Manglende trækkræft

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
ILOVE3L
Indlæg: 10
Tilmeldt: fre 11. feb 2011 17:06
Geografisk sted: Randers

Manglende trækkræft

Indlæg af ILOVE3L »

Hjælp Lupo eksperter

Har lige anskaffet mig en Lupo og fået fortaget stort service, med tandrem og gearkasse olie m.v.

På vej hjem fra arbejde, da vejen gik op af mistede den trækkræften. Der var ingen lyd ej heller nogle lamper der lyser. Blot mindre trækkræft.

Jeg fortsatte hjem og den kunne godt kører 100-110 km/t men ikke med samme nemhed som før.

Er der nogen der har en ide ??

Hilsen Jonas
m bonnichsen
Indlæg: 245
Tilmeldt: man 18. okt 2010 12:28
Geografisk sted: Middelfart

Re: Manglende trækkræft

Indlæg af m bonnichsen »

søg og du skal finde. Der er mange inlæg med samme tema ;)
Lupus
Indlæg: 47
Tilmeldt: fre 10. dec 2010 22:44

Re: Manglende trækkræft

Indlæg af Lupus »

ILOVE3L skrev:Hjælp Lupo eksperter

Har lige anskaffet mig en Lupo og fået fortaget stort service, med tandrem og gearkasse olie m.v.

På vej hjem fra arbejde, da vejen gik op af mistede den trækkræften. Der var ingen lyd ej heller nogle lamper der lyser. Blot mindre trækkræft.

Jeg fortsatte hjem og den kunne godt kører 100-110 km/t men ikke med samme nemhed som før.

Er der nogen der har en ide ??

Hilsen Jonas

Der er flere emner med samme problem her: search.php?keywords=tr%C3%A6kkraft&term ... t=S%C3%B8g
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Manglende trækkræft

Indlæg af VAGtech.dk »

N75 ventil der driller eller VNT'en på turboen
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
ILOVE3L
Indlæg: 10
Tilmeldt: fre 11. feb 2011 17:06
Geografisk sted: Randers

Re: Manglende trækkræft

Indlæg af ILOVE3L »

Tak - søgte lidt rundt herinde og besluttede mig for at gå ud og sparke dæk og tjekke sikring nr. 21 tror jeg. Men da jeg startede og var der ingen problem. Kørte en godt tur og stadigvæk ikke noget problem.

Når kan starter så slår den ikke selv ECO til det skal gørres manuelt - den slukker heller ikke når man holder stille.

Kan det være årsagen til manglende trækkraft - for jeg slog den manuelt til på hvej hjem i dag ?

Hilsen Jonas
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Manglende trækkræft

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,


Knækkede ledninger til MAP-sensor?
Sammenfaldet katalysator?


/Claus
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Manglende trækkræft

Indlæg af Thore J »

ILOVE3L skrev:Tak - søgte lidt rundt herinde og besluttede mig for at gå ud og sparke dæk og tjekke sikring nr. 21 tror jeg. Men da jeg startede og var der ingen problem. Kørte en godt tur og stadigvæk ikke noget problem.

Når kan starter så slår den ikke selv ECO til det skal gørres manuelt - den slukker heller ikke når man holder stille.

Kan det være årsagen til manglende trækkraft - for jeg slog den manuelt til på hvej hjem i dag ?

Hilsen Jonas
Det kan som Steffen antyder være din N75 ventil som driller, men det kan også være andet...

Grunden til at fejlen "forsvinder" efter at du har haft den parkeret er fordi at din bil sandsynligvis har været gået i nødprogram - det er væk igen når tændingen har været taget af..

Men inden du farer ud og køber en ny reservedel, så kontroller det hele .. incl om armen til wastegaten på turboen går frit nok... hvis den ikke gør det, så kan det i nogle tilfælde afhjælpes ved at motionere den..

