Rustgaranti ??

Forummet hvor der snakkes biler
Besvar
Oliverk
Indlæg: 16
Tilmeldt: fre 20. jan 2012 14:36
Geografisk sted: Sorring

Rustgaranti ??

Indlæg af Oliverk »

Hej,

Har netop konstateret at der lidt rust i min bagklap samt en smule i bunden af begge forskærme grænsende til panelerne og i indersiden af højre dør - ikke meget, men nok til at det skal laves inden det griber om sig.
Derfor kørte jeg til VW og bad dem undersøge om der var garanti på det..... Der er nu taget billeder og sagen er indsendt og jeg afventer svar i starten af næste uge :-)

Men hvad er jeres erfaring med lignende tilfælde ? Umiddelbart virkede værkføreren ikke for optimistisk, men da rusten både ved dør og bagklap kommer indefra vil jeg mene at de burde betale...... Der er også det sædvanlige rust / ir omkring håndtaget på bagklappen, men den afviste værkfører på stedet......!
Havde sidste år en Touran inde ved VW med samme symptomer og dengang skiftede de både døre, bagklap og fronthjelm UB - men måske det er anderledes med en LUPO ??
Håber at høre om jeres erfaringer

Vh Oliver
Lupo 3L årg. 08/03
Km: 303000
arj9k
Indlæg: 313
Tilmeldt: fre 30. jul 2010 23:00
Geografisk sted: Slagelse

Re: Rustgaranti ??

Indlæg af arj9k »

Det er lidt forskelligt fra forhandler til forhandler. De fleste prøver dog at komme udenom rustgarantien ved at kalde indefra kommende rust for stenslag etc. Dog er der også succeshistorier som fx en golf 4 ejer med gennemtærede forskærme og bagklap som blev afvist ved en autoriseret forhandler i nordsjælland, men fik lavet det hele på garantien hos en autoriseret forhandler på vestsjælland. Du kan evt. prøve en anden forhandler eller skrive direkte til vw i Tyskland. Hvis du søger lidt på vagcars.dk, så kan du finde en del indlæg netop om det emne. Det er selvfølgelig sværere at for dækket noget, hvis ikke bilen har holdt autoriseret service eller er importeret. Det sker dog i enkle tilfælde at det bliver dækket og lavet, men du skal nok ikke forvente noget på forhånd.

Har for nogle år tilbage også fået lavet to forskærme på en golf 4 på rustgarantien og netop fået 70% kulance på to døre og en bagklap på en Astra H fra 2008 (zinkopkog). Der var dog også fuld service på astra'en.
Oliverk
Indlæg: 16
Tilmeldt: fre 20. jan 2012 14:36
Geografisk sted: Sorring

Re: Rustgaranti ??

Indlæg af Oliverk »

Så er der kommet svar fra VW...... De vil dække 70 % af udgiften til udbedring af rust på bagklap samt det indvendigt i døren. Umiddelbart er det ok, men har netop modtaget et tilbud fra dem hvor min del af regningen bliver på ca 6000,- (altså de 30% jeg selv skal betalt) En pris der er helt ude i hampen :shock:
Kørte derfor op til en lokal autolakerer der tilbød at lave nøjagtigt det samme for 3500,-....forudsat at jeg selv afmonterer håndtaget i bagklappen :)
Det er jo en helt helt anden pris !!
Synes bare at det er dybt go´ nat at VW skal være så dyre.....FØJ :roll:

Vh Oliver
Lupo 3L årg. 08/03
Km: 303000
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Rustgaranti ??

Indlæg af ph. »

Oliverk skrev:Så er der kommet svar fra VW...... De vil dække 70 % af udgiften til udbedring af rust på bagklap samt det indvendigt i døren. Umiddelbart er det ok, men har netop modtaget et tilbud fra dem hvor min del af regningen bliver på ca 6000,- (altså de 30% jeg selv skal betalt) En pris der er helt ude i hampen :shock:
Kørte derfor op til en lokal autolakerer der tilbød at lave nøjagtigt det samme for 3500,-....forudsat at jeg selv afmonterer håndtaget i bagklappen :)
Det er jo en helt helt anden pris !!
Synes bare at det er dybt go´ nat at VW skal være så dyre.....FØJ :roll:

Vh Oliver
så er spørgsmålet jo bare hvad du får for de hhv. 6K og 3500
Hvis du ved Vw får 2.nye forskærme, ny bagklap, nyt håndtag, og nye døre samt lakering af det hele
Så er det imho et klart bedre tilbud end det du har fået ved maleren ...Nægter at tro på at han laver pladearb. på forskærme, døre og bagklap samt lakerer det hele for Kr.3500,--
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Rustgaranti ??

