv op i 4 gear og det samme sker.. Og her kan jeg ikke få den til at skifte ned igen eller tage gas, så jeg holder ind til siden og stopper vognen og starter igen.
Bilen starter fint og sætter og jeg sætter den i "D" og kører afsted igen... Samme sker da jeg rammer 4 gear igen... OG jeg må ind og holde en tur igen...
Da den lille skulle afleveres og jeg selv på arbejde, tænkte jeg hul i det og smed den i manuel og kørte hende til dagpleje i 3. gear... Ingen problemer med skifte i mellem 1-2-3..
Da jeg så parkerer bilen hos dagplejen (med fronten ind mod huset) og skal afsted igen, står den og blinker i "R" og vil ikke finde bakgearet... Så må jeg ud og få skubbet bilen tilbage, så jeg kan lave en u-vending.
Da jeg hopper ind igen vil den ikke gå i 1. gear, og jeg stopper bilen i "STOP".
Herefter starter jeg igen, og den går fint i 1. gear og jeg kører mod arbejdet i 1-2-3 gear og spekulerer over hvad det kunne være
Da jeg er meget tæt ved arbejdet og vurderer at herfra kan jeg godt gå på job hvis den ingenting vil, prøver jeg at gå i 4. gear igen... Det virker, og videre op i 5. gear og det virker også.. Jeg kører lidt op og ned i gearene og alt virker fint igen... Prøver både i manuel og i drive...
Nu vælger jeg så af erfaring at parkere så jeg ikke behøver at bakke ud, og da jeg har parkeret tjekker jeg bakgearet, men det vil den ikke. Jeg kan høre at den famler lidt i gearkassen i 2-3 sek og så stopper den og blinker på displayet.
Jeg har som sagt ikke rigtig tjekket noget endnu.. Jeg har før haft lidt ballade med gearskift, men det var mere enten eller...
Og forresten er det en Lupo 1,2 TDI fra 2002 med 400.000 på tælleren.
Trykkuglen blev skiftet for 2-3 år siden - Jeg vil tjekke hydraulikolien når jeg kommer hjem...
Er der nogle gode bud på en god rækkefølge at tjekke op på ovenstående?
Volkswagen Lupo 1,2 Tdi 3L '02
Re: Gearproblemer - Ny gearkasse+kobling
det kan være din gearvælger der er hoppet af (Stangen med de 2 kuglehvoder), eller hvis du køre uden bundskjold kan der være is/sne på denne, det har jeg prøvet før.
-
- Indlæg: 4803
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Gearproblemer - Ny gearkasse+kobling
Hvis den kan tage 3 gear også er det ikke kuglearmen der er hoppet af hvis den kun kan tage 1-2 gear kan det godt være armen
Men der er da helt klart noget som ikke er helt godt Jeg tror bare de skal have lov til at kigge igen
Har du VCDS ? Så kunne du jo tjekke nogle værdier
Men der er da helt klart noget som ikke er helt godt Jeg tror bare de skal have lov til at kigge igen
Har du VCDS ? Så kunne du jo tjekke nogle værdier
Re: Gearproblemer - Ny gearkasse+kobling
Nej, jeg har ikke VCDS... Eller jo det har jeg, men jeg er midt i renovering af et hus og alt er pakket så langt ned at jeg ikke ville vide hvor jeg skulle kigge efter det
Kan det have noget med gearkassen at gøre?? Altså den renoverede? Jeg tænker jo umiddelbart udelukkende på styringen af gearkassen > hydraulik/gangsteller systemet..
Kan det have noget med gearkassen at gøre?? Altså den renoverede? Jeg tænker jo umiddelbart udelukkende på styringen af gearkassen > hydraulik/gangsteller systemet..
Volkswagen Lupo 1,2 Tdi 3L '02
- Vyffe
- Indlæg: 2661
- Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Ølholm, Tørring
Re: Gearproblemer - Ny gearkasse+kobling
Et langskud: Kontroller om de to stik under hydraulikstatiomen er i orden. Det er et 8-benet og 14-benet stik.
Generelt gå hele ledningsnettet til gearkassen efter. Det har for nyligt været skilt af ifbm gearkasseskiftet. Måske er et stik ikke samlet korrekt.
Generelt gå hele ledningsnettet til gearkassen efter. Det har for nyligt været skilt af ifbm gearkasseskiftet. Måske er et stik ikke samlet korrekt.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Re: Gearproblemer - Ny gearkasse+kobling
undskyld mig men med de symptomer lyder det som noget bekendt - det der anbefalede værksted - hvem er det? Og den gearkasse - hvor kom den fra?
