Centrere bremsebakker.

Motortuning, undervogne, opgradere bremser mv.
Besvar
Sorenbv
Indlæg: 4
Tilmeldt: man 8. dec 2014 12:24
Geografisk sted: Kolding

Centrere bremsebakker.

Indlæg af Sorenbv »

Hej.

Vi har været ved at skifte bremsebakker på min mors lupo 1,2 tdi. Dumme som vi var satte vi jern bakker på den som man jo selvfølgelig ikke skal - fandt vi ud af bagefter. Nu overvejer vi at sætte jern tromler og jernbakker på, da det er noget billigere end at skifte de 2 alu tromler som allerede inden vi skiftede dem var lidt beskadigede indeni.

Meeen, lige et spørgsmål. Da vi havde sat jern bakkerne i alu tromlerne og kørt en tur (trukket håndbremset lidt også for at slide dem til) var den forreste bakke på højre hjul allerede slidt ned efter 100 km (den var kun slidt ned i bunden). Kan dette have noget at gøre med de ikke har været centreret da vi skiftede dem? Vil helst ikke lave samme fejl hvis vi køber nye tromler også. Jeg troede bare de selv centrerede sig når man kørte en tur med dem. Ellers er mit spørgsmål, hvordan centrerer i jeres bakker når i skifter, for at de kommer til at sidde helt præcist?

PS. jeg har været inde og kigge i FAQ, og der står ikke rigtig noget om lige præcis hvordan man centrerer bakkerne.

Venlig hilsen
Søren.
Venlig hilsen
Søren.
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Centrere bremsebakker.

Indlæg af Bandit »

Bakkerne centrerer sig selv når du bremser. Du kan hjælpe dem på vej ved at trække og løsne håndbremsen nogle gange.
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Centrere bremsebakker.

Indlæg af KMDTHY »

Er de plast bøsninger intakt? Det er jo dem de glider på. Man kan med fordel rense dem.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Centrere bremsebakker.

Indlæg af doktorfrank »

Hvis du søger her i Forum på "bremsebakker" og forfatter "doktorfrank" finder du tre indlæg fra mig omkring emnet. Det er selvfølgelig ikke "sandhedEN" men bare mine oplevelser, som du måske (måske ikke) kan bruge til noget.
:geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Sorenbv
Indlæg: 4
Tilmeldt: man 8. dec 2014 12:24
Geografisk sted: Kolding

Re: Centrere bremsebakker.

Indlæg af Sorenbv »

Hej,

Tak for svarene.

KMDTHY - de plastikbøsninger du taler om, er det de runde plastikdimser der sidder på bagpladen? Mener da jeg jeg havde dem af, at den ene var en smugle slidt (en af dem i toppen). Er det nogen man kan skifte? Det var kun i den ene side den havde slidt bremseklodsen ned i bunden på de ca. lidt under 100 km, og håndbremsen virkede slet ikke på det hjul længere.

Mvh Søren.
Venlig hilsen
Søren.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Centrere bremsebakker.

Indlæg af sussi »

Der er lige et par ting du skal være opmærksom på.
Håndbremsekabler skal kunne bevæge sig frit, ellers skift dem, og de skal monteres rigtigt, dette er meget vigtigt.
Justringskilerne må IKKE genbruges.
M.v.h. Sussi
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Centrere bremsebakker.

Indlæg af Kim B Olesen »

Må de ikke :? Jeg har sgu ikke skiftet mine ;) 8-)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Centrere bremsebakker.

Indlæg af sussi »

Det er efter min mening nogle dumme penge at spare, de koster kun nogle få håndører hos VW, og når de har kørt "et sæt bakker" er rillerne mere eller mindre slidt ned, hvilket kan medføre at de ikke kan holde justeringen, hvilket i forvejen ikke virker for godt.
Men det er bare min mening/erfaring.
M.v.h. Sussi
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Centrere bremsebakker.

Indlæg af ph. »

Kim B Olesen skrev:Må de ikke :? Jeg har sgu ikke skiftet mine ;) 8-)
Tjaee måske et tros spøgsmål men da jeg skiftede alt minus de fucking latterlige kiler (og tromler som ikke fejlede noget!) så høvlede den et sæt (den ene bakke ved hvert hjul i bunden af bakken) ned på 4-5000.km og jeg bremsede stort set aldrig... (første sæt bakker holdt længere end km.120.000 og de første ca 30K havde jeg ikke kørt den...) jev skiftede så alt incl. kiler (og den ene tromle som da var død) og det sæt holdt til efter jeg solgte bilen ved km.258.000 så vidt jeg husker... og er rimeligt sikker på at den rundede 300K før de blev skiftet
Sorenbv
Indlæg: 4
Tilmeldt: man 8. dec 2014 12:24
Geografisk sted: Kolding

Re: Centrere bremsebakker.

Indlæg af Sorenbv »

Så kom det til at virke :) det var en af pladtikbøsningerne der var faldet ud og det var nok derfor Bakken ikke kunne rykke sig :)
Venlig hilsen
Søren.
Besvar