Indlæg af Bandit »

ph. skrev: ...Nægter at tro på at han laver pladearb. på forskærme, døre og bagklap samt lakerer det hele for Kr.3500,--
Enig, ihvert fald hvis de 3500 er incl regning ;)
Bare lakeringen af en enkelt forskærm, som ikke skal afmonteres, koster i omegnen af 1500 kr.
Kan du ikke bare spørge VW hvad de 6k dækker? Så burde det da være forholdsvis let at sammenligne.

Du skal lige være opmærksom på at forskærmene sansynligtvis skal løsnes i bunden for at lave det ordentligt.
Var igennem det samme sidste vinter, hvor rusten/iren både var i forskærmen og i panelet.
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Rustgaranti ??

Indlæg af ph. »

Bandit skrev:
ph. skrev: ...Nægter at tro på at han laver pladearb. på forskærme, døre og bagklap samt lakerer det hele for Kr.3500,--
Enig, ihvert fald hvis de 3500 er incl regning ;)
Bare lakeringen af en enkelt forskærm, som ikke skal afmonteres, koster i omegnen af 1500 kr.
Kan du ikke bare spørge VW hvad de 6k dækker? Så burde det da være forholdsvis let at sammenligne.

Du skal lige være opmærksom på at forskærmene sansynligtvis skal løsnes i bunden for at lave det ordentligt.
Var igennem det samme sidste vinter, hvor rusten/iren både var i forskærmen og i panelet.
...Hvis rust/ir i døre og bagklap kommer indefra så er det vel gennemtærret =byt til nyt eller pladearbejde...
=De 3500 holder ikke en meter ellers gør arbejdet ikke... :(
Oliverk
Indlæg: 16
Tilmeldt: fre 20. jan 2012 14:36
Geografisk sted: Sorring

Re: Rustgaranti ??

Indlæg af Oliverk »

Hej igen,
For lige at rode bod på al forvirringen prøver jeg lige at udspecificere hvad de 2 forskellige tilbud indeholder....

Tilbuddet fra VW:
-Slibning og maling af bagklap samt nyt håndtag i klappen og nye emblemer
-Slibning af nederste del af skærmkanterne (ved overgangen til panelet) pletning/maling - dog ikke hele skærmen
-Pletning/slibning af stenslag på taget der er blevet lidt rødt
-Slibning af bobler indvendigt i passagerdøren samt maling
I tilfælde af at der skal bruges nye pladedele bliver prisen en helt anden.......

Tilbud fra maleren er 100 % identisk i arbejdets art - dog skal jeg selv skaffe nye emblemer til bagklappen og montere dem og jeg skal selv afmontere/montere håndtaget i bagklappen
Malerens tilbud skal dog afregnes til "kaffekassen"

Så opgaven er ens for begge værksteder/malere....! Ens forskel er at jeg sparer min. 2500,- ved at vælge "min egen maler"

Vh Oliver
Lupo 3L årg. 08/03
Km: 303000
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Rustgaranti ??

Indlæg af Thore J »

Hmm... vil det sige at det arbejde ved VW ville koste 20.000,- kr? (ud fra at din del 30% er 6000..) ??
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Oliverk
Indlæg: 16
Tilmeldt: fre 20. jan 2012 14:36
Geografisk sted: Sorring

Re: Rustgaranti ??

Indlæg af Oliverk »

Åbenbart..... jeg forstår jo heller ikke at de skal være så dyre
Lupo 3L årg. 08/03
Km: 303000
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Rustgaranti ??

Indlæg af Vyffe »

Mon ikke de har pustet prisen kunstigt op - således at du reelt betaler for hele gildet alligevel ;)
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Oliverk
Indlæg: 16
Tilmeldt: fre 20. jan 2012 14:36
Geografisk sted: Sorring

Re: Rustgaranti ??

Indlæg af Oliverk »

Jo, det lugter da lidt af det... Værkføren bad mig også overveje om jeg syntes at det var værd at ofre 6000,- på bilen. Det på trods af at tidligere ejer har holdt fuld service på bilen ved VW og alene sidste år ofrede knap 30.000,- på bremser, koblingsregulator, køler, støddæmpere, dæk, mm....
Vh
Lupo 3L årg. 08/03
Km: 303000
arj9k
Indlæg: 313
Tilmeldt: fre 30. jul 2010 23:00
Geografisk sted: Slagelse

Re: Rustgaranti ??

