Fælge på L3L

Spoilere, skørter, interiør, lygter mv.
Besvar
Korreborg
Indlæg: 200
Tilmeldt: tirs 24. maj 2011 17:14
Geografisk sted: Østjylland

Fælge på L3L

Indlæg af Korreborg »

Jeg bliver sindssyg af at læse om str. på fælge, hvad der kan og ikke kan være der. x-antal tommer brede kontra X i indpresning.

Jeg bliver mere forvirret end klog. Nå til sagen.


Jeg vil gerne have nogle fornuftige sommer fælge til min L3L.

Jeg overvejer nogle 14" men kan se at rigtig mange kører med større hjul.

Det er standard undervogn, og vil gerne undgå at belaste hjullejer mere end højest nødvendigt, dog skal jeg have nogle andre fælge, så det "kedelige" look forsvinder lidt. :)



Hvad vil i anbefale i tommer, når det enten skal være 14 eller 15"?
Jeg er interesseret i at få dem til at sidde helt ude ved skærm kanten, både for og bag. HELST 1mm for langt ude end 1mm for langt inde. ;)

Og deraf udledes følgende spørgsmål: Hvilket ET mål og hvilken bredde skal jeg kigge efter så?



Istedet for en masse info - selvom info vil være rigtig fint, så kunne jeg rigtig godt tænke mig, hvis dette kunne blive en billede tråd, såfremt der kunne være lidt mening med det.


Billeder siger jo mere end 1000 ord.



Post gerne billede samt. mål på fælgene. :)
Lupo 1,2 TDI 3L fra 7/2003, Sølv 209.000km, Mørk grå kabine

Ny Forrude skiftet i September 2014.
Nye Vinter Dæk sat på d. 21/11-14
Ny Kobling, Nyt Horn, Ny Slave Cylinder, Ny Baklys Kontakt, Ny Lygte Justering, skiftet ved 207,600km i Start December 2014.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Fælge på L3L

Indlæg af KMDTHY »

Du kan jo bare male dem sorte :P

Billede
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Korreborg
Indlæg: 200
Tilmeldt: tirs 24. maj 2011 17:14
Geografisk sted: Østjylland

Re: Fælge på L3L

Indlæg af Korreborg »

KMDTHY skrev:Du kan jo bare male dem sorte :P

Billede

Er det OE fælgene?? For de ser da Mega fede ud i sort faktisk. :p
- De skulle bare være bredere. :D
Lupo 1,2 TDI 3L fra 7/2003, Sølv 209.000km, Mørk grå kabine

Ny Forrude skiftet i September 2014.
Nye Vinter Dæk sat på d. 21/11-14
Ny Kobling, Nyt Horn, Ny Slave Cylinder, Ny Baklys Kontakt, Ny Lygte Justering, skiftet ved 207,600km i Start December 2014.
Korreborg
Indlæg: 200
Tilmeldt: tirs 24. maj 2011 17:14
Geografisk sted: Østjylland

Re: Fælge på L3L

Indlæg af Korreborg »

Har du egentlig solfilm i side ruderne foran, og hvilken % er de tonet med? :)
Lupo 1,2 TDI 3L fra 7/2003, Sølv 209.000km, Mørk grå kabine

Ny Forrude skiftet i September 2014.
Nye Vinter Dæk sat på d. 21/11-14
Ny Kobling, Nyt Horn, Ny Slave Cylinder, Ny Baklys Kontakt, Ny Lygte Justering, skiftet ved 207,600km i Start December 2014.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Fælge på L3L

Indlæg af doktorfrank »

Netop med dit eget udgangspunkt i lejebelastning m.m. er det min personlige opfattelse, at det er en dårlig ide med bredere dæk end 165. Og den anbefalede (STRO) fælgbredde er så 5,5". På min Audi (der er billeder af den i tråden "Hvad har du sidst købt..") sidder der 165/65R15 på en 6" fælg, som både i teori og praksis er maximal bredde … hvis man altså ikke lige kun går efter noget, der ser frækt ud og er ligeglad med dækslitage, sideføringsegenskaber og alt det andet kedsommelige, tekniske.
Der skal nok være nogle, der finder det attraktivt med et E-mål på 10-15 mm, så dækket lige kigger udenfor skærmkanten. Igen: i praksis bliver styrereaktionerne flagrende og ubehagelige, og det belaster lejerne mere, end man umiddelbart skulle tro. Jeg ville holde mig indenfor 20 mm max.
:ugeek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Fælge på L3L

Indlæg af KMDTHY »

Det er ikke min bil.... bare en tilfældig jeg fandt på bilgalleri.... du kan jo prøve at kigge derinde. Der er mange 3L med forskellige fælge på.

