3L slipper kobling sent under nedbremsning, nu med video ...

Alt vedrørende teknikken på 3L
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

3L slipper kobling sent under nedbremsning, nu med video ...

Indlæg af kumse »

Hej derude

Nu har jeg siden jeg købte en brugt Lupo 3L '05 med 127tkm på tælleren, døjet med koblingen ruskede under nedbremsning.
Bilen kører ellers fejlfrit, og jeg har udlæst 0 fejl via min Vagcom.
Siden jeg købte den i maj, har jeg sat nye bremser på hele vejen rundt (den tidligere ejer havde et køremønster hvor der blev bremset utroligt lidt, hvilket kunne ses med en stor mængde rust på forreste skiver). Jeg har efterfyldt væske i skiftemekanismen, skiftet trykkugle, grundindstilt gearkasse, justeret koblingskabel til 1.85v samt justeret creeppoint.
Bilen rusker fortsat, det virker somom den vil motorbremse helt ned til omkring 800rpm i hvert gear, hvilket jeg ikke helt forstår.
Jeg har vedhæftet en video, hvor i kan høre og se en typisk nedbremsning. Det der rasler, er mine solbriller i det lille rum over radioen, men det giver et meget godt eksempel på hele instrumentbrættet ryster, når der bremses.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/286 ... G_0735.MOV

https://dl.dropboxusercontent.com/u/286 ... G_0740.MOV

Jeg kan undgå rystelser ved at skifte til tiptronisk, og skifte gear ned ved ca. 1000rpm i stedet, eller lave ret hårde opbremsninger. Det synes kæresten dog er lidt ubehageligt 8-)

Motorbremser jeres Lupoer også så insisterende? Det følses som at køre med en gammel mand der er vandt til at køre med automatgear, og glemmer at koble ud :shock:

Jeg håber i har nogle indputs, jeg er ret glad for min lupo, men det er godt nok ærgerligt at skulle leve med det rysteri, samtidig tror jeg ikke koblingen har synderligt godt af det!
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: 3L slipper kobling sent under nedbremsning, nu med video

Indlæg af sussi »

Hvis der ikke er fejl/slup i drivlinien kunne dette måske være en ide, jeg ved ikke om det hjælper, men jeg ville prøve at justere koblingen til 1,82 og grundjustere igen. dette hjalp da min kobling efter min mening tog for hårdt.
Efter hvad jeg har forstået, er der ikke "fare på fære" før spændingen kommer ned i nærheden af 1,78 eller mindre.
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: 3L slipper kobling sent under nedbremsning, nu med video

Indlæg af doktorfrank »

Familiens første A2 led nøjagtigt af dén ubehagelige skavank ved indkøbet. Det kurerede JP v.hj. af standardløsningen: Ny koblingsaktuator. Dyrt men effektivt, der har ikke været problemer siden (ca. 60.000 km). Mine senere erfaringer siger dog, at for den der ikke sætter sin timeløn for højt, kan meget fikses med tålmodighed og nysgerrighed kombineret med systematisk tilgang og natlang grublen over mulige årsagssammenhænge i det komplekse og utraditionelle system. Så er den ged vist barberet.
Lad høre om Sussis råd hjælper på problemet (Ejvind har tit fat i problemernes kerne!) Ellers tager vi den derfra.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: 3L slipper kobling sent under nedbremsning, nu med video

Indlæg af kumse »

Hej Begge

Tak for jeres svar. Vil det give mening at løsne koblingskablet, således jeg kan udlæse mindre end 1,85v? Før jeg gik i gang med at justere stod den på 1,58-1,6v, og havde nøjagtigt de samme symptomer.

Sidder der et potentiometer på koblingsaktuatoren, som muligvis melder forkert værdi tilbage til styreboksen, eller var det selve hydraulik funktionen der fejler? Mit system taber ingen væske.

