Vil ikke i gear de første 10 min. Under koldstart

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Corpus s
Indlæg: 58
Tilmeldt: fre 24. apr 2015 23:22
Geografisk sted: Køge

Vil ikke i gear de første 10 min. Under koldstart

Indlæg af Corpus s »

Hej Lupo freaks:)

Tror min Lupo har fået influenza...
Det startede her for et par dage siden, hvor den ikke vil gå i hverken bakgear eller fremadgående gear.

Den har det kun om morgenen. Det varer i ca. 10 minutters tid hvor den ikke rigtig vil hoppe i nogen gear.

Efter de 10 min ca. Så virker den og den køre fint resten af dagen. Selvom den har været slukket i nogle timer.

Har påfyldt hydralikolie og har lavet en succesfuld grundjustering.

Har i nogle ideer?

På forhånd tak:)
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Vil ikke i gear de første 10 min. Under koldstart

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Vand, der er frossen, i nogle kuglekoblinger på gangstelleren-akslen?



/(
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Vil ikke i gear de første 10 min. Under koldstart

Indlæg af ph. »

kan du flytte gearstangen?
hvis du kan hvad skriver den så i instrumentbord/ gearindikatoren?
Corpus s
Indlæg: 58
Tilmeldt: fre 24. apr 2015 23:22
Geografisk sted: Køge

Re: Vil ikke i gear de første 10 min. Under koldstart

Indlæg af Corpus s »

Ja. Det kan jeg godt. Men den blinker bare. Og hvis den blinker i 10 sek. Ca. Så kommer den med et advarsels tone..

Men har fundet ud af her til morges, at det kun er i bakgear den ikke vil ind i..

Men hvis man sætter den i bakgear først, så vil den heller ikke gå i fremadgående gear efter...
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Vil ikke i gear de første 10 min. Under koldstart

Indlæg af ph. »

lyder som om den ikke kan finde ud af hvor gearstangen står =kontaktsæt eller så meget slør (der skal ikke ret meget til) i gearstangen at den kan misse kontakterne /kontakt til bakgear
på min gamle kunne jeg trække gearstangen over til siden (kan selv.f. ikke huske om jeg trak til højre eller venstre) og dermed få den til at registrere at gearstangen stod i "R"

min var en årg.00 =med stop lige frem
Corpus s
Indlæg: 58
Tilmeldt: fre 24. apr 2015 23:22
Geografisk sted: Køge

Re: Vil ikke i gear de første 10 min. Under koldstart

Indlæg af Corpus s »

Den har ikke problemer med at registrere gearstangspositionen i displayet.. Så jeg regner ikke med at fejlen skulle være der... Nu køber jeg en baklyskontakt og så må jeg se om det hjælper..
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Vil ikke i gear de første 10 min. Under koldstart

Indlæg af doktorfrank »

Sådan havde min A2 det - lige præcis - for et par år siden. Jeg prøvede alle de billige løsninger, ny trykkugle osv. uden held.
Renovering af gangsteller med nye O-ringe var, hvad der skulle til. Og det har kørt lige siden.
;)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Vil ikke i gear de første 10 min. Under koldstart

Indlæg af Qaxius »

Nogle der ved hvilke ting der kan testes i VCDS, for at spotte en sådan fejl på Gangstelleren?

Vi er jo mindst 2 personer i Køge området med VCDS.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Vil ikke i gear de første 10 min. Under koldstart

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
Qaxius skrev:Nogle der ved hvilke ting der kan testes i VCDS, for at spotte en sådan fejl på Gangstelleren?
Der er to potentiometre på gangstelleren og ét potentiometer på gearskiftegrebet (hvis det er en post 2001 model).

De tre potentiometre kan man jo altid kontrollere for er/skal være - værdier med VCDS.


/(
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Vil ikke i gear de første 10 min. Under koldstart

Indlæg af doktorfrank »

I mit tilfælde var det altså ikke potmetrene men simpelthen utætte O-ringe, der tydeligvis havde det værre, jo koldere det var som udgangspunkt. Og det er let at kontrollere med VCDS: Hold øje med trykopbygningen - typisk vil den kunne nå til at frigive til start, men så går der halvanden evighed, før der er tryk nok til at indrykke bakgear. Måske også en funktion af, at systemet bliver opvarmet ved at der presses store mængder hydraulikolie igennem ved 30-40 bar.
Jeg mistænker, at tryktabet tillige kan være forårsaget af en utæt bundpakning i hydraulikstationens pumpeenhed; den del var også en detalje i mit projekt.
8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Corpus s
Indlæg: 58
Tilmeldt: fre 24. apr 2015 23:22
Geografisk sted: Køge

Re: Vil ikke i gear de første 10 min. Under koldstart

Indlæg af Corpus s »

Tak for alle svarene:)

Lige en tilbagemeldning på løsningen i mit tilfælde..

Skiftede gearkasse mellem jul og nytår, og man tænker selvfølgelig ikke over at få baklyskontakten med over på den nye gearkasse. Så problemet var en defekt baklyskontakt..

Har fået skiftet kontakten over på den nye gearkasse, og nu køre den:)

Doktorfrank. Jeg skal nok bruge din hjælp på et tidspunkt med noget gearkasse renovering:)
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Vil ikke i gear de første 10 min. Under koldstart

Indlæg af doktorfrank »

Du skal være velkommen - ring/SMS i forvejen 40112442
8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Besvar