Hopper ud af gear
Hopper ud af gear
Hej Forum
Lupoen begyndte for et halvt år siden at lave nogle klonklyde ved gearskift (tror det er noget med koblingen) Det har ikke været muligt at finde frem til, hvad der laver lyden. Bilen er imidlertid begyndt at tabe gassen pludseligt under kørslen. Desuden kommer en grim rumlen fra motorrummet omkring de 1000rm. Ved fejludlæsning blev følgende returneret:
VAG-COM Version: Release 311.2-N
Control Module Part Number: 6N0 927 735 C
Component and/or Version: DS085 Getriebe 1070
Software Coding: 00000
Work Shop Code: WSC 00000
2 Faults Found:
00263 - Transmission
27-10 - Implausible Signal - Intermittent
00297 - Gearbox Speed Sensor (G38)
03-10 - No Signal - Intermittent
Efter clearing og grundjustering kom de ikke tilbage, men efter et par dages kørsel kom de tilbage sammen med det ovenfor beskrevne problem(tab af energi/gassen).
Jeg har undersøgt G38 sensoren og den ser ikke ud til at være defekt.
Nogle ideer?
Silas
Lupoen begyndte for et halvt år siden at lave nogle klonklyde ved gearskift (tror det er noget med koblingen) Det har ikke været muligt at finde frem til, hvad der laver lyden. Bilen er imidlertid begyndt at tabe gassen pludseligt under kørslen. Desuden kommer en grim rumlen fra motorrummet omkring de 1000rm. Ved fejludlæsning blev følgende returneret:
VAG-COM Version: Release 311.2-N
Control Module Part Number: 6N0 927 735 C
Component and/or Version: DS085 Getriebe 1070
Software Coding: 00000
Work Shop Code: WSC 00000
2 Faults Found:
00263 - Transmission
27-10 - Implausible Signal - Intermittent
00297 - Gearbox Speed Sensor (G38)
03-10 - No Signal - Intermittent
Efter clearing og grundjustering kom de ikke tilbage, men efter et par dages kørsel kom de tilbage sammen med det ovenfor beskrevne problem(tab af energi/gassen).
Jeg har undersøgt G38 sensoren og den ser ikke ud til at være defekt.
Nogle ideer?
Silas
-
- Indlæg: 245
- Tilmeldt: man 18. okt 2010 12:28
- Geografisk sted: Middelfart
-
- Indlæg: 4803
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Hopper ud af gear
Måske lidt mere info om hvad bilen har kørt - især hvad gearkassen har kørt - det kunne godt lyde som en godt slidt gearkasse
Re: Hopper ud af gear
har lige lavet en der gjorde præcis det samme, og med samme fejlkoder, slør i lejerne i gearkassen,
Re: Hopper ud af gear
Så må jeg jo få kigget på Lejerne.
Er det nødvendigt at fjerne hele gearkassen, eller kan man nøjes med at skrue dækslet på siden af?
Er det nødvendigt at fjerne hele gearkassen, eller kan man nøjes med at skrue dækslet på siden af?
Re: Hopper ud af gear
du skal have hele gearkassen ned, og skifte alle lejerne i den, du kan muligvis mærke om der er slør hvis du tager endedækslet af
Re: Hopper ud af gear
Har kigget en del rundt i foraene, men har ikke rigtigt fundet noget om afmontering. Nogen, der kort vil komme med nogle gode råd? Er det nødvendigt at have bilen på lift, eller er det nok med med et par ramper (løftehøjde ca. 45 cm) Skal trækakslerne afmonteres?
-
- Indlæg: 1430
- Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
- Geografisk sted: Odense
- Kontakt:
Re: Hopper ud af gear
Det kan du sagtens klare uden lift...
men det er sådanset bare at skille ad fra en ende af.... til sidst kan du kante gearkassen ned... men du skal have en motorbro...
men det er sådanset bare at skille ad fra en ende af.... til sidst kan du kante gearkassen ned... men du skal have en motorbro...
Re: Hopper ud af gear
Til at holde motoren, som vel så også skal afmonteres, ka jeg forstå? Når du siger skille ad fra en ende, mener du så fra den side med dækslet? Det kræver ikke special værktøj at af/påmontere gearlejerne eller hvordan? Og hvor kan jeg få fat på disse lejer henne?
