Min nye (brugte) Lupo slipper koblingen sent v. nedbremsning

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Min nye (brugte) Lupo slipper koblingen sent v. nedbremsning

Indlæg af kumse »

Hej derude

Jeg sender en hilsen til jer alle, jeg har netop indkøbt en ny brugt Lupo 3L årgang 2005 med 120tkm på tælleren. Fuld servicebog fra VW, og nysynet i onsdags.
Den kører rigtig godt, og er sikker på jeg bliver rigtig glad for den, men jeg har bemærket at ved langsom nedbremsning, for eksempel mod et lydskryds, der motorbremser den kraftigt helt ned til <800 rpm i hvert gear, og slipper koblingen meget sent. Det giver en noget anspændt nedbremsning, der rusker en del inde i kabinen.
Kan det virkelig passe det er sådan den skal køre? :roll:

I får lige et billede af bilen, som ellers står fuldstændig standard.

Billede

Vh.
Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Plop
Indlæg: 282
Tilmeldt: man 16. apr 2012 20:22
Geografisk sted: Ribe

Re: Min nye (brugte) Lupo slipper koblingen sent v. nedbrems

Indlæg af Plop »

Først tillykke med vognen, og velkommen til.
Mht. til fuld servicebog fra VW, ville jeg, få den løbet igennem af nogen der har forstand på Lupo, det har VW bestemt ikke.
Jeg vil kraftigt anbefale, at du kører den til nogen som har forstand på Lupo, og ikke nogen som helst VW værksted, hvis der skal laves service, eller den har fejl.

Jeg har tilbragt ca. 750.000 km i Lupo, og vil sige det er helt normalt.
Når konen kører min, er det lige før hun er ned og bide i rattet ved nedgearing, hvorimod jeg godt kan kører den så den går smidigt.
Eksperimenter lidt med din kørestil, så finde du også et niveau hvor den er mere smidig.
Du kan også (som jeg) vælge at justerer koblingen lidt ned næste gang du laver grundjustering, det gør at den går mere blidt isæt ved nedgearingen.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Min nye (brugte) Lupo slipper koblingen sent v. nedbrems

Indlæg af ph. »

Du burde skrive hvor du holder til....
sikkert en i nærheden der gider køre en tur i den og svare på dine spørgsmål på turen...
meget nemmere end at gi bud på hvad der er "galt" ud fra din måde at beskrive "problem(er)" på...
vil umiddelbart ikke mene at min på noget tidspunkt har skiftet ned så sent men igen kan godt være at det "bare" er din måde at køre bilen på der gør det...
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: Min nye (brugte) Lupo slipper koblingen sent v. nedbrems

Indlæg af kumse »

Hej Begge


Tak for jeres svar!
Jeg har netop opdateret min profil, og bør nævne jeg holder til i København. Jeg er selv ivrig fritids-skruer, så jeg har selv tænkt mig at gennemgå den fra ende til anden her over sommeren, dog er automatgearet nyt for mig. Jeg har læst i massevis af indlæg her på foraet, og prøver at sætte mig ind i sagerne. Jeg har tænkt mig bla. at kigge efter gearkasseolieniveau, hydraulikolie og utætheder.
Jeg har haft VCDS på i foregårs, og her var ingen fejlkoder at se. Det undrer mig at når man vælger måleblok 08, og ser på kanal 2, så er tallet en numerisk værdi, og ikke et kommatal, som er benævnt skal være 1.8-2V for korrekt justeret koblingskabel. Omregner i dette tal, eller kigger jeg forkert?

Vh
Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Min nye (brugte) Lupo slipper koblingen sent v. nedbrems

Indlæg af sussi »

kumse skrev:Jeg har haft VCDS på i foregårs, og her var ingen fejlkoder at se. Det undrer mig at når man vælger måleblok 08, og ser på kanal 2, så er tallet en numerisk værdi, og ikke et kommatal, som er benævnt skal være 1.8-2V for korrekt justeret koblingskabel. Omregner i dette tal, eller kigger jeg forkert?
4. Træk håndbremse og gearvælger i Tipptronic spor
5. Vælg 08 måleværdi og læs kanal 2
6. Display nummer 2 fra venstre skal vise mellem 1.8 og 2.0 V (det er en måling for hvor stramt koblingskablet er, jo løsere jo højere spænding) hvis man træder på bremsen stiger spændingen til 3.8V
viewtopic.php?f=22&t=11
Og lige en ting mere, der er IKKE automatgear i en lupo :roll:
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Min nye (brugte) Lupo slipper koblingen sent v. nedbrems

Indlæg af Kim B Olesen »

Det er fordi du skal trykke på go eller ok - hvad faen den hedder ;) der er det felt hvor du vælger måleblokken, ved siden af er der pile hvor du kan bladre op og ned, ved siden af igen er der en "knap" hvor der står go eller ok afhængig af versionen :) Så kommer du ind i det rigtige ;)
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: Min nye (brugte) Lupo slipper koblingen sent v. nedbrems

Indlæg af kumse »

Hej Kim

Tusind tak for tippet, det vil jeg lige prøve. Gad vide om styreenheden er adaptiv lige som motorstyringen, det føles somom den ikke gør det i så svær grad som lige efter jeg købte bilen.

Vh

Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Min nye (brugte) Lupo slipper koblingen sent v. nedbrems

Indlæg af KMDTHY »

kumse skrev:
Gad vide om styreenheden er adaptiv
Det er den :)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: Min nye (brugte) Lupo slipper koblingen sent v. nedbrems

Indlæg af kumse »

KMDTHY skrev:
kumse skrev:
Gad vide om styreenheden er adaptiv
Det er den :)

KMDTHY: Tak for dit svar! Jeg tror jeg vil prøve mig med at tage strømmen fra bilen i 20 minutter, og se om det giver nogen effekt

Vh
Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Min nye (brugte) Lupo slipper koblingen sent v. nedbrems

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
kumse skrev:Jeg tror jeg vil prøve mig med at tage strømmen fra bilen i 20 minutter, og se om det giver nogen effekt
Det gør det ikke på det adaptionsværdierne i gearkassestyreenheden. Den eneste effekt vil være at Lupoen ikke kan startes i de 20 minutter :roll:

En gearkassegrundindstilling er det eneste der kan nulstille adaptionsværdierne.



/Claus
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Min nye (brugte) Lupo slipper koblingen sent v. nedbrems

Indlæg af KMDTHY »

Korrekt. Grundjustering skal der til:

viewtopic.php?f=22&t=11&hilit=creep
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Besvar