fartpilot..

Alt vedrørende teknikken på 3L
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: fartpilot..

Indlæg af Andreasf »

ph. skrev:Er begge dine med samme gear-skiftekulisse? og samme motorkode og hvilke er det?
De er forskellige.

Den hvide, med ikke-AP-900 er en AYZ fra 2001 - stop til venstre.
Den blå, med AP-900 er en ANY fra 2000 - stop lige frem, dog med det "nye" interiør og batteriet bagi.
ph. skrev:...ved ikke om de skal reagere forskelligt ved berøring af bremsepedal men bare for at eliminere det som årsag!
De er så ens i kørestil at jeg vil påstå ikke at havde observeret nogen forskel, så længe fartpiloten ikke benyttes.
Jeg kan høre en klar forskel på motorlyden i de to, ligesom blinkrelæ også siger anderledes og styretøjet er en anelse mere livligt i den blå, trods de begge er sporet i nogenlunde nær fortid.
ph. skrev:HVIS JEG Husker rimeligt rigtigt så. Når den ER i øko-mode skal den ikke begynde at motorbremse når bremselys aktiveres men først når bremsetrykkontakt mener at bremsetryk er højt nok ...KORREKT ME if i'm wrong!!
Min opfattelse - med begge vores biler (uden brug af fartpilot) - er, at trykker jeg blot lidt ned - så lyset aktiveres - så begynder de at motorbremse.
Også selvom jeg ikke kan mærke bremsetrykket aktivt bremser bilen.
ph. skrev:på den med AP900 [ bla bla ]
Et svagt tryk på bremsen BØR ...er jeg rimeligt sikker på... deaktivere fartpilot (når bremselyskontakt aktiveres) og først motorbremse
enten ved højt nok bremsetryk så at bremsetrykkontakt mener at den skal sende besked videre og be den om at koble til og motorbremse (eller hvis jeg ikke har ret så motorbremse ved længere tids aktivering af bremselys)
Hmm - det kan jeg ikke svare på, men det er en udmærket teori du har.

Personligt er jeg kommet til at foretrække ikke-AP900'eren.
Nok lige så meget vane som så meget andet - men AP900'eren virker jo også fint - og jeg kører typisk ikke rundt i den bil alligevel ;)
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: fartpilot..

Indlæg af ph. »

Andreasf skrev: Hmm - det kan jeg ikke svare på, men det er en udmærket teori du har.
med mindre den har en brist i eco-mode
så alligevel underligt at din med ANY og AP...
IKKE kan finde ud af at koble fartpilot fra uden at motorbremse... når man bruger bremsen til at koble den fra med
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: fartpilot..

Indlæg af VAGtech.dk »

ph. skrev:
Andreasf skrev: Hmm - det kan jeg ikke svare på, men det er en udmærket teori du har.
med mindre den har en brist i eco-mode
så alligevel underligt at din med ANY og AP...
IKKE kan finde ud af at koble fartpilot fra uden at motorbremse... når man bruger bremsen til at koble den fra med
Tapper du bremsen motorbremser de i ECO uanset hvad, normal vis.. med OE fartpilot skal jeg ikke kunne sige om det er anderledes.

men man kan så give speederen et lille dask, så vil den lave friløb igen..
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: fartpilot..

Indlæg af ph. »

VAGtech.dk skrev:
ph. skrev:
Andreasf skrev: Hmm - det kan jeg ikke svare på, men det er en udmærket teori du har.
med mindre den har en brist i eco-mode
så alligevel underligt at din med ANY og AP...
IKKE kan finde ud af at koble fartpilot fra uden at motorbremse... når man bruger bremsen til at koble den fra med
Tapper du bremsen motorbremser de i ECO uanset hvad, normal vis.. med OE fartpilot skal jeg ikke kunne sige om det er anderledes.

men man kan så give speederen et lille dask, så vil den lave friløb igen..
min ANY med AP500 kan som skrevet godt slå fartpilot fra ved hurtigt/ let tråd på bremsepedal uden at motorbremse!
kan ikke forestille mig at AP900 ændrer noget i bilen så det ikke skulle være muligt med den
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: fartpilot..

Indlæg af doktorfrank »

Faktisk et spændende spørgsmål - både min A2 og min Lupo vil sansynligvis opføre sig lige som nævnt, fordi selv den mindste berøring af bremsepedalen får stoplygterne til at tænde og giver øjeblikkelig tilkobling = motorbremsning.
Jeg mindes tale om, at autostop funktionen i ECO-mode i nogle af de kære små skulle være afhængig af bremsetrykket, således at jeg skulle kunne styre uden om motorstoppet og samtidig holde et ganske let tryk på bremsen, som netop holder bilen fra at rulle. Jeg har dog aldrig fattet, at det skulle være en fordel at sidde og file på koblingen på den måde - men er der alligevel en sammenhæng til det nævnte problem/irritationsmoment med fartpilot (som jeg i øvrigt aldrig kunne drømme om at installere, hvilket naturligvis er sagen ganske aldeles og fuldkommen uvedkommende). :lol: :ugeek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: fartpilot..

