ESP føler på lupo ?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Olsen-k
Indlæg: 51
Tilmeldt: lør 18. dec 2010 03:03
Geografisk sted: arhus

ESP føler på lupo ?

Indlæg af Olsen-k »

Ja, hvor sidder ESP føleren på en lupo ?
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: ESP føler på lupo ?

Indlæg af KMDTHY »

Så vidt jeg ved er det bygget sammen ABS systemet på dem der har ESP..... ret mig hvis jeg er helt forkert på den...
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:40
Geografisk sted: Køge

Re: ESP føler på lupo ?

Indlæg af yaknudsen »

KMDTHY skrev:Så vidt jeg ved er det bygget sammen ABS systemet på dem der har ESP..... ret mig hvis jeg er helt forkert på den...
Helt korrekt, men der mangler lidt. Udover hjulenes individuelle hastighedesensorer (som benyttes af ABS systemet) benyttes en G-måler og det aktuelle ratudslag som behandles i en computer der kan aktivere bremserne uafhængigt på hvert sit hjul. En god og simpel forklaring på ESP er herunder sakset fra 'Sikkerhed og teknik' på Suzuki's hjemmeside (http://www.suzuki.dk/for-suzukiejere/sp ... eknik.aspx)

Kode: Vælg alt

ESP står for Elektronisk Stabilitets Program, og hensigten med det elektroniske system er, at få bilen til at følge chaufførens ratbevægelser bedst muligt.

Hjulenes individuelle hastighedssensorer, ratsensoren samt bilens G-måler fortæller kontinuerligt systemets computer, hvor hurtigt bilen kører, hvor meget der drejes på rattet og hvor meget bilen rent faktisk drejer (hvor mange G den påvirkes med i tværgående retning). Dette holdes op mod indlagte standarddata i computeren. Computeren ved så at sige, at ved et givent ratudslag og ved en given hastighed skal bilen påvirkes med et bestemt antal G.

Såfremt den målte G-påvirkning i G-måleren er mindre, end det burde være ved den målte hastighed og ratudslag, er det ensbetydende med, at bilen understyrer. Når bilen understyrer, vil chaufføren opleve, at bilen kører lige ud, selvom han drejer på rattet. I disse tilfælde vil ESP’en reagere ved at tage trækkraften fra motoren og nedbremse det inderste baghjul (venstre baghjul i venstresving og højre baghjul i højre sving), hvilket holder bilen på den ønskede kurs.

Såfremt den målte G-påvirkning er større, end den burde være ved den målte hastighed og ratudslag (hvilket er ensbetydende med, at bilens bagende er på vej ud til siden), reagerer ESP’en ved at bremse det yderste forhjul (f.eks. højre forhjul ved venstresving). Begge reaktioner går så stærkt, at man som chauffør ikke vil opleve udskridninger, men blot en skurren fra bremserne. Simpelt, enkelt og meget effektivt.
Før: VW Lupo 3L 1.2 TDI 2001. Nu: VW Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N BM 2010. Til sjov: Honda NC750XAD 2015.
Besvar