Skift af Hydraulikolie på gangsteller og Gearolie.

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Falck16
Indlæg: 3
Tilmeldt: ons 24. nov 2010 19:42
Geografisk sted: DK Hillerød

Skift af Hydraulikolie på gangsteller og Gearolie.

Indlæg af Falck16 »

Som ny (Super glad) ejer af en Lupo 3l fra 8 md.2003 har jeg læst en del af jeres indlæg. Mange handler om vedeligehold og skift af olie. Kan I hjælpe med noget billedmatriale så jeg er helt sikker på hvordan opgaverne løses i forhold til de almindelige opgaver. Mvh. Falck16
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Skift af Hydraulikolie på gangsteller og Gearolie.

Indlæg af 383CI »

Kig i sussi`s profil, nederst i signatuen. Her er link til ALT. verdensnavle.dk/ dit og dat
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Skift af Hydraulikolie på gangsteller og Gearolie.

Indlæg af sussi »

Læs disse
viewtopic.php?f=22&t=14
viewtopic.php?f=22&t=30
viewtopic.php?f=22&t=36
Og vær lige venlig at opdatere din profil, med hvor i Danmark du befinder dig.
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: Skift af Hydraulikolie på gangsteller og Gearolie.

Indlæg af vanquish99 »

med hensyn til den beskrivelse der er af skift af Gearolie, er det så nemmere at lokalisere bundproppen og så tap olien af og så ud med de to dele i speedometerdrevet (Pulsgiver og drev), eller at bruge den påfyldningsprop jeg kan forstå er nede under bilen? lyder til det godt kan være lidt svært at ligge under bilen og så hælde olie på? men er usikker på hvorhenne speedometerdrevet er monteret? der står det er i differentialet, men det aner jeg ikke hvor er?

Ydermere vil jeg gerne ha skiftet det hydraliske olie, men synes ikke jeg kan finde et sted hvor der står hvor meget man skal bruge, for skal ha købt noget, men om det er 1 liter eller 5 liter synes jeg ikke rigtig at kunne bestemme.

Læser at man kan ta trykkuglen af og ryste den for at bestemme om den er deffekt, men i hvilken tilstand kan man skrue den af? Man bliver jo lidt nervøs når der står at man kan skrue noget af der står med 50 bar, så vil hellere spørge en gang for meget, hvis det er ok :D Når jeg kigger på min beholder, synes jeg ikke rigtig kan jeg se væskestanden, men kan jeg roligt skrue det grønne låg af hvor man påfylder olien, for at tjek standen? eller skal jeg ha åbnet døren inden eller ej?
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Skift af Hydraulikolie på gangsteller og Gearolie.

Indlæg af VAGtech.dk »

Du kan ikke altid regne med ryste metoden.. den nemmeste måde at kontrollere kuglen på om den er træt er ved at tage trykket af systemet som når du kontrollerer standen af olie, og så sætte stikket på og gå ind og dreje nøglen med det samme, starter den umiddelbart med det samme er kuglen i orden, går der over 3-4 sekunder er den ved at blive træt.. Den taber grædvist "Modtrykket".. men skulper den, så skulle dne ha været skiftet for LÆNGE siden..
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Skift af Hydraulikolie på gangsteller og Gearolie.

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

vanquish99:

Ifølge specifikationerne, indeholder det komplette hydrauliksystem 0,45 liter olie, så en 1-liters dunk bør så rigeligt række ;)

Du skal ikke åbne døren inden du kontrollerer oliestand. Hvis du gør det begår du den klassiske fejl, med udbruddet 'Neeejjj, ekspansionsbeholderen er helt tom! Mere olie på!!'. Når hydrauliksystemet er tryksat er stort set al olien fra ekspansionsbeholderen pumpet ind i det sorte stålæg.
Min definition på 'korrekt' påfyldning er når systemet er trykløst og der kan ses hydraulikolie helt op til kanten af ekspansionsbeholderen, lige under den grønne prop. Det trykløse system opnåes ved at tage spændingen fra pumpen og derefter løsne stålægget.


Gearkasse aftapningsprop under venstre trækaksel. Den officielle påfyldningsprop foran på gearkassen, lige under selvstarteren. Kigger du ned i motorrummet forfra, sidder differentialet bag på gearkassen, nede. Speedometerdrevet sidder på toppen af differentialet, lige til højre for gangstelleren.
Jeg anbefaler helt klart speedometerdrevet og tragten med lang tud.


/Claus
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Skift af Hydraulikolie på gangsteller og Gearolie.

Indlæg af Thore J »

I øvrigt...

Hvad er intervallerne på skift af hhv. hydraulikolie på gangsteller og Gearkasseolie?
Jeg synes ikke at jeg har set det nævnt i nogle tråde, kun diverse vedr. praktikkaliteterne ..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Skift af Hydraulikolie på gangsteller og Gearolie.

Indlæg af sussi »

Aldrig ifølge VW.
Men et sted mellem 60-150.000, det er der vild uenighed om.
Der er ligeledes stor uenighed om hvor tit der skal grundjusteres.

