Stort olieforbrug og MEGET olie i indsugningen.

Alt vedrørende teknikken på 3L
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Stort olieforbrug og MEGET olie i indsugningen.

Indlæg af ph. »

tror jeg blev tabt der!
olieforbrug 2.L på X.km... igennem turbo og ind gennem indsug
_____-ll-___________..... igennem brændstofpumpe ned i tank ind gennem dyser
_____-ll-____________... ind gennem turbo ud via udstødning
_____-ll-____________... en kombination af overstående

uanset hvordan du vender og drejer det så er olieforbrug vel de samme 2.L på X-km ??
At røgudvikling så nok er forskellig alt efter hvor meget der trykkes direkte i udstødning kan vi godt blive enige om
Tror ikke du kan se forskel på om olie kommer ind med diesel eller med luft
At 2.L på X-km imho bliver svært at nå ...kun igennem brændstofpumpe skal jeg være den første til at medgi
vil tro at en stor del tager andre veje

her ude bag skærmene i de små hjem kan vi kun gisne om hvor fejlen(e) ligger.

Fejlfinding.dk
Crispie
Indlæg: 81
Tilmeldt: fre 16. jul 2010 14:38
Geografisk sted: Svendborg

Re: Stort olieforbrug og MEGET olie i indsugningen.

Indlæg af Crispie »

TLLM skrev:Der er ingen slør i Turbo, MEN den kører ikke ret nemt rundt. Skal den gå sejt? Tænker at den nok går lettere når der kommer olietryk. Eller er det en kugleleje turbo ?

Kunne se at der rent faktisk også lå olie inde i selve turboen. Nok fra udluftningen på ventildækslet. Jeg kan selvfølgelig godt se at der vil komme olie den vej igennem, da den jo suger.

Men kan det være årsagen til mit olieforbrug? Forsvinder det hele ud gennem udluftningshullet?

Jeg burde måske få lavet en kompressionstest.
Den skal køre ganske let rundt! En fin turbo skal køre 1-2 omgange når man med sin pege og langefinger lige snurre den rundt via den tynde aksel. Det tyder på at pakningen i turboen er gået, det kan den sagtens uden at der er slør i, så kokser olien turboen til og sen vil blive sej at dreje, og siden hen sidde fast. Hvis du ikke kan mærke den klassiske turbo tøven/ryk i 3. Gear i tiptronic ved 1750 o/min er den helt sikker.
Byt til ny turbo i så fald.
Nu med større og sjovere bilpark:
BMW M5
Audi A2 3L 2005
Audi A2 3L 2004
Tesla model 3
Tesla model S
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Stort olieforbrug og MEGET olie i indsugningen.

Indlæg af doktorfrank »

@ph:
Nej, du blev netop ikke tabt - og tak fordi du får skrevet det i fire letforståelige punkter. Så kan selv jeg følge med :lol:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
TLLM
Indlæg: 32
Tilmeldt: tirs 13. aug 2013 05:20
Geografisk sted: Ikast

Re: Stort olieforbrug og MEGET olie i indsugningen.

Indlæg af TLLM »

Motoren stod desværre af i bilen. Svage plejlstænger var årsagen. Ved 140 km/t på motorvejen sparkede den et ordentlig hul i siden af motoren, og tig i samme omgang gearkassen med sig. Hele gearhuset revnede.

Så nu er der monteret andet motor/gear med 129k km på bagen. Spinder som en mis nu.

;)
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Stort olieforbrug og MEGET olie i indsugningen.

Indlæg af Kim B Olesen »

Øv - men det var selvfølgelig nemt, så slap du for besværlig fejlfinding ;) men træls den tog gearkassen med :(
runepost
Indlæg: 212
Tilmeldt: lør 30. nov 2013 12:58
Geografisk sted: København SV/Århus N

Stort olieforbrug og MEGET olie i indsugningen.

Indlæg af runepost »

Jeg vil gerne købe den gamle gearkasse...
31311146
2001 Lupo 1.2TDI 250.000KM - Gevind + 16" Audi femhuls alu 165/45-16 :)
TLLM
Indlæg: 32
Tilmeldt: tirs 13. aug 2013 05:20
Geografisk sted: Ikast

Re: Stort olieforbrug og MEGET olie i indsugningen.

Indlæg af TLLM »

runepost skrev:Jeg vil gerne købe den gamle gearkasse...
31311146
Den er rykket helt fra hinanden.

Men har også en anden gearkasse liggende der skal have nogle tandhjul skiftet.

Måske kan der samles en hel.

Har osse et komplet lejesæt med simmeringe.
runepost
Indlæg: 212
Tilmeldt: lør 30. nov 2013 12:58
Geografisk sted: København SV/Århus N

Re: Stort olieforbrug og MEGET olie i indsugningen.

Indlæg af runepost »

Overvejede at samle en ud af de stumper jeg har. 5 gears akslen med komplet 5 gear mangler jeg
2001 Lupo 1.2TDI 250.000KM - Gevind + 16" Audi femhuls alu 165/45-16 :)
TLLM
Indlæg: 32
Tilmeldt: tirs 13. aug 2013 05:20
Geografisk sted: Ikast

Re: Stort olieforbrug og MEGET olie i indsugningen.

Indlæg af TLLM »

runepost skrev:Overvejede at samle en ud af de stumper jeg har. 5 gears akslen med komplet 5 gear mangler jeg
500 kr for begge gear.

1000 kr incl lejesættet.
runepost
Indlæg: 212
Tilmeldt: lør 30. nov 2013 12:58
Geografisk sted: København SV/Århus N

Re: Stort olieforbrug og MEGET olie i indsugningen.

Indlæg af runepost »

Giv et bip på 31311146
2001 Lupo 1.2TDI 250.000KM - Gevind + 16" Audi femhuls alu 165/45-16 :)
Crispie
Indlæg: 81
Tilmeldt: fre 16. jul 2010 14:38
Geografisk sted: Svendborg

Re: Stort olieforbrug og MEGET olie i indsugningen.

Indlæg af Crispie »

TLLM skrev:Motoren stod desværre af i bilen. Svage plejlstænger var årsagen. Ved 140 km/t på motorvejen sparkede den et ordentlig hul i siden af motoren, og tig i samme omgang gearkassen med sig. Hele gearhuset revnede.

Så nu er der monteret andet motor/gear med 129k km på bagen. Spinder som en mis nu.

;)
Nu må jeg lige spørge.. Hvilken olie har den kørt på, og hvis det er castrol, har det så altid været denne med de rigtige service intervaller?
Nu med større og sjovere bilpark:
BMW M5
Audi A2 3L 2005
Audi A2 3L 2004
Tesla model 3
Tesla model S
Besvar