Et hjertesuk fra en gammel bitter mand.

Her kan du poste indlæg, der ikke passer ind andre steder - links til hjemmesider, sjov og spas, skriv en hilsen.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Et hjertesuk fra en gammel bitter mand.

Indlæg af Atjuh 3L »

Har nu, endnu engang, siddet og gennemlæst de nye og ulæste indlæg der har været mens jeg har været på arbejde, og der er to ting der slår mig.

Manglen for forståelse for den paniksituation som vi amatører af og til kan føle vi befinder os i, og den uforskammede måde man svarer og "hjælper" folk der måske ikke lige er den hurtigste knallert i skuffen, eller ikke har kunnet finde svaret.

Jeg har tidligere overvejet at skrive et indlæg om det, men har tænkt at det nok bare er mig, men nu skriver jeg det altså, og så må folk melde ind!

Når der er nye/gamle medlemmer der stiller " dumme" spørgsmål, er der et par stykker der har MEGET travlt med at nedgøre/latterliggøre/hovere, i stedet for at bruge energien på at hjælpe med det der bliver spurgt om.

Er det sådan et forum man ønsker?

JA - der bliver stillet mange spørgsmål, ofte de samme, og ofte uden folk har forsøgt/ haft held til at finde svaret. Hvordan kan det mon være?

Vi kan vel ret så hurtig blive enige om at søgefunktionen her på siden ikke er ved at udkonkurrere Google, så det kan meget nemt være en af grundene.
Jeg tror, i min naivitet, ikke at folk med vilje stiller tåbelige spørgsmål, eller at de ikke gerne vil forsøge at finde svaret selv, da det jo netop er det der kendetegner de fleste Lupo/A2 ejere her på sitet - AT DE GERNE VIL SELV! Om det er nysgerrighed eller sparsommelighed der er drivkraften er vel underordnet, ikk', bare vi kan samles om den fælles interesse : De små "grimme" sparegrise.

Når man så læser et indlæg og bevæger sig hen til tastaturet, for at komme med et spydigt svar, er det så for at tryne en anden eller for at promovere sig selv?
HVIS man føler at - naaaarj nu kan det altså være nok, var det så ikke en idé at gå videre til næste indlæg, og lade en der ikke føler sig indigneret svare på indlægget?



Man kan også komme med svaret, og så linke til hvor vedkommende evt. KUNNE ha' fundet det.
Det kan muligvis anspore vedkommen, og os andre tåber, til at kigge i nærheden af det sted hvor man fik anvist et svar forrige gang.

Endelig ville det selvf. være ønskeligt at man kunne indtaste fejlkode eller den del det drejer sig om, og så kom der en lækker forklaring på hvad delen gør, hvor den sidder, hvad man kan gøre for at teste om det er den det er galt med, og endnu bedre, et billede af selve dimsen, men lad os nu ikke get carried away :lol:

Håber vi kan få et hyggeligt forum, hvor der både er plads til kong Salomon og Karsten hattemager.


Mvh,

Atjuh 3L
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2314
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Et hjertesuk fra en gammel bitter mand.

Indlæg af doktorfrank »

+1
(For evt. nytilkomne: 1) Det betyder, at alle de mange ord er som talt ud af min egen mund, og 2) Det er lidt hurtigere (og mindre pladskrævende) end at vælge "citat" og tilføje "Det er jeg da fuldstændig enig i" eller "Hør, hør! eller "Hurra, han skal leve")
8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Michael Munk
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland

Re: Et hjertesuk fra en gammel bitter mand.

Indlæg af Michael Munk »

+1
Venlig hilsen
Michael Munk
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Et hjertesuk fra en gammel bitter mand.

Indlæg af Bandit »

"citat", "Det er jeg da fuldstændig enig i", "Hør, hør! og "Hurra, han skal leve" :D
(+1)
Ulven kommer, ulven kommer
383CI
Indlæg: 2121
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Et hjertesuk fra en gammel bitter mand.

Indlæg af 383CI »

Hmmm, jeg erkender blankt og uden skam jeg af og til opfordre folk til at tænke en enkelt tanke eller 2 selv inden de spørger.

Ærligt talt, hvis der skulle skrives en ny tråd hver gang en bil mister træk og det kommer igen når motoren har været stoppet, og tilmed forklares og augmenteres frem og tilbage, kunne "de gamle" jo ikke lave andet end gentage forklaringer.

Eller der er "en ny" der tror det er unikt bilen kikser gearskifte og dermed udstråler "man" har googlet "Lupo skifter ikke gear" kommet hertil . Hvis "man" ikke gider bruge et par timer på at sætte sig ind i hvad en trykkugle er, er sandsynligheden for man kan skifte den, ensige finde den, tæt på nul, og skal vi så forklare den igen og igen og hvorfor, når det hele er beskrevet?

En anden ting er formuleringer, udsprunget af panik eller ej. De fleste fejl bilerne har er afdækket temmeligt indgående, og dermed er der svar på de fleste probelmer, men:

Min bil skifter ikkke gear efter en tur på motorvejen, jeg var på vej hjem fra kolding en mørk aften da den ikke vil skifte i 3 gear mere men vi kommer hjem og da min kone skal på arbejde og aflevere vores børn i børnehaven først vil den godt skifte på vejen til skovbørnehaven men da hun køre igen og videre hen på skolen vil den ikke skifte i 2., lyskryds og hun holder til den har været stoppet og holdt stille i 5 minuter, bilens radio virker ikke mere hvad kan være galt?

Giver ingen mening, men overordnet vil de fleste svare, sangen, og ved du ikke hvad det er så brug lige 10 sekunder, eller fyld hydraulik olie på, hvis du ved hvad det er.

Så hvis du mener jeg ikke tænker mig om eller svare ordentligt, vil jeg sige, det er din sag, jeg vil mene der er flere der burde tænke sig om, panik eller ej.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2314
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Et hjertesuk fra en gammel bitter mand.

Indlæg af doktorfrank »

Hvordan man reagerer på din måde, 383CI, at melde ud og svare på, er højst individuelt. På nogle virker det sårende. Hos mig får det tit smilet frem - netop det du skriver om selv at prøve lidt mere ihærdigt, før andre skal løse opgaven, er da så sandt. Og måske kan du have nytte af det, når jeg nu videregiver den erfaring, at netop i de tilfælde virker det ofte imod hensigten at sige det direkte; det er provokerende. Af og til kan det være bedre - mere omsorgsfuldt - at vente og se, om der er andre, der vil påtage sig rollen som skolelæreren, der i de sidste mange år er blevet voldført af misforstået hjælpsomhed og løser opgaven for eleven i stedet for at hjælpe eleven til selv at gøre arbejdet.
Faktisk tror jeg, at det netop er det, du ofte gør. Og så kender jeg det fra mig selv: Når man har ventet - synes man - en evighed plus en sommer, så kommer man let til at overreagere.
Så mit bedste råd er: Bliv bare ved med at være dig og gør, som du gør. Hvordan de andre reagerer, er dybest set deres problem, mere end det er dit.
(Og så hørte jeg lige i en anden sammenhæng: Det eneste man kan gøre med gode råd er at give dem videre; man kan aldrig bruge dem selv :lol: )
:ugeek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Et hjertesuk fra en gammel bitter mand.

Indlæg af sussi »

ALLE nye medlemmer får, og har i det sidste år fået en "velkomstmail" indenfor 24 timer efter de er tilmeldt, med link til:
viewtopic.php?f=22&t=14
viewtopic.php?f=22&t=20
På trods af dette stilles der ofte spørgsmål der er besvaret i disse 2 link.
Desuden henvises der til søgefunktionen på:
http://www.verdensnavle.dk/lupo/link.html
her kan der søges direkte via Google, på alle indlæg i dette forum.
Alligevel stilles der den ene gang efter den anden spørgsmål der allerede er besvaret i ovenstående, jeg ved godt vi alle ikke er lige "diplomatiske" i vores svar, men en gang imellem, kan der jo godt "ryge en finke af panden" i frustration over at skulle besvare det samme spørgsmål for 110énde gang.

Du skriver:
Man kan også komme med svaret, og så linke til hvor vedkommende evt. KUNNE ha' fundet det.

Mange af svarene står netop i de 2 link der henvises til i "velkomstbrevet".

I samme omgang vil jeg gerne sige en stor tak til den lille kreds, der virkelig gør et stort arbejde, med at lægge billeder og anvisninger op på siden.
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Et hjertesuk fra en gammel bitter mand.

Indlæg af Bandit »

sussi skrev:....I samme omgang vil jeg gerne sige en stor tak til den lille kreds, der virkelig gør et stort arbejde, med at lægge billeder og anvisninger op på siden...
Nemlig, det er jer, som gør at denne side er utrolig brugbar.
Hvor eller kan man f.eks. finde en yderst anvendelig DYI-brugsanvinsing til afmontering af gearkasse i indkørsel og renovering på køkkenbordet :)
Sådan gutter (og gut-iner) :D
Ulven kommer, ulven kommer
Michael Munk
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland

Re: Et hjertesuk fra en gammel bitter mand.

Indlæg af Michael Munk »

383CI skrev: Ærligt talt, hvis der skulle skrives en ny tråd hver gang en bil mister træk og det kommer igen når motoren har været stoppet, og tilmed forklares og augmenteres frem og tilbage, kunne "de gamle" jo ikke lave andet end gentage forklaringer.
En smart funktionalitet ved dette forum er den knap hvor der står "Skriv svar". Det smarte er at du kan undlade at trykke på den knap, og dermed har du ikke arbejde med at skrive et svar.

Eller sagt på en mindre kryptisk måde. Hvis du synes at et spg. er for simpelt til at blive besvaret, så lad være at svare. Der er garanteret en af os nybegyndere som har sat os en anelse ind i tingene, som synes at det kunne være sjovt at hjælpe, og for os er de spg. som du finder simple måske knap så latterlige.

Jeg vil forøvrigt godt tilslutte mig at det er et fantastisk forum og at al den viden som ligger herinde er guld værd.
Venlig hilsen
Michael Munk
arj9k
Indlæg: 313
Tilmeldt: fre 30. jul 2010 23:00
Geografisk sted: Slagelse

Re: Sv: Et hjertesuk fra en gammel bitter mand.

Indlæg af arj9k »

Michael Munk skrev: En smart funktionalitet ved dette forum er den knap hvor der står "Skriv svar". Det smarte er at du kan undlade at trykke på den knap, og dermed har du ikke arbejde med at skrive et svar.

Eller sagt på en mindre kryptisk måde. Hvis du synes at et spg. er for simpelt til at blive besvaret, så lad være at svare. Der er garanteret en af os nybegyndere som har sat os en anelse ind i tingene, som synes at det kunne være sjovt at hjælpe, og for os er de spg. som du finder simple måske knap så latterlige.

Jeg vil forøvrigt godt tilslutte mig at det er et fantastisk forum og at al den viden som ligger herinde er guld værd.
+1

Jeg tænker, at kan man nu ikke lade "skriv svar" knappen være, så nøjes med at linke til tråden med det gyldne svar :)

Det må alt andet lige være nemmere.

Sendt fra min SM-G900F med Tapatalk
Kenneth
Indlæg: 10
Tilmeldt: ons 5. jan 2011 11:18
Geografisk sted: Horsens

Re: Et hjertesuk fra en gammel bitter mand.

Indlæg af Kenneth »

+1

Jeg er ny her og må ærligt indrømme at jeg har haft den samme tanke. Jeg synes jeg er faldet over en del tråde der ret hurtigt bliver "små ubehagelige" at læse med grim omgangstone og ikke særligt meget hjælp at hente fra dem som umiddelbart ved noget.

Ja, der er en søgefunktion og en oversigt over typiske fejl, men et eller andet ved det fungerer jo ikke, siden "alle" opretter tråde. Måske det er oversigten der skal omtænkes, og ikke brugerne der skal opdrages?
Mvh. Kenneth
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Et hjertesuk fra en gammel bitter mand.

Indlæg af sussi »

Kenneth skrev: Måske det er oversigten der skal omtænkes, og ikke brugerne der skal opdrages?
:?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:
Hvad pokker mener du med det :roll:
Er det den alfabetiske oversigt i FAQ du mener :?:
Så er du da hjertelig velkommen til at forbedre den, der er lagt mange timer i at gøre den så brugervenlig som mulig, også for "nybegyndere", men selvfølgelig kan ALT gøres bedre ;)
Men for mange er det "lettere" at stille "unødvendige" spørgsmål, end at ulejlige sig med at bruge 10 minutter på at læse i FAQén.
M.v.h. Sussi
Ps. Husk lige på at de 3 adminer der kører denne side, også har andet at lave, og alt det arbejde vi lægger i siden er frivilligt og ulønnet, og ja, vi gør det fordi vi gerne vil, og fordi vi kan lide det :D :D
Skrevet af en glad gammel mand, der føler sig nogenlunde ung og frisk :geek:
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4989
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 3 times

Re: Et hjertesuk fra en gammel bitter mand.

Indlæg af KMDTHY »

Syntes nu oversigten er meget god. Bruger den tit sammen med CTRL+F, der kan man som regel finde det nøgleord man søger :)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Et hjertesuk fra en gammel bitter mand.

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg vil godt give lidt medhold i at tonen godt kan blive lidt hård, men når det er sagt er det sgu mange af de samme simple spørgsmål som Sussi/Ejvind siger er besvaret hvis folk ellers gad læse det der bliver serveret for dem :?
Var der ikke noget med at KMDTHY kunne lave en bedre søgefunktion på forsiden ?
For at forsvare de nye, er det sgu lidt tricky at skulle finde Sussi's signatur for at søge efter noget :?

Udover det vil jeg også gerne lige takke og bukke en gang for de få der holder siden kørende som den gør - flot arbejde :)
Mvh Kim
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4989
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 3 times

Re: Et hjertesuk fra en gammel bitter mand.

Indlæg af KMDTHY »

Kim B Olesen skrev: Var der ikke noget med at KMDTHY kunne lave en bedre søgefunktion på forsiden ?
Jow jow, der skal jo lige være tid til det også :D
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Et hjertesuk fra en gammel bitter mand.

Indlæg af sussi »

Når jeg henviser til min signatur, sætter jeg den på mit indlæg.
Men men den er skam også HER (se billede), nu fremhævet med rødt :D
M.v.h. Sussi
Vedhæftede filer
google.jpg
google.jpg (112.53 KiB) Vist 8224 gange
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Et hjertesuk fra en gammel bitter mand.

Indlæg af Vyffe »

Skal være den første til at erkende, at jeg godt kan være temmelig kort for hovedet sommetider :twisted:

Synes generelt at serviceniveauet af mine indlæg, modsvarer kvaliteten af indlæggene jeg svarer på. Det siger måske ikke så lidt... :?

Der er en tendens til, at folk bare forventer at få serveret svarene på et sølfad, uden først selv at have lavet bare en lille smule research.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Et hjertesuk fra en gammel bitter mand.

Indlæg af Kim B Olesen »

Helt ok Klaus :) det var også bare lidt konstruktivt ;) det kunne være fedt at kunne nøjes med et pr timers søvn, så kunne man nå meget mere ;)
Sussi - så kan vist ikke gøres meget mere tydeligt :lol: så er det sgu dovenskab fra spørgers side ;) eller selvfølgelig noget sprogbarriere :)
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2314
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Et hjertesuk fra en gammel bitter mand.

Indlæg af doktorfrank »

…og så blev der da luftet grundigt ud 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Kenneth
Indlæg: 10
Tilmeldt: ons 5. jan 2011 11:18
Geografisk sted: Horsens

Re: Et hjertesuk fra en gammel bitter mand.

Indlæg af Kenneth »

sussi skrev:
Kenneth skrev: Måske det er oversigten der skal omtænkes, og ikke brugerne der skal opdrages?
:?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:
Hvad pokker mener du med det :roll:
Er det den alfabetiske oversigt i FAQ du mener :?:
Så er du da hjertelig velkommen til at forbedre den, :geek:
Jeg har ingen fornemmelse eller holdning til om det er FAQ´en der ikke fungerer, jeg analyserer blot. Hvis i gang på gang oplever at brugere spørger istedet for at søge, så er der måske noget der skal kigges på i forbindelse med formidlingen af søgefunktionen?
Mvh. Kenneth
Besvar