-
- Indlæg: 1430
- Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
- Geografisk sted: Odense
- Kontakt:
Re: Hopper ud af gear
Jo, men jeg troede du spurgte om at afmontere gearkassen... Ophængene skal afmonteres, derfor motorbro..
VAGtech.dk
*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V
Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V
Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
-
- Indlæg: 245
- Tilmeldt: man 18. okt 2010 12:28
- Geografisk sted: Middelfart
Re: Hopper ud af gear
Eller en donkraft under motoren mens du piller gearkassen af. Lejerne købes ved VW. Har du et par gode aftræker kan opgaven sagtens løses.
Re: Hopper ud af gear
det lyder meget som nogle slidte/defekte lejer
mvh ti
mvh ti
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Re: Hopper ud af gear
Ja, det lader til, at I er enige om, at den er gal med lejerne, så dem vil jeg prøve at udskifte inden længe. Lige et par spørgsmål mere, som jeg håber, der er nogle ferme mekanikere der vil svare på, da jeg ikke har prøvet at afmontere en gearkasse før.
1. Det er vel ikke nødvendigt at tappe gearolien af når gearkassen afmonteres?
2. Kan jeg lade gangstelleren sidde eller skal denne afmonteres?
3. Hvor mange lejer er der og skal de alle skiftes, eller kun dem med slør?
Når jeg alligevel har gearkassen afmonteret, tænker jeg at jeg ligeså godt kan skifte koblingen. Jeg kan kun finde et helt koblingssæt til 3 tkr. hos mekonomen.
3. er det nødvendigt at skifte det hele, eller kan man nøjes sliddelen (den jeg forestiller mig har en form for bremsebelægning på)?
1. Det er vel ikke nødvendigt at tappe gearolien af når gearkassen afmonteres?
2. Kan jeg lade gangstelleren sidde eller skal denne afmonteres?
3. Hvor mange lejer er der og skal de alle skiftes, eller kun dem med slør?
Når jeg alligevel har gearkassen afmonteret, tænker jeg at jeg ligeså godt kan skifte koblingen. Jeg kan kun finde et helt koblingssæt til 3 tkr. hos mekonomen.
3. er det nødvendigt at skifte det hele, eller kan man nøjes sliddelen (den jeg forestiller mig har en form for bremsebelægning på)?
Re: Hopper ud af gear
1. Det ville jeg gøre, da man jo alligevel skal have den tappet af såfremt lejerne skal skiftes. Det er ganske nemt da det jo blot er en aftapnings skrue du skal løsne.Silas skrev:Ja, det lader til, at I er enige om, at den er gal med lejerne, så dem vil jeg prøve at udskifte inden længe. Lige et par spørgsmål mere, som jeg håber, der er nogle ferme mekanikere der vil svare på, da jeg ikke har prøvet at afmontere en gearkasse før.
1. Det er vel ikke nødvendigt at tappe gearolien af når gearkassen afmonteres?
2. Kan jeg lade gangstelleren sidde eller skal denne afmonteres?
3. Hvor mange lejer er der og skal de alle skiftes, eller kun dem med slør?
Når jeg alligevel har gearkassen afmonteret, tænker jeg at jeg ligeså godt kan skifte koblingen. Jeg kan kun finde et helt koblingssæt til 3 tkr. hos mekonomen.
3. er det nødvendigt at skifte det hele, eller kan man nøjes sliddelen (den jeg forestiller mig har en form for bremsebelægning på)?
2. Du kan sagtens lade gangstelleren sidde på.
3. Hvis man skal have renoveret sin gearkasse, vil mit gæt være at man skifter alle lejerne, da man jo har åbnet for kassen. Det ville være ærgerligt hvis du senere finder ud af, at et andet leje er begyndt at skabe sig, og så skal til at gennemgå det hele igen.
Jeg ved ikke om koblingen er billigere andre steder. Men Mekonomens kobling er ganske udemærket. kig evt. på shop.vagtech.dk og se om han har den billigere som et sæt..
