Brumme/Banke lyd ?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Zoro
Indlæg: 36
Tilmeldt: man 8. apr 2013 18:54
Geografisk sted: Vejle
Kontakt:

Brumme/Banke lyd ?

Indlæg af Zoro »

Hej


I sidste uge da jeg kørte på arbejde var den begynd at brumme en lille smule ved køresel 80 til 100 og nu i den her uge er den begyndt brumme/bange og den starter allered ved 40 kmh . Den gøre den kun når jeg accelerer special når den skal op af bakke . Først tænkte jeg at det er udstødning der er utæt men den er lige kommet igennem syn så det kan det ikke være. Jeg tænker på om det kan trækaksel, motorophæng ?? . Det kommer hverfald forfra.


Tak på forhånd.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Brumme/Banke lyd ?

Indlæg af sussi »

Trækaksel/knokkelled er en mulighed.
m.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Brumme/Banke lyd ?

Indlæg af doktorfrank »

Vi har lige haft noget lignende, som meget hurtigt udviklede sig til noget, der betænkeligt føltes som om højre forhjul var ved at falde af.
Det viste sig, at det ydre drivakselled ("knokkelled" har af gode grunde været betegnelsen siden min første Austin Partner i 1964) af en eller anden - foreløbig ikke identificeret - årsag var begyndt at klemme, hvilket vi ikke gættede i første forsøg, fordi der netop ikke var slør i det.
Med en anden aksel forsvandt problemet. Og jeg vender tilbage med resten af historien, når kuglerne og kugleholderen er blevet rengjort, inspiceret og prøvesamlet i tør tilstand. :P
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Brumme/Banke lyd ?

Indlæg af Bandit »

Kontroller lige at dine forhjul er spændt fast.
Hvis de sidder løse, kan det resulterer i det du beskriver.
Ulven kommer, ulven kommer
Zoro
Indlæg: 36
Tilmeldt: man 8. apr 2013 18:54
Geografisk sted: Vejle
Kontakt:

Re: Brumme/Banke lyd ?

Indlæg af Zoro »

Hej

Har haft bilen på liften i dag og har fundet ud af at der er slør i den venstre trækaksel , men skal der skiftes tripodekop med trækakslen eller behøver man ikke det ? NS auto i horsens siger at man skal skifte begge dele og Vagtech mener at det er sjælden at tripodekop skal skiftes. Hvad er jeres erfaringer ?
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Brumme/Banke lyd ?

Indlæg af Vyffe »

Min erfaring siger mig at Vagtech er meget troværdig. Kan ikke helt sige det samme om NS Auto.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Zoro
Indlæg: 36
Tilmeldt: man 8. apr 2013 18:54
Geografisk sted: Vejle
Kontakt:

Re: Brumme/Banke lyd ?

Indlæg af Zoro »

Begge er gode men de har vist forskelige meninger om hvordan tingene skal laves.
Michael Munk
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland

Re: Brumme/Banke lyd ?

Indlæg af Michael Munk »

Zoro skrev:Hej
Først tænkte jeg at det er udstødning der er utæt men den er lige kommet igennem syn så det kan det ikke være.
Jeg tror du har lidt for høje tanker om den gennemgang af bilen der bliver udført ved syn :shock:
Venlig hilsen
Michael Munk
Zoro
Indlæg: 36
Tilmeldt: man 8. apr 2013 18:54
Geografisk sted: Vejle
Kontakt:

Re: Brumme/Banke lyd ?

Indlæg af Zoro »

Høje tanker ?
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Brumme/Banke lyd ?

Indlæg af sussi »

Et syn i dag tager max 20 minutter alt incl. "papirarbejde" betaling m.m.
Det eneste du kan regne nogenlunde med er:
Der er ikke store rusthuller i bilen
Der er ikke nævneværdig slør i styretøjet eller bærekugler
Der er ikke kraftige unormale lyde fra bilen under kørsel
Der er ikke utætte støddæmpere
Der er ikke knækkede fjedre
Der er ikke nedslidte dæk
Alle pærer virker
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Zoro
Indlæg: 36
Tilmeldt: man 8. apr 2013 18:54
Geografisk sted: Vejle
Kontakt:

Re: Brumme/Banke lyd ?

Indlæg af Zoro »

Eneste grund jeg nævnte syn var pga udstødningen ,mine forventninger er ikke nævnt.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Brumme/Banke lyd ?

Indlæg af ph. »

Hvis den ikke havde lyden(e) ved syn så kan du da heller ikke forvente at han finder fejlen der er årsag til lyden(e)
er det en dyb/ hul brummen/banken?
måske noget indsugning der er utæt...??

men hvis der ikke er tydeligere lyd af turbo så :?: ved jeg sgu't om det er muligt...?

er lyden der også hvis du holder stille og gasser op??
eller er den hastighedsafhængig??
Zoro
Indlæg: 36
Tilmeldt: man 8. apr 2013 18:54
Geografisk sted: Vejle
Kontakt:

Re: Brumme/Banke lyd ?

Indlæg af Zoro »

Hej igen

Nu er den venstre trækaksel skiftet fordi der var slør i og den brumme bange lyd er der endnu, Den brummer og banger hvis der kommer belastning på koblingen feks en bakke eller 2,3,4 gear ved lige vej fra 40 kmh til 80 kmh kan man tydelige høre det. Er lidt i tvivl om det er koblingen der skal skiftes eller om det er noget anden.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Brumme/Banke lyd ?

Indlæg af doktorfrank »

Defekt motorophæng??? :?
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Brumme/Banke lyd ?

Indlæg af 2a2 »

umiddelbart vil jeg mene at det lyder som det famøse tripode-led - og det er den modsatte trækaksel det sidder på

mvh 2a2
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Brumme/Banke lyd ?

Indlæg af Kim B Olesen »

Hva fa'en betyder det du lige skrev der :?
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Brumme/Banke lyd ?

Indlæg af 2a2 »

tripodeleddet sidder på højre trækaksel - det der spøjse halvstive kardan-led der sidder lige efter koppen - men det har de selvfølgelig kontrolleret når man nu har rykket i alt muligt der trækker - men umiddelbart lyder det som min A2 lød indtil jeg fik højre trækaksel skiftet.
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Brumme/Banke lyd ?

Indlæg af Kim B Olesen »

Tripodeleddene er dem der sidder i enden af BEGGE trækaksler ind mod gearkassen ;) er det den svingningsdæmper der sidder på højre trækaksel du tænker på ?
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Sv: Brumme/Banke lyd ?

Indlæg af 2a2 »

nåja det er da også rigtigt - det næste led der sidder der på højre side så da
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Sv: Brumme/Banke lyd ?

Indlæg af ph. »

2a2 skrev:nåja det er da også rigtigt - det næste led der sidder der på højre side så da
Er rimeligt sikker på at det ikke er et led
Men klodser der er sat rundt om trækaksel
Besvar