Indlæg af arj9k »

Det tilbud lugter langt væk af overskruede priser. Til sammenligning gav jeg med 70% kulance fra opel 2000 kr. for at få malet begge fordøre, en frontklap og en bagklap på en astra H inkl. adskillelse og samling af diverse dele.

Undrer mig en del at de ikke bare udskifter pladedelene.
Oliverk
Indlæg: 16
Tilmeldt: fre 20. jan 2012 14:36
Geografisk sted: Sorring

Re: Rustgaranti ??

Indlæg af Oliverk »

Jeg kan heller ikke finde hoved og hale i det...
Sidste efterår fik jeg skiftet fronthjelm, bagklap, 10 cm panel i førersiden og malet en forskærm på vores 04´ Touran uden det kostede én krone. Det hele blev dækket af VWs rustgaranti modsat Lupo´en. Jeg har spurgt på værkstedet hvorfor man ikke dækker det samme på Lupo´en, og svaret var at der på Touran´en var et VW anerkendt problem med rustproblemer....... Hmmmm !!!
Lupo 3L årg. 08/03
Km: 303000
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Rustgaranti ??

Indlæg af Jakob J »

Prøv dog for sjov skyld at få et tilbud på det fra et andet VW værksted. Hvis det er markant billigere, så bliver det da interessant at høre dit nuværende værksteds forklaring...
Oliverk
Indlæg: 16
Tilmeldt: fre 20. jan 2012 14:36
Geografisk sted: Sorring

Re: Rustgaranti ??

Indlæg af Oliverk »

Tror ikke at jeg kan indhente tilbud fra fra andet VW værksted da tilbuddet er givet på baggrund af indsendte billeder der efterfølgende er godkendt som en delvis kulance rep. af den danske importør. Så jeg tror ikke bare jeg kan køre et andet sted hen - desværre...
Men vil prøve at komme i kontakt med importøren for at få dækket bagklappen og B-stolpen ved døren 100%, da rusten begge steder kommer indefra ;-)
Lupo 3L årg. 08/03
Km: 303000
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Rustgaranti ??

Indlæg af Thore J »

Oliverk skrev:..... Det på trods af at tidligere ejer har holdt fuld service på bilen ved VW og alene sidste år ofrede knap 30.000,- på bremser, koblingsregulator, køler, støddæmpere, dæk, mm....
Vh
30.000 :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: .. velkommen hos VW..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Rustgaranti ??

Indlæg af ph. »

Thore J skrev:
Oliverk skrev:..... Det på trods af at tidligere ejer har holdt fuld service på bilen ved VW og alene sidste år ofrede knap 30.000,- på bremser, koblingsregulator, køler, støddæmpere, dæk, mm....
Vh
30.000 :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: .. velkommen hos VW..
ved du hvad mm dækker over siden du kan være i dybt chok over at der er brugt 30K på bilen??

men Ja Vw har Aldrig skiltet med at være billigste løsning og ikke uden grund ;)
Oliverk
Indlæg: 16
Tilmeldt: fre 20. jan 2012 14:36
Geografisk sted: Sorring

Re: Rustgaranti ??

Indlæg af Oliverk »

Fik alle regninger med fra tidligere ejer der havde holdt fuld service ved VW og kan bla se at der i sep i forbindelse med syn blev lavet for 2741 euro (ca 20.000,-) ved VW i Flensborg. Her blev der udover stort service skiftet bremser, tandrem, støddæmpere i bag, 2 dæk, ny køler, mm. Måneden efter blev koblingsregulatoren skiftet ved VW i Kolding (5889,-).......
Så man kan da roligt sige at VW har tjent rigeligt på denne lille Lupo indtil videre ! Men det slutter også nu da jeg fremover får lavet service ved Vagtech
Vh Oliver
Lupo 3L årg. 08/03
Km: 303000
arj9k
Indlæg: 313
Tilmeldt: fre 30. jul 2010 23:00
Geografisk sted: Slagelse

Re: Rustgaranti ??

Indlæg af arj9k »

Der er nok ikke så meget at gøre ved vw i DK, hvis først importøren (SMC) har tilbudt at yde kulance på reparation af pladedele. Du kan evt. prøve at henvende dig direkte til vw i Tyskland udenom den danske importør. Jeg ved der i gvert fald er et par stykker der har fået nye døre på deres Audi A3 (8L) på den konto.
Besvar