Vh
Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: 3L slipper kobling sent under nedbremsning, nu med video

Indlæg af doktorfrank »

Jeg tror (TROR!) at indvendig modstand i stemplets bevægelse måske kan være årsagen - især, hvis fejlen ikke virker helt konstant. Hvis gummimanchetten omkring kablet er utæt, løber der vand ind udefra. Og hvis hydraulikvæsken ikke har været udskiftet, samler der sig snavs her, nederst i systemet. I begge tilfælde kan resultatet være, at stempelbevægelsen kan blive lidt rykvis. Jeg har - lader det til - kureret en enkelt aktuator ved total adskillelse og omhyggelig rengøring m.m.
Jeg tror ikke det hjælper at tømme væske af systemet, påfylde nyt og udlufte - det snavs, der måtte have samlet sig i forbindelse med stemplet, slipper vi ikke af med uden adskillelse.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: 3L slipper kobling sent under nedbremsning, nu med video

Indlæg af batmann67 »

Hej doctorfrank.

Du skulle vel ikke have billeder eller en guide til adskillelse og rengørning af koblingsaktuatoren?

/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: 3L slipper kobling sent under nedbremsning, nu med video

Indlæg af kumse »

doktorfrank - Interessant, jeg er også interesseret i at høre om der liggger en guide til hvordan denne rengøres.

Kan man eventuelt udlæse koblingsaktuatorens position i Vagcom? Jeg tænkte på om man kan logge værdien, og dermed se om bevægelsen sker i ryk.

Jeg må give dig ret i, at der faktisk i mere eller mindre grad forekommer vibrationer under nedbremsning. Det er ikke altid helt ens.

Vh

Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: 3L slipper kobling sent under nedbremsning, nu med video

Indlæg af doktorfrank »

Kumse - det vil man aldrig kunne med udlæsning, der jo kun opdateres med intervaller, der er væsentlig længere end udkoblingstiden.
Senest rettet af doktorfrank man 19. aug 2013 16:29, rettet i alt 1 gang.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: 3L slipper kobling sent under nedbremsning, nu med video

Indlæg af doktorfrank »

Desværre har jeg ikke taget fotos. Men det er ganske enkelt:
Drej ringen bag potentiometret med en papegøjetang, så de to låsepinde kommer til syne. Slå dem ud med en dorn, så kan pot-metret tages af og stemplet trækkes ud - så langt kablet tillader, og det er tilstrækkeligt.
Potentiometret er forbundet med en kuglesamling, der kan adskilles, så man kan eksperimentere med at udskifte det. Naturligvis med en anden brugt komponent, da det ikke fås som ny, separat reservedel.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: 3L slipper kobling sent under nedbremsning, nu med video

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Jeg vil tillade mig at være uenig med doktorfrank på indvendig rengøring af koblingsaktuatoren, idet:

Hvis aktuatoren demonteres helt fra Lupoen, kan denne vendes så hydraulik-trykslangen er det laveste punkt på den hydraulikolie-fyldte del af aktuatoren. Herved skal eventuelle fremmedlegemer samt vand samle sig lige omkring trykslangens studs. Trækkes der, i denne position, i stålwiren på aktuatoren, vil denne tømmes for olie (og eventuel skidt/vand). Fyldning med ren hydraulikolie/tømning af aktuatoren på denne måde et par gange er godt nok til 'ren' aktuator.


Alternativt kan man også skrue luftskruen ud, lade denne være det laveste punkt på aktuatoren og gennemskylle med ren hydraulikolie, tilført på trykslangen. Her er stålwire nedad og trykslange opad.



Enig?



/Claus
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: 3L slipper kobling sent under nedbremsning, nu med video

Indlæg af doktorfrank »

Den havde jeg ikke lige set komme. Og ja, det er da et vældig godt udgangspunkt. 10 points!
Fem af dem, og du får en stjerne i bogen. :D
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: 3L slipper kobling sent under nedbremsning, nu med video

Indlæg af VAGtech.dk »

med mindre man kan udskifte potmeteret, (og det kan man umiddelbart ikke få fat i løst) så vil jeg mene det er en stakket frist at skille og rense koblingsaktuatoren..
8-9 ud af 10 koblingscylindre vi skifter er grundet dødt potmeter.
de sidste 1-2 er utætte koblingscylindre. her er jeg enig i at man måske med lidt held og arbejde kan få den renset og evt. tæt igen, men har den kørt over 250.000 km er der overhængende sandsynlighed for, at potmeretet er slidt betydeligt.

disse tal er ud fra erfaringer jeg har gjort på værkstedet.