Men ja, det er de originale fælge der er malet sort.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Korreborg
Indlæg: 200
Tilmeldt: tirs 24. maj 2011 17:14
Geografisk sted: Østjylland

Re: Fælge på L3L

Indlæg af Korreborg »

Jeg har været lidt inde og kigge på Bilgalleri, men syntes ikke rigtig der er nogen med nogle flotte fælge som jeg syntes står 100% perfekt til bilen. :)

Der er nogle pæne fælge imellem, men ingen der står knivskarpt. :/
Lupo 1,2 TDI 3L fra 7/2003, Sølv 209.000km, Mørk grå kabine

Ny Forrude skiftet i September 2014.
Nye Vinter Dæk sat på d. 21/11-14
Ny Kobling, Nyt Horn, Ny Slave Cylinder, Ny Baklys Kontakt, Ny Lygte Justering, skiftet ved 207,600km i Start December 2014.
Korreborg
Indlæg: 200
Tilmeldt: tirs 24. maj 2011 17:14
Geografisk sted: Østjylland

Re: Fælge på L3L

Indlæg af Korreborg »

Her er et af en suzuki swift, hvor JEG personligt, syntes at de sidder fuldstændigt perfekt.

Noget i den stil kunne jeg godt tænke mig til L3L, altså selve pasformen. De sidder lige hvor de skal IMO ;)
Vedhæftede filer
SwiftClubDanmark.jpg
SwiftClubDanmark.jpg (158.02 KiB) Vist 8904 gange
Lupo 1,2 TDI 3L fra 7/2003, Sølv 209.000km, Mørk grå kabine

Ny Forrude skiftet i September 2014.
Nye Vinter Dæk sat på d. 21/11-14
Ny Kobling, Nyt Horn, Ny Slave Cylinder, Ny Baklys Kontakt, Ny Lygte Justering, skiftet ved 207,600km i Start December 2014.
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Fælge på L3L

Indlæg af Bandit »

Du kan godt få hjulene derud, men så kommer det til at gå ud over levetiden på lejerne, som doktorfrank også påpeger.
I bag vil en 7" fælg med ~ET 24 få dem til at sidde ca. sådan der.
Foran, er det nok nærmere ET 38 (som originalt), men så er jeg i tvivl om en 7" fælg kan være der.

Det som mange gør er at justere camperen (vinklen) på forhjulene, så toppen af hjulet kommer længere ind.
Det gør at du kan mokke nogle 7" ET 24 på, men det slider på hjullejer og dæk, samt ændre køreegenskaberne.
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Fælge på L3L

Indlæg af doktorfrank »

Bare lie til anekdoternes overdrev: Da Dragracing var noget nyt og spændende her i landet, var der rigtig mange ungdommelige fyre, der gjorde det til en modebevægelse at montere dobbelt så lange og dobbelt så stive bagfjedre på deres Opel Kadett (B) eller hestevognsfjedre fra en ikke nærmere bestemt minilastvogn på Taunus'erne. I deres bevidsthed lignede det nok 400 meter på under 5 sekunder - eller noget. Og så var det aldeles uden betydning, at dytten var uanvendelig til alt andet end at holde på torvet, med karlsmart iført omvendt kasket og med armen i vindueskarmen. Fordi baghjulene ved hastigheder over 30 km/t højst havde sporadisk kontakt med underlaget.
Det var nogenlunde samtidigt med den første oliekrise (bare Google det!) og for os andre, der dyrkede biler for at køre i dem, var vitsen, at de højrøvede jo kørte meget længere på literen, fordi de kørte nedad bakke hele tiden.
Hvis nogen skulle være i tvivl om, hvorfor lige netop den anekdote rinder mig i hu lige her og nu … så send mig en PB :lol:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
hot_fifty
Indlæg: 326
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 21:54
Geografisk sted: Århus

Re: Fælge på L3L

Indlæg af hot_fifty »

har 7*15" på min med 165 dæk :)
VW Lupo 3L fra sidst i 2001 (2002 model) i Moonsilver. Kørt 400.000 km. Uden elruder, uden eljusterbare sidespejl, uden fartpilot, unden xenon, uden fyr, uden servo.
OBD Chippet, gevind, tyskerfælge, LED baglygter, Zimmermann 18mm Bremser
Kort antenne, kop- og mobilholder, midterarmlæn, XtremeVision pærer, LED num.lys, LED Loftlys, BSR Luftfilter
Korreborg
Indlæg: 200
Tilmeldt: tirs 24. maj 2011 17:14
Geografisk sted: Østjylland

Re: Fælge på L3L

Indlæg af Korreborg »

Bandit skrev:Du kan godt få hjulene derud, men så kommer det til at gå ud over levetiden på lejerne, som doktorfrank også påpeger.
I bag vil en 7" fælg med ~ET 24 få dem til at sidde ca. sådan der.
Foran, er det nok nærmere ET 38 (som originalt), men så er jeg i tvivl om en 7" fælg kan være der.

Det som mange gør er at justere camperen (vinklen) på forhjulene, så toppen af hjulet kommer længere ind.
Det gør at du kan mokke nogle 7" ET 24 på, men det slider på hjullejer og dæk, samt ændre køreegenskaberne.

7" ET 24 bagpå str. 14 eller 15" eller hvad tænker du?
Tror du så 6,5" vil kunne sidde foran, uden at ændre på camber?? I såfald er det så stadig ET 38 vi snakker om? Eller er det så også ET 24? :)

Vil helst ikke gøre køreegenskaberne ringere end de normalt er. Derfor vil jeg ikke justere på camber o.l.
Lupo 1,2 TDI 3L fra 7/2003, Sølv 209.000km, Mørk grå kabine

Ny Forrude skiftet i September 2014.
Nye Vinter Dæk sat på d. 21/11-14
Ny Kobling, Nyt Horn, Ny Slave Cylinder, Ny Baklys Kontakt, Ny Lygte Justering, skiftet ved 207,600km i Start December 2014.
hot_fifty
Indlæg: 326
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 21:54
Geografisk sted: Århus

Re: Fælge på L3L

Indlæg af hot_fifty »

Forhjulsvlejerne er også ret svage, så ville helst holde ET på 35-38 hvis jeg var dig, specielt foran.

Jeg har uden problemer 7*15 ET 38 foran og min camber er normal, dvs. som den nu bliver sporet til. Bagved har jeg også 7*15 ET 38, dog med en 25 mm spacer så de kommer længere ud bagved.
VW Lupo 3L fra sidst i 2001 (2002 model) i Moonsilver. Kørt 400.000 km. Uden elruder, uden eljusterbare sidespejl, uden fartpilot, unden xenon, uden fyr, uden servo.
OBD Chippet, gevind, tyskerfælge, LED baglygter, Zimmermann 18mm Bremser
Kort antenne, kop- og mobilholder, midterarmlæn, XtremeVision pærer, LED num.lys, LED Loftlys, BSR Luftfilter
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Fælge på L3L

Indlæg af Bandit »

Korreborg skrev:
Bandit skrev:Du kan godt få hjulene derud, men så kommer det til at gå ud over levetiden på lejerne, som doktorfrank også påpeger.
I bag vil en 7" fælg med ~ET 24 få dem til at sidde ca. sådan der.
Foran, er det nok nærmere ET 38 (som originalt), men så er jeg i tvivl om en 7" fælg kan være der.

Det som mange gør er at justere camperen (vinklen) på forhjulene, så toppen af hjulet kommer længere ind.
Det gør at du kan mokke nogle 7" ET 24 på, men det slider på hjullejer og dæk, samt ændre køreegenskaberne.

7" ET 24 bagpå str. 14 eller 15" eller hvad tænker du?
Tror du så 6,5" vil kunne sidde foran, uden at ændre på camber?? I såfald er det så stadig ET 38 vi snakker om? Eller er det så også ET 24? :)

Vil helst ikke gøre køreegenskaberne ringere end de normalt er. Derfor vil jeg ikke justere på camber o.l.
Hvis ikke du vil køre med strækdæk, er ET uafhængig af fælgdiameteren.
Skal du have så meget stræk som muligt og fælgkanten skal så langt ud som muligt, har ET indflydelse.

Vedlagte billede er en prøvemontage af 7x14" med ET24. De sidder ca. 5mm bag skærmkanten med originale tromler. Ståltromler rykker dem yderligt 5 mm ind.
Vedhæftede filer
rsz_imag0024.jpg
rsz_imag0024.jpg (169.05 KiB) Vist 8834 gange
Ulven kommer, ulven kommer
Korreborg
Indlæg: 200
Tilmeldt: tirs 24. maj 2011 17:14
Geografisk sted: Østjylland

Re: Fælge på L3L

Indlæg af Korreborg »

hot_fifty skrev:Forhjulsvlejerne er også ret svage, så ville helst holde ET på 35-38 hvis jeg var dig, specielt foran.

Jeg har uden problemer 7*15 ET 38 foran og min camber er normal, dvs. som den nu bliver sporet til. Bagved har jeg også 7*15 ET 38, dog med en 25 mm spacer så de kommer længere ud bagved.
Spacere vil vel også give mere belastning på forhjulslejerne? Forestiller mig at det må give det samme, om man finder en fælg med ET-24 eller om man finder en fælg med ET 49 og smider 25mm spacere på? Eller er jeg helt galt på den? :)
Bandit skrev:
Korreborg skrev:
Bandit skrev:Du kan godt få hjulene derud, men så kommer det til at gå ud over levetiden på lejerne, som doktorfrank også påpeger.
I bag vil en 7" fælg med ~ET 24 få dem til at sidde ca. sådan der.
Foran, er det nok nærmere ET 38 (som originalt), men så er jeg i tvivl om en 7" fælg kan være der.

Det som mange gør er at justere camperen (vinklen) på forhjulene, så toppen af hjulet kommer længere ind.
Det gør at du kan mokke nogle 7" ET 24 på, men det slider på hjullejer og dæk, samt ændre køreegenskaberne.

7" ET 24 bagpå str. 14 eller 15" eller hvad tænker du?
Tror du så 6,5" vil kunne sidde foran, uden at ændre på camber?? I såfald er det så stadig ET 38 vi snakker om? Eller er det så også ET 24? :)

Vil helst ikke gøre køreegenskaberne ringere end de normalt er. Derfor vil jeg ikke justere på camber o.l.
Hvis ikke du vil køre med strækdæk, er ET uafhængig af fælgdiameteren.
Skal du have så meget stræk som muligt og fælgkanten skal så langt ud som muligt, har ET indflydelse.

Vedlagte billede er en prøvemontage af 7x14" med ET24. De sidder ca. 5mm bag skærmkanten med originale tromler. Ståltromler rykker dem yderligt 5 mm ind.

Jeg har egentlig ikke noget ønske om at køre med stræk dæk, men jeg vil bare gerne have dem ud og sidde så tæt på skærmkanten som muligt, ligesom på swiften i tidligere kommentar. :)
Lupo 1,2 TDI 3L fra 7/2003, Sølv 209.000km, Mørk grå kabine

Ny Forrude skiftet i September 2014.
Nye Vinter Dæk sat på d. 21/11-14
Ny Kobling, Nyt Horn, Ny Slave Cylinder, Ny Baklys Kontakt, Ny Lygte Justering, skiftet ved 207,600km i Start December 2014.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Fælge på L3L

Indlæg af doktorfrank »

Teknisk set er den bedste løsning jo så at banke skærmene noget længere ind … det kan måske også forbedre luftmodstanden.
Suk :shock:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Korreborg
Indlæg: 200
Tilmeldt: tirs 24. maj 2011 17:14
Geografisk sted: Østjylland

Re: Fælge på L3L

Indlæg af Korreborg »

doktorfrank skrev:Teknisk set er den bedste løsning jo så at banke skærmene noget længere ind … det kan måske også forbedre luftmodstanden.
Suk :shock:
Det tvivler jeg dog på er den bedste løsning, men ja HVIS man KUN tænker på hjullejerne, så har du da helt sikkert ret. ;)
Lupo 1,2 TDI 3L fra 7/2003, Sølv 209.000km, Mørk grå kabine

Ny Forrude skiftet i September 2014.
Nye Vinter Dæk sat på d. 21/11-14
Ny Kobling, Nyt Horn, Ny Slave Cylinder, Ny Baklys Kontakt, Ny Lygte Justering, skiftet ved 207,600km i Start December 2014.
Besvar