Højttalere

Bilstereo, navigation, håndfri osv.
Besvar
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Højttalere

Indlæg af Andreasf »

Hvad er egentlig det "det vildeste shit", hvis man vil have nogle helt fantastiske halløjtalere i sin bil?

Det er 100 år siden jeg sidst kiggede på lyd til biler - og der er jo nok sket noget siden da ;-)
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Brugeravatar
Andreas K
Indlæg: 225
Tilmeldt: ons 24. apr 2013 10:57
Geografisk sted: København

Re: Højttalere

Indlæg af Andreas K »

Jeg købte nogle Rainbow 8" combo sæt til dørene i min Golf 4 gti jeg havde en gang, de spillede virkelig rent og lækkert !! kostede 3500,- for et sæt til fordørene.
Men hvis det bare skal være "det vildeste shit" så er sådan noget her vel et rimeligt bud, hahaha. http://carsound.dk/produkt.asp?id=5591& ... 83-vejs%29

det er de bedste (og dyreste) højttalere jeg har haft. i mine biler, jeg har haft lidt forskellige, Pioneer, Alpine, Bull audio, Earthquake og Rainbow. Rainbow er klart de bedste jeg har haft, men har også være lidt dyrere end de andre. men det er også det eneste sæt jeg har haft som var med 8" woofer til dørene. (det var lidt en kamp at få dørbeklædningen på igen :D

Men det kommer jo igen rigtig meget an på forstærker, mulighed for indstilling på hhv. forstærker og headunit.
Har aldrig selv sat mig ind i de forskellige ting som equalizer osv. har altid fået det gjort hos Bilxperten som det hed dengang, eller Carsound. det bliver bare bedre end når jeg selv gør det :D

Til Lupoen har jeg lige købt/fået følgende :
Pioneer AppRadio 3 7" touchscreen ca. 3000,-
Pioneer 6.5" combo sæt til fordørene til ca. 1500,-
Pioneer 6.5" som jeg prøver at montere til bagsædet (et billigt sæt til 4-500,-)
Pioneer Aktiv Subwoofer TS-W77A ca. 2500,- som fylder hele bunden af bagagerummet, men den er kun ca. 8cm tyk og kan klare ca. 80kgs bagage på sig :)
Og så den nye model kopholder da radioen kommer til at tage pladsen fra nuværende kopholder.

Så ser jeg om det er noget der kan give lidt bedre lyd i bilen. Og bliver rart med bluetooth streaming af musik, og navigations osv osv.
Forstærkeren er udgået og hedder TS-W710A nu mener jeg, der er bare ændret mål på den. Jeg købte min brugt for 1100,- og radioen fik jeg af kæresten i julegave, så jeg har ikke så mange penge i "projektet"
Vw Lupo 3L 2002. Udstyr : Aircondition, Servo, ESP, Kopholder, Fartpilot og Højde just. førersæde
Kasper Hedegård
Indlæg: 34
Tilmeldt: ons 7. jul 2010 22:14
Geografisk sted: Herning

Re: Højttalere

Indlæg af Kasper Hedegård »

meget over et par 6.5" komponentsæt syntes jeg ikke man kan få til at spille ordentligt i den smørbløde lupo! Jeg har selv et ret kraftigt sæt á 2 x 6.5" pr dør. og bliver det meget vildere, så er jeg sq nød til at stive døren sådan ret seriøst af, og den er i forvejen stivet ret godt af med en træramme hvor højtalerne er monteret i + div. lyd/resonansdæmpende materialer osv osv. kortsagt bygget efter alle kunstens regler.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Højttalere

Indlæg af Qaxius »

http://www.hificarfi.dk/Shop/tabid/80/P ... L_165.aspx

Værsgo....
De er på 2ohm, så de hiver alle de watt ud, som din radio eller din forstærker kan smide efter dem.
Dem skal jeg have.
Selv med en bilradio vil dy lave meget bedre og meget dybere lyd, samt mere lydtryk.

Radio er på 4x45watt peak, typisk, men det er i 2ohm.

Så den er kun på 2x 25watt peak i 4ohm, som de fleste højtalere er i.

Jeg skal sgu have 2ohm næste gang.
Husk lyddæmpning i dørene og i hulrummet ved bagsæderne.
Min selespole raslede voldsomt.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
Andreas K
Indlæg: 225
Tilmeldt: ons 24. apr 2013 10:57
Geografisk sted: København

Re: Højttalere

Indlæg af Andreas K »

Jeg fik monteret lidt lyd i min egen i weekenden.

Det spiller bare kanon godt syntes jeg. Jeg droppede faktisk at montere de lidt billigere højttalere bag i, så jeg har pt. stadig kun højttalere foran. Dette er på baggrund af 2 bil stereo butikker der sagde at de ikke selv ville montere dem hvis det var dem selv. Så jeg droppede baghøjttalere. ( ingen billeder af subwoofer, da bagagerummet er fyldt med møg :D og kan ikke få lov at uploade resten af billederne :( )

Listen er følgende :
Headunit = Pioneer SPH-DA110 AppRadio
Højttalere = Pioneer TS-E170ci combo sæt
Aktiv subwoofer = Pioneer TS-WX77a (denne er udgået og hedder nu pioneer ts-wx710a) Møg lækkert da den ikke fylder så meget, og kan klare 80 kg ovenpå sig.


Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
Vw Lupo 3L 2002. Udstyr : Aircondition, Servo, ESP, Kopholder, Fartpilot og Højde just. førersæde
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Højttalere

Indlæg af Qaxius »

Al den tid og alle de penge og så har du ikke lyddæmpet dørene?
Det kan kun rasle skrækkelig.
At e forhandler fraråder dig baghøjtalere kan jeg ikke forstå, da din radio både har SLA og du selv kan vælge at undlade at montere diskanten bagi.
Du går glip af rigtig meget.

Bare spørg Søren herinde, hvad forskellen lydmæssigt er på en dæmpet dør og en der ikke er det.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Riis
Indlæg: 829
Tilmeldt: søn 17. apr 2011 17:59
Geografisk sted: Ølgod

Re: Højttalere

Indlæg af Riis »

Hej
Vores lille trold har fået monteret højtalere bag i... When you do, you never go back. Det er en kæmpe forbedring af lydbilledet i bilen. Du bør helt klart genoverveje højtalere i bag. Jeg ved de oe afdækning med hul til højtalere er svære at komme til, men jeg tror da du er ferm til at finde en løsning på det problem. :D

Lyddæmpning gider jeg ikke rode med. Bilen bliver en klassiker en dag, derfor vil jeg have den til at stå original.

Har forresten et sæt oe højtalere til bag til at ligge
Byt til Brugt.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Højttalere

Indlæg af Qaxius »

Min når ikke at blive en klassiker værdimæssigt.
Det er meget mere værd for mig at have en bil med køreglæde, at end at sigte efter en merværdi senere hen.
Dørene kan man sgu da bare skifte når den tid kommer, hvis man er hysterisk omkring det.
Ellers må bilen jo stå stille, så tingene ikke bliver slidte.
Min bil er en brugsbil som jeg nyder at køre i og det er gerne med god og høj musik.

Jeg har også, uden at tænke videre over det, valgt at klippe plastikken bag radioen helt væk, for at plads til mine phonokabler.
Beklædningen på panelet ved bagsædet er også flået af og beklædt med lydfilt.
Ikke optimalt udseendesmæssigt, men de originale i mørk kabine er der ikke til at opdrive.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
Andreas K
Indlæg: 225
Tilmeldt: ons 24. apr 2013 10:57
Geografisk sted: København

Re: Højttalere

Indlæg af Andreas K »

Nej jeg har sku ikke lyddæmpet dørene. Havde ikke noget lyddæmpning, så det var knap så nemt at gøre :)
Men nu er døren jo ikke forsejlet for livet, de plastik beklædninger/dørsider er jo lige til at rive af igen og så kan man jo klippe klistre, lige så tosset man lyster...
Til info rasler det ikke specielt, så noget livsnødvendigt er det i hvert fald ikke, men det er rigtig at dør "pladen" spiller lidt med hvis der spilles højt.

Hvad er SLA som min radio har ? Diskanten er indbygget i de højttalere jeg købte. det hedder vel bare en 2-vejs højttaler. Jeg købte en billigere serie end foran, dog stadig fra pioneer.


Riis : Nej det er netop næste udfordring. min er med lys kabine, og det fås de bagerste beklædninger til org. højttalere vidst ikke i ?
Ved ikke om man kan få noget lydfilt i gråt, det har jeg slet ikke undersøgt faktisk. ellers må der bare sort bagi.


Jeg bruger også bilen for egen glæde, og gør med den hvad der passer mig.
Jeg har ikke klippet plastikken bag radioen, men jeg har plads til både Phono kabel, mic kabel, USB kabel x 2, antenne forstærker kabel 1 ekstra iso stik, osv osv. har du mange phono kabler eller ?
Vw Lupo 3L 2002. Udstyr : Aircondition, Servo, ESP, Kopholder, Fartpilot og Højde just. førersæde
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Højttalere

Indlæg af Qaxius »

Jeg har to sæt phono og radioen er en DEH-4200SD.

kontakt Carsound i Roskilde og sig at du kommer fra Lupoklubben, så får du 4 plader lyddæmpning til 330,-
Det er nok til frontdørene og lidt til bagsæderne.

Bare dæmp en enkelt dør, men husk at gøre det imens at du har en tonegenerator kørende fra din mobiltelefon sat ind over radioen og skru godt op.

Så finder du de Hz hvor at forskellige ting rasler og stop dem så i at rasle.
Og tro mig, de rasler.
Fix kun den ene dør og prøv så noget fed musik. Så tror du helt seriøst at du har sparket en fod igennem højtaleren på den dør, som du ikke har lavet.

F.eks. så kunne min højre dørhøjtaler få passagersæde selespolen til at rasle voldsomt.
Det kom bag på mig.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Besvar