Det skal siges jeg har kunder der har kørt væsentligt kortere end 250.000 km på en koblingscylinder, men ligeledes kunder der har kørt langt på samme.
Rekordholderen er en Blå lupo her inde fra med næsten 620.000 km på bagen, som ikke viser nogen tegn til at være slidt i potmeretet. den kører generelt også kun motorvej så vidt jeg er orienteret.
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: 3L slipper kobling sent under nedbremsning, nu med video

Indlæg af batmann67 »

Tror da min gamle koblingscylinder lige skal adskilles for at se hvorledes sådan et potmeter ser ud.
Det kunne jo være der står nogle ledetråd om hvilken fætter der er.

/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: 3L slipper kobling sent under nedbremsning, nu med video

Indlæg af VAGtech.dk »

batmann67 skrev:Tror da min gamle koblingscylinder lige skal adskilles for at se hvorledes sådan et potmeter ser ud.
Det kunne jo være der står nogle ledetråd om hvilken fætter der er. /Stig Allan
det er et "bånd potmeter", med 3 kulbaner

jeg har haft en kasse med MANGE koblingscylindre liggende, og har derfor undersøgt muligheden for at fremskaffe potmeter, dog uden held.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: 3L slipper kobling sent under nedbremsning, nu med video

Indlæg af doktorfrank »

Jeg har for et halvt års tid siden skåret et potmeter op, som sad på en aktuator, der gav anledning til "ej start i stop"-syndromet. Hverken visuel inspektion eller modstandsmåling kan påvise fejl eller slitage, mens cylinderen tydeligvis var besværet i bevægelsesmønstret.
Efter adskillelse og rensning plus et potmeter fra en anden aktuator med endnu flere vanskeligheder på samvittigheden har systemet nu fungeret upåklageligt igennem 15.000 km (i øvrigt ligesom den "døsdømte" hydraulikstation, der efter total adskillelse og servicering - samt justering af magnetventilens bundskrue (som jeg dengang efterspurgte oplysninger om - uden nogen reaktioner, så her er jeg vist enegænger udi detaljen) forsat pumper systemet op på under 20 sek. -imod det tidligere minut).
Og hvad kan vi så lære af det???

Og så en sidebemærkning: Jeg har tabt tråden : Den tråd, der oprindelig drejede sig 4 fælge hos GT, men løb ud i an- og lovprisninger, der blandt andre involverede Stig Allan.
Jeg skriblede nogle supplerende lovord - og så var tråden væk, pist forsvundet. Så derfor benytter jeg lejligheden her:

Jeg har stor beundring for ildsjæle, der med krum hals og nordjysk stædighed slås for selv at finde løsningerne. Og jeg takker for Batmanns "Lærebog i differentierede tilgange til problemer med computerstyrede automobiler".
Og ja, på et vist tidspunkt kan det være gavnligt med fx en lang nats drømmeløs søvn, eller andre veje til at se på udfordringen med helt friske øje. Af og til kan det sågar være nødvendigt med nogle andre øje end ens egne. Det har i tidernes løb ført til megen, udvidet viisdom.
Batmann, don't give up - bed om hjælp! Og som vi messer i terapeuternes haller: Vi er der for dig!
(Og brug nu håndklædet til at tørre øjnene)
:lol:
:ugeek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: 3L slipper kobling sent under nedbremsning, nu med video

Indlæg af KMDTHY »

doktorfrank skrev: Og så en sidebemærkning: Jeg har tabt tråden : Den tråd, der oprindelig drejede sig 4 fælge hos GT, men løb ud i an- og lovprisninger, der blandt andre involverede Stig Allan.
Jeg skriblede nogle supplerende lovord - og så var tråden væk, pist forsvundet. Så derfor benytter jeg lejligheden her:
Det var en salgstråd, og fælge+dæk er solgt. Derfor eksisterer tråden ikke mere ;) :)




Det der blev skrevet var:
batmann67 skrev:
Jeg har mere eller mindre smidt håndklædet i ringen mht. til mine problemer med bilen.
Tænkte så sent som i dag på at nu måtte jeg hellere få Per til at kigge på den.

