Motorfejl lampe, fejlkode G42

Alt vedrørende teknikken på 3L
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Motorfejl lampe, fejlkode G42

Indlæg af Brabus »

Hej.

Min Lupo begyndte pludselig at tænde motorfejllampen og med hjælp fra doctorfrank, fik jeg slukkede den igen og fik udlæst fejlkoden G47 ret mig Frank hvis du husker det anderledes.
Jeg mener det var noget med EGR luft indtag temperatur et eller andet jow jow :D

Nå men det er ikke bedre end at jeg køre kun 1 dags tid, så tænder den igen og alt trækkraft er væk. :cry: ligesom inden Frank slukkede og nulstiller fejlen.

Så er der nogen der har erfaring med sådan en periodisk fejl og hvad fejlkoden lige betød og hvor man skal måle/udskifte henne :?:
Senest rettet af Brabus fre 3. apr 2015 19:36, rettet i alt 1 gang.
Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Motorfejl lampe, fejlkode G47

Indlæg af doktorfrank »

Jeg tror faktisk, at jeg foreslog noget i retning af ledningsfejl til G47 (lufttemperatur sensor) også set i lyset af, at luftmængdemåleren er blevet skiftet fornyligt.
Andre med flere ideer???
:?
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Motorfejl lampe, fejlkode G47

Indlæg af Kim B Olesen »

Hvad er den g47 ? Hvor sidder den henne :?
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: Motorfejl lampe, fejlkode G47

Indlæg af Rasbi »

Kan I ikke smide alle data fra fejludlæsningen op? Kan I jo kun hvis I gemte den.. :)
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Re: Motorfejl lampe, fejlkode G47

Indlæg af Brabus »

Rasbi skrev:Kan I ikke smide alle data fra fejludlæsningen op? Kan I jo kun hvis I gemte den.. :)
Og det gjorde vi ikke.

Men ja Frank jeg kunne bare ikke helt huske hvad og hvor du snakkede om :?
Det hænder jo jeg får købt mig det kabel og software så jeg ikke behøver huske :D

Men jeg tænker G47 må være en betegnelse for en dims i Lupoen, men Google er ikke til stor hjælp desvære da den snakker om ABS føler, og det ikke helt det jeg tror der får en motorfejl lampe til at lyse :D men måske vi bare husker forkert??? Var det G47? :?
Fejlen stod der var periodisk og var noget led en temperatur føler til indsugningen, forrige ejer bøvlede vist med samme problem og udskiftede derfor LMM men uden resultat, så skiftede han en anden temperatur føler og det fjernede vist fejlen, den sad vist lige over koblingshuset på den side af motoren.

Der stod også husker jeg at fejlen var ,kortslutning eller afbrudt forbindelse og periodisk.

G47? Hmm.. Nogle gode bud?

Jeg kan godt se doctor Frank måske når og hvis han har tid må hjælpe med en udlæsning mere så vi kan finde ud af hvor den er gal :P

Men det jo nok en løs lednings forbindelse til LMM stik eller andet steds. :cry:
Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Motorfejl lampe, fejlkode G47

Indlæg af 383CI »

Brabus skrev:får en motorfejl lampe til at lyse :D men måske vi bare husker forkert??? Var det G47? :?
Fejlen stod der var periodisk og var noget led en temperatur føler til indsugningen, forrige ejer bøvlede vist med samme problem og udskiftede derfor LMM men uden resultat, så skiftede han en anden temperatur føler og det fjernede vist fejlen, den sad vist lige over koblingshuset på den side af motoren.

Der stod også husker jeg at fejlen var ,kortslutning eller afbrudt forbindelse og periodisk.

G47? Hmm.. Nogle gode bud?

cry:

Temperaturføleren og MAP sensoren er samme enhed, som jeg mener at huske det. Når ledningen knækker til den sensor hakker og hoster bilen, der plejer dog ikke at komme en fejlkode omkring temperaturen.

Periodisk fordi ledningen knækker ca. 5cm. fra føleren, og ligger og har forbindelse og dårlig forbindelse som følge af den er knækket inde i isoleringen.

Så er bud er at undersøge ledningen/kablet/plastic slangen meget meget grundigt i overgangen over til føleren.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Motorfejl lampe, fejlkode G47

Indlæg af KMDTHY »

Ja G47 er venstre ABS føler i for... så det lyder da mystisk :shock:
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Motorfejl lampe, fejlkode G47

Indlæg af doktorfrank »

Dybt nedbøjet over min hukommelses mangler: Den hedder G42. Og efter at have slettet fejlen viste Blok 7 felt 3 helt normalt og stabilt 22-24 grader.
Jeg fortsætter gerne med at udlæse og - hvis det skal være - med at rykke lidt i ledningerne, mens vi måler.
:P
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Motorfejl lampe, fejlkode G47

Indlæg af Qaxius »

Jeg gemmer ALTID fejludlæsning ( med fejl ) med nummerplade indskrevet.
Så kan jeg selv, og andre, bedre vurdere fejlen senere, hvis den skulle opstå igen og få bekræftet/afkræftet om det er samme fejl.
Det fylder jo kun en lille txt fil og den kan være guld værd.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Re: Motorfejl lampe, fejlkode G47

Indlæg af Brabus »

doktorfrank skrev:Dybt nedbøjet over min hukommelses mangler: Den hedder G42. Og efter at have slettet fejlen viste Blok 7 felt 3 helt normalt og stabilt 22-24 grader.
Jeg fortsætter gerne med at udlæse og - hvis det skal være - med at rykke lidt i ledningerne, mens vi måler.
:P
Super Frank :P

Ja den hed Error Code: P0530 ... Intake air temperature (IAT) sensor (G42).