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Re: Gearproblemer - Ny gearkasse+kobling
Hvis det er et af de anbefalede værksteder er det sgu da dem der har et problem, ikke dig!
Omvent kan det jo være et enkelt eller to af dem kan finde på at benytte "gudestatus" til lige at skifte gangsteller, viskertræk og bagdæk for at få den til at køre igen, men hvis du laver noget ged i fejlfindengen og/eller roder med noget kunne jeg da godt forstå hvis det ansvarlige værksted er lidt træt af at skulle til at makke.
Ellers må de bare få den bil til at køre.
Omvent kan det jo være et enkelt eller to af dem kan finde på at benytte "gudestatus" til lige at skifte gangsteller, viskertræk og bagdæk for at få den til at køre igen, men hvis du laver noget ged i fejlfindengen og/eller roder med noget kunne jeg da godt forstå hvis det ansvarlige værksted er lidt træt af at skulle til at makke.
Ellers må de bare få den bil til at køre.
/383CI
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Re: Gearproblemer - Ny gearkasse+kobling
Det er er møre ledninger eller dårlige stik, så har det vel ikke nødvendigvid noget med gearkasse/koblingsudskiftningen at gøre.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Re: Gearproblemer - Ny gearkasse+kobling
Af hensyn til værkstedet ønsker jeg ikke at sætte navn på, da det jo ikke nødvendigvis har noget at gøre med skift af kobling og gearkasse.
En lille opdatering hertil, da jeg endnu ikke har haft tid til at kigge på vognen.
Det har efterfølgende ikke været et problem med fremadgående gear, alle har virket og skiftet fint siden.
Dagene med (-10°C) - (-15°C) oplevede jeg problemer med at gå i bakgear.
Her til morgen, hvor det var væsentlig mildere i vejret var der ingen problemer med bakgearet.
Stik, møre ledninger - er det et godt bud?
En lille opdatering hertil, da jeg endnu ikke har haft tid til at kigge på vognen.
Det har efterfølgende ikke været et problem med fremadgående gear, alle har virket og skiftet fint siden.
Dagene med (-10°C) - (-15°C) oplevede jeg problemer med at gå i bakgear.
Her til morgen, hvor det var væsentlig mildere i vejret var der ingen problemer med bakgearet.
Stik, møre ledninger - er det et godt bud?
Volkswagen Lupo 1,2 Tdi 3L '02
- Vyffe
- Indlæg: 2661
- Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Ølholm, Tørring
Re: Gearproblemer - Ny gearkasse+kobling
Som der er nævnt tidligere, så kan deh være din stang og kugler på gangsteller der kan være defekt i form af slør. Hvis ikke, så kunne det måske være potentiometer G239 eller G240 som er slidt.
Men tag da lige og se efter dårlige ledninger/stik først.
Men tag da lige og se efter dårlige ledninger/stik først.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Re: Gearproblemer - Ny gearkasse+kobling
Hva sådan af nysgerrighed - ogen fremskridt her?
Sendt fra min SM-T520 med Tapatalk
Sendt fra min SM-T520 med Tapatalk
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
- Atjuh 3L
- Indlæg: 1739
- Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Køge
- Kontakt:
Re: Gearproblemer - Ny gearkasse+kobling
2a2: Hvad er det du har som profilbillede?
Mvh,
Atjuh 3L.
Mvh,
Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Re: Gearproblemer - Ny gearkasse+kobling
Skiftegaffel. Det som flere har hentydet til men ingen har turde nævne
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
- Atjuh 3L
- Indlæg: 1739
- Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Køge
- Kontakt:
Re: Gearproblemer - Ny gearkasse+kobling
Til Rasbi, herover, og til 2a2, herunder
Selvfølgelig var det mit spgsm. Rasbi svarede på - NU kan selv jeg se det
Mvh,
Atjuh 3L.
Selvfølgelig var det mit spgsm. Rasbi svarede på - NU kan selv jeg se det
Mvh,
Atjuh 3L.
Senest rettet af Atjuh 3L tors 28. jan 2016 00:00, rettet i alt 1 gang.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Re: Gearproblemer - Ny gearkasse+kobling
Rasbi spurgte bare om hvad der mit profilbillede viste og ja - det er de 2 3-4 gangs skiftegafler som jeg hidtil har skiftet i den ene af min a2'er - og symptomerne var sådan set meget identiske med hvad der blev skrevet i starten - og der er da meget andet der kan give de symptomer - jeg har bare ikke oplevet det.
Sendt fra min SM-T520 med Tapatalk
Sendt fra min SM-T520 med Tapatalk
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler