Defekt/ny turbolader

Alt vedrørende teknikken på 3L
hattemageren
Indlæg: 26
Tilmeldt: man 5. dec 2011 21:17
Geografisk sted: broager

Defekt/ny turbolader

Indlæg af hattemageren »

Så skete det....... min lupo gik i stykker. Den har ellers klaret det så godt i så mange år nu.. Den har pt kørt 278.000 km og den er fra 2003. Sidste uge gik turboen i stykker, og pludselig holdte jeg der og olien løb ud og lavede en pøl på asfalten. Det skal lige siges at jeg bestemt ikke er mekaniker, men jeg elsker at skrue i biler så meget jeg nu kan. Nå men så holdt jeg der, og havde på fornemmelsen at det var turboen den var gal med, men jeg kunne ikke se hvor olien løb ud fra. Jeg fik autohjælp til at hente den og fik den kørt ned til VW Kath-gruppe i flensborg (selvom jeg ikke har god erfaring med dem). Men vi stod og skulle på ferie dagen efter og bilen skulle bare laves så vi igen havde 2 biler når vi kom hjem fra ferien ugen efter, og arbejdet igen kaldte. VW ringede et par dage efter og fortalte turboen var i stykker, pris for at få det fikset 17.000 kr..... PUHA ! det synes jeg var lige i overkanten, men som sagt skulle bilen bare laves, og jeg turde ikke selv skifte en turbo nå jeg som sagt ikke har mekaniker erfaring på det område. Jeg fik et tilbud på ca 11.500kr af Steffen fra VAGtech Odense, men der var bilen blevet kørt til VW Flensborg og som sagt var jeg på vej på ferie ... nu har jeg så fået bilen igen, med en ny turbo. Prisen blev 16.800kr. Jeg fik den gamle turbo med hjem, og nysgerrig som jeg er har jeg selvfølgelig skilt den ad for at se om man kunne reparere den selv, og vil det kunne svare sig?. Det vil jeg mene man godt kan, men det kan i nok bedre svare på end mig.... Så her er billederne..
Vedhæftede filer
foto 4.JPG
foto 4.JPG (153.87 KiB) Vist 9173 gange
foto 3.JPG
foto 3.JPG (147.94 KiB) Vist 9173 gange
foto 5.JPG
foto 5.JPG (148.64 KiB) Vist 9173 gange
Senest rettet af hattemageren søn 20. okt 2013 11:59, rettet i alt 2 gange.
hattemageren
Indlæg: 26
Tilmeldt: man 5. dec 2011 21:17
Geografisk sted: broager

Re: Defekt/ny turbolader

Indlæg af hattemageren »

lidt flere billeder...
Vedhæftede filer
foto 2.JPG
foto 2.JPG (150.72 KiB) Vist 9172 gange
foto 1.JPG
foto 1.JPG (145.2 KiB) Vist 9172 gange
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Defekt/ny turbolader

Indlæg af sussi »

Prøv at lede, bare en lille smule ;)
Der kører i øjeblikket flere indlæg om rep af turbo i andre tråde.
M.v.h. Sussi
Brug linket i min signatur, bare skriv "turbo" :D
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
hattemageren
Indlæg: 26
Tilmeldt: man 5. dec 2011 21:17
Geografisk sted: broager

Re: Defekt/ny turbolader

Indlæg af hattemageren »

Tak Sussi, har været alle indlægende igennem men synes ikke det gav mig nogle svar ift. mine spørgsmål om min turbo, så derfor oprettede jeg en ny tråd :)
Noget helt andet er.. Nu hvor jeg "har dig" .. Det tager jo ikke lang tid for mig at få fornemmelsen af at du kender en del til Lupo, ved at læse på diverse indlæg herinde. Men nu er jeg ikke mekaniker, men kan alligevel godt skrue lidt, og som det vigtigste kan jeg godt lide at skrue.. Men nogle gange aner jeg ikke hvordan jeg skal udfører en bestem rep. Derfor tænker jeg at det ville være rart hvis der fx var en "mappe" herinde som kun var til trin for trin billedmanualer til udførelse af forskellige reparationer. Jeg har jo set der ligger forskellige rundt omkring herinde men synes de er meget spredte og ikke altid nemme at finde.. Så jeg synes det kunne være fedt hvis de lå samlet et sted og man samtidig opfordrer folk til at tage billede osv af deres kommende rep og så ligge dem ind. Det er jeg sikker på kunne hjælpe mange "gør det selv" mekanikere. Jeg kunne fx have haft glæde af det til at skifte min turbo så jeg slap for en regning på 17.000 kr hos VW :oops: hvad tænker du ??
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Defekt/ny turbolader

Indlæg af Kim B Olesen »

Hej - hvis du begynder at reparere turboen, skal du være 100 % sikker på at akslen ikke er blevet slået bare en lille bitte smule skæv :? Sådan en turbo aksel roterer jo med omkring 100000 Rpm, så hvis den er bare lidt skæv siger det hurtigt bang igen :( det er før set at akslen på turboerne knækker, jeg har ikke lige set det på L3L men på andre VAG biler :(
Jeg tror sgu ikke jeg turde det med denne turbo, du kan kobler uheldig at det koster motoren næste gang turboen ryger, eller en katalysator :(
Men jo du kunne have fået en ombytningsturbo til omkring 3000 kr og have skiftet den på et par timer, men det er der jo ikke så meget at gøre ved nu ;)
hattemageren
Indlæg: 26
Tilmeldt: man 5. dec 2011 21:17
Geografisk sted: broager

Re: Defekt/ny turbolader

Indlæg af hattemageren »

Nu spørger jeg måske dumt.. men sidder akslen ikke på den ene del som er knækket, så hvis man købte en ny del vil man også få en ny aksel som så vil være 100% lige ?
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Defekt/ny turbolader

Indlæg af KMDTHY »

hattemageren skrev: så hvis man købte en ny del vil man også få en ny aksel som så vil være 100% lige ?
Nej, skal afbalanceres i det hus den monteres i.

Se denne video, sådan renoveres en turbo korrekt. Se omkring 1:05, der afbalanceres akslen.

2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
hattemageren
Indlæg: 26
Tilmeldt: man 5. dec 2011 21:17
Geografisk sted: broager

Re: Defekt/ny turbolader

Indlæg af hattemageren »

Ok så er jeg med... ;)
dvs jeg godt kan gemme min defekte turbo, så den engang kan blive renoveret hvis der skulle ryge en turbo igen.. det er vel billigere at få et firma til at renoverer den gamle end at købe en ny...?
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Defekt/ny turbolader

Indlæg af Kim B Olesen »

Der er en anden tråd herinde hvor SVK har ombyttet en smadret turbo til en nyrenoveret for knap 3000 kr så vidt jeg husker :D Så rent prismæssigt tror jeg ikke det kan betale sig at have nogen til at lave lige din, hvis du forstår :)
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Defekt/ny turbolader

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Lige et par kommentarer:

Hvis du har givet 17t kr. for turbolader er du blevet taget hårdt (). En renoveret turbolader koster omkring 3tkr. Noget tyder på du har fået monteret en fabriksny turbolader, når du har fået den gamle med hjem. Den gamle turbolader repræsenterer en værdi.

En VGT roterer altså ikke med 100k RPM. 15k RPM, maks.

Du kan ikke købe reservedele til en turbolader som menigmand. Du har ikke værktøjet til at afbalancere den. Du har ikke værktøjet til at justere den.



/Claus
hattemageren
Indlæg: 26
Tilmeldt: man 5. dec 2011 21:17
Geografisk sted: broager

Re: Defekt/ny turbolader

Indlæg af hattemageren »

Hej Claus.. Tak for din kommentar.. Ja jeg er nok blevet taget hårdt, som du så pænt skriver.. Det har jeg fundet ud af nu. Jeg undrer mig også over at de ikke tilbød mig en ombytter at turboen, så jeg kunne spare nogle kr på den konto. Jeg har nu kontaktet dem via mail omkring dette og venter på svar fra dem.
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Defekt/ny turbolader

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
hattemageren skrev:Hej Claus.. Tak for din kommentar.. Ja jeg er nok blevet taget hårdt, som du så pænt skriver..
Intet ondt... Det er blot et udtryk vi alle har lært dengang brugeren 'Clayton' var aktiv her på forummet.


/Claus
(Også fra Sønderjylland)
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Defekt/ny turbolader

Indlæg af Kim B Olesen »

HamSjelv skrev:Hejsa,
En VGT roterer altså ikke med 100k RPM. 15k RPM, maks.
/Claus
Nå for fa'en :oops: man lærer hver dag :lol: men den kører i hvert fald hurtigt så :lol:
hattemageren
Indlæg: 26
Tilmeldt: man 5. dec 2011 21:17
Geografisk sted: broager

Re: Defekt/ny turbolader

Indlæg af hattemageren »

Det er helt ok Claus :)
Når du nu er fra Sønderjylland så se lige følgende link:
viewtopic.php?f=11&t=4050
hattemageren
Indlæg: 26
Tilmeldt: man 5. dec 2011 21:17
Geografisk sted: broager

Re: Defekt/ny turbolader

Indlæg af hattemageren »

Her er så regningen.... Har nogen kommentarer til den - udover den endelige pris :evil:
Vedhæftede filer
foto.JPG
foto.JPG (69.9 KiB) Vist 9082 gange
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Defekt/ny turbolader

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
hattemageren skrev:Her er så regningen.... Har nogen kommentarer til den - udover den endelige pris
Du har fået lov til at bløde €125++ til en udstødningsmanifold og pakninger, hvilken ikke umiddelbart er absolut påkrævet skiftet sammen med turboladeren.
Grunden er ganske givet at boltene i manifolden er knækket ved demontering af turboladeren.

En god og omhyggelig mekaniker havde nok brugt lidt mere tid på at rustløsne boltene istedet for blot at hælde unødvendige udgifter på kunden.


/Claus
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Defekt/ny turbolader

Indlæg af ph. »

HamSjelv skrev:Hejsa,
hattemageren skrev:Her er så regningen.... Har nogen kommentarer til den - udover den endelige pris
Du har fået lov til at bløde €125++ til en udstødningsmanifold og pakninger, hvilken ikke umiddelbart er absolut påkrævet skiftet sammen med turboladeren.
Grunden er ganske givet at boltene i manifolden er knækket ved demontering af turboladeren.

En god og omhyggelig mekaniker havde nok brugt lidt mere tid på at rustløsne boltene istedet for blot at hælde unødvendige udgifter på kunden.


/Claus
mit tyske er sgu't godt nok til at jeg kan se hvad de tager i timen... Men Eur.125 =cirkus en time hos et dansk vag-værksted så selv i Tyskerland skal der nok ikke bruges mange timer på liften før det manifold er betalt mange gange
...Hvis turbo sidder med bolte så er det vel også rimeligt svært at få noget rustløsner ind og ha en virkning
så er der vist kun varme tilbage ...varme vs. turbo og omgivelser smurt ind i olie
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Defekt/ny turbolader

Indlæg af Qaxius »

( indlæg slettet/rettet )
Hvor står timeprisen?
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Defekt/ny turbolader

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
Qaxius skrev:Hvor står timeprisen?
Den står der ikke.

Timelønnen er gemt under fastprissystem:

€210 for (de)montage af turbolader
€109,20 for (de)montage af ladeluftkøler (gad nok vide om det ikke er EGR i stedet?)
€67,20 for (de)montage af udstødningsmanifold
€42 for katalysatorrengøring
€33,60 for en guided fejlfinding (= sletning af lagrede fejl på motorstyreenheden)

Ialt i timeløn €462,30, eller ca. 3444kr.

Hvis vi nu gætter på at der går 4 effektive arbejdstimer på at skifte sådan en turbolader, er der betalt ca. 860kr pr. time :shock:


/Claus
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Defekt/ny turbolader

Indlæg af Qaxius »

Flot.... det har MAX taget dem 2 timer at skifte den.
Jeg skal slet ikke ha lavet noget på et værksted som kører efter faste takster for ting, for det er KUN til deres fordel. Der står nemlig i derea betingelser at ting som er rustet fast osv er ekstraarbejde.
Jeg vil også mene at han skulle ha fået bilen bugseret til Vagtech.
Havde jeg fået sådan en pris, så havde jeg hellere købt en komplet tilfældig Lupo med smadret gearkasse på Ebay.de
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Besvar