Manglende bakgear i kulden

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Ahlmann
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 18. jul 2010 10:30
Geografisk sted: Bjerringbro

Manglende bakgear i kulden

Indlæg af Ahlmann »

Hej alle,

har haft problemer med bakgearet i vores lupo her det sidste stykke tid hvor der har været frost.

Når jeg starter om morgenen, og sætter den i R, så blinker R i displayet hurtigt og den begynde at sige som om døren er åben. Derefter vil den ikke tage gas. Jeg kan slukke og starte igen, så vil den gerne tage gas, men stadig ingen bakgear. Fremadgående er der ingen problemer, og når så bilen har kørt lidt, er der heller ingen problemer i bak.

Jeg har skiftet hydraulikolie, "kuglestangen" på gangsteller, gearkasseolien er lige blevet skiftet med 3.1L TAF-X, og den er grundjusteret.

Skal lige siges at før kuglestangen blev skiftet endte grundjusteringen med RTFM12, men den røg lige igennem da stangen var skiftet. Så håbede jeg jo at det var løst, men nej, stadig samme problem.

Håber I har nogle idéer til hvad der kan være galt.

MVH

Henrik
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Manglende bakgear i kulden

Indlæg af KMDTHY »

Og stangen er justeret korrekt ? Syntes jeg kan huske at den skal stå på en bestemt måde.....

Fandt lige dette:
viewtopic.php?f=13&t=356&hilit=stang
Stangen skal du IKKE justere på... Den skal have "original" længde.

Du kan justere det nederste kuglehovede, men som dugangspunkt skal du ikke rykke på den uden du grundjusterer gearkassen.

Jeg ville personligt heller ikke skifte stangen uden efterfølgende at grundjustere gearkassen.

Du skriver "svært ved at komme i stop" hvad mener du med dette??
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Ahlmann
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 18. jul 2010 10:30
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Manglende bakgear i kulden

Indlæg af Ahlmann »

Jeg satte den på uden at spænde den nederste møtrik, startede grundindstillingen og spændte den da vagcom sagde adjust. Den gik også lige igennem justeringen med det samme, men hvis der skal justeres andet så sig endelig frem :-)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Manglende bakgear i kulden

Indlæg af KMDTHY »

Se Sussi guide
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Ahlmann
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 18. jul 2010 10:30
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Manglende bakgear i kulden

Indlæg af Ahlmann »

Er stort set sådan jeg gjorde, bortset fra at jeg først spændte møtrikken da jeg havde sat grundindstillingen igang. Er sikker på at nederste kuglehoved ikke var i yderpositioner da den blev spændt.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Manglende bakgear i kulden

Indlæg af sussi »

Ahlmann skrev:Jeg satte den på uden at spænde den nederste møtrik, startede grundindstillingen og spændte den da vagcom sagde adjust. Den gik også lige igennem justeringen med det samme, men hvis der skal justeres andet så sig endelig frem :-)
Dette skulle ifølge Ros-tech være det rigtige.
Senest rettet af sussi ons 5. jan 2011 16:50, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: rettet
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Ahlmann
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 18. jul 2010 10:30
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Manglende bakgear i kulden

Indlæg af Ahlmann »

Jeg prøver den fremgangsmåde imorgen. Mener bare at på ross-tech Wiki står der at kuglehovedet skal spændes med "zero potential" når vag com skriver adjust.
Jeg tolker zero potential som at den skal spændes som den står, uden at komme til at flytte den i slidsen.

Men noget helt andet er at jeg er bange for at det er et andet sted det er galt, netop fordi der ingen problemer er med hverken fremadgående, ej heller bak når den har kørt fremad lidt. Jeg har også fundet ud af at det hjælper lidt at lade den trække mod håndbremsen i D.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Manglende bakgear i kulden

Indlæg af sussi »

Ahlmann skrev: Mener bare at på ross-tech Wiki står der at kuglehovedet skal spændes med "zero potential" når vag com skriver adjust.
Så har du nok ret, det var bare måden jeg ville gøre det på ;)
B.B.
Indlæg: 99
Tilmeldt: man 5. jul 2010 00:09
Geografisk sted: næstved

Re: Manglende bakgear i kulden

Indlæg af B.B. »

Ja, så har jeg fået samme fejl , når jeg så kikker ned i motorrummet mens bilen står i tomgang kan jeg se at koblingskablet står og "rokker" frem og tilbage ikke meget men omkring en 5 mm. :shock:

Jeg har tidligere kunnet grundjustere, men af en eller anden grund ,kan jeg nu kun se fejlkoder og der er denne :

P0798 Trykreguleringsventil C - elektrisk fejl

Nogen der ved hvor den sidder ?
Ahlmann
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 18. jul 2010 10:30
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Manglende bakgear i kulden

Indlæg af Ahlmann »

Tror ikke der er noget unormalt i at den bevæger sig lidt af sig selv. Men den anden fejl kan jeg ikke lige svare på, desværre

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Ahlmann
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 18. jul 2010 10:30
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Manglende bakgear i kulden

Indlæg af Ahlmann »

Er der virkelig ingen der har nogle idéer? Går rundt med den trælse fornemmelse at det er en ny gearkasse, så vil gerne have prøvet så mange ting som muligt af inden.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Manglende bakgear i kulden

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,


Jeg har været igennem præcis det samme cirkus som du beskriver her.

Selvom efterfølgende til tider bliver taget ilde hørt på forummet, så...

... tror jeg ikke kuglestangen er justeret korrekt på din Lupo... :?


/Claus
Ahlmann
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 18. jul 2010 10:30
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Manglende bakgear i kulden

Indlæg af Ahlmann »

Findes der en nøjagtig guide til hvordan man gør det, jeg justerede som sagt efter ross tech wiki, men kan sagtens ske jeg har misforstået noget. Det mærkelige er bare det kun er mens den er kold den ikke vil. Alle input er mere end velkomne

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Manglende bakgear i kulden

Indlæg af ph. »

sård'n bare for sjov så
på en kold morgen
op med "dæksel" ved skiftekulise ved gearstang
på med en hårtørrer i 10-15.min.
derefter start bilen og se om den vil i bakgear...
Besvar