problem med start,træk,soder meget,støjer mere.

Alt vedrørende teknikken på 3L
claus642
Indlæg: 23
Tilmeldt: lør 19. nov 2011 16:25
Geografisk sted: hrlsingør

problem med start,træk,soder meget,støjer mere.

Indlæg af claus642 »

Hej
Har et konstant problem med ulven, opstået efter en tur på motorvej uden nogle problemer, hvorefter træk kraften pludseligt er minimeret.
Har problemer med at starte hvor den skal snurre flere gange end normalt før den starter.
Når den så er startet, trækker den elendigt og kan dårligt komme over 110 km/t.
Den soder meget og det lyder som om der er trykstød fra motoren i indsugningen.
Armen nede på turboen rykker sig ca 15 mm når der gives gas.
Går derfor ud fra N75 virker...
ERG ventil er renset da den var godt sodet til.
Har prøvet at blænde ERG ventil at da jeg håbede på at det var grunden til at trykstødene var der. men uden held.
Har afmonteret slangen efter intercooler for at mærke om turboen leverer tryk og det virker ikke som om der er specielt meget tryk.
Den giver dog lidt tryk når der gives gas.
satser på at jeg får monteret en tryk måle studs i morgen
Er den en der ved om turboen skal levere tryk når motoren står i tomgang for den giver intet ?
Er der nogle der har oplevet noget af det samme?
alle ideer er yderst velkomne.
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: problem med start,træk,soder meget,støjer mere.

Indlæg af Kim B Olesen »

Hej - hvad mener du med trykstød ?
Har du tjekket vand og olie for at se om der evt skulle være gået en toppakning -eller turboen er stået af og har spist olie ?
Hvad farve er røgen ?
Turboen giver først meget luft når der bliver noget modstand - dvs ude at køre - prøv at montere et turbotryksur så du kan se hvor meget den giver !
Senest rettet af Kim B Olesen fre 17. feb 2012 18:24, rettet i alt 1 gang.
claus642
Indlæg: 23
Tilmeldt: lør 19. nov 2011 16:25
Geografisk sted: hrlsingør

Re: problem med start,træk,soder meget,støjer mere.

Indlæg af claus642 »

hej
jeg ved ikke helt hva det hedder men mener det bagtryk der er i indsugningen ???
den ryger Sort røg . farver perlegruset sort der hvor den holder.
Olien ser fin ud. ingen vand i.
Vandet ser fint ud. ingen olie i.
Har skruet indsugnings slangen af ved turbo og kan mærke der er ca 1.mm slub i akslen op/ned.
Måler forhåbentligt trykket i morgen.
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: problem med start,træk,soder meget,støjer mere.

Indlæg af Kim B Olesen »

Kunne godt lyde som et diesel problem - går den jævnt nok - altså som den plejer - det kunne være en dyse der var stået af ? Hvor meget har bilen kørt ? Er der skiftet noget på den så det kan udelukkes som fejlkilde ;) Der plejer at være lidt slør !
claus642
Indlæg: 23
Tilmeldt: lør 19. nov 2011 16:25
Geografisk sted: hrlsingør

Re: problem med start,træk,soder meget,støjer mere.

Indlæg af claus642 »

Har fundet dette klip med den eksakt samme lyd som min.
http://www.bilgalleri.dk/vid_vis.aspx?p ... 4#comments
Han skriver dog at den køre ok.
Det gør min ikke.
Er der nogle der har et forslag ?
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: problem med start,træk,soder meget,støjer mere.

Indlæg af Kim B Olesen »

Toppakning - utæt/ødelagt dyse - måske - det er i hvert fald under ingen omstændigheder noget jeg ville køre med - jeg tror det er dyrt nok uden følgeskader ;) Du skrev jo ikke noget om at den ene cylinder slet ikke var med ;)
Senest rettet af Kim B Olesen fre 17. feb 2012 18:24, rettet i alt 1 gang.
claus642
Indlæg: 23
Tilmeldt: lør 19. nov 2011 16:25
Geografisk sted: hrlsingør

Re: problem med start,træk,soder meget,støjer mere.

