Træt af skæve skiver!
Træt af skæve skiver!
Jeg er så træt af mine skiver bliver skæve efter få tusinde km, jeg ved godt emnet har været oppe mange gange, men jeg overvejer at købe disse
http://www.ebay.de/itm/Satz-2-Stuck-BRE ... 5d52f9a0d8
er der nogen der har prøvet disse skiver? er de pengene værd?
http://www.ebay.de/itm/Satz-2-Stuck-BRE ... 5d52f9a0d8
er der nogen der har prøvet disse skiver? er de pengene værd?
- Andreasf
- Indlæg: 1062
- Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
- Geografisk region: Fyn
- Geografisk sted: Nyborg
- Kontakt:
Re: Træt af skæve skiver!
Jeg ved godt det lyder lidt mærkeligt, men hvordan har din undervogn det?
Altså, bilens
Jeg havde ca. samme problem som dig - indtil jeg valgte at få skiftet hele undervognen på bilen.
Ingen skæve skiver siden. Jeg kørte og kører på 18mm.
Det må ha' været noget der var for blødt, der har gjort at noget gjorde noget, ved noget.
Nemlig.
Altså, bilens
Jeg havde ca. samme problem som dig - indtil jeg valgte at få skiftet hele undervognen på bilen.
Ingen skæve skiver siden. Jeg kørte og kører på 18mm.
Det må ha' været noget der var for blødt, der har gjort at noget gjorde noget, ved noget.
Nemlig.
Senest rettet af Andreasf ons 18. mar 2015 08:05, rettet i alt 1 gang.
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Re: Træt af skæve skiver!
den har det fint efter 530.000 km, havde ikke planer om at ofre en ny undervogn, regner med bilen max skal holde 3 år mere, den er ved at være slidt.Andreasf skrev:Jeg ved godt det lyder lidt mærkeligt, men hvordan har din undervogn det?
Altså, bilens
Jeg havde ca. samme problem som dig - indtil jeg valgte at få skiftet hele undervognen på bilen.
Ingen skæve skiver siden. Jeg kørte og kører på 18mm.
Det må ha' været noget der var for blødt, der har gjort at noget gjort noget, ved noget.
Nemlig.
Re: Træt af skæve skiver!
Andreas F har en pointe...
Gummibøsninger m.m. er ofte overset. når man snakker undervogn og bremser - ofte lægger man ikke selv mærke til den smule slør der er kommet med tiden fordi man kører i bilen til daglig.. så tag evt. at få kigget dine alle bøsninger m.m. grundigt efter - husk at undervognen skal aflastes.. og hvordan har støddæmperne det? og gliderne på bremsekaliberen (der kan man også skifte bøsninger)..
Gummibøsninger m.m. er ofte overset. når man snakker undervogn og bremser - ofte lægger man ikke selv mærke til den smule slør der er kommet med tiden fordi man kører i bilen til daglig.. så tag evt. at få kigget dine alle bøsninger m.m. grundigt efter - husk at undervognen skal aflastes.. og hvordan har støddæmperne det? og gliderne på bremsekaliberen (der kan man også skifte bøsninger)..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.
Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Re: Træt af skæve skiver!
Hvis ColaKanin ingen rystelser mærker ved nedbremsning de første par tusinde km med nye skiver, fejler undervognen vel ikke noget? Medmindre I mener at undervognen direkte gør skiverne skæve hvilket jeg har svært ved at forestille mig?
Husk at alt den bevægelsesenergi bilen har bliver til varme i bremserne når du bremser. Hvis du bremser hårdt bliver der afsat meget energi på kort tid = høj effekt = høj temperatur i dine skive. Det kan de blive skøre/skæve af.
Husk at alt den bevægelsesenergi bilen har bliver til varme i bremserne når du bremser. Hvis du bremser hårdt bliver der afsat meget energi på kort tid = høj effekt = høj temperatur i dine skive. Det kan de blive skøre/skæve af.
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Re: Træt af skæve skiver!
Det er netop min pointe at undervognen gør skæverne skive.. det skyldes at når der er for meget slør i bøsninger m.m., så vil der opstå svingninger som forsager uens belastning af skiver og det vil lynhurtigt.... man ser det samme med motorophæng.. et motorophæng/gummibøsning der slidt op/træt kan også få en motor til ryste fordi det ikke længere kan "tøjle" de varierende belastinger - hvilket netop det som en bøsning skal kunne..Rasbi skrev: Medmindre I mener at undervognen direkte gør skiverne skæve hvilket jeg har svært ved at forestille mig?.
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.
Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Re: Træt af skæve skiver!