Castrol der lever af at sælge olie ;) ;) skriver:

Castrol Edge 5W-30 15000 km / 12 Monate

Schalttransaxle
Castrol TAF-X 30000 km / 12 Monate

Hydrauliksystem Bremsen
Castrol Response Brake Fluid Super DOT 4 - - 24 Monate

Kühlsystem
Spezialprodukt, nur Originalflüssigkeit verwenden 30000 km / 12 Monate
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: Skift af Hydraulikolie på gangsteller og Gearolie.

Indlæg af vanquish99 »

VAGtech.dk skrev:Du kan ikke altid regne med ryste metoden.. den nemmeste måde at kontrollere kuglen på om den er træt er ved at tage trykket af systemet som når du kontrollerer standen af olie, og så sætte stikket på og gå ind og dreje nøglen med det samme, starter den umiddelbart med det samme er kuglen i orden, går der over 3-4 sekunder er den ved at blive træt.. Den taber grædvist "Modtrykket".. men skulper den, så skulle dne ha været skiftet for LÆNGE siden..
Ja men når min bil f.eks har stået natten over... Kommer ned om morgenen og åbner døren, ja så vil jeg tro at der går en 30-40 sek før jeg høre pumpen stopper og jeg kan starte bilen? Så altså 10 gange så langtid som du snakker om der eller hvordan? Så jeg vel helt død i klokken?
lupofyn
Indlæg: 78
Tilmeldt: man 11. okt 2010 11:44
Geografisk sted: Odense

Re: Skift af Hydraulikolie på gangsteller og Gearolie.

Indlæg af lupofyn »

Der har du svaret.. 95 % sikker defekt trykkugle...
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: Skift af Hydraulikolie på gangsteller og Gearolie.

Indlæg af vanquish99 »

Okay, ja men må anskaffe mig sådan en ny dævl, men lige for 117 gang for prinsknud!

Jeg skal jo i det her tilfælge afmontere klokken... men det er samme fremgangsmåde som før? Stikket af/eller + polen på batteriet.. og ikke noget med at åbne døren... og så kan jeg skrue hele klokken af uden at være nervøs for at lortet flyver igennem ansigtet på mig? Så af med den gamle klokke og på med den nye... spænd den og løsen den 4 omgange, sug i den øverste slange til den er tom, på med slangen og så ny væske på ved det grønne låg og fyld olie op til 2 mm fra toppen, på med låget igen og så skulle jeg kunne sætte + polen på og åbne døren og høre pumpen køre i 4 sek og så jeg good to go?

Der bliver snakket om i guiden at jeg skal ha gang i den her udluftningsskrue på Koblingsaktuatoren... plejer i at gøre det også? Burde jeg nok, for jeg aner ikke hvad bilen har været igennem førhen.
lupofyn
Indlæg: 78
Tilmeldt: man 11. okt 2010 11:44
Geografisk sted: Odense

Re: Skift af Hydraulikolie på gangsteller og Gearolie.

Indlæg af lupofyn »

Du behøver ikke aftappe olien for at skifte kuglen, blot du piller stikket af pumpen og skruver kuglen af, så er den lige til at montere
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Skift af Hydraulikolie på gangsteller og Gearolie.

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,


Altså nu må I sgi' lige få kalibreret de ure, mine herrer.

Det har da _aldrig_ kunne lade sig gøre at tryksætte hydrauliksystemet på blot 4 sekunder, og det har da heller aldrig været intentionen fra VAG's side :shock:

Det må tage den tid det tager fra føredøren er åbnet, du har sat dig ind i bilen, iført dig sikkerhedssele, justeret GPS'en, tændt radioen og smøgen, for derefter at finde startnøglen frem og få den sat i tændingslåsen. NETOP på det tidspunkt skal systemet være tryksat så meget at motoren bliver frigivet til start.

Et godt vedligeholdt system skal bruge i omegnen af 15-20 sekunder fra helt trykløs tilstand til fuldt tryk på en frostkold morgen.

3-4 sekunder, tsk, tsk.... ;) :lol:


/Claus
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Skift af Hydraulikolie på gangsteller og Gearolie.

Indlæg af VAGtech.dk »

Prøv at skifte din kugle, så vil du opdage, at det kan lade sig gøre..

Funktionen af trykkuglen er at den har et "modtryk" i sig, sikkert på ca det samme tryk som drifttrykket i systemet, når olien pumåes fra resovariet til kuglen påvirker modtrykket at drifttrykket opnåes relativt hurtigt. dvs ca 5 sek fra stikket monteres til man sidder i bilen og drejer nøglen..

Dette tryk i kuglen vil grundet opbygningen med tiden falde med længere oppumpningstid til følge.

Du kan eks spørgre m. bronnichsen (undskyld hvis det er stavet forkert)

efter der blev monteret ny kugle i hans bil var ventetiden mindre end den tid det tog fra jeg satte stikket på pumpen til jeg sad og drejede nøglen i bilen. så de 15 sekunder du snakker om må være fordi kuglen er ved at miste sit modtryk. Her i kulden kommer kuglerne på prøve, da det jo vides at tryk og temperatur hænger sammen, så med -15-20 grader i forhold til 20 grader om sommeren kommer en kugle hurtigere til at virke træt..

Det kan godt være det ikke er VW's intension, men tilfældet er, at systemet er klar med tryk efter ca 3-5 sekunder med en ny kugle. Det er korrekt at systemet ikke er pumpet færdig på de 3-5 sekunder, men der trykket i systemet er nok til at frigive til start.
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Besvar