Indlæg af ph. »

nu I er enige om at aktivering af motorbrems ved speederslip i eco er styret af bremselyskontakt og ikke af bremsetrykkontakt så
AP bruger stoplyskontakt til at slå fra
virker som om den bare reagerer hurtigere på kontakten end ...den styring... som får samme signal men som gør at den motorbremser i eco
Michael Munk
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland

Re: fartpilot..

Indlæg af Michael Munk »

I kan bare slå AP900 fra på armen. Så slipper man også for at bevæge sit ben over på bremsen.
Venlig hilsen
Michael Munk
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4988
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 3 times

Re: fartpilot..

Indlæg af KMDTHY »

Michael Munk skrev:I kan bare slå AP900 fra på armen. Så slipper man også for at bevæge sit ben over på bremsen.
:D
Den mulighed har man ikke med OE... eller jo... så virker resume bare ikke igen :roll: :)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
HamSjelv
Indlæg: 1847
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: fartpilot..

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
ph. skrev:nu I er enige om at aktivering af motorbrems ved speederslip i eco er styret af bremselyskontakt og ikke af bremsetrykkontakt så....

Jeg mener det er bremsetrykskontakten (den der er monteret på brandpladen) der er bestemmende for hvornår motorbrems aktiveres.

Jeg synes også at huske at den trykkontakt aktiveres ved blot 3½bar, hvilket er opnået blot ved tanken om at anvende bremsesystemet (eller noget i den retning)... ;)

Dengang, med oscilloscopet monteret i Lupoen, kunne jeg påvise at der ikke kan trædes så let på bremsepedalen at trykkontakten ikke også blev aktiveret.



/Claus
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: fartpilot..

Indlæg af doktorfrank »

Tak for tilbagemeldingen - så kan jeg passende fundere over aspekterne i at have to differentierede systemer :roll:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: fartpilot..

Indlæg af ph. »

HamSjelv skrev:Hejsa,
ph. skrev:nu I er enige om at aktivering af motorbrems ved speederslip i eco er styret af bremselyskontakt og ikke af bremsetrykkontakt så....

Jeg mener det er bremsetrykskontakten (den der er monteret på brandpladen) der er bestemmende for hvornår motorbrems aktiveres.

Jeg synes også at huske at den trykkontakt aktiveres ved blot 3½bar, hvilket er opnået blot ved tanken om at anvende bremsesystemet (eller noget i den retning)... ;)

Dengang, med oscilloscopet monteret i Lupoen, kunne jeg påvise at der ikke kan trædes så let på bremsepedalen at trykkontakten ikke også blev aktiveret.



/Claus
så er vi tilbage ved min første formodning....
men bremse SKAL ha frigang =Dem der ikke kan træde ned så bremselys tænder uden at bremse så meget at føler aktiverer motorbrems har imho fejljusteret frigang :P

Ps. Umiddelbart lyder det voldsomt at tryk skal være så lavt ...med mindre at trykføler giver forskellig værdi fra sig alt efter hvor hårdt der trædes på bremsen.... for det er alm. kendt at den ved højt tryk aktiverer kobling HELT og når man så letter trykket på bremsen så kobler den kobling "lidt" til men bremser stadig nok til at holde bilen på svag stigning
og først når bremsen er ca tæt på helt sluppet så kobler den helt til
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: fartpilot..

Indlæg af Kim B Olesen »

Min vogn med OE fartpilot kan jeg godt ved et let dap på bremsen slå fartpiloten fra så den kører friløb, giver jeg et hårdere/længere dap motorbremser den ;)
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: fartpilot..

Indlæg af ph. »

Kim B Olesen skrev:Min vogn med OE fartpilot kan jeg godt ved et let dap på bremsen slå fartpiloten fra så den kører friløb, giver jeg et hårdere/længere dap motorbremser den ;)
ligesom min med AP ;) giver også god mening hvis Claus (og jeg) har ret i at motorbrems er på trykføler
bertlov
Indlæg: 68
Tilmeldt: ons 31. okt 2012 18:46
Geografisk sted: Fyn

Re: fartpilot..

Indlæg af bertlov »

VAGtech.dk skrev:
ph. skrev:
Andreasf skrev: Hmm - det kan jeg ikke svare på, men det er en udmærket teori du har.
med mindre den har en brist i eco-mode
så alligevel underligt at din med ANY og AP...
IKKE kan finde ud af at koble fartpilot fra uden at motorbremse... når man bruger bremsen til at koble den fra med
Tapper du bremsen motorbremser de i ECO uanset hvad, normal vis.. med OE fartpilot skal jeg ikke kunne sige om det er anderledes.

men man kan så give speederen et lille dask, så vil den lave friløb igen..
Min nymonteret OE giver friløb ved tap på bremsen. Ved næste tab aktiveres motorbremse.
Fungere kun i ECO-mode

/Søren
Senest rettet af bertlov tirs 3. sep 2013 12:25, rettet i alt 1 gang.
Lupo 1,2 TDI 3L - 2000 Med kopholder, hanskerum og Micro GRA (Km 740.000+)
Audi A2 1,2 TDI 3L - 2003 model
Audi A6 2,8 Quattro - 1995
Audi A8 4,2 Quattro - 2003
bertlov
Indlæg: 68
Tilmeldt: ons 31. okt 2012 18:46
Geografisk sted: Fyn

Re: fartpilot..

Indlæg af bertlov »

KMDTHY skrev:
Michael Munk skrev:I kan bare slå AP900 fra på armen. Så slipper man også for at bevæge sit ben over på bremsen.
:D
Den mulighed har man ikke med OE... eller jo... så virker resume bare ikke igen :roll: :)
Alternativt flyt gearvælger til N og så tilbage igen, så har du også friløb, uden at flytte benet :D

/Søren
Senest rettet af bertlov tirs 3. sep 2013 12:22, rettet i alt 1 gang.
Lupo 1,2 TDI 3L - 2000 Med kopholder, hanskerum og Micro GRA (Km 740.000+)
Audi A2 1,2 TDI 3L - 2003 model
Audi A6 2,8 Quattro - 1995
Audi A8 4,2 Quattro - 2003
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: fartpilot..

Indlæg af sussi »

Kim B Olesen skrev:Min vogn med OE fartpilot kan jeg godt ved et let dap på bremsen slå fartpiloten fra så den kører friløb, giver jeg et hårdere/længere dap motorbremser den ;)
Samme med min AP900 let tryk slår fartpiloten fra og bilen kører friløb, et let tryk mere og den motorbremser, og den kan resume fra både 3. og 4. gear.
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: fartpilot..

Indlæg af ph. »

bertlov skrev:
Min nymonteret OE giver friløb ved tap på bremsen. Ved næste tab aktiveres motorbremse.
Fungere ens uanset ECO-mode

/Søren
Din bil motorbremser IKKE ved speederslip når den ikke er i eco-mode??
Har til dato været villig til at lægge hovedet på blokken, på at L3l der ikke var i eco-mode heller ikke koblede ud/ ikke kørte friløb ved speederslip =motorbremser
og man kun kunne slippe for motorbrems ved at benytte eco-mode
Hvilken motor har du i?
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: fartpilot..

Indlæg af ph. »

sussi skrev:
Kim B Olesen skrev:Min vogn med OE fartpilot kan jeg godt ved et let dap på bremsen slå fartpiloten fra så den kører friløb, giver jeg et hårdere/længere dap motorbremser den ;)
Samme med min AP900 let tryk slår fartpiloten fra og bilen kører friløb, et let tryk mere og den motorbremser, og den kan resume fra både 3. og 4. gear.
M.v.h. Sussi
mener at AP500 kan Resume fra ca 40.km/t og er fuldstændigt ligeglad med hvor mange gear den skal op gennem
bertlov
Indlæg: 68
Tilmeldt: ons 31. okt 2012 18:46
Geografisk sted: Fyn

Re: fartpilot..

Indlæg af bertlov »

ph. skrev:
bertlov skrev:
Min nymonteret OE giver friløb ved tap på bremsen. Ved næste tab aktiveres motorbremse.
Fungere ens uanset ECO-mode

/Søren
Din bil motorbremser IKKE ved speederslip når den ikke er i eco-mode??
Har til dato været villig til at lægge hovedet på blokken, på at L3l der ikke var i eco-mode heller ikke koblede ud/ ikke kørte friløb ved speederslip =motorbremser
og man kun kunne slippe for motorbrems ved at benytte eco-mode
Hvilken motor har du i?
Du har fuldstændig ret... :oops:
Indlæg er rettet

/Søren
Lupo 1,2 TDI 3L - 2000 Med kopholder, hanskerum og Micro GRA (Km 740.000+)
Audi A2 1,2 TDI 3L - 2003 model
Audi A6 2,8 Quattro - 1995
Audi A8 4,2 Quattro - 2003
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: fartpilot..

Indlæg af ph. »

8-)
Besvar