Men sider den ikke sammen med LMM ? Som lige er skiftet på bilen.
Så vi er helt sikkert ude i noget stik og ledninger til denne.
Jeg må kikke ned igen når nu du tilbyder og få en rykker, i ledningerne vel og mærke :lol: hoho.

:mrgreen:
Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Chriller
Indlæg: 280
Tilmeldt: ons 13. jul 2011 20:49
Geografisk sted: København

Re: Motorfejl lampe, fejlkode G42

Indlæg af Chriller »

Jeg vil også tro at det er en knækket/irret ledning til den føler. Sæt igang og få beskidte fingre samt en belønning bagefter (ØL - Ingen rykker af Frank velogmærket) :D

Originale vcds har lige været tilsalg på vagcars og kommer også løbende tilsalg andre steder, det er bare et MUST HAVE.
Håber i får det løst :)
Lupo 3L- 2005 - 190000km - Alarm - Aerotwin viskere - Webasto m. Gsm - Tonede ruder - Handskerum - G6 Gti Rat - W8 loftlys - G4 læselamper - Bagagerumslys x2- GTI forlygter - FSI baglygter - Diverse ting betrukket i alcantara - Hjemmelavet speedometer - Intervalvisker - Komfortblink - Fartpilot - Rns 510 - NYSYNET: 16/6-15

Skoda Fabia 1,9 Tdi Combi
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Motorfejl lampe, fejlkode G42

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

For ikke lang tid siden blev vi alle sammen her på forummet belært om at dén fejl er knækkede ledning(er) til MAP-sensoren.

Læreren var Silver/Moe, så det er med en vis pondus ;)

Og jo, ledningerne til MAP-sensoren er kendt for at knække på en L3L.


God arbejdslyst



/Claus
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Motorfejl lampe, fejlkode G47

Indlæg af 383CI »

Brabus skrev:
doktorfrank skrev:Dybt nedbøjet over min hukommelses mangler: Den hedder G42. Og efter at have slettet fejlen viste Blok 7 felt 3 helt normalt og stabilt 22-24 grader.

Ja den hed Error Code: P0530 ... Intake air temperature (IAT) sensor (G42).

Men sider den ikke sammen med LMM ? Som lige er skiftet på bilen.
Så vi er helt sikkert ude i noget stik og ledninger til denne.


:mrgreen:
Nope, temperaturføleren sidder ikke med LMMèn med med MAPèn.

Det er ledningerne til MAPen der knækker, iøvrigt er det den midste af de 2 følere, hvis der er tvivl og sammenblanding.
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Re: Motorfejl lampe, fejlkode G47

Indlæg af Brabus »

Super info.
Forrige ejer døjet med dette problem, men fik bare slukket lampen og så kørte den normalt igen nogle måneder.
Han skiftede netop LMM.
Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Re: Motorfejl lampe, fejlkode G42

Indlæg af Brabus »

Hvor sider MAFen egentlig henne ?

Er den nem og komme til, jeg synes ikke Google fortæller mig så meget om dens lokation i motorrummet :|
Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Motorfejl lampe, fejlkode G42

Indlæg af KMDTHY »

MAP sensoren sidder på trykrøret ned til intercooleren. I venstre side når du står at kigger ned i motorrummet.

MAF(LMM) sidder på indsugningsrøret inden turbo.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Re: Motorfejl lampe, fejlkode G42

Indlæg af Brabus »

KMDTHY skrev:MAP sensoren sidder på trykrører ned til intercooleren. I venstre side når du står at kigger ned i motorrummet.

MAF(LMM) sidder på indsugningsrøret inden turbo.
Tak :P
Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Re: Motorfejl lampe, fejlkode G42

Indlæg af Brabus »

Tak til Frank for hjælp med løsningen af problemet.
Tak for hjælpen herinde :P

Det var stikket ned til MAP sensoren med de 4 ledninger.
Det var ledning med nummer 1 på stikket, som sad så løst at da Frank tog fat i ledningerne, så kom ledning til pin 1 med ud :o
Så ud med pinden i stikket og lode ledningen på igen og så vende røret lidt over mod stikket så ledningerne ikke sad i spænd og så en udlæsning af fejlkoden og sletning af den og vupti, så køre vi glad igen uden fejllamper og koder :mrgreen:
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (252.76 KiB) Vist 8191 gange
Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Motorfejl lampe, fejlkode G42

Indlæg af KMDTHY »

Klassiker :D
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Re: Motorfejl lampe, fejlkode G42

Indlæg af Brabus »

KMDTHY skrev:Klassiker :D
Det forstår jeg også godt det er, når man ser designet med et nedad gående stik hvor ledningen skal komme fra siden og samtidig sider så den kun lige kan nå og rystelserne fra motoren lige der er ret store.
Man burde enten have gjort ledningen længere eller spænde røret med stikket fast til et beslag på karossen så det ikke var mellem stik og ledninger der var rystelser med mellem rør og motor :P

Tidligere ejers løsning var og binde røret op til venstre med strips, også smart nok så ledningen ikke sider i spænd, men det er lidt af en klyt løsning, når alt man behøver er at løsne de 2 spændebånd på plastik røret hvor sensoren sider og så dreje røret så stikket ikke peger nedad, men skråt over mod hvor ledningen kommer fra.
Og så behøves ingen strips da man så vinder ca. 7-8 cm. Kortere afstand som kablet skal kunne nå og det er immervæk en del vundet ;)
Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Besvar