Man KAN godt nøjes med,at skifte den ene del af koblingen. Men det er dumt andet, da du skal have trykpladen af for at få fat på selve koblingspladen.
I øvrigt vil jeg anbefale dig, at skifte udrykkerleje og føringsrør(aka. koblingshorn) da dette "rør" bliver slidt med tiden. Disse 2 dele koster ikke meget, og kan være skyld i mange gear problemer.
Er selv i præcis samme situation som du. Min Lupo har gået omkring 300k.. Og jeg satser på at smide gearkassen ned til Classic Rebuild i Horsens.
Re: Hopper ud af gear
Super! tak for det grundige svar
Jeg har haft lupoen på værksted hos classic rebuild i starten af ejerskabet da koblingscylinderen gik. Jeg var meget tilfreds med det arbejde , de havde udført. Men Horsens ligger sgu langt væk!
så nu prøver jeg selv.
Jeg har haft lupoen på værksted hos classic rebuild i starten af ejerskabet da koblingscylinderen gik. Jeg var meget tilfreds med det arbejde , de havde udført. Men Horsens ligger sgu langt væk!
så nu prøver jeg selv.
-
- Indlæg: 245
- Tilmeldt: man 18. okt 2010 12:28
- Geografisk sted: Middelfart
Re: Hopper ud af gear
Jeg ville købe koblingen ved FTZ da de føre Sachs koblinger som er originalt. Hvor Merkonomen føre look koblinger. og ja jeg ville pille gangstelleren af så er der mere plas og man kan efterse den for slør samt tappe aldt olie af for udskiftning og det samme med hyd pumpen. Der seder 6 store koniske lejer i gearkassen og 3 pakdåser, husk at få lejerne chimset op
Re: Hopper ud af gear
hej igen Silas
Det er sikkert interessant at skifte de lejer selv men det er altså ikke noget som umiddelbart skal gøre - efter min mening - hvis man ikke har en vis rutine i at gøre det - du risikerer at stå med en kvæstet gearkasse efter 5000 km hvis du ikke får dem spændt korrekt op. Jeg købte en brugt hos en hugger i tyskland og lagde i
mvh ti
Det er sikkert interessant at skifte de lejer selv men det er altså ikke noget som umiddelbart skal gøre - efter min mening - hvis man ikke har en vis rutine i at gøre det - du risikerer at stå med en kvæstet gearkasse efter 5000 km hvis du ikke får dem spændt korrekt op. Jeg købte en brugt hos en hugger i tyskland og lagde i
mvh ti
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Re: Hopper ud af gear
Ja der vel altid en risiko når man ikke er fagmand på området, men teg tager chancen alligevel
Jeg vender lige tilbage med resultatet når jeg en gang, forhåbentlig inden længe, får det lavet.
Hvad betyder " chimse op?" nyt udtryk for migm bonnichsen skrev:Jeg ville købe koblingen ved FTZ da de føre Sachs koblinger som er originalt. Hvor Merkonomen føre look koblinger. og ja jeg ville pille gangstelleren af så er der mere plas og man kan efterse den for slør samt tappe aldt olie af for udskiftning og det samme med hyd pumpen. Der seder 6 store koniske lejer i gearkassen og 3 pakdåser, husk at få lejerne chimset op
Jeg vender lige tilbage med resultatet når jeg en gang, forhåbentlig inden længe, får det lavet.
Re: Hopper ud af gear
Måske en forvanskning af ordet 'shim' i flertal 'shims'.Silas skrev: Hvad betyder " chimse op?" nyt udtryk for mig
Det er en afstandsskive, en (oftest tynd) metalskive (med eller uden centerhul) som benyttes til at udligne spillerum hvor to maskindele monteres sammen og hvor man ønsker at forhindre at delene rykker sig efter monteringen.
Udtrykket 'shims' benyttes så vidt jeg husker også om de brikker af varierende tykkelse som man benytter til at justere ventilspillerum i visse motorer (motordesign som ikke benytter møtrik/skrue eller selvjusterende hydrauliske ventilløftere).
Før: VW Lupo 3L 1.2 TDI 2001. Nu: VW Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N BM 2010. Til sjov: Honda NC750XAD 2015.