Hopper ud af gear

Alt vedrørende teknikken på 3L
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Hopper ud af gear

Indlæg af sussi »

yaknudsen skrev:Udtrykket 'shims' benyttes så vidt jeg husker også om de brikker af varierende tykkelse som man benytter til at justere ventilspillerum i visse motorer (motordesign som ikke benytter møtrik/skrue eller selvjusterende hydrauliske ventilløftere).
Præcis ;) Bl.a. var Opel Rekord C modellen udstyret med denne form for ventiljustering. (det kostede en mindre bondegård at få justeret ventiler på den ;)
Silas
Indlæg: 74
Tilmeldt: man 30. aug 2010 17:16
Geografisk sted: Østfyn

Re: Hopper ud af gear

Indlæg af Silas »

Aha det vil altså sige at jeg skal sørge for at lejerne bliver spændt korrekt så de ikke forskubbes?
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Hopper ud af gear

Indlæg af sussi »

Silas skrev:Aha det vil altså sige at jeg skal sørge for at lejerne bliver spændt korrekt så de ikke forskubbes?
Prøv at læse 3 indlæg tilbage:
Det er en afstandsskive, en (oftest tynd) metalskive (med eller uden centerhul) som benyttes til at udligne spillerum hvor to maskindele monteres sammen og hvor man ønsker at forhindre at delene rykker sig efter monteringen.
Har ikke noget med tilspændingen at gøre, det er for at forhindre "slub" ;)
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?aselect=slu ... t_id=75114
Hvor mange km. kører du egentlig om året i den bil?
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Hopper ud af gear

Indlæg af VAGtech.dk »

SACHS er IKKE original til lupoen :)

den originale kobling til Lupo er Luk... og også den rigtige at bruge... der er flere der har erfaringer me at sachs kan give rystende tilkobling...

men det kan selvfølgelig være fejlagtig håndtering...

Men brug en LUK kobling.. og jeg ville demontere gearvælgeren, da det giver en del mere plads at arbejde med...
m bonnichsen skrev:Jeg ville købe koblingen ved FTZ da de føre Sachs koblinger som er originalt. Hvor Merkonomen føre look koblinger. og ja jeg ville pille gangstelleren af så er der mere plas og man kan efterse den for slør samt tappe aldt olie af for udskiftning og det samme med hyd pumpen. Der seder 6 store koniske lejer i gearkassen og 3 pakdåser, husk at få lejerne chimset op ;)
Silas
Indlæg: 74
Tilmeldt: man 30. aug 2010 17:16
Geografisk sted: Østfyn

Re: Hopper ud af gear

Indlæg af Silas »

Sussi skrev:Har ikke noget med tilspændingen at gøre, det er for at forhindre "slub" ;)
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?aselect=slu ... t_id=75114
Hvor mange km. kører du egentlig om året i den bil?
Ja så langt er jeg med, men selve verbet at chimse, fangede jeg ikke.
Jeg kører omkring 22.000. km årligt
m bonnichsen
Indlæg: 245
Tilmeldt: man 18. okt 2010 12:28
Geografisk sted: Middelfart

Re: Hopper ud af gear

Indlæg af m bonnichsen »

Ja jeg er ikke så god til at stave men ja jeg mente chimse eller hvordan det nu staves. det værste er hvis lejerne seder for stramt så vil de varme og gå igen efter kort tid men bare brug dem der er bagved i forvejen, så må du jo gåudfra at det passer, hvis du bruger orginale lejer. at måle spillerummet kræver specialt måle værktøj.
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Hopper ud af gear

Indlæg af 2a2 »

hmm - som sagt spændende nok at gøre selv men hvis du er afhængig af den så køb dog en brugt gearkasse og læg i - jeg fik min kontrolleret hos sådan en gearkasse-nørd omkring Vejle hvor han viste mig en hvor et af de lejer der holder hovedakslen igennem gearkassen var gået - og tja - fra at man kunne ha nøjes med at skifte lejerne havde man en smadret gearkasse - men hvis du alligevel giver dig i kast med det så tag lige og lave en lille billedserie af det.
mvh ti
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Silas
Indlæg: 74
Tilmeldt: man 30. aug 2010 17:16
Geografisk sted: Østfyn

