Periodiske startproblemer

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Fauer
Indlæg: 26
Tilmeldt: fre 3. feb 2012 14:08
Geografisk sted: Vojens

Periodiske startproblemer

Indlæg af Fauer »

Håber nogle kan hjælpe mig.
Det er sket 3-4 gange inden for det sidste år. Sidste gang i dag.
Kan ikke starte og "klikket" i gearvælgeren opfører sig mærkeligt.
Jeg sætter tænding på, og nogle gange når jeg trykker på bremsen kommer der ingen "klik" i gearvælgeren, og det grønne lys i instrumentet går ikke ud.
Når jeg så prøver flere gange, og evt. sætter den ned i N, og tilbage i Stop igen kan det vodt være at den virker igen.
Jeg har skiftet bremselyskontakten på mistanke for 2 måneder siden, så den mener jeg vi kan udelukke.
Hvis jeg nogle gange træder på bremsen inden jeg sætter tænding på, er det grønne lys i instrumentet væk, og jeg kan kører på starteren uden at den springer igang. Andre gange hvis jeg f.eks. træder på bremsen efter tændingen er sat på, er der ingen starter der "turner" når jeg drejer nøglen over i start pos.
Det er også sket 1 gang at jeg holdte i et kryds, efter at have kørt flere timer, og bilen gik i stå som den skulle ( ECO ), men da den skulle starte igen kørte starteren bare rundet en 10-15 gange og derefter stoppede starteren. Da jeg så prøvede at starte den, opstod mit problem igen. jeg skubbede den ud af krydset, sad og prøvede 3-4 minutter, og så startede den igen :evil:

Har tidligere været transporteret med Autohjælp på værksted, og da vi kom frem kunne bilen starte uden problemer, og der kunne ikke udlæses fejl fra testeren. :?

Lad mig høre hvad I mener der kan være problemet.
Mav. Fauer
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Periodiske startproblemer

Indlæg af Kim B Olesen »

Relæ nr 109 kunne det godt tyde på med det med at den kører på starteren uden at starte - prøv at søge på det herinde, så finder du sikkert beskrivelse til skift af samme ;)
Fauer
Indlæg: 26
Tilmeldt: fre 3. feb 2012 14:08
Geografisk sted: Vojens

Re: Periodiske startproblemer

Indlæg af Fauer »

Hej Kim.
Tak for indput, jeg vil forsøge med dette. Fauer
Fauer
Indlæg: 26
Tilmeldt: fre 3. feb 2012 14:08
Geografisk sted: Vojens

Re: Periodiske startproblemer

Indlæg af Fauer »

Hej
Relæ 109 er skiftet, men det havde desværre ingen effekt, da fejlen kom tilbage senere samme dag.
Info: Hydraulik olie standen er checket og fundet ok. Stikkene har været taget at motorstyrebox og intet fundet.
Men jeg har konstateret at når fejlen indtræffer, lyser motorlampen og gløderørslampen IKKE når der er sat tænding på !!!!
Har i flere forslag.
P.f.t Fauer
Jakob ØST
Indlæg: 5
Tilmeldt: tors 1. nov 2012 21:32
Geografisk sted: Skørping

Re: Periodiske startproblemer

Indlæg af Jakob ØST »

Ups, Så lige fejl med datoen, men her alligevel..
Måske er det bremsekontakten ved pedalen der ikke deaktiverer (slukker den grønne bremse i instrumentpanelet). Den bliver slidt efter en del tid, hvor strømmen er klikket fra og til mange gange. Havde min ude og slebet kontaktfladerne samt givet dem kontaktrens. Det hjalp. Man kan købe en ny kontakt i VAGshop til 99,- Den er lidt "besværlig" at komme til at skifte, og kræver noget lys for at kunne se hvordan tapperne skal trykkes ind med en skruetrækker ell lign., men så går det OK
Typisk kan man få kontakten til at slippe ved at "trampe" på bremsepedalen nogle gange, det er nok et sikkert tegn på dette problem.
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Periodiske startproblemer

Indlæg af Kim B Olesen »

Hvor gammel er bilen, er det med stop til venstre eller lige frem ?
Hvad type bremsekontakt satte du i - du er sikker på den er monteret helt rigtigt ?
viewtopic.php?f=22&t=29

Det lyder som to fejl du har -hvis ikke den er frigivet til start fra bremsekontakten kan den ikke køre på starteren - og når den kører på starteren uden at starte mener jeg ikke det kan være bremsekontakten :? Har den lavet begge dele igen efter skift af relæ 109 ?
Fauer
Indlæg: 26
Tilmeldt: fre 3. feb 2012 14:08
Geografisk sted: Vojens

Re: Periodiske startproblemer

Indlæg af Fauer »

Hej Igen
Tak for jeres deltagelse.
Min Lupo er fra April 2005 og har kørt 249000, og stop er til venstre.
Lige kort, så er bremselyskontakten skiftet inden for det sidste ½ år, da det var det letteste og hurtigeste at lave. Og jo den sidder ok og virker.
Jeg har siden sidst haft alle sikringer ude og målt dem igennem, og selvfølgelig var de alle ok. Jeg skiftede ved dette check plads på alle sikringer så det ikke var den samme der kom til at side det samme sted...... Men jeg opdagede at når jeg tog sikring nr. 32 ud og satte tænding på gjorde bilen fulstændig det samme som når fejlen kommer periodisk ?????? altså kunne ikke få det grønne lys på pedalkontakten til at gå ud når jeg trådte på bremsen, og derfor "turnede" starteren ikke ved at dreje nøglen,,,,,, eller når jeg trådte på pedalen inden jeg satte tænding på, var den grønne lampe væk når tændingen blev sat på og starteren kunne "turne" men bilen kunne ikke starte.
SÅ hvad gør denne sikring nr 32 ????
og hvad er næste step.
P.f.t. Fauer
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Periodiske startproblemer

Indlæg af Vyffe »

Du skal vist have fat i et ledningsdiagram :)

HamSjelv aka. Klaus har adgang til et sådant!
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Periodiske startproblemer

Indlæg af sussi »

Fauer skrev:SÅ hvad gør denne sikring nr 32 ????
P.f.t. Fauer
viewtopic.php?f=22&t=264&p=1573&hilit=sikring#p1573
Motorstyring ECU 5A
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Fauer
Indlæg: 26
Tilmeldt: fre 3. feb 2012 14:08
Geografisk sted: Vojens

Re: Periodiske startproblemer

Indlæg af Fauer »

Og ja Kim, den laver begge ting når fejlen kommer.
HVis du har en bil ekstra kunne du måske prøve at fjerne sikring 32 og se hvad der sker :-)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Periodiske startproblemer

Indlæg af sussi »

Læs ovenstående indlæg, du fjerner simpelthen nogle funktioner i ECUen ved at tage en af strømkredsene.
M.v.h. Sussi
Fauer
Indlæg: 26
Tilmeldt: fre 3. feb 2012 14:08
Geografisk sted: Vojens

Re: Periodiske startproblemer

Indlæg af Fauer »

Hej Sussi
Har I erfaring med at fejlen kan ligge i motorstyringen nu når sikring 32 er til ECU motorstyring???
Hordan får jeg fat i et el-diagram
Mvh. Fauer
Fauer
Indlæg: 26
Tilmeldt: fre 3. feb 2012 14:08
Geografisk sted: Vojens

Re: Periodiske startproblemer

Indlæg af Fauer »

Hvilket ovenstående indlæg ???
Mv. Fauer
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Periodiske startproblemer

Indlæg af Vyffe »

Kan være en knækket/irret ledning til ECU'en..

Igen, få fat på et ledningsdiagram.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Fauer
Indlæg: 26
Tilmeldt: fre 3. feb 2012 14:08
Geografisk sted: Vojens

Re: Periodiske startproblemer

Indlæg af Fauer »

Hvordan får jeg fat på HamSjelv aka. Klaus nu når han har adgang til et sådant!

Mvh. Fauer
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Periodiske startproblemer

Indlæg af Vyffe »

Søg på ham herinde. Han er en af de aktive herinde..
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Fauer
Indlæg: 26
Tilmeldt: fre 3. feb 2012 14:08
Geografisk sted: Vojens

Re: Periodiske startproblemer

Indlæg af Fauer »

Tak for hjælpen.
Mvh Fauer
Fauer
Indlæg: 26
Tilmeldt: fre 3. feb 2012 14:08
Geografisk sted: Vojens

Re: Periodiske startproblemer

Indlæg af Fauer »

Jubiiiiii, fejlen fundet, det var en knækket ledning til ECU'en. Mange Tak for hjælpen Fauer :lol:
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4989
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 3 times

Re: Periodiske startproblemer

Indlæg af KMDTHY »

Fauer skrev:Jubiiiiii, fejlen fundet, det var en knækket ledning til ECU'en. Mange Tak for hjælpen Fauer :lol:
Super, hvilken ledning var der fejl på ? Og hvor ? Et sted for der var meget statisk belastning, måske knavet op af noget eller lign?
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Besvar