3L slipper kobling sent under nedbremsning, nu med video ...

Alt vedrørende teknikken på 3L
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: 3L slipper kobling sent under nedbremsning, nu med video

Indlæg af doktorfrank »

Og så er den ged vist barberet


Sent from my iPhone using Tapatalk
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: 3L slipper kobling sent under nedbremsning, nu med video

Indlæg af ph. »

VAGtech.dk skrev: jeg har en kammerat der før han vidste jeg arbejdede med lupoer, har fået skiftet en koblingscylinder af et ellers meget annerkendt værksted her inde, han blev prakket en brugt på, til 1300 kr hvis jeg husker rigtigt, som holdt i 5 mdr, så kunne den ikke starte i stop.. ny cylinder på og den har kørt upåklageligt lige siden.

Værkstedet fik solgt noget skrot, og kunden stod senere med problemer igen.
Det er jo pendler biler, så de har ikke tid til at holde på værksted hele tiden.
enten så er der vel garanti på stump også selvom den er brugt
ellers har han da selv bukket sig og taget den direkte op i elgiganten hvis han har sagt jatak til ingen garanti vs. 900.kr mere og garanti
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: 3L slipper kobling sent under nedbremsning, nu med video

Indlæg af kumse »

Hej alle

Det var noget af en ordveklsing, men fred være med det :)

Jeg forstår bare ikke helt hvorfor koblingsvandringen skulle være forskellig alt efter om man vælger den skal skifte automatisk, eller om man vælger tiptronisk?
For der er ingen symptomer når jeg skifter manuelt ved cirka 1000-1100 rpm. Hvad er det der får styringen til først at skifte ved 800rpm, eller cirka tomgang. Gør jeres lupoer også det? Det kender jeg ingen andre feks DSG med tørkobling der gør.

Vh

Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: 3L slipper kobling sent under nedbremsning, nu med video

Indlæg af Kim B Olesen »

Min skifter nok ved ca 900 rpm men uden alt det rysten ;) den skifter lidt forskelligt efter om den er i ECO/ude af ECO/ tiptronic ;) L3L er noget speciel på nogle punkter, især med det automatik omkring gearet :lol: den har også lidt sin egen vilje nogle gange, og der er ikke ret mange Lupoer der kører ens :lol:
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: 3L slipper kobling sent under nedbremsning, nu med video

Indlæg af sussi »

Kim B Olesen skrev: den har også lidt sin egen vilje nogle gange :lol:
RETTELSE :D Den gør hvad der passer den, når det passer den :roll: men det har man vænnet sig til når den første 1/4 million km. er passeret.
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: 3L slipper kobling sent under nedbremsning, nu med video

Indlæg af kumse »

Jeg har bestilt en ny koblingsaktuator og væske. Nu vil jeg undersøge lidt nærmere hvordan jeg får suget de 0,4L væske ud, så jeg kan hælde nyt i. Gad vide hvordan man hælder væske på efter skift af koblingsaktuator, og udlufter bedst muligt?

Vh
Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Sv: 3L slipper kobling sent under nedbremsning, nu med v

Indlæg af Vyffe »

Kig i FAQ :-)

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: 3L slipper kobling sent under nedbremsning, nu med video

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg plejer at : pille stik af hydraulikstation, løsne trykkuglen, pille hele hydralikstationen af og vende den på hovedet til der ikke kommer mere olie ud, stå lige og drej lidt med den ;) derefter monterer jeg det hele igen, påfylder væske, tryksætter og udlufter koblingsaktuatoren :D jeg synes det er nemmere at pille hele stationen af i stedet for at suge det ud af den slange nede på gangstelleren :D
Men ja kig i FAQ'EN og du skal finde guide med billeder og det hele :ugeek:
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: 3L slipper kobling sent under nedbremsning, nu med video

Indlæg af kumse »

Hej Kim, tak for dit svar med tømning af væske, jeg fik det ud.

Nu blev jeg så en koblingsaktuator fattigere, plus nye pakninger og hydraulikvæske. Men hjalp det så, NÆH, den rusker stadig når den motorbremser.
Hvis jeg slår ECO fra, så rusker den noget mindre.

Jeg aner virkelig ikke hvad jeg skal stille op?

Ingen fejlkoder, gearskifte mm. virker som det skal, og bilen har kun kørt 129000km

Vh.
Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: 3L slipper kobling sent under nedbremsning, nu med video

Indlæg af Kim B Olesen »

Øv - det bar lidt træls, du har udluftet koblingsaktuatoren ?
Har du kigget på slør ved trækakslerne ? Hvor meget hjulene kan dreje inden den inderste kop på gearkassen følger med ?
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: 3L slipper kobling sent under nedbremsning, nu med video

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,


Jeg har et par forslag/spm:


1.
Hvis du nu kører standard ECO og foretager lidt hårdere opbremsninger end du plejer, helt til stilstand, har du så stadig problemet?