Re: Hopper ud af gear

Indlæg af Silas »

m bonnichsen skrev:Ja jeg er ikke så god til at stave men ja jeg mente chimse eller hvordan det nu staves. det værste er hvis lejerne seder for stramt så vil de varme og gå igen efter kort tid men bare brug dem der er bagved i forvejen, så må du jo gåudfra at det passer, hvis du bruger orginale lejer. at måle spillerummet kræver specialt måle værktøj.
Okay nu er jeg med. Troede Jeg skulle gøre noget bestemt( læs: at chimse). Det vil altså sige, at jeg blot skal sørge for de omtalte afstandsskiver ved lejerne sidder korrekt. tak for uddybningen :)
2a2 skrev:hmm - som sagt spændende nok at gøre selv men hvis du er afhængig af den så køb dog en brugt gearkasse og læg i - jeg fik min kontrolleret hos sådan en gearkasse-nørd omkring Vejle hvor han viste mig en hvor et af de lejer der holder hovedakslen igennem gearkassen var gået - og tja - fra at man kunne ha nøjes med at skifte lejerne havde man en smadret gearkasse - men hvis du alligevel giver dig i kast med det så tag lige og lave en lille billedserie af det.
mvh ti
Jeg har en reservebil, hvis det skulle gå helt galt. Ja du har helt ret i at det hurtigt kan blive dyrt, hvis man bærer sig dumt ad, men tror nu nok det skulle kunne lade sig gøre. Desuden er det nok også en halvbekostelig affære at få det lavet hos en mekker.
Jeg regner da self med at lave en lille guide/og billedserie, når jeg nu alligevel er i gang. Håber jeg får tid til det i løbet af januar.
Silas
Indlæg: 74
Tilmeldt: man 30. aug 2010 17:16
Geografisk sted: Østfyn

Re: Hopper ud af gear

Indlæg af Silas »

Hej folkens
Så har jeg skiftet gear og differentialelejerne samt kobling med udrykkerleje og føringshorn.
Bilen kører som en drøm. Tak for alle de brugbare svar! Jeg har taget en masse billeder af gearkassen under afmontering og skift af dennes lejer. Jeg regner med at lave en lille guide til afmontering af gearkasse og skift af lejer inden længe.
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hopper ud af gear

Indlæg af Kim B Olesen »

Det lyder bare fint - det er dejligt når der bliver delt ud af erfaringer specielt når der medfølger billeder ;)
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 3 times

Re: Hopper ud af gear

Indlæg af KMDTHY »

Silas skrev:Hej folkens
Så har jeg skiftet gear og differentialelejerne samt kobling med udrykkerleje og føringshorn.
Bilen kører som en drøm. Tak for alle de brugbare svar! Jeg har taget en masse billeder af gearkassen under afmontering og skift af dennes lejer. Jeg regner med at lave en lille guide til afmontering af gearkasse og skift af lejer inden længe.
Kanon !! Du kan evt. sende den i en mail, så skal jeg smide den på klubbens FTP. :D
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Hopper ud af gear

Indlæg af Vyffe »

Hvad har det kostet at renovere den selv - alt incl?

Husk at påføre reservedelnumre osv. i din guide ;)!
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Silas
Indlæg: 74
Tilmeldt: man 30. aug 2010 17:16
Geografisk sted: Østfyn

Re: Hopper ud af gear

Indlæg af Silas »

KMDTHY skrev:
Silas skrev:Hej folkens
Så har jeg skiftet gear og differentialelejerne samt kobling med udrykkerleje og føringshorn.
Bilen kører som en drøm. Tak for alle de brugbare svar! Jeg har taget en masse billeder af gearkassen under afmontering og skift af dennes lejer. Jeg regner med at lave en lille guide til afmontering af gearkasse og skift af lejer inden længe.
Kanon !! Du kan evt. sende den i en mail, så skal jeg smide den på klubbens FTP. :D
Det skal jeg gøre, når jeg en gang får den stykket sammen :D
Silas
Indlæg: 74
Tilmeldt: man 30. aug 2010 17:16
Geografisk sted: Østfyn

Re: Hopper ud af gear

Indlæg af Silas »

Vyffe skrev:Hvad har det kostet at renovere den selv - alt incl?

Husk at påføre reservedelnumre osv. i din guide ;)!
Jeg har faktisk ikke lige gjort regnskabet op endnu, men det har kostet i omegnen af 5-6000 i reservedele og lidt ekstra værktøj (donkraft, løftebukke, aftrækkere osv) plus en uges arbejdstid. Det kan dog gøres meget hurtigere, hvis man har det rigtige værktøj fra starten og har bare en smugle erfaring med gearkasser :) Jeg kommer ind på alt dette i guiden, da det vil spare for rigtig mange kvaler 8-)
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Hopper ud af gear

Indlæg af Vyffe »

Hvordan går det med guiden :)?
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Silas
Indlæg: 74
Tilmeldt: man 30. aug 2010 17:16
Geografisk sted: Østfyn

Re: Hopper ud af gear

Indlæg af Silas »

Jeg er efter snart mange timers arbejde blevet færdig med guiden i dag. Det greb godt nok om sig! Håber den kan bruges! Regner med at den kommer ud på siden til offentlig skue inden længe. Sender den i hvert fald til KMDTY i dag:)
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 3 times

Re: Hopper ud af gear

Indlæg af KMDTHY »

Og den er online her:
viewtopic.php?f=22&t=2132
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Besvar