Jeg tænker både defekte glidestænger l ( de sidder fast og sksl løsnes og smørres med silikonefedt ) og så tænker jeg også røvhamrende gammel bremsevæske, som koger op og derfor ikke trækker klodserne helt retur igen.
Så hænger dine klodser en lille bitte smule.
Nok til at det ikke stinker, men nok til at de bliver skæve.
Det lugter lidt af en total adskillelse af samtlige bremser, grundig rengøring, smøring, udtømning af ALT bremsevæske og gerne suge resterne ud.
For så at samle det hele, tilsætte nyt bremsevæske og udlufte systemet over flere omgange.
Få så fat i en ekstra spindel og få rettet dine gamle skiver, så de kan bruges igen.
Ps. Hvilke klodser bruger du?
Og husker du at rense skiverne i fortynder INDEN du monterer dem?
Mange spørgsmål, kræver mange svar.
Så hænger dine klodser en lille bitte smule.
Nok til at det ikke stinker, men nok til at de bliver skæve.
Det lugter lidt af en total adskillelse af samtlige bremser, grundig rengøring, smøring, udtømning af ALT bremsevæske og gerne suge resterne ud.
For så at samle det hele, tilsætte nyt bremsevæske og udlufte systemet over flere omgange.
Få så fat i en ekstra spindel og få rettet dine gamle skiver, så de kan bruges igen.
Ps. Hvilke klodser bruger du?
Og husker du at rense skiverne i fortynder INDEN du monterer dem?
Mange spørgsmål, kræver mange svar.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Re: Træt af skæve skiver!
+ 1... og netop også bøsningerne på disse...Qaxius skrev:Jeg tænker både defekte glidestænger l ( de sidder fast og sksl løsnes og smørres med silikonefedt )....
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.
Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Re: Træt af skæve skiver!
Jeg kan melde om at disse glidestænger kan ruste så voldsomt fast, at caliberen blot vrider løs i bremseophænget, så det til sidst bøjer med tiden og den så slider skævt på klodserne.
Det oplevede jeg med en Audi A4 fra 1998.
Rensede det hele, smurte det og samlede det igen med en ny bremseskive og gamle klodser.
De var jo slidt skæve og jeg skulle til syn og havde IKKE tid til at slide dem til, ej heller tid til at blive dumpet for skævslidning på skiverne.
Mit bedste råd, må være at splitte disse glidestænger ad, når bilen er 6 år gammel og give dem nyt silikonefedt.
Og så gøre det igen efter 4-6 år.
Der skal bremsevæsken jo alligevel skiftes.
Man kan med fordel presse stemplet ud og rense det, samt rense o-ringen og få tømt caliberen godt og grundigt.
Vær dog opmærksom på at udluftning IKKE kan gøres over en enkelt omgang, da stemplet skal motioneres og caliberen skal have alle boblerne op til udlufningen.
Jeg har lige været igennem det med en Transporter årgang 2000 - 2,5TDI.
Håndbremsen og stemplet sad fast på den.
1000kr sparet på 1½ times arbejde.
Det oplevede jeg med en Audi A4 fra 1998.
Rensede det hele, smurte det og samlede det igen med en ny bremseskive og gamle klodser.
De var jo slidt skæve og jeg skulle til syn og havde IKKE tid til at slide dem til, ej heller tid til at blive dumpet for skævslidning på skiverne.
Mit bedste råd, må være at splitte disse glidestænger ad, når bilen er 6 år gammel og give dem nyt silikonefedt.
Og så gøre det igen efter 4-6 år.
Der skal bremsevæsken jo alligevel skiftes.
Man kan med fordel presse stemplet ud og rense det, samt rense o-ringen og få tømt caliberen godt og grundigt.
Vær dog opmærksom på at udluftning IKKE kan gøres over en enkelt omgang, da stemplet skal motioneres og caliberen skal have alle boblerne op til udlufningen.
Jeg har lige været igennem det med en Transporter årgang 2000 - 2,5TDI.
Håndbremsen og stemplet sad fast på den.
1000kr sparet på 1½ times arbejde.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Træt af skæve skiver!
Biltema, glideboltsæt til bremsecaliper, art. nr. 59316 til 89,90 kr. pr side er da en mulighed, hvis man ikke vil afvente lev. fra det sydlige udland. Eller noget.
(Det er godt nok ikke org. kvalitet, men nu prøver jeg dem, bare for morskabs skyld. Så må vi se)
(Det er godt nok ikke org. kvalitet, men nu prøver jeg dem, bare for morskabs skyld. Så må vi se)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
- Vyffe
- Indlæg: 2661
- Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Ølholm, Tørring
Re: Træt af skæve skiver!
doktorfrank skrev:Biltema, glideboltsæt til bremsecaliper, art. nr. 59316 til 89,90 kr. pr side er da en mulighed, hvis man ikke vil afvente lev. fra det sydlige udland. Eller noget.