Thore
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Manglende trækkræft

Indlæg af Thore J »

ILOVE3L skrev:
Når kan starter så slår den ikke selv ECO til det skal gørres manuelt - den slukker heller ikke når man holder stille.

Hilsen Jonas
- Du kan ikke se om den er i ECO, førend du sætter den i gear (dog ikke bakgear)
- Den slukker ikke når luften er under 3 grader kold og heller ikke når der er skruet mere end halvt op for varmen.. og så er der nogle andre parametre også... så den burde ikke slukke pt..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
ILOVE3L
Indlæg: 10
Tilmeldt: fre 11. feb 2011 17:06
Geografisk sted: Randers

Re: Manglende trækkræft

Indlæg af ILOVE3L »

Kørte til aarhus igen her til morgen uden problemer men kørte også uden ECO tilkoblet - så prøver at slå den til på hjemvejen.

Tak for alle din fine input...
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Manglende trækkræft

Indlæg af sussi »

C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
ILOVE3L
Indlæg: 10
Tilmeldt: fre 11. feb 2011 17:06
Geografisk sted: Randers

Re: Manglende trækkræft

Indlæg af ILOVE3L »

Det indlæg har jeg set - men syntes bare at min A2 kørte i ECO selv om det var vinter og under 0-grader.

Men jeg prøver at slå det til manuelt når eg kører hjem - så smider jeg lige resulatet herinde bagefter....
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Manglende trækkræft

Indlæg af sussi »

Du kan også søge på "Manglende trækkraft" via linket i min profil herunder, så får du:
http://kortlink.dk/8rgd
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Manglende trækkræft

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
Thore J skrev:Men inden du farer ud og køber en ny reservedel, så kontroller det hele .. incl om armen til wastegaten på turboen går frit nok... hvis den ikke gør det, så kan det i nogle tilfælde afhjælpes ved at motionere den..

Thore,
kan du ikke i meget klare vendinger beskrive hvor den der wastegate er monteret på Lupoen?



/Claus
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Manglende trækkræft

Indlæg af Thore J »

se dette billede...
det er IKKE fra en Lupo, det sidder monteret lidt anderledes på en lupo... men det burde være til at at overføre..,, og lad være med at justere på armen ;-)

Wastegaten sidder inde i turboaggregatet, der hvor pilen peger... og aktuatorarmen sidder som skrevet på tegningen og går over til vacuumdåsen, som er forbundet med den omtalte N75 ventil..
Billede
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Manglende trækkræft

Indlæg af ph. »

??...Wastegate på en Lupo3L..???
...Don't Think so...
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Manglende trækkræft

Indlæg af 383CI »

ph. skrev:??...Wastegate på en Lupo3L..???
...Don't Think so...
Hmm, jeg undre mig og¨så, men glæder mig til se se den.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Manglende trækkræft

Indlæg af KMDTHY »

Thore, der sidder VGT på en Lupo, så en wastegate bliver svær at finde :-)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Manglende trækkræft

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Ja som alle andre har skrevet:

Ingen wastegate på Lupoen. VGT = variabel geometri turbolader, hvilket betyder at turboladerens vinger kan positioneres variabelt. Resultatet af det er et kontrolleret konstant ladetryk, uanset andre motorparametre.
Vacuumdåsen kontrollerer så positionen af vingerne ;)


(Og mit spørgsmål var bare en prøve... :x )



/Claus
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Manglende trækkræft

Indlæg af Thore J »

HamSjelv skrev:Hejsa,

Ja som alle andre har skrevet:

Ingen wastegate på Lupoen. VGT = variabel geometri turbolader, hvilket betyder at turboladerens vinger kan positioneres variabelt. Resultatet af det er et kontrolleret konstant ladetryk, uanset andre motorparametre.
Vacuumdåsen kontrollerer så positionen af vingerne ;)

(Og mit spørgsmål var bare en prøve... :x )

/Claus
Uanset hvad der er i den anden ende så skal den kunne bevæge sig frit.. og det var humlen her.. ..

But note taken ;)
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Besvar