2.
Hvis du kører standard ECO og reducerer ALT elektrisk forbrug (radio, kørelys, visker, dimser i cigartænderstikket, elbagrude, ....) reducerer det så den observerede rusken?


3.
Hvor gammelt er dit startbatteri?



Jeg har engang lavet et laaaaaaangt indlæg om netop dét irriterende fænomen. Min konklusion, efter utallige tilbagelagte kilometre med oscilloskop/prober installeret i Lupoen, er at gearkassestyreenheden ikke kompenserer koblingspositionen/koblingsaktuator for reduktionen i systemspændingen.
Konklusionen, dengang, var også at ved ca. 900RPM kan generatoren ikke levere den nødvendige energi, og bilen overgår til forsyningsspænding fra startbatteriet. Her dropper systemspændingen fra ca. 14,4V til ca. 12V (ca. 20%)

Jeg tror fænomenet er særlig udpræget på Lupoer der er monteret med 90A generator. En 120A do kan måske stabilisere længere ned i omdrejninger.

Skal du eftervise det helt, kan du prøve at køre en (kortere) tur med generatoren helt demonteret elektrisk; Det giver en mere ensartet stabil systemspænding.



/Claus
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: 3L slipper kobling sent under nedbremsning, nu med video

Indlæg af Kim B Olesen »

Hej - er det bare gearkassestyreenheden(den sorte boks) der skal opretholdes spænding på ?
Hvor meget strøm bruger denne ?
Er det i princippet ikke bare at koble den over en boostkonverter ?
Hvilken sikring er til gearkassestyreenheden ? Er der kun en sikring ?
Jeg har en ekstra boostkonverter til at ligge, hvis det kunne hjælpe kunne det jo være sjovt at prøve at koble denne til gearkassestyreenheden :)

Hvor meget strøm bliver der trukket over den eksisterende boostkonverter ? Og hvor meget kan der trækkes over den ?
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: 3L slipper kobling sent under nedbremsning, nu med video

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Boostkonverteren/spændingsstabilisatoren er programmeret til præcis 12,51V, og når den ikke booster, bypasser den blot spændingen (minus et diodespændingsfald). Det betyder at du på udgangen af stabilisatoren stadig har et spændingssving på 20%.

Skal jeg hældes lidt mere på historien, så er jeg ikke et sekund i tvivl om at dele af gearkassestyreenheden har været tiltænkt drift på en spændingsstabilisator i det oprindelige design; det er baseret på den måde printudlægget på gearkassestyreenheden er lavet. Hertil er der to sikringer (20A IIRC) der er monteret _helt_ parallelt i forsyningen til gearkassestyreenheden.... To sikringer på hver 20A er tilsluttet kl. 15 - hver af disse sikringer går til hver sin pin på gearkassestyreenheden - internt i gearkassestyreenheden er disse to pinde routet sammen.

Ved hurtigt træk flyder er 8A(spids) i den elektrohydrauliske ventil til styring af koblingsaktuatoren.


Jeg tror på at løsningen er større generator, andet udvekslingsforhold motor/generator eller kraftig spændingsstabilisator med en udgangsspænding på mindst 14,4V



/Claus
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: 3L slipper kobling sent under nedbremsning, nu med video

Indlæg af Kim B Olesen »

Hmm - det lyder ikke så nemt som jeg lige troede :( hvor finder man sådan en spændingsstabilisator ?
Det er jo ikke så nemt lige at geare generatoren om :? Og hvis det er en 120 AMP generator han har på er det jo heller ikke nemt at gøre noget ved :?
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: 3L slipper kobling sent under nedbremsning, nu med video

Indlæg af kumse »

Hej Begge

Tak for jeres fine input!
Det lyder som en interessant tete.

Først og fremmest vil jeg prøve at svare på jeres spørgsmål

Kim B: Jeg har fulgt instruktionen på Elsawin i at afmontere hydraulikstation, afmontere koblingscylinder og genpåfylde (inkl kontrol) af hydraulikvæske + grundjustering.
Alt gik fint. I instruktionen står netop at systemet er selvudluftende?

HamSjelv:
1. Interessant du spørger, for når ECO er til, så når jeg bremser hårdt inden et kryds, så vil jeg faktisk sige at den ikke når at ruske! Det er tydeligst ved en blød opbremsning mod et kryds fra 65kmt til 0, når den skifter fra 4-5-3- og især skift fra 3-2 er slemt. Jeg oplever at når ECO er slået fra, har den et andet motorbremsningsmønster, og der gør den det næsten ikke. Ja faktisk gør den det slet ikke!

2. Det vil jeg lige prøve i morgen!

3. Batteriet ligner det originale Varta 80Ah, og ja generatoren er en 90A! Jeg har et absolut nyt og friskt batteri til familiens båd på 45Ah, jeg ved er i orden, burde jeg prøve at skifte til det midlertidigt?

Det spændingsdyk du omtaler, måler du det på batteriets poler, eller ved terminalerne på gearkassestyringen?
Oplevede du spændingsdykket resulterede i den samme rusken på din Lupo som jeg oplever?

Mange hilsner

Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: 3L slipper kobling sent under nedbremsning, nu med video

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
kumse skrev:1. Interessant du spørger, for når ECO er til, så når jeg bremser hårdt inden et kryds, så vil jeg faktisk sige at den ikke når at ruske! Det er tydeligst ved en blød opbremsning mod et kryds fra 65kmt til 0, når den skifter fra 4-5-3- og især skift fra 3-2 er slemt. Jeg oplever at når ECO er slået fra, har den et andet motorbremsningsmønster, og der gør den det næsten ikke. Ja faktisk gør den det slet ikke!

2. Det vil jeg lige prøve i morgen!

3. Batteriet ligner det originale Varta 80Ah, og ja generatoren er en 90A! Jeg har et absolut nyt og friskt batteri til familiens båd på 45Ah, jeg ved er i orden, burde jeg prøve at skifte til det midlertidigt?

Det spændingsdyk du omtaler, måler du det på batteriets poler, eller ved terminalerne på gearkassestyringen?
Oplevede du spændingsdykket resulterede i den samme rusken på din Lupo som jeg oplever?

Alt du har beskrevet lyder meget bekendt.. Vi er enige på alle punkter.

Det ku' være interessant hvis der var nogle af forummets læsere der ligger inde med oplysninger om hvilke Lupo 3L'er der ab fabrik er monteret med en 120A generator.

Jeg mener umiddelbart det er uden betydning om startbatteriet er nyt eller gammelt; Det der er betydende er at startbatteriet er fuldt opladet, hvorved den indre modstand i batteriet er lavest. Principielt bør den indre modstand være mindst i det 80Ah, men alderen er temmelig betydende, så....

Målingerne på forsyningsspænding blev foretaget på gearkassestyreenhedens terminaler. Og det var her spændingsvariationen på 20% blev konstateret.

Jeg kan huske at tomgangomdrejningstallet forsøgsmæssigt blev programmeret op til (?903RPM?) det reducerede tingene lidt, dog uden overbevisende virkning.

Min tanke var dengang at skrue en marginalt større remskive på krumtappen; Den remskive fandt jeg dog aldrig.

Og kommentaren hos VW var jo den HELT klassiske første forsvars-læresætning fra VW- mekanikernes grundbog: "Det er konstruktionsbestemt" :twisted:




/Claus
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: 3L slipper kobling sent under nedbremsning, nu med video

Indlæg af Kim B Olesen »

Hej, systemet er ikke helt selvudluftende ;) nede oven på koblingsaktuatoren sidder en unbraco skrue jeg mener du skal bruge en 4mm nøgle :) så sætter du bilen til tænding og gearstangen i N og løsner denne lidt, så sprøjter det ud med olie ;) du skal nok lige fylde lidt for meget olie på inden du gør det så du er sikker på den ikke kører tør - du kan læse mere i FAQ'EN
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: 3L slipper kobling sent under nedbremsning, nu med video

Indlæg af kumse »

Jeg synes ikke rigtig at komme nogen vejne med at løse ruskeriet. Jeg må nøjes med at slå ECO fra hver gang jeg starter bilen. Det er en skam, for jeg var ellers ved at blive glad for bilen ;)

Vh
Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: 3L slipper kobling sent under nedbremsning, nu med video

Indlæg af Kim B Olesen »

Hvor gammelt er dit batteri og hvad er det for et ? Der er en tråd oppe og vende lige i tiden der måske også kunne have indvirkning på dit problem ;)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: 3L slipper kobling sent under nedbremsning, nu med video

Indlæg af sussi »

Kim B Olesen skrev:Hvor gammelt er dit batteri og hvad er det for et ? Der er en tråd oppe og vende lige i tiden der måske også kunne have indvirkning på dit problem ;)
Her
viewtopic.php?f=13&t=4048
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Besvar