/Stig Allan
Andreasf skrev: Jeg tar' sgu hatten af for din indsats!
Det er imponerende..

Af og til virker det dog som skruen uden ende med den bil.. Gad vide hvad der er overgået den, i dens tidligere liv?

Økonomien er vel også gået lidt af projektet? :/
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: 3L slipper kobling sent under nedbremsning, nu med video

Indlæg af doktorfrank »

Tak til KMDTHY for opdatering af baggrund - og gentagelse af de pæne ord fra forskellig side. ;)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: 3L slipper kobling sent under nedbremsning, nu med video

Indlæg af VAGtech.dk »

doktorfrank skrev:Jeg har for et halvt års tid siden skåret et potmeter op, som sad på en aktuator, der gav anledning til "ej start i stop"-syndromet. Hverken visuel inspektion eller modstandsmåling kan påvise fejl eller slitage, mens cylinderen tydeligvis var besværet i bevægelsesmønstret.
Efter adskillelse og rensning plus et potmeter fra en anden aktuator med endnu flere vanskeligheder på samvittigheden har systemet nu fungeret upåklageligt igennem 15.000 km

dem jeg har skåret op og nærstuderet har haft tydelige slidespor i kulbanen - som er resultatet af, at koblingen "svæver" når den er trukket, den står og skraber på kulbanen det samme sted hele tiden. Så er min teori, at hvis ikke man får justeret koblingen løbende, så vil dette punkt forblive det samme sted, og derved blive slidt helt i stykker på et tidspunkt, hvorimod, hvis den bliver justeret løbende vil det konstante slid ved trukket kobling, blive flyttet løbende i takt med justeringerne, og derved give en længere levetid for cylinderen, da kulbanen ikke brydes helt, men kun slides overfladisk.....

og hvad vi kan lære af det, er at dem der har tiden til det og lysten til det kan nå langt.. men jeg tvivler, på der er ret mange, der vil betale timeløn for en "rep af koblingscylinder" der koster 2200 kr, ligeledes tvivler jeg stærkt på, at der er nogen værksteder der gider lave det, med garanti på, da det er så tvivlsomt om det virker i længden..

jeg har en kammerat der før han vidste jeg arbejdede med lupoer, har fået skiftet en koblingscylinder af et ellers meget annerkendt værksted her inde, han blev prakket en brugt på, til 1300 kr hvis jeg husker rigtigt, som holdt i 5 mdr, så kunne den ikke starte i stop.. ny cylinder på og den har kørt upåklageligt lige siden.

Værkstedet fik solgt noget skrot, og kunden stod senere med problemer igen.
Det er jo pendler biler, så de har ikke tid til at holde på værksted hele tiden.
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: 3L slipper kobling sent under nedbremsning, nu med video

Indlæg af doktorfrank »

Det kan næppe siges bedre. Min pointe er netop, at hvis min timeløn ikke tæller med i regnskabet - og jeg er tilpas nørdet og nysgerrig - så giver det en vis glæde samtidig med at bilen bliver kørende. Og det er netop sådan, jeg har oplevet de mange indlæg fra Stig Allan.
Og så bliver jeg lige så glad, når de professionelle, for hvem det er en levevej at sørge for langtidsholdbare løsninger og tilfredse kunder, også giver sig tid til at lege med sammen med nørderne. Tak for det! :D
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: 3L slipper kobling sent under nedbremsning, nu med video

Indlæg af VAGtech.dk »

doktorfrank skrev:Det kan næppe siges bedre. Min pointe er netop, at hvis min timeløn ikke tæller med i regnskabet - og jeg er tilpas nørdet og nysgerrig - så giver det en vis glæde samtidig med at bilen bliver kørende. Og det er netop sådan, jeg har oplevet de mange indlæg fra Stig Allan.
Og så bliver jeg lige så glad, når de professionelle, for hvem det er en levevej at sørge for langtidsholdbare løsninger og tilfredse kunder, også giver sig tid til at lege med sammen med nørderne. Tak for det! :D
Det er jo fordi det er lige så meget en "hobby" som det er levevej :)
og så giver det jo samtidig lidt reklame, det må man ikke forglemme...
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Besvar