Indlæg af claus642 »

jeg tror nu nok at alle tre cylinder køre da motorgangen ikke er ændret . men den har så dén tøffe lyd. nej den er vist ikke helt god :(
claus642
Indlæg: 23
Tilmeldt: lør 19. nov 2011 16:25
Geografisk sted: hrlsingør

Re: problem med start,træk,soder meget,støjer mere.

Indlæg af claus642 »

hva med remmen. kan den overhovedet køre hvis den er hoppet en tand . ?
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: problem med start,træk,soder meget,støjer mere.

Indlæg af Kim B Olesen »

Måske - men hvis du siger den lyder ligesom den du linker til mangler der helt eller delvist en cylinder ;) Er det noget du selv kan rode med - eller bliver den sat på værksted - det er ulempen ved nyere dieselmotorer - det er sgu ikke bare lige at udelukke noget :( Der skal noget kun grej og ekspertise til for at komme så langt ind som dette :(
claus642
Indlæg: 23
Tilmeldt: lør 19. nov 2011 16:25
Geografisk sted: hrlsingør

Re: problem med start,træk,soder meget,støjer mere.

Indlæg af claus642 »

Tja det ender sgu nok med værksted :(
claus642
Indlæg: 23
Tilmeldt: lør 19. nov 2011 16:25
Geografisk sted: hrlsingør

Re: problem med start,træk,soder meget,støjer mere.

Indlæg af claus642 »

Har nu skiftet den utætte turboslange og monteret en festo slange studs på plastic røret mellem intercooler og turboslangen.
Har et manometer 0 til 3 bar på da jeg mener at have læst herinde at den skulle give ca 1 bar i lade tryk.
Det er intet ladetryk overhovedet. Heller ikke ved at øge omdrejningerne.
Armen på turboen flytter sig ok i forhold til øget omdrejninger.
Når man tager manometeret af slangen og holder hånden for slangestudsen kan man mærke de tidligere omtalte trykstød som er den eneset form for luft tryk der kommer ud af slangen.
Vil prøve at tage suge slangen til turboen af og tjekke hvad der sker dernede.
Alle gode bud på problemet er yderst velkomne. :?
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: problem med start,træk,soder meget,støjer mere.

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg tror ikke du får noget reelt turbo tryk mens bilen holder stille - så skal du prøve at lade den file lidt i koblingen - altså sætte den i gear og give gas samtidig med du står på bremsen - ellers ud at køre en lille tur ;) Men jeg tror ikke det er et turboproblem hvis den har den lyd du siger - prøv at pille ventildækslet af og rykke et stik af en af dyserne på skift, hvis du finder en hvor lyden lidt forsvinder og der ikke er lige så meget forskel i motorgangen som på de andre er det der fejlen er, du skal måske ligge ventildækslet henover løst hver gang du starter den, jeg ved ikke hvor meget den sviner med olie - måske er det den ene dyse der ikke er med det passer bedre med lyden :( Jeg ved ikke hvor slem Lupoen er til det men jeg har før hørt om en dyse der har ødelagt et stempel ved at køre med en defekt dyse - så pas lidt på med at køre/lade den gå for længe ;)
claus642
Indlæg: 23
Tilmeldt: lør 19. nov 2011 16:25
Geografisk sted: hrlsingør

Re: problem med start,træk,soder meget,støjer mere.

Indlæg af claus642 »

Hej Igen
Har nu testet dyserne, 1 af gangen.
Motoren hakker mere i tomgang og ved omdrejninger, uanset hvilken dyse der blev koblet fra. :(
Prøvede så at sætte manometeret på studsen efter intercooleren igen med en slange der kan nå ind i kabinen.
Starter og sætter i 1 gear. giver gas og lader motoren trække.
Stadig ingen tryk. Tager manometeret af og kan konstantere at der er et vakuum på slangen i stadet for tryk, både i tomgang og ved omdrejninger ??
:?
mkissow
Indlæg: 9
Tilmeldt: tirs 18. okt 2011 19:57
Geografisk sted: Agerskov

problem med start,træk,soder meget,støjer mere.

Indlæg af mkissow »

Tjek tandremmen, det snød mig da min SDI begyndte at køre dårligt. VCDS'en kan sagtens vise at tændingen/indsprøjtningstidspunktet passer selv om remmen står forkert.....


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=55.126901,9.126134
Sent from my iPhone using Tapatalk
VW Lupo 1.7 SDI (AKU)
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: problem med start,træk,soder meget,støjer mere.

Indlæg af Kim B Olesen »

mkissow skrev:Tjek tandremmen, det snød mig da min SDI begyndte at køre dårligt. VCDS'en kan sagtens vise at tændingen/indsprøjtningstidspunktet passer selv om remmen står forkert.....
Det kan den nok ikke på en 3L - din sidder der jo et ekstra remhjul på - sidder der ikke en gammeldags dieselpumpe på ? På 3L sidder der jo kun de to hjul der skal passe i forhold til hinanden og det måler man jo direkte med VCDS ;) Men jo tjek det da endelig - så er det da udelukket,der kan da godt være sket et eller andet der ;)
Der skal nok være vacuum når turboen ikke laver tryk, det har der i hvert fald været på de andre turbobiler jeg har makket med - du er sikker på du har sat slangen på tryksiden af turboen - ikke ? ;) og på et sted hvor der ikke sidder et eller andet der kunne minde om en envejsventil ;)
claus642
Indlæg: 23
Tilmeldt: lør 19. nov 2011 16:25
Geografisk sted: hrlsingør

Re: problem med start,træk,soder meget,støjer mere.

Indlæg af claus642 »

Har løsnet skjoldet over tandremmen ifb. topdækslet skulle af for at komme til dyserner. Mærkede på remmen og den sidder helt stramt og de tænder der er synlige, ser ok ud.

Jeg har sat studsen til manometeret på det plastik der sidder i toppen at intercooler. Efter plastik røret kommer turbo slangen som også er skiftet.
Jeg går udfra det må være på tryksiden.

Tak for jeres indskud ;) Jeg roder lidt videre med det turbotryk...
claus642
Indlæg: 23
Tilmeldt: lør 19. nov 2011 16:25
Geografisk sted: hrlsingør

Re: problem med start,træk,soder meget,støjer mere.

Indlæg af claus642 »

Har tjekket turbo tryk hos en kammerats lupo og den gav 0.5 bar i 1. gear ved ca 2200 til 2400 rpm.
Jeg kan kun drive min op på 2200 rpm ved fuld gas i 1. gear og der er intet tryk, kun vakuum.

Hænger det ikke meget godt samme.... Manglende Turbotryk / manglende trækkraft ?
SVK
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 14:12
Geografisk sted: Aalborg

Re: problem med start,træk,soder meget,støjer mere.

Indlæg af SVK »

Hvis du skal kontrollere ladetrykket, så skal du have mere fut i maskinen end 1. gear. Ud og skralde igennem i 3. og 4. gear.

Min lader med ca. 1 bar ved fuld pedal i f.eks. 3. og 4. gear.
claus642
Indlæg: 23
Tilmeldt: lør 19. nov 2011 16:25
Geografisk sted: hrlsingør

Re: problem med start,træk,soder meget,støjer mere.

Indlæg af claus642 »

Har nu afmonteret turboen og der var en del slub på tryk siden så har derfor hentet en brugt turbo hos skrotten.
Startet op med den "ny brugte turbo" og der er 0.2 bar på ved 3000 rpm i frigear.
I 1. gear er der 0.5 bar ved 2400 rpm og altså lige som på min kammerats lupo.
Den tager også omdrejninger væsentligt bedre nu.
Den soder heller ikke mere.
Lyden som minder om en fiskekutter er der dog stadig og det er ret surt :(
claus642
Indlæg: 23
Tilmeldt: lør 19. nov 2011 16:25
Geografisk sted: hrlsingør

Re: problem med start,træk,soder meget,støjer mere.

Indlæg af claus642 »

Har tappet olie af og kigget på oliefilter i søgen efter metal partikler hvis der skulle være røget et leje eller andet inde i motoren.
Både olie og filter viser ikke tegn på partikler. :) Så lidt kan man da håbe..
Jeg vil prøve at kontrollere tandremmen snarrest muligt for at se om den skulle være hoppet en tand.. og om det muligt kunne være derfor den laver den lyd...
Besvar