(Det er godt nok ikke org. kvalitet, men nu prøver jeg dem, bare for morskabs skyld. Så må vi se)
At udskifte ved næst-kommende lejlighed
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Re: Træt af skæve skiver!
jeps.. de fleste bremse- og koblingscentre (eller hvad de nu kalder sig) har som regel også sådan nogle sæt, man kan også få renoveringskit til kalibre, drejet skiver og tromler af m.m. - det koster heller ikke ret meget, der kan man hurtigt spare rigtig mange penge.... F.eks. FYNS KARDAN & BREMSECENTER i Odense NV ... der ligger en hel tilsvarende firmaer rundt om i landet..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.
Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
- KMDTHY
- Indlæg: 4988
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 3 times
Re: Træt af skæve skiver!
Jeg er sgu også ved at være træt af skæve skiver... eller hvad det nu er... Har ellers monteret dyre 18mm ATE... men rattet er ved at hoppe ud af vinduet når der bremses let ned fra 80
Bilen er dog også begyndt at ryste noget ved acelleration de sidste 10-20.000 km. Så måske det bare lugter hen af at der er noget i undervognen eller i bremsesystemet der er ved at være træt
Bilen er dog også begyndt at ryste noget ved acelleration de sidste 10-20.000 km. Så måske det bare lugter hen af at der er noget i undervognen eller i bremsesystemet der er ved at være træt
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
- Bandit
- Indlæg: 774
- Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland
Re: Træt af skæve skiver!
Havde samme udfordring først på året, også med ATE Power disc
Det viste sig at være kalibren der irrede under gummi bøsningen for glideren. Irren trykkede på gummi bøsningen og forårsagede at glideren ikke kørte frit.
Grundig rensning og 5000km på tælleren -> bremser ryster ikke mere.
Sjovt nok var det kun den ene kaliber der havde problemet.
Det viste sig at være kalibren der irrede under gummi bøsningen for glideren. Irren trykkede på gummi bøsningen og forårsagede at glideren ikke kørte frit.
Grundig rensning og 5000km på tælleren -> bremser ryster ikke mere.
Sjovt nok var det kun den ene kaliber der havde problemet.
Ulven kommer, ulven kommer
- KMDTHY
- Indlæg: 4988
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 3 times
Re: Træt af skæve skiver!
Det viste sig at det var der hvor de runde glidere skal gå frem og tilbage var helt irret. Det hele blev pudset og renset. Nye skiver. Nu spiller det.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
- KMDTHY
- Indlæg: 4988
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 3 times
Re: Træt af skæve skiver!
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
- Bandit
- Indlæg: 774
- Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland
Re: Træt af skæve skiver!
Så fik jeg også kontrolleret gliderene i højre side.
Jeg havde en fornemmelse af at bremserne måske hængte en smule, da højre hjul altid tørrede hurtigere end venstre.
Jeg var noget overrasket over hvor hårdt den nederste glider sad...indtil jeg fil lirket gummiet ud og så hvor meget ir der var i hullet:
Ca. 5 minutter med hurtig sliberen, gav nedenstående resultat:
Nyt og gammelt glidergummi til sammenligning:
Fra bilen blev løftet til den stod på gulvet igen og der var ryddet op, gik der knap 45 minutter.
Glidersættet kostede 49,95 ved THansen, incl. en lille pose bremse fedt og nye glidere.
Jeg valgte at genbruge de gamle glidere, da dem der fulgte med sættet var torx og ikke 7mm unbraco hoved.
Jeg havde en fornemmelse af at bremserne måske hængte en smule, da højre hjul altid tørrede hurtigere end venstre.
Jeg var noget overrasket over hvor hårdt den nederste glider sad...indtil jeg fil lirket gummiet ud og så hvor meget ir der var i hullet:
Ca. 5 minutter med hurtig sliberen, gav nedenstående resultat:
Nyt og gammelt glidergummi til sammenligning:
Fra bilen blev løftet til den stod på gulvet igen og der var ryddet op, gik der knap 45 minutter.
Glidersættet kostede 49,95 ved THansen, incl. en lille pose bremse fedt og nye glidere.
Jeg valgte at genbruge de gamle glidere, da dem der fulgte med sættet var torx og ikke 7mm unbraco hoved.
Ulven kommer, ulven kommer
-
- Indlæg: 4803
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev