Råd søges vedr. lyd

Bilstereo, navigation, håndfri osv.
Besvar
farzad
Indlæg: 69
Tilmeldt: lør 23. nov 2013 21:11
Geografisk sted: Aalborg

Råd søges vedr. lyd

Indlæg af farzad »

Hey,

Jeg er ret trætte af de nuværende standard-højtalere i min Lupo. Synes godt nok at de spiller en del bedre end de fleste standard højtaler, men vil gerne have noget nyt.

Søger noget der gør så når der spilles med fint højt bass, at det ikke går udover lydkvaliteten. Så om der bare kræves en lille subwoofer(ikke særlig stor så den ikke fylder så meget i sådan en lille Lupo) Eller om det højtalere?

Ville være fint hvis man bare kunne nøjes med en lille subwoofer, da budgettet er stramt. Derudover tænkte jeg, at man evt. kunne brugt hattehylden til at holde subwoofer/ekstra højtalere?

:-)
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Råd søges vedr. lyd

Indlæg af Bandit »

Ofte skyldes lydforvrængning at forstærkeren ikke rigtig kan følge med. Det kan derfor være at du vil opleve en stor forbedring, ved bare at koble dine eksisterende højtalere over en mindre (fx. 4x40watt) forstærker

Er dette ikke nok, kan du vælge at gå flere veje.

Til de fleste, kan et par gode 6x9 højtalere i hattehylden og et 6,5" komponent sæt i for, leverer rigeligt med bas til at give et godt lydbillede.
En ekstern forstærker er også en god ide her.

Er du mere til en meget kontant og gennemtrængende bas (brian ;)) kommer du ikke uden om en 10-12" bas. Her vil et 6,5" komponentsæt for og bag være en god kombination.
Alternativt kan du monterer en aktiv sub, der har jeg dog ikke så meget erfaring.
Vil du have en sub, kommer du ikke uden om en forstærker.

Der er sandsynligvis nogle straks der vil råbe lyd og støjdæmpning af døre og kabine.
Jeg har endnu til gode at høre et anlæg først monteret i en standart og derefter en gemmendæmpet lupo, så kan ikke rigtig udtale mig om forskellen.

Alt i alt er det meget op til den enkelte hvad der er god lyd
Ulven kommer, ulven kommer
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Råd søges vedr. lyd

Indlæg af Qaxius »

Det har du ikke Bandit, men det har jeg...!!!!
Jeg har nu haft besøg af mindst 5 Lupoer og de lød allesammen af helvedes til.
De 2 eneste Lupoer som jeg har hørt spille rent, var en Lupo der holdt foran Carsound i Roskilde og så min egen.
Den i Roskilde var lige blevet lyddæmpet dagen før.

Forskellen på dæmpning og ikke dæmpning er direkte ekstrem.
Man forstår det faktisk først når man har siddet i 2 Lupoer og afspillet samme CD i begge biler, hvor den ene er dæmpet og den anden ikke er.
Originalhøjtalerne i Lupo er faktisk på niveau med 6,5" højtalere til 1000kr.
Bemærk også at Lupohøjtalerne faktisk er nærmere 7" end 6,5" samtidig med at de har et lille indbygget delefilter.

Carsound har dæmpepladerne på tilbud, til en pris der er så lav, at det ikke burde være muligt.
Vi snakker 250kr for 1,5m2.

Køb en enkelt omgang af det og lav en grunddæmpning.
Allerede der vil lyden være forbedret.
Derefter går man på raslejagt med en tonegenerator.

Hvis der er en der gider dukke op hos mig, så hjælper jeg gerne med lyddæmpning af en enkelt dør og laver også gerne en video i samme omgang.

Er du i tvivl om hvad det kan gøre for dig, så gå på appstore eller google play og hent en tonegenerator.
Sæt den til sinus og sæt den til 100Hz

Så skruer du 90% op for din telefons lyd og sætter den til din iphone usb port eller aux port.
Så skruer du radioen 75% op eller max til lige under "clipping".

Så trykker du ellers bare løs på din dør.
Prøv det med forskellige Hz.
Så får du dig et chok.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Råd søges vedr. lyd

Indlæg af Qaxius »

Hvis du insisterer på en forstærker, så har jeg en der er nærmest plug n' play.
Den sidder stadig på træpladen og ledningerne er stadig koblet til med sikring osv.
Det er den 4 kanals, som der står i min signatur.

Så er der 2 kanaler til fronten og de 2 bagerste brokobles så til subben.
Hvis det skulle have interesse.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Besvar