Aircon fejlfinding
- Madsen9911
- Indlæg: 133
- Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 12:18
- Geografisk sted: Frashawn
Aircon fejlfinding
God aften.
Jeg har idag været igang med at fejlfinde en smule på mit aircon på lupoen, da det driller en smule.
Jeg har efterfyldt væske på systemet, og det er fyldt op efter foreskrifterne.
Ved tryk på A/C knappen, starter klima pumpen desværre ikke med at køre rundt.
Jeg har prøvet med en ny trykføler, men der kommer stadig ingen strøm til kompressoren, så den bliver ikke koblet ind.
Hvis jeg sætter strøm direkte til kompressoren, så kobler den ind, og der kommer kulde.
Jeg synes ikke at jeg kunne komme i kontakt med noget 08 klima modul i VCDS, men jeg vil gerne teste om trykket i systemet er som det skal være.
Er der nogen der har fornuftige input/gode ideer til hvor jeg skal fejlsøge?
Jeg har idag været igang med at fejlfinde en smule på mit aircon på lupoen, da det driller en smule.
Jeg har efterfyldt væske på systemet, og det er fyldt op efter foreskrifterne.
Ved tryk på A/C knappen, starter klima pumpen desværre ikke med at køre rundt.
Jeg har prøvet med en ny trykføler, men der kommer stadig ingen strøm til kompressoren, så den bliver ikke koblet ind.
Hvis jeg sætter strøm direkte til kompressoren, så kobler den ind, og der kommer kulde.
Jeg synes ikke at jeg kunne komme i kontakt med noget 08 klima modul i VCDS, men jeg vil gerne teste om trykket i systemet er som det skal være.
Er der nogen der har fornuftige input/gode ideer til hvor jeg skal fejlsøge?
Lupo 3L '02 | 343.000km | Servo | Aircon | Højdejusterbare stole | OEM fartpilot | OEM tagbøjler | Tåbelygter |
-
- Indlæg: 4803
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Aircon fejlfinding
Nu har jeg ikke en hel masse forstand på a/c men jeg ved at der på de fleste biler med det sidder en føler der fortæller hvad udetemperaturen er, og når den så kommer under fx 5 grader kan a/c ikke starte, måske sidder der en sådan føler der ikke måler rigtigt
- Andreasf
- Indlæg: 1062
- Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
- Geografisk region: Fyn
- Geografisk sted: Nyborg
- Kontakt:
Re: Aircon fejlfinding
Du kan ikke fange AC'en med VCDS, så dén del er ret normal.
Derudover kan jeg desværre ikke være til stor hjælp, men er du sikker på systemet holder tryk?
Derudover kan jeg desværre ikke være til stor hjælp, men er du sikker på systemet holder tryk?
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
- Madsen9911
- Indlæg: 133
- Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 12:18
- Geografisk sted: Frashawn
Re: Aircon fejlfinding
Hvad er det så som styre start/stop af klima pumpen, så den ikke køre hele tiden?Andreasf skrev:Du kan ikke fange AC'en med VCDS, så dén del er ret normal.
Derudover kan jeg desværre ikke være til stor hjælp, men er du sikker på systemet holder tryk?
A/C apparatet som påfyldte væsken, kørte også en tryktest, og ifølge den var systemet tæt.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Lupo 3L '02 | 343.000km | Servo | Aircon | Højdejusterbare stole | OEM fartpilot | OEM tagbøjler | Tåbelygter |
Re: Aircon fejlfinding
Hvad for et apparat var det, som du efterfyldte det med?
Min A/C i min Ibiza er ikke så kold, som jeg synes at den var sidste sommer, så jeg tænker at den må ha tabt væske.
Min A/C i min Ibiza er ikke så kold, som jeg synes at den var sidste sommer, så jeg tænker at den må ha tabt væske.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
- Madsen9911
- Indlæg: 133
- Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 12:18
- Geografisk sted: Frashawn
Re: Aircon fejlfinding
Hej KimKim B Olesen skrev:Nu har jeg ikke en hel masse forstand på a/c men jeg ved at der på de fleste biler med det sidder en føler der fortæller hvad udetemperaturen er, og når den så kommer under fx 5 grader kan a/c ikke starte, måske sidder der en sådan føler der ikke måler rigtigt
Din ide fik mig igang med lidt nærmere fejlfinding, og ind i 17 instrument, måleblok002 felt4, er der faktisk en "ambient temperature" som står i N/A.
Er der andre der har denne føler, og som evt har visning på denne?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Lupo 3L '02 | 343.000km | Servo | Aircon | Højdejusterbare stole | OEM fartpilot | OEM tagbøjler | Tåbelygter |
Re: Aircon fejlfinding
På min Lupo, der var det selve knappen/kontakten inde i kabinen, der var færdig, da jeg sidste sommer fik hele anlægget testet og skiftet kondenser.
Så det var måske en mulighed? Det er den samme knap som bliver brugt i Golf, Passat osv fra den årgang, så jeg fandt en brugt på ebay til en 100 krone.
Derudover tvivler jeg på, at aircon delen i en Lupo, den selv slår fra, medmindre temperaturen kommer under 4 grader, da det er af så simpel en konstruktion. Den har jo ingen "termostat" til at regulere ud fra.
Så det var måske en mulighed? Det er den samme knap som bliver brugt i Golf, Passat osv fra den årgang, så jeg fandt en brugt på ebay til en 100 krone.
Derudover tvivler jeg på, at aircon delen i en Lupo, den selv slår fra, medmindre temperaturen kommer under 4 grader, da det er af så simpel en konstruktion. Den har jo ingen "termostat" til at regulere ud fra.
- Madsen9911
- Indlæg: 133
- Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 12:18
- Geografisk sted: Frashawn
Aircon fejlfinding
Godt bud, men jeg kan se i VCDS når jeg trykker på knappen, så den ser ud til at fungere (group2 felt3).Kboesen skrev:På min Lupo, der var det selve knappen/kontakten inde i kabinen, der var færdig, da jeg sidste sommer fik hele anlægget testet og skiftet kondenser.
Så det var måske en mulighed? Det er den samme knap som bliver brugt i Golf, Passat osv fra den årgang, så jeg fandt en brugt på ebay til en 100 krone.
Derudover tvivler jeg på, at aircon delen i en Lupo, den selv slår fra, medmindre temperaturen kommer under 4 grader, da det er af så simpel en konstruktion. Den har jo ingen "termostat" til at regulere ud fra.
Jeg skal se om jeg kan finde et ledningsdiagram, og så skal jeg ha fundet ud af hvor on/OFF signalet til kompressoren kommer fra.
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Vedhæftede filer
-
- ImageUploadedByTapatalk1434312759.247857.jpg (183.29 KiB) Vist 8612 gange
Lupo 3L '02 | 343.000km | Servo | Aircon | Højdejusterbare stole | OEM fartpilot | OEM tagbøjler | Tåbelygter |
- Andreasf
- Indlæg: 1062
- Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
- Geografisk region: Fyn
- Geografisk sted: Nyborg
- Kontakt:
Re: Aircon fejlfinding
Mojn!Madsen9911 skrev:Din ide fik mig igang med lidt nærmere fejlfinding, og ind i 17 instrument, måleblok002 felt4, er der faktisk en "ambient temperature" som står i N/A.
Er der andre der har denne føler, og som evt har visning på denne?
Prøvede lige på min egen der også har AC.
Jeg får også en N/A på 17/002/4 - og min AC virker, så jeg gætter stærkt på det er sådan det skal være
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
- Andreasf
- Indlæg: 1062
- Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
- Geografisk region: Fyn
- Geografisk sted: Nyborg
- Kontakt:
Re: Aircon fejlfinding
Kompressoren er af den gamle type der kører on/off. Dvs. enten 100% drift eller koblet ud, hvor nyere kan regulere deres effekt.Kboesen skrev:Derudover tvivler jeg på, at aircon delen i en Lupo, den selv slår fra, medmindre temperaturen kommer under 4 grader, da det er af så simpel en konstruktion.
Det mærkes tydeligt på tomgang og motorens lyd når kompressoren kobler ind - og den slås automatisk til og fra efter behov.
Der må desuden være en føler af en art der forhindrer frost i at danne sig på kølefladen (inde i selve kabineblæserenheden) - klart værd at checke.
Ligeledes, er der for lavt tryk på systemet starter kompressoren heller ikke - men det er min erfaring, at det praktisk taget skal være trykløst før det er tilfældet.
Lav en test på møllen ude foran.
Hvis den store blæser ikke kan køre, kan AC'en heller ikke.
Når jeg kører med AC på - selv i vejr der ikke er varmere end f.eks. lige nu, kan jeg nærmest ikke holde i tomgang i et minut, uden at blæseren starter.
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Re: Aircon fejlfinding
Hejsa,
Den A/C-styreenhed der er monteret i en L3L kommunikerer gennem motorstyreenheden. Den absolut eneste information der gives er, som beskrevet måleblok 2, felt 3:
xx1 = Klimakompressor Til
x1x = Tomgangskontakt lukket (Jeg mener det er en mikroswitch på gaspedalen der signalerer uberørt pedal)
1xx = Øget tomgangsomdr. - A/C Til
Der er ikke mindre end 4 sikringer til A/C-styringen: SB26, SA4, SA7, SA8. A-sikringerne sidder i sikringskassen ovenpå startbatteriet. B'erne sidder ved venstre knæskal.
A/C-styreenheden sidder (frit fra hukommelsen) forest på venstre vange, sammen med styreenheden til gløderørene. Er det ikke noget med at styreenheder der sidder på den position er kendt for at gå til? (Flække, ruste, bule ud, df, eksplodere, ...)
/Claus
Den A/C-styreenhed der er monteret i en L3L kommunikerer gennem motorstyreenheden. Den absolut eneste information der gives er, som beskrevet måleblok 2, felt 3:
xx1 = Klimakompressor Til
x1x = Tomgangskontakt lukket (Jeg mener det er en mikroswitch på gaspedalen der signalerer uberørt pedal)
1xx = Øget tomgangsomdr. - A/C Til
Der er ikke mindre end 4 sikringer til A/C-styringen: SB26, SA4, SA7, SA8. A-sikringerne sidder i sikringskassen ovenpå startbatteriet. B'erne sidder ved venstre knæskal.
A/C-styreenheden sidder (frit fra hukommelsen) forest på venstre vange, sammen med styreenheden til gløderørene. Er det ikke noget med at styreenheder der sidder på den position er kendt for at gå til? (Flække, ruste, bule ud, df, eksplodere, ...)
/Claus
- Madsen9911
- Indlæg: 133
- Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 12:18
- Geografisk sted: Frashawn
Re: Aircon fejlfinding
Som en lille opdatering, så har jeg idag været igang med at rode med problemet igen.
A/C styre enheden sad som du beskriver Claus, under v. Forlygte.
Der var dog umiddelbart ingen synlige fejl på enheden, men jeg "massagerede" stikkene derpå, ved at afmontere/montere dem, rengøre alle kontakt flader.
Herefter gik jeg videre til trykkontakten og den har jeg skiftet for nylig uden positivt resultat.
Efter at den fik lidt blide dask på røret omkring føleren, så kom alt til at fungere igen. Er der nogen der har kendskab til hvad der sidder i selve røret som kan drille mig? En kontra ventil eller andet?
Sent from my iPhone using Tapatalk
A/C styre enheden sad som du beskriver Claus, under v. Forlygte.
Der var dog umiddelbart ingen synlige fejl på enheden, men jeg "massagerede" stikkene derpå, ved at afmontere/montere dem, rengøre alle kontakt flader.
Herefter gik jeg videre til trykkontakten og den har jeg skiftet for nylig uden positivt resultat.
Efter at den fik lidt blide dask på røret omkring føleren, så kom alt til at fungere igen. Er der nogen der har kendskab til hvad der sidder i selve røret som kan drille mig? En kontra ventil eller andet?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Lupo 3L '02 | 343.000km | Servo | Aircon | Højdejusterbare stole | OEM fartpilot | OEM tagbøjler | Tåbelygter |
Re: Aircon fejlfinding
Det der er vist på billedet er det ikke relæet til køleblæserne ?
På en golf 4 må airconnen ikke kunne starte hvis blæserne ikke fungerer .
På en golf 4 må airconnen ikke kunne starte hvis blæserne ikke fungerer .
-
- Indlæg: 4803
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Aircon fejlfinding
Hvorfor svarer du på et emne der er 4 år gammelt
Det er styringen til ac på en lupo inkl blæseren
Det starter fint hvis blæseren er defekt, køler bare ikke før bilen kommer op i fart jeg har nemlig haft en defekt blæser
Det er styringen til ac på en lupo inkl blæseren
Det starter fint hvis blæseren er defekt, køler bare ikke før bilen kommer op i fart jeg har